Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Asdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:09

Wat knap van je dat je zo aan de gang gaat!
Kim is 'anders' omdat ze wat ambivalent gedrag laat zien, als jij nóg duidelijker (=niet hetzelfde als 'harder') en eenduidiger in je non-verbale taal wordt, dooft dit gedrag vanzelf uit.
Succes verder, gaat je lukken!!!!

Anoniem

Re: Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:13

Zilfstar: Was het voor mensen ook maar zo makkelijk als tussen twee paarden.
Dan ben je inderdaad met een paar minuten klaar. :j
Ik zal even kijken naar het filmpje..
Ja, ik wou inderdaad achterwaarts.
Kim drukte toen met haar schouder tegen me aan en zette een pas mijn richting in.
Als ik haar had losgelaten (wat ik uit jouw reactie begrijp) dan was ik weer bij het begin geweest.
Want zij ziet een opening, probeert het touw uit mijn handen te trekken en als dat was gelukt had ik weer overnieuw kunnen beginnen.
Ik snáp haar reactie wel. :j Ik kon er alleen niet aan toegeven om bovenstaande reden.

Sleeper: Bedankt. :)

Asdo: Ik hoop het! :j

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:23

allereerst, wauw wat ben jij al veel afgevallen! respect hoor, ziet er goed uit! :D !
wees niet bang dat die band verdwijnt, want die verdwijnt echt niet zomaar! ag je kan niet heel je leven met kim alleen maar up's hebben zonder down's te hebben gehad. zou ook 'n beetje saai zijn denk je niet?
imo mag je wat zelfverzekerder overkomen, je toont heel erg afwachtend en 'n beetje onzeker, maar door wat zelfverzekerdheid en strenger overkomen wordt die band niet minder, maar mits op goede manier wordt 't respect alleen maar groter.
verder denk ik dat jullie er echt wel komen +:)+ succes nog!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:36

Nou meid, ben maar niet bang dat je je band kwijtraakt, dat zal niet gebeuren.
Op het filmpje zie je je nu veel consequenter werken. Achterwaarts is achterwaarts en wel nu.. Gebeurt t niet wanneer je t vraagt, maak je der alert, keer erna werkt t..

Dat snappen ze zo.. en wederzijdse respect naar elkaar geeft alleen maar een betere band :)

Verder wil ik alleen nog even een tipje geven over het vasthouden van de leadrope..
Probeer niet te dicht onder het halster vast te houden..
Er mag best een boog zitten in de leadrope..

Ik raad je aan even dit filmpje te kijken, word hier heel goed en duidelijk uitgelegd ook over leiden ed :)

http://www.youtube.com/watch?v=cDobse0O1Oc

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:37

Wat betreft die band kwijtraken...
Als ik een keer boos, en dan bedoel ik écht boos op mijn paard ben... Dan merk ik daar de keer erop echt niets van hoor... Paarden zijn ontzettend vergevingsgezind, het zijn geen mensen ;)

Daarbij versterk je de band juist door consequent te zijn en een leider te zijn. Het paard weet dan precies wat het aan jou heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:49

Illusion: Bedankt. :j

MaaikeMo: Ik heb erg veel respect voor Emiel Voest.
Deze zelfde oefening heb ik bij Kim ook een aantal keer geprobeerd, maar je kunt echt een uur staan wachten.
En als ze dan eindelijk achter je staat, loopt ze twee stapjes mee en blijft dan weer stil staan of loopt de andere kant op.
Neemt niet weg dat dit heel goed kan werken bij de meeste paarden. :j (Je ziet dat paard bij 3:48 ook denken; WTF?! :+)
De tip over de leadrope; ik heb hem bijna altijd in een boogje. :j
Vooral omdat er op het touwhalster geen onnodig druk moet staan.

Asdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:59

Tineke, je bent echt op de goede weg!
Dat je nu wat twijfelt aan jezelf en de band tussen jou en Kim die mogelijk zou verminderen is een logische reactie van jezelf, al is die niet terecht.
Ik begeleid al jaren mensen met hun dieren en hoop dat je het jezelf en Kim wat makkelijker kunt maken met onderstaande tips.
-Houd meer afstand tussen jou en Kim, dit bereik je door je eigen tempo af te wisselen en zeer regelmatig van richting te veranderen.
- Pas je tempo niet aan Kim aan; gaat Kim te snel? Anticipeer zodra ze de neiging heeft dit te doen, door te wenden.
Neigt ze tot sjokken? Jij versnelt direct.
- Zodra Kim gewenst gedrag laat zien, geef je haar iets meer vrij.
doet ze een pas of twee achteruit, laat je leadrope wat vieren en blijf niet op haar boeg duwen.
(op filmpje te zien bij 1.19 )
- Zoals eerder opgemerkt: maak het jezelf en Kim makkelijker door duidelijker in je lichaamstaal te zijn, dit voorkomt communicatiestoornissen tussen jullie.
Overdrijf gerust een beetje, later kan je je signalen subtieler maken.
(bij achterwaarts bijv. draai je naar kim toe en stap naar haar toe alsof je door haar heen wilt stappen)
-Geef je paard de kans het goed te doen.
Vraag eerst wat je van haar wilt, reageert ze niet, dan reageer jij met je lichaamstaal.
De volgende stap is, wanneer zij niet reageert je gedrag versterken door bijv. zwaaien met leadrope.
Denk en handel dus stapsgewijs, dit kan onnodig afstraffen voorkomen en communicatiestoornissen voorkomen.
-Geef bekrachtigers tíjdens het gewenste gedrag (druk wegnemen en evt. stem gebruiken)
- Belonen ná het gewenste gedrag levert in deze fase minder op, helpt wel je paard om weer tot ontspanning te komen, maar tijdens de lerende fase (en daar zitten jullie beiden middenin!) is bekrachtigen erg effectief.
- Kijk of je beloningen ook als een beloning door Kim ervaren wordt.
Als je kijkt op je filmpje bij bijv 3.06 min. zie je misschien dat Kim ee wat gesloten houding heeft en je beloning op dat moment niet goed 'doorkomt'.
Op dat moment kan alleen je stem wonderen doen, let er dan wel op dat je stem geen 'dubbele signalen' afgeeft. (moedeloosheid, onzekerheid, noem maar op)
Alleen doen als je oprecht kunt reageren.
Als laatste de tip om te proberen niet met hoge handen te 'flapperen' om je paard uit je persoonlijke zone te krijgen.
Zoals ook op het filmpje te zien is, reageert Kim door vermijdend gedrag (hoofd omhoog)
Wees duidelijk, maar rustig en ontspannen met je handen.
Hoop dat je hier iets aan hebt, nogmaals het goede begin van jullie doorstart is er zeker!!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:05

Paarden kennen geen menselijke emoties Tien omdat het nu eenmaal geen mensen zijn maar paarden. Dat moet je proberen te onthouden, je moet haar als paard blijven zien, het dier paard. Ik weet dat dat moeilijk voor je is. Zij staat daarna niet met tranen in haar ogen te denken over hoe gemeen je tegen haar was. Dat is het grote verschil. Als je van daaruit leert denken spreek je pas echt haar taal.

Probeer je hoofd rechterop te houden, merrie die het hoofd laag dragen zeggen kom maar....merries die het hoofd hoog dragen zeggen ik ben de baas met mij valt niet te sollen blijf uit mijn ruimte.

En idd....wat zie je er goed uit !!!!!!

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:08

Hee koudbloedkim, ik ben dit topic nu een tijdje aan het volgen. Maar kan helaas niet echt nuttige tips geven wbt je probleem met kim omdat ik niet zo heel erg veel ervaring heb, en niet zomaar onnozel dingen wil gaan roepen.
Wel wil ik je 2 complimenten geven;
Ten eerste: wat is kimmes een gewéldig paard
En ten tweede: ik zat het laatste filmpje te kijken, en je bent echt ontzettend afgevallen, je ziet er echt super uit!!

Ik wens je nog heel veel succes met het probleem met kim, en ik hoop oprecht dat je een oplossing vind.
En ik blijf dit topic nog even volgen want ik leer er ontzettend veel van :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:11

Asdo: Wat veel bruikbare tips! :wow:
Ik kan hier echt veel mee. :j
Wil nog wel even ingaan op het duwen op haar boeg; dat is niet het geval.
Ik zet druk op de leadrop (dus het halster) en hierbij komt mijn hand wel in die richting, maar zet ik geen druk op haar borst.
Doen alsof ik door haar heen wil stappen, zal een probleempje vormen.
Kim reageert daar namelijk niet op.. ik zou ook niet weten hoe ik dat kan veranderen.
Of zou dat met de tijd nog komen?
Ik heb vandaag bewust geen snoepjes of voerbeloningen gegeven tijdens het werk in de bak.
Is me op zich ook wel goed bevallen.. Kim vond het wat minder. :D
Stembeloningen doe ik altijd op een enthousiaste toon, dan gaan die oortjes ook naar voren.
Het laatste wat je zegt (niet met mijn hoge handen werken) heb ik vandaag juist voor het eerst gedaan n.a.v een paar tips.
Ik probeerde me op die manier groot te maken en dat werkte inderdaad niet echt.

Perrokai, ik heb het ook niet over menselijke emoties, maar paarden hebben wel emoties.
Ze kunnen niet huilen, lachen etc. maar kunnen wel signalen afgeven waaraan je kunt zien hoe ze zich voelen.

Carr_friesje: Hartelijk bedankt. :j

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:14

Nog even terugkomend op de oorzaak van deze gedragverandering.
Als ik het goed begrijp, is er één incident geweest waarbij je paniek in Kim zag en daarna is haar gedrag veranderd.
Mogelijk is ze die eerste keer ergens echt van geschrokken en heeft ze besloten om zelf het heft in handen te nemen, om (voor haar gevoel) het vege lijf te redden. Op dat moment heeft het initiatief bij haar gelegen terwijl jij de leider was. Je hebt dat die dag eigenlijk niet kunnen herstellen (wat ik overigens heel goed begrijp, hoor).
Ik denk dat ze daardoor een beetje het vertrouwen in jou als leider kwijt heeft geraakt, nu pas jij niet meer op haar, maar moet ze op zichzelf passen.
Dat zou de gedragsverandering kunnen verklaren.
Dat betekent dus inderdaad dat je goed bezig bent door het in de dominantieverhouding te zoeken.

Ik ben niet zo'n grondwerker maar ik zie wel wat dingen in het filmpje;

Ik zie dat ze af en toe alle vogeltjes ziet fluiten, maar weinig aandacht voor jou heeft. Ik denk dat je daar veel duidelijker in moet zijn. opletten is de boodschap! Wissel veel af, in tempi, in richting.

Ik zie haar heel veel achterwaarts gaan. Natuurlijk is achterwaarts een aardige oefening om eens te kijken of ze netjes voor de druk wijkt maar het is voor het paard ook 'kleinerend'. Persoonlijk gebruik ik het vaak als straf; als mijn paard zich (niet te erg) misdraagt, moet ze terug. Ze wordt daarmee letterlijk 'op haar plek gezet'.

In m.n. de teksten zie ik dat je bang bent om haar pijn te doen of te straffen, als je dat nodig acht. Niet doen! Doorpakken dus. Je corrigeert wel, maar bijna met bloedend hart (dat schrijf je ook).
Maar - plat gezegd - Kim wil geen lieve leider die weekhartig is, want dat is niet veilig. Ze wil een leider die vooral sterk en doortastend is, genoeg om haar te beschermen.

Op een gegeven moment zie ik dat ze (als oefening) achterwaarts moet maar het niet doet, zelfs niet na een tikje met de leadrope. Toch blijf je naast haar schouder staan. Op dit moment wordt het dus echt ongehoorzaamheid. Persoonlijk zou ik haar nu dus voor straf achterwaarts dwingen op zo'n moment, dus ineens je positie veranderen, pal vóór haar gaan staan met je gezicht naar haar toe en echt drama schoppen, dus je hele lichaamshouding moet radicaal veranderen. Niet alleen je handen omhoog (je mag ze ook in je zij zetten, als je dat stoerder vindt), maar zet je borst op, maak je schouders breed, kin in de lucht, dreigend met een houding van 'wat wou jij nou' en dwing haar achterwaarts, prik je wijsvinger maar in de boeg. Zet ook een felle bestraffende stem op, geef haar gerust een rotschop in haar boeg als ze niet meteen gaat. Daar kan ze hem goed hebben, zo erg is dat niet. Mits begrijpelijk voor haar, zal ze het zonder meer accepteren; dat helpt jou om te weten dat je goed bezig bent. Maar maak er vooral in je lichaamshouding en stem echt theater van! Dat imponeert wel.
Let maar op, je hebt haar volledige aandacht dan. En dan natuurlijk weer belonen!

KoudbloedKim schreef:
Ik zit nu zelf met tranen in mijn ogen achter de computer, omdat ik weet dat er nu voorgoed iets is veranderd tussen Kim en mij en ik niet zeker weet of onze band weer terug zal komen.

:(:)

Ben je gek meid, het leven met je paard heeft nu eenmaal ups en downs. Dit is een dip en een stevige, maar natuurlijk komt het weer goed! Als Kim weer beseft dat ze op jou kan leunen, zal het weer als vanouds zijn.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 18-08-10 20:21, in het totaal 2 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:19

Hoi,
Ik heb je nieuwe filmpje gezien :D
Mooi gemonteerd!

Kijk is zelf naar 3:30 en 3:44 ;)
Kijk is hoe goed Kim reageert op jou lichaamstaal +:)+ !
Dit bedoelde ik dus in mijn eerdere post met zet je armen maar wijdt in de lucht...
Op de momenten op het filmpje is de grote van jou lichaamstaal voldoende en hier reageert ze op.
Er zullen momenten zijn waar ze hier niet genoeg op reageert (momenten als ze zich sterker maakt en een loopje wil nemen), maak dan die lichaamstaal (die beweging) nog groter en krachtiger.

5:17 was het perfecte moment om aan te pakken!!! Je kan dit ook oplossen door zelf te gaan stampvoeten (soort van joggen op de plaats) en dan je armen te gebruiken als de filmpjes van hierboven...

5:32 Ga je te lang door met aanpakken... 1x en klaar tenzij ze niet reageert op de eerste keer. Hier zie je dus dat ze toch in jou ruimte wilt komen.

Je bent op de goede weg er zitten goede stukken tussen.
Later kan je ook stappend met haar weglopen terwijl er een afstand tussen jullie bewaard wordt.
Komt ze dan te dicht bij je in de buurt? gebruik je lichaam weer om haar stil te laten staan en zet haar een paar pasjes naar achter. Je kan ook met het uiteinde van de leadrope gaan draaien (zwieren) om haar op afstand te houden. Met de leadrope kan je ook naar haar schouder toe zwieren zodat ze op de goede plek naast je loopt.

Groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:31

Beantsje: De eerste alinea klopt helemaal. :j

Ik heb vandaag echt gewerkt aan haar aandacht voor mij.
In het begin was het ver te zoeken, naarmate het 'werk' vorderde, kwam dat langzaam terug.
Maar optimaal is het nog niet geweest.

Op zich ben ik niet bang om haar te straffen, maar ik doe haar niet met plezier pijn.
Ik snap wel wat je wilt zeggen. :j

Ik roep trouwens inderdaad die dingen wel.. "Wat wou jij nou!" "Wie is hier de baas".. al klinkt dat behoorlijk suf.
Maar het maakt eigenlijk niet uit wat ik roep, zolang de toon maar overkomt.

Doei: Daar ben ik inderdaad ook ontzettend blij mee!
Dit is mij eigenlijk nog nooit geleerd.
Als ik zou willen, kan ik zo 15 momenten uit mijn vorige videos kunnen halen waar ze dwars door mijn ruimte loopt.

5:17 had ik inderdaad ook kunnen oplossen op de manier die je zegt i.p.v alles met geweld.

5:32 snap ik dat je dat zegt en je zult daar best eens gelijk mee kunnen hebben.
Bij mij was het echter niet op 1 moment bedoeld, de eerste tik was bedoeld voor het opzij drukken, de tweede voor het uit mijn handen trekken van het touw.
Maar als ik het zo terug zie, denk ik dat Kim het niet zo begrepen heeft, dat het dáárvoor was, die tweede.

Ik zou ook graag tips willen krijgen over stukken als 2:20 en 4:00..
Daar zit een groot deel van de 'problemen'.
Hoe krijg ik haar naast me zonder dat zij tempo verliest en hoe moet ik reageren als zij versnelt en daarbij mij als het ware vooruit duwt?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:39

Ik ben ook een stille meelezer maar reageer dan nu toch ook maar. Op je laatste filmpje heb je al reacties gehad in de zin van, dat je onzeker en afwachtend overkomt. En daar ben ik het wel mee eens. Je bedoeling is goed, en je doet het ook deels goed, maar wat ik mis (en Kim ook opmerkt) is de energie vanuit jou!
Het kan dat die energie nog ver verstopt zit in je hoor! Omdat je je rot voelt door wat er gebeurt is, je weet dat je moet corrigeren, maar weet nog niet goed hoe je dat gaat doen. Want je geweten speelt mee enz. Dat straal je denk ik ook uit en vertaalt zich ook een beetje in je houding.
Der komt een heleboel bluf bij kijken. Kim moet achterwaarts gaan omdat jij dat eist met je lichaamstaal EN je energie. Gaat ze niet, dan moet ze met een beukje van jou schouder al naar achteren gaan. En dan weet ik dat we het over 1000 kg paard hebben, maar met paarden omgaan heeft niets met kracht te maken! Wij mensen winnen het nooit op kracht, nog niet tegen een shetlander! Dus ook niet door met die leadrope te "slaan". Ze moet voor JOU achterwaarts gaan omdat jij haar met jou lichaam en energie naar achteren "dwingt", niet voor dat touwtje.
Misschien treed je Kim nu ook wel tegemoet met in je achterhoofd wat er allemaal mis kan gaan? Dat je "fouten" van haar of van jezelf verwacht? Dat je daardoor bewust "streng" over probeert te komen? Misschien kun je proberen het wat om te draaien? Dat je haar juist op meer gaat belonen (en natuurlijk niet voor fout gedrag) en consequent RUSTIG doch STRENG (dus met ferme korte rukken aan het touw, en meteen weer loslaten) op de slechte momenten reageert? Haar niet teveel op de huid zitten met het gevoel "ik wil nu mijn leiderschap" terug. Meer de nadruk op rust en respect, en minder op corrigeren? Slimme paarden weten je toch te pakken, als je op dat moment niet sterk in je schoenen staat of je onzeker voelt...
Ik vind het erg lastig dit uit te leggen via internet. Hoop dat het een beetje goed overkomt? Misschien is er een medebokker die begrijpt wat ik bedoel, nen die het nog even kan verduidelijken?
Zoals Polly2 bv? ;) Jemig, jij mag van mij een boek gaan schrijven! Zoooo herkenbaar en plaatsbaar... Topadviezen en goed gegeven! +:)+

Ik weet dat het allemaal lekker makkelijk klinkt, en in de praktijk een stuk moeilijker is. Maar ik bedoel het natuurlijk niet zo! :o Zo van: Oh, dat doe je even zo. Maar je moet jezelf denk ik ook een beetje terugvinden. Je bent even uit het lood geslagen door wat er gebeurt is. Maar je hebt een start gemaakt met Kim en het komt zeker goed!
En waarschijnlijk verandert er wel iets in jullie omgaan met elkaar. Maar als het goed is, is dat puur uit respect naar elkaar en zul je er straks blij mee zijn! Het is een zure appel waar je doorheen moet, maar het vertaald zich echt wel weer in iets moois!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:49

KoudbloedKim schreef:
MaaikeMo: Ik heb erg veel respect voor Emiel Voest.
Deze zelfde oefening heb ik bij Kim ook een aantal keer geprobeerd, maar je kunt echt een uur staan wachten.
En als ze dan eindelijk achter je staat, loopt ze twee stapjes mee en blijft dan weer stil staan of loopt de andere kant op.
Neemt niet weg dat dit heel goed kan werken bij de meeste paarden. :j (Je ziet dat paard bij 3:48 ook denken; WTF?! :+)
De tip over de leadrope; ik heb hem bijna altijd in een boogje. :j
Vooral omdat er op het touwhalster geen onnodig druk moet staan.

Ja, ik vind Voest ook heel goed!
Heb aantal keer les van hem gehad(zo'n 5x ongeveer), was erg leuk en leerzaam :)
Maar over de leadrope, in t filmpje had je Kim best dicht onder t halster vast.. Ik bedoel ook voor eigen veiligheid, dat als je hem vanaf een meter afstand pakt, mocht ze wegschieten uit t niets(bakkabouters ofzo) dan is niet gelijk je schouder uit de kom :+

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:56

+:)+

Nogmaals...alles komt goed met de 2 of U.
Zie dat je idd nu meer handelt zoals ik je toen in het kort voordeed toen ik Kim terugbracht...was bang dat jij mij toen té streng vond maar zie dat je nu zelf ook zo gaat "werken" en het werkt...de lift gaat weer omhoog.

Nog één ding: ik vind het ontzettend knap dat jij je hier zo kwetsbaar opstelt en je niet schaamt om dingen te vragen of ervoor uit te komen dat je dingen niet weet....zeker als je soms een lading ongenuanceerde oliebol over je heen krijgt blijf je vriendelijk en sta je nog steeds open. Menigeen had zijn/haar topic al op slot laten zetten met de mededeling dat ze hier geen zin in hebben.

*edit*...tickvaudje :D
Laatst bijgewerkt door djuno op 18-08-10 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:16

Kamy: Ik ben me ervan bewust dat ik dingen verkeerd doe, of dingen beter kan doen. :j
Dat lukt alleen niet in één keer.
Ik zou haal dolgraag met alleen mijn lichaamstaal willen sturen, maar dat is nu nog niet voldoende.

MaaikeMo: Daar heb ik errug veel ervaring mee. :D
Ik denk dat ik de constante 'losheid' even voor me uit moet schuiven en bij het belangrijkste beginnen. :j

Djuno, ik had eergister ook het liefst mijn topic op slot laten zetten.
Gewoon niet teveel ingaan of pissig reageren op de minder goedbedoelde reacties.
Ik hoop dat je gelijk hebt met 'de lift gaat weer omhoog'. :j

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:24

djuno schreef:
Nog één ding: ik vind het ontzettend knap dat jij je hier zo kwetsbaar opstelt en je niet schaamt om dingen te vragen of ervoor uit te komen dat je dingen niet weet....zeker als je soms een lading ongenuanceerde oliebol over je heen krijgt blijf je vriendelijk en sta je nog steeds open. Menigeen had zijn/haar topic al op slot laten zetten met de mededeling dat ze hier geen zin in hebben.

*edit*...tickvaudje :D

Ben ik het helemaal mee eens!!! +:)+

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:27

Hoe krijg ik haar naast me zonder dat zij tempo verliest en hoe moet ik reageren als zij versnelt en daarbij mij als het ware vooruit duwt?

Als zij versnelt, stoppen 1 of 2 passen achterwaarts en weer doorlopen.

Als zij te langzaam gaat (weet alleen niet of dat bij kim werkt) een tik met de zweep (die je dus niet gebruikt bij Kim) met linkerhand achter je lichaam om op de plek waar je normaal je been gebruikt. Misschien met het uiteinde van jouw touw??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:40

Dat eerste is heel lastig, aangezien ik eerst een ruk aan het touw moet geven, waarna Kim haar hoofd en tegelijk haar hele lichaam 180 graden draait, waardoor ze voor me komt te staan.
Er is niet overal ruimte om haar achterwaarts te laten gaan.
Op die moment moet ik zeg maar haar kant op lopen, Kim voor me uit duwen en zorgen dat ik weer naast haar kom te staan.
Weet niet of dit zo duidelijk is.

Tweede tip doe ik al. :j
Dit werkt op zich redelijk, het probleem daarbij is nog dat ze schuin achter me loopt en aangezien ik haar met een tikje van het touw ook niet echt uitnodig om naast me te gaan lopen, is dat nog erg lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:41

KoudbloedKim schreef:
Ik zal je Blog zo even lezen, voor de rest van je vragen zou ik je willen verwijzen naar mijn laatste reactie op Sleeper. :)

In je reactie op Sleeper lees ik alleen je uitleg over het vele achterwaarts gaan, niet over het wel/niet rechtrichten, of je dit wel/niet met Kim doet. ;)

KoudbloedKim schreef:

Hier kom ik weer terug op het rechtrichten.
Ben je daar mee bezig met Kim?
Nogmaals, als een paard niet goed rechtgericht is (met name verticaal), dan kàn een paard niet anders dan in tempo versnellen.
Achteruit lopen is dan ook moeilijk. Je ziet dan ook vaak dat een paard dan z'n hoofd omhoog doet. En dat is weer erg slecht voor z'n rug.

Een ander advies van mij is dan ook om te gaan rechtrichten met Kim. Je zult merken dat ze dan veel beter haar tempo kan vasthouden en meer in balans komt (buiten dat je haar spieren dan ook correct gaat trainen en zij deze correcter kan gaan gebruiken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:53

JoviBan: Dan zal ik daar nog even antwoord op geven.
Ik heb op mijn vorige werk een tijdje les gehad in rechtrichten, met andere paarden.
Dat vond ik trouwens wel erg lastig om goed uit te voeren en ik weet ook niet of het dé manier was om het te doen.
Maar die vrouw zei van wel.
Wat ik daar moest doen kan ik niet met Kim uitvoeren.. dat werkt absoluut niet bij haar.

Welke oefeningen versta jij onder rechtrichten?
Ik heb zomaar het idee dat dat heel iets anders is dan dat ik geleerd heb.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:58

Heb hier niet zoveel verstand van maar even over het stukje van 4:20. Ze wil hier niet achterwaarts, dus je vraagt het met de leadrope. Vraag dus maar 1 of 2 passen, iig wat ze sowieso wel doet en vraag ook niet meer dan dat. Dan kun je haar belonen en het daarna zonder leadrope opnieuw vragen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:05

Meid, ik heb niet de tijd alle 24 blz door te lezen, maar wat ga jij ONTZETTEND goed om met idioten die maar wat roepen! Als ik toch eens dat geduld met mensen had....
Daarnaast vind ik inderdaad (zoals eerder gezegd) dat je je erg open stelt en bereid bent alles te doen wat word gesuggereerd, Kimmetje mag blij zijn met jou!
Ik weet verder niet veel van de situatie af, en zal ook geen tips geven, maar ik weet wel dat dit goed komt als je er maar aan werkt.

Ga zo door!! Mijn complimenten!!

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:11

KoudbloedKim schreef:
Dat eerste is heel lastig, aangezien ik eerst een ruk aan het touw moet geven, waarna Kim haar hoofd en tegelijk haar hele lichaam 180 graden draait, waardoor ze voor me komt te staan.
Er is niet overal ruimte om haar achterwaarts te laten gaan.
Op die moment moet ik zeg maar haar kant op lopen, Kim voor me uit duwen en zorgen dat ik weer naast haar kom te staan.
Weet niet of dit zo duidelijk is.

Tweede tip doe ik al. :j
Dit werkt op zich redelijk, het probleem daarbij is nog dat ze schuin achter me loopt en aangezien ik haar met een tikje van het touw ook niet echt uitnodig om naast me te gaan lopen, is dat nog erg lastig.

Probeer een andere manier te vinden dan naar Kim te lopen. Als zij voor je gaat lopen en jij gaat stil staan? Gaat zij dan ook gewoon stil staan, zonder dat jij een ruk aan het touw geeft? Als dat het geval is ( ook al staat ze dan voor je )kun je alsnog zelf een paar passen lopen en haar weer meenemen.Dan vergeet je het achterwaarts zeg maar.