PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:38

maralyn schreef:
Hahah. :') ik vraag me af....
:')
Wie rijd nu met wie? :')

Krijg soms het idee dat wij als dom worden afgeschilderd... maar dat zal wel aan mij liggen.
Net als het reageren op alles wat iemand net niet concreet onderbouwd.
En die er op wijzen... :')

Nouja als je aan mij serieus gaat vragen 'met welke gedeelte van je been je kuit' geeft, heb ik inderdaad het idee dat ik in de maling genomen word :') Terwijl ik mijn tips echt wel goed bedoel hoor, om TS het een en ander duidelijk te maken. Enige respons wat ik krijg is een vraag die nogal bijdehand is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:40

Marieke1495 schreef:
Ik ben oprecht wel benieuwd naar je filmpje :j
Hoop dat je hem nog wilt posten

Maakt niets uit aangezien ts compleet maar dan ook compleet niet ziet hier wat er fout gaat. Zolang ze niet wil geloven dat ze het echt niet weet, heeft niets hier zin.

Robijntjah: je zit is niet eens zo dramatisch, lang niet dramatisch genoeg om te denken dat je geen contact kunt nemen, verre van.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:41

En TS ik denk dat het rijden veel plezieriger wordt wanneer je wat simpeler gaat rijden en minder analyseren. Probeer gewoon eens wat, en al gaat het niet meteen perfect of verschiet ze een keer daar gaat geen paard dood aan, ook Modesta niet.Gewoon weer oppakken en verder gaan. Ze kan wel wat hebben hoor ;).

Barbulet

Re: PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:45

Ik heb het filmpje kunnen kijken (thanks medebokkers) en je zit is inderdaad niet eens zo dramatisch. Maar waarom deze manier van rijden? Dit kan toch op geen enkele manier helpen. Het zijn gewoon irritante pony streken die ze uitvreet. Door haar elke keer volledig los te gooien los je toch niets op, of zie ik het nou verkeerd. Waarom ben je er zo van overtuigd dat dit de beste manier is? Je kan op z'n minst het proberen toch? Als meerder mensen het zelfde opmerken zou ik me wel even achter m'n oren krabben.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:45

Filmpje ook gezien, ik ben oprecht benieuwd wat hier de gedachte nou achter is :j

Krijg een klein beetje het idee dat er een hele theoretische gedachte achter zit maar dat de oplossing eigenlijk voor de hand ligt. Letterlijk eigenlijk.

Op basis van het filmpje zou ik idd zeggen meer contact houden (die teugels worden wel heel erg makkelijk afgegeven!) en veel wendingen rijden op een simpele manier om die hals van het idee af te houden dat "lang en recht da bomb" is :) Denk dat je dan al een heel eind bent hoor. Overgangen terug op je zit, overgangen vooruit aan je been.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:46

Bokts wegen zijn ondoorgrondelijk. :Y)

Ik zie dat je paard gewoon heel hard NEE roept. Contact? NEE! -:(- Aanspannen? NEE!
En waarschijnlijk is ze gewend om dingen met geweld op te lossen omdat jij daar naar luistert. Nu wordt iedere poging tot contact door jou door haar gewoon overruled.

Ik ben wel heel erg benieuwd wat er zou gebeuren als jij gewoon zou rijden als: Nu even niet dame. Ik wil dit contact. Punt. Ik ga niet boos op jou worden, maar ik ga hier mijn grens trekken. Hier kun je het mee doen en je reageert maar hoe je wil reageren maar het is zoals het is.

Verder vind ik je eigenlijk minder krom zitten dan dat ik verwacht had, alleen ik kan nog steeds niet helemaal volgen hoe je benen daar nou terecht komen zoals bv zo rond 47 seconden.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:48

Kan iemand mij dat linkje doorsturen?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:49

Ik lees al het hele topic mee.

Ik heb ook het filmpje gezien.

Een paar dingen vallen mij op.
Natuurlijk koopt iedereen een paard om daar plezier mee te hebben. Maar het rijden ziet er zo oncomfortabel uit dat ik me af vraag hoe je daar met plezier op kan rijden. En dan heb ik het over dat ze eigenlijk veel te klein is. Op een ander type paard zou je zoveel lekkerder kunnen zitten! Dan heb je toch ook meer plezier? Ik ben zelf ook heel lang en ik kan echt niet fijn zitten op een te klein dier.

Wat me ook opvalt is ondanks ik het niet versta je instructrice niet echt consequent is. Want wat ook een dingetje is uit de basis is is om je overgangen voor te bereiden. Je zet je overgang door terwijl je geen verbinding hebt of ze tegen je hand in komt. Ik zou je dus mee willen geven daar op te gaan Letten. Als je geen verbinding hebt dan rijd je Door. Je maakt je overgang pas wanneer je haar aan je been hebt en je verbinding hebt. Dat moet met elk paard kunnen ook met deze. Dat is slechts een kwestie van afwerking.
Mijn intructrice liet me net zo vaak mijn overgang overnieuw doen tot ik ze goed reed. Ik was er ook te makkelijk in namelijk. Maar door beter op je basis te gaan Letten word alles zoveel makkelijker.

Ik denk persoonlijk dat jij en je paard gewoon niet bij elkaar passen. En dat is jammer.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:50

Jammer dat ik het filmpje niet meer kan zien. Maar ik kan opmaken uit de beeldende manier van berichten hier dat de TS er een flinke kluif aan gaat krijgen om het paard weer in verbinding te kunnen rijden. Dat dier neemt nu gewoon geen enkele druk in de mond meer aan vgm met gevolg dag ze blijft trekken. TS is vrij lang en heeft moeite met de aanvulling met het been. Ben benieuwd naar het filmpje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:50

Robijntjah schreef:
poes schreef:
Maar zie jij niet dat zij de teugels uit je hand rukt? Kijk, jij bent nog niet kundig genoeg om haar met die hele lange teugel van je been naar je hand naar die verbinding te rijden. Dus je teugel moet iets korter, mag nog best iets te lang hoor, maar hou hem dan wel vast, zeker als zij zo rukt. Want wat zij doet heeft niets te maken met zakken of ontspannen of verbinding zoeken.

Dus rukken los je op door je hand stil en vast te zetten?

Contact houden en stil en vast zetten zijn 2 verschillende dingen. Een contactteugel is een hand die meeveert in de natuurlijke beweging van het paard. En dan heb ik het niet over duiken. Zodra het paard duikt, mag je je hand even stil houden, desnoods wat sluiten en met been naar je hand toe rijden. Dat heet een begrenzing een heeft niks te maken met hard inwerken, maar even een grens stellen dat het paard daar niet heen mag.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:53

Ik vind de tips van Joolien erg nuttig en zeg nogmaals, is dit geen goed idee om mee aan de slag te gaan TS? Het is geen drastische verandering in je rijstijl. Gewoon een goede tip waar je imo heel veel aan zult hebben. Jij bent de baas en jij rijdt haar.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:01

Tja, wat moet je hier nu mee... Je hebt al veel tips gehad ts en na het zien van het fimpje en je commentaar steeds.. Tja..
:(

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:02

Robijntjah schreef:
Wat is voor jou een beenhulp en een ophouding?
Bij mij staan die 2 namelijk niet los van elkaar... Een ophouding maak je in je zit, waardoor je been er wat aan komt en waardoor je wat meer energie in je hand krijgt die je weer af zou moeten kunnen laten vloeien, toch?

Volgens mij maak je het ingewikkelder dan het is. Als een paard mij uit het zadel trekt, geef ik een flinke por en trek ik aan m'n teugels. Omdat het namelijk erg ondeugend is en omdat ik wil dat ie dat weet (en vooral onthoudt :) ).
Maar ook verder, 'keep it simple'... Als je het hebt over 'een ophouding maken in je zit', of 'energie in je hand krijgen', begrijp ik niet wat je bedoelt. In welk systeem je ook rijdt, het moet duidelijk zijn welke hulpen je moet geven en wat de reactie van je paard daarop is. Anders leef je in een permanente staat van verbazing waarin de logica zowel voor jezelf als je paard ontbreekt...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:04

Ik zou mezelf als desbetreffende instructeur ook behoorlijk achter de oren krabben :') :+

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:06

Omdat iemand het moet zeggen. ..
Hebben we nou nog steeds niet in de gaten dat ze gewoon geniet van de aandacht :j
Ze gaat echt niets met de tips etc doen.
Dat gebeurd het hele topic al niet :') waarom steken jullie er dan nog moeite in.
Ik vind het echt amusant om te lezen met mijn zak chips ernaast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:07

eenitraM schreef:
Ik zou mezelf als desbetreffende instructeur ook behoorlijk achter de oren krabben :') :+

Dat sowieso. Kijk ik snap dat ontspanning en vertrouwen belangrijk is. Maar vertrouwen is niet alleen rust, maar ook consequent. En dat ontbreekt hier. Het idee erachter is goed, maar het paard leert nu hele verkeerde dingen aan en gebruikt het lijf ook echt verkeerd. Dat kun je nog omschakelen, maar dan moet je wel weten hoe. En ik ben eerlijk gezegd bang dat je dat met deze instructrice niet voor elkaar krijgt, omdat de instructrice hier niet uitlegt hoe begrenzing en contact werkt en dat is imo toch een belangrijk punt in de basis, zij het niet onmisbaar. Hoe gespannen of bang je paard ook is. Contact is vertrouwen in de ruiterhand is vertrouwen in de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:08

LukieBradley schreef:
Hebben we nou nog steeds niet in de gaten dat ze gewoon geniet van de aandacht :j
Dat gebeurd het hele topic al niet :') waarom steken jullie er dan nog moeite in.

Mijn gedachte.
Ts is gewoon een ontzettende Penny die graag in het middelpunt van de belangstelling staat. Die tips boeien haar niet. Hoe meer reacties hoe beter :Y)
Tot zover dan ook mijn bijdrage aan dit Penny-gedoe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:09

LukieBradley schreef:

Ach, laat ik zo'n moraalridder zijn die met rust en geduld mijn uitleg wil blijven doen. Denk niet dat ts eigenwijs is, maar ik denk dat het hier ontbreekt aan een duidelijke basis. Zie bovenstaande bericht. En ik kan me voorstellen dat als je instructrice je dit verteld, dat het moeilijk is om om te schakelen. Ze is al ver gekomen met dit paard, dat zie ik wel, maar nu gaat het om de basis, en dat gaat hier imo mis.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:09

Ik ben ook wel benieuwd naar het filmpje, iemand met link?

Ik dacht dat ts er uberhaupt niet echt aan kan komen met haar been?
Dan zou ik daar eerst aan gaan werken, wel met contact aan de voorkant maar de perfecte hoofdhouding enzo zou ik even vergeten.
Waarom moet dat hoofd al in een houding gefreubeld worden als het paard niet eens normaal kan reageren op kuitdruk. Als je bij het oefenen daarop gewoon contact houdt aan de voorkant gaat ze waarschijnlijk vanzelf nageeflijk lopen.

Althans zo werkt dat bij mijn paard. :P

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:10

Ben nu ook wel heel benieuwd naar het filmpje! Het is al een keertje of 100 gezegd, maar wat ik niet echt snap is dat je oplossing voor "ik mag er niet aan zitten" is, nouja, er helemaal niet aanzitten. Da's wel erg makkelijk.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:10

Joolien schreef:
eenitraM schreef:

Dat sowieso. Kijk ik snap dat ontspanning en vertrouwen belangrijk is. Maar vertrouwen is niet alleen rust, maar ook consequent. En dat ontbreekt hier. Het idee erachter is goed, maar het paard leert nu hele verkeerde dingen aan en gebruikt het lijf ook echt verkeerd. Dat kun je nog omschakelen, maar dan moet je wel weten hoe. En ik ben eerlijk gezegd bang dat je dat met deze instructrice niet voor elkaar krijgt, omdat de instructrice hier niet uitlegt hoe begrenzing en contact werkt en dat is imo toch een belangrijk punt in de basis, zij het niet onmisbaar. Hoe gespannen of bang je paard ook is. Contact is vertrouwen in de ruiterhand is vertrouwen in de ruiter.

ben t met je eens hoor. Maar ook de aanvulling moet vanuit de benen komen maar ik heb t idee dat het zadel ook niet echt steun biedt bij de TS. De beugels zijn veelst lang maar bij kortere beugels komt ze niet weg met haar knieën en zit. Het is en de handen met teugelcontact (wat ontbreekt) en de zit wat niet kan aanvullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:12

eenitraM schreef:
Joolien schreef:

ben t met je eens hoor. Maar ook de aanvulling moet vanuit de benen komen maar ik heb t idee dat het zadel ook niet echt steun biedt bij de TS. De beugels zijn veelst lang maar bij kortere beugels komt ze niet weg met haar knieën en zit. Het is en de handen met teugelcontact (wat ontbreekt) en de zit wat niet kan aanvullen.

Ja en daar kom ik weer op het punt dat ik ts te lang/te groot vind voor het paard. Ten eerste puur voor de balans en draagkracht van het paard, maar ook het kunnen zitten en hulpen goed geven.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:14

Haha vind t alleen zo lastig om zoiets te zeggen 'jij bent te lang'. De combinatie is idd niet ideaal. Ik hoop dat de TS inziet dat t zo niet hoort, kan en mag doorgaan :D want er zit meer in maar zo komt t er nooooit uit

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:16

Daarom zeg ik dat kan toch nooit comfortabel zitten??

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:16

Echte penny's zeggen gelijk nooit meer foto's te plaatsen en gaan meteen van bokt af na kritiek. Die gaan puberale opmerkingen maken in slecht gespeld Nederlands. Ik vind het knap van ts dat ze de discussie aangaat.
Ik hoef niks toe te voegen aan dit topic, hopelijk gaat ze wel van instructie wisselen, al is het om eens een andere visie te horen en uit te proberen.