[WN] Ned. Kampioenschap Westernrijden FNW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:04

JoyRider schreef:
Net terug van de reining finale, maar ik begrijp weinig van de puntentelling: de proeven die ik echt netjes vond werden niet het meest gewaardeerd door de jury ....

Is vrij simpel uit te leggen :)
Je krijgt als het niet goed is een -1/2 en als het vrij goed is een +1/2
Als het gewoon ok gaat, maar niet heel goed of heel slecht krijg je een 0

Als je twee mensen ziet rijden, kan de ene misschien steeds niet niet slecht genoeg zijn voor een -1/2 en de ander steeds net niet goed genoeg voor een +1/2. Ze krijgen dan beide 0
Over de hele proef kan dat in theorie 4 punten ofzo schelen.

Daar komen dan de penalties nog overheen, die je als leek niet allemaal weet, maar wel een behoorlijke impact hebben op de score.
1/8 overspin is bij een penalty van -1/2. De spin zelf kan dan wel een +1/2 zijn doordat hij snel en goed is.

belletjhee

Re: Ned. Kampioenschap Westernrijden FNW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:17

Nou ik ben ook weer terug van een leuk weekje!! Donderdag de hunter open regular gestart.. Ging niet zo lekker. Paardje begon een beetje te flippen, dus helaas niet geplaatst! Zaterdag, gelukkig een beter dagje voor mij. De dphc jeugd onderdelen gestart. Showmanship was ik eerste van de 2.. Jammer dat er niet meer starts mee deden. Pleasure ging wat minder, maar toch ook niet slecht. 1 x 4e en een keer 6e. Horsemanship ging gelukkig beter, dus een goede afsluiter van het NK, 1 x 3e en 1x 5e. Daarna kwam nog een grote verassing van de allround uitslagen. Wat dus bleek dat ik 2 x reserve champion was en ook nog eens grand champion! Dus toch nog me volkslied mogen horen. En ben trots op mijn kleine mannetje! Ben gister lekker naar huis gegaan, met een tevreden gevoel! Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de foto's!!

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:28

Gefeliciteerd allemaal met de behaalde prijzen. :D

Belletjhee, je was wel heel erg verrast gisteren. Als enige zonder paard in de bak. Leuk hoor. Geniet nog even na. 8-)

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:44

Thanks RK, voor de toelichting! Dus een nette sliding is minder waard dan een spectaculaire sliding? Ook al rijdt diegene een verschrikkelijk scheve rechte lijn?

Ik vond dat jij erg netjes reed overigens :j complimenten! Je reed toch niet op een eigen paard?

Chant1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:45

Allemaal gefeliciteerd met de behaalde prijzen.

ik ben vrijdag en zaterdag wezen kijken en heb foto's gemaakt. (zaterdag helaas maar even geweest dus niet zoveel foto's van de zaterdag)
deze zijn te vinden op http://www.ckflitz.nl/western/index.html#home

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:08

JoyRider schreef:
Thanks RK, voor de toelichting! Dus een nette sliding is minder waard dan een spectaculaire sliding? Ook al rijdt diegene een verschrikkelijk scheve rechte lijn?

Ik vond dat jij erg netjes reed overigens :j complimenten! Je reed toch niet op een eigen paard?

Het is niet alleen de sliding die telt maar het gehele gedeelte van de manouvre die gevraagd wordt. Verder is het natuurlijk ook even interessant om te weten wat jij verstaat onder een nette sliding. Kreeg nml pas nog van een jury te horen dat ik een brave reining proef had neergezet. Alleen te braaf. Het was tenslotte reining en niet pleasure. Misschien dat je hier ook wat aan hebt. En ik ben dus benieuwd wat jij onder een nette stop verstaat.

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:58

Miss_Fancy schreef:
Belletjhee, je was wel heel erg verrast gisteren. Als enige zonder paard in de bak. Leuk hoor. Geniet nog even na. 8-)

Het stond best grappig hoor :) Nog gefeliciteerd!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:14

JoyRider schreef:
Dus een nette sliding is minder waard dan een spectaculaire sliding?

Dan heb je mijn tekst niet helemaal begrepen zoals bedoelt :D
Een scheve lijn is vanaf jury oogpunt lastig te zien. Een beetje dan, heel erg scheef natuurlijk wel.
Maar als je spektakel rijdt en je stop is niet goed, krijg je waarschijnlijk -1/2.
Als je spektakel rijdt en je stop is ok, krijg je 0
Als je spektakel rijdt en je stop is ook goed, krijg je +1/2
Maar je rollback telt ook mee. Dus een super stop en slechte rollback erachteraan zal ook -1/2 zijn.
Het gaat op de hele manouvre zoals in het pattern. Een wissel hoort bv ook bij de cirkels. Super cirkels met een slechte wissel is minder dan correcte cirkels en een correcte wissel.

Als je alles netjes doet, een goede stop zonder spektakel dan is dat ook 0.
Maar als je dan wel netjes gaat, maar nog minder spektakel door bv weinig rundown, zul je ook -1/2 krijgen.

Je krijgt een 0 als iets "correct" is. En als je hard gaat krijg je bonus voor het snelle (extra moeilijk), maar weer malus als de stop slecht is. Je moet het dus als geheel zien.
Zo kan het dus zijn dat iemand die rustig en netjes rijdt een 0 krijgt, gewoon "correct"
Iemand die hard gaat en een slechte stop maakt (zoals die eerste van mij bv ;) ), krijg je -1/2 of zelfs -1

Maar je moet ook risico nemen. Als die eerste stop wel goed gelukt was, had ik daar misschien wel +1/2 op gekregen, zoals mijn laatste.
Lukken de stops waar je veel risico in neemt goed, dan haal je een hoge score. Mislukken er dingen door teveel risico dan verlies je weer punten, zoals mijn eerste twee rollbacks die volledig de mist in gingen. In de trophy had ik daar twee keer +1/2 op en nu twee keer -1/2. Verder tellen de penalties natuurlijk altijd hard, maar die zijn vrij concreet beschreven.

In voorrondes rij je dan op safe en krijg je een nette rit, die een gelijke score op kan leveren als een spektakulaire rit met fouten. (in uitvoering en penalties)
Je zou de scoresheets moeten zien waar de verschillen zitten :)
Vandaar dat het soms lijkt als iemand rustig rijdt onder gewaardeerd wordt, maar dat is schijn. Zoals is zei kan een 0 op een onderdeel een bijna -1/2 of een bijna +1/2 zijn.
Voor het ook is de bijna +1/2 veel beter dan de bijna -1/2, toch is het dezelfde score en lijkt de bijna +1/2 al snel onder gewaardeerd tov de bijna -1/2.

Nee, ik reed niet op eigen paard.

barrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:29

Chant1982 schreef:
Allemaal gefeliciteerd met de behaalde prijzen.

ik ben vrijdag en zaterdag wezen kijken en heb foto's gemaakt. (zaterdag helaas maar even geweest dus niet zoveel foto's van de zaterdag)
deze zijn te vinden op http://www.ckflitz.nl/western/index.html#home

hi je hebt een hele gave foto van mij gemaakt : ik ben de jongste barrel racer met t rode borsttuig, kan ik die bestellen ?

xxShowxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:12

Zo ben gisteren ook een dagje naar marienheem geweest...na 3 jaar een hele week daar te zijn geweest dit jaar gewoon als toeschouwer 1 dagje!!!
Heb het prima naar mijn zin gehad lekker geshopt in het strodorp :D .....En avonds een gezellig feestje gevierd!!! *D *D ....Maar moet eerlijk zeggen dat ik van de wedstrijd zelf maar weinig echt heb genoten...vond het niveau (heb voornamelijk alleen reining gezien) echt zwaar tegenvallen!!
Erg jammer om te zien dat dit onderdeel op het nk de afgelopen jaren echt terug is gevallen qua niveau.
Maar al met al was het wel een geslaagd dagje :D

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:53

Ik ben vandaag even geweest en vond het weer erg gezellig. Lekker geshopt in het strodorp en weer veel te veel geld uit gegeven :D (showblouse, showblanked en showchaps). Iedereen nogmaals gefeliciteerd met de behaalde prijzen in de afgelopen week.

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:07

Miss_Fancy schreef:

Hihi, ik was inderdaad erg verrast en had er niet meer op gerekent ( zoals jullie wel gezien hadden in me joggingsbroek :+ ) Maar ik ga de beeldjes en me toch nog behaalde grote linten een mooi plekje geven!

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:08

Iedereen nogmaals van harte gefeliciteerd!

Ik ben net terug van het NK en ben erg tevreden!

Tijdens de ahqa show op dinsdag startte ik voor het eerst mijn merrie Miss Daisy Jay West, die net een week geleden was komen overvliegen uit de VS! Spannend haar eerste wedstrijd, nog een beetje jetlag..ik verwachtte helemaal niets van haar. We begonnen in de halter mares three and older en daar was ze erg nerveus, van een set up was niet echt sprake, maar toch kreeg ze een bronzen medaille (2x 3e) Toen kon het NK al niet meer stuk voor mij!! Een week showmanship geoefend en ik dacht we proberen het gewoon. Ervaring is altijd goed, ach en laat de eerste wedstrijd gelijk maar het NK zijn! Ze deed het supernetjes!! Ik was helemaal verrast en natuurlijk erg blij!! 2x 3e!! En weer een mooie medaille. Er deden ook ongeveer 10 mee, dus best goed! Dit was novice amateur en in de amateur had ze een beetje verzet met haar hoofd iedere keer als ik de pivot inzette, dus daar werden we lager geplaatst.

Voor de rijonderdelen startte ik Lil Chocolate McLash en met haar had ik mijn beste rit ooit in de novice amateur western pleasure! 2x 1e en een mooie gouden medaille!! En ook in de horsmanship ging het zou lekker dat ik met een big smile zat te genieten op Lilly's rug! 1x 1e en 1x 3e en weer de gouden medaille!!

Op woensdag haalde ik de voorrondes in showmanship, horsemanship en pleasure. Zaterdagmorgen had Daisy gewoon echt een dip en had ze er even geen zin in. Daar had ik alle begrip voor, dus ik heb rustig door het pattern heen geloost. Ze maakte een potje van haar pivots, maar toch nog 6e van de 10! De finale van de horsemanship ging voor mijn gevoel best lekker, maar niet geplaatst helaas.
Op zondag de finale van de senior pleasure en dat ging ook weer lekker en we werden nederlands reserve kampioen!! De nummer 1 was gewoon echt beter, dus ik kan daar prima mee leven en was erg blij met mijn 2e plek!!

Ik vond het weer een super NK, goed organiseerd en erg leuke attenties voor de eerst geplaatsten!!

Lesley_Faial

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:21

Nadieh dankjeeweeeel! Ik ben ook trots op jouuu :D

Ik ben dus ook eindelijk weer thuis..
Zoals eerder al verteld: Nederlands Kampioen TRAIL L2 Rookie *D
Zilver Showmanship, Brons horsemanship en pleasure 4e plaats.

Ik vond t een super week! In totaal heeft t team 7 titels binnen gesleept! Super trots op me chickss <3

& Verder gewoon een heeeerlijk nk - en nu SLAPEN! :Z :Z

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 23:11

Ook de hele week geweest, ontzettend leuk gehad! Alleeeeen heb ik vrijdag de uitslag van de jackpot reining gemist! :( en niemand kon me dat zaterdag nog vertellen in alle hectiek. DUSSS kan iemand me die vertellen. Op de uitslagenlijst is dat namelijk echt de enige die mist!

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 23:15

Superleuk alle verslagen hier te lezen! Gefeliciteerd allemaal +:)+

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:24

Goedenmorgen allemaal :D , ook hier maar even mijn verslag van een dikke 3 dagen Marieenheem: :9

Woensdagmiddag aangekomen, stalletje opgezocht, gauw de sleutel bij Sheila gehaald, box opgestrooit, toen kon Rose lekker plassen en kuil smikkelen en wij de tackroom volladen :D

Mijn vriendin, die al vanaf maandag aanwezig was, had lekker koffie gezet met wat lekkers erbij en zo konden we even rustig bijtrekken van 3 uur autorijden.
Samen lekker gegeten en tegen 20.00uur een half uurtje gereden in de inrijhal, ze liep lekker ontspannen, dus weer fijn naar stal en wij naar de B&B in Raalte, een prachtig plekje trouwens :j
Donderdagochtend vroeg op, klaar gezet ontbijtje opgesmikkeld en naar stal, Rose eten gegeven, die ging daarna even lekker wandelen met de baas, ik de stal opgestrooit en kuil gegeven.
Tegen 09.00 kwam SusanW die zo lief was om Dusty Pebbles Flint ( van Sylva Starreveld) en Black Rose te vlechten; daarna een hele grote poetsbuurt, hoefjes gelakt, opgemaakt :z , staart gedaan en naar de showarena met Leo. Ik mezelf omgekleed, ook opgetut, hoed op en gaan met de banaan :D

We waren met zn drieen in de Halter Amateur en met zn vijven in de Halter Open.
In de Amateurklasse werden we 2x 2e geplaats achter Susan Romkes met de schitterende Buzz en Allround Reserve Champion en een zilveren medaille; in de Open 2x 3e ( en wéér was Buzz niet te verslaan, wát een prachtige merrie! <3 ) en een bronzen plak.

Daarna de Showmanship at Halter, ik mocht als eerste en Rose luisterde erg goed en draaide heel netjes en deze keer bleef ze stil staan bij de inspectie :P (vaak gaat ze een beetje lopen kijken waar die jury nou ineens heen gaat... :+ ) Ik werd als 2e en 1e geplaatst, dus... Nederlands Kampioen! Super!!

Toen met een noodgang naar de tent, Rose laten plassen en een beetje eten, ik mezelf in Hunterpak gestopt, zadeltje %) erop en hop maar weer... er zou een half uur pauze zijn, nou echt niet, want de groep voor ons waren al met de prijsuitreiking bezig. Een rondje links en rechtsom gegaloppeerd en we moesten de baan in. Eindelijk lekker lopen vond Rose en ook hier ging haar beste beentje voor.. wederom Nederlands Kampioen *\o/* Meteen daarna de Open, Rose was wat onrustig met haar hoofd, zeker een vlieg en moest even errug lelijk doen tegen een ander paard die, ondanks dat ik zeer ruim voorbijging, toch haar kont naar me toedraaide :(:) , nou ja, toch 2x 2e geplaatst en een prachtige zilveren medaille :9

Zo... dag één zat erop! Nog wat gegraast, stalletje opgeschud, lekker eten gegeven en toen wij weer naar de B&B, douchen en slapen... :Z

Donderdag was wederom een zeer drukke dag: eerst de Amateur Trail, helaas was ik in mn eentje, maar kon wel even oefenen, Open Trail waren we met meer maar het was behoorlijk pittig en Roosje werd een beetje heet, er zaten mooie stukken bij , een 2e plek en zilver.
Daarna gauw wat anders aan en Amateur én Open Pleasure. In de Amateur moest Catootje even laten zien dat ze heel netjes kan changeren, alleen werd dat niet gevraagd natuurlijk }> , toch 2e plek en zilver en in de Open ging het weer beter, weer 2e plaats en wederom zilver!

Daarna even niks, als laatste de Horsemanship.
De ene jury liep nogal te jagen, terwijl er écht geen tijdnood was en we moesten al de showarena in terwijl de prijsuitreiking van de vorige groep nog moest beginnen..
We waren met zn 3en, ik moest als eerste en de jury gebood mij om bij de begin pion te gaan staan, de andere twee moesten in de andere hoek gaan staan.
Tegen de tijd dat er 3 prijsuitreikingen waren geweest , was BlackRose kompleet over de Rooie :( 8)7 -:(- en Peter Wittermans vond het verstandig dat we eerst nog even wat rondjes in de inrijbaan galoppeerden, hij was bang dat ze zou ploffen en zo voelde het ook wel aan onder me kont :o :D
Maar goed, meteen de showarena in, we hadden een zéér verzameld galopje en de draf mondde uit in een prachtige passage :D Heel veel mensen vertelde later aan ons dat zo Rose zó nog nooit gezien hadden... :+

Zo, klaar was het! Rose lekker afgespoeld en op stal gezet met een grote berg kuil, zelf even wat gegeten en gedronken en toen werd er omgeroepen of we, het liefst met paard, de showarena wilde binnenkomen voor de Allround prijsuitreikingen.

Rose was het er niet helemaal mee eens, maar omdat de baas ook meeging vond ze het wel goed.
Er waren Allroundprijzen voor de DAWRA, de RookieL2 en de APHA.

BlackRose was Allround Champion bij allebei de jury's zowel in de Open- en de Amateurklasse en, als allerlaatse... Nederlands Kampioen Allround APHA Solid Paint Bred in de Amateur én Open Klasse! *\o/* :wow: *-:)

Behangen met 4 Championslinten, 4 mooie paardenbeeldjes en 2 prachtige bronsen paardenhoofden gemaakt door Ellen Welten, werden we, een beetje beduust, dat wel.. op de foto gezet *-:)

Een mooiere afsluiting van onze wedstrijdcarriere had ik me niet voor kunnen stellen *D

Ik wil graag iedereen bedanken die dit voor BlackRose en mij mogelijk hebben gemaakt, alle lieve en leuke reakties en felicitaties van zo veel verschillende mensen, bekend en onbekend.

Organisatie, vrijwilligers, bestuur van de DPHC, Ellen Welten, heel erg bedankt, mede door jullie is het een onvergetelijk NK geworden!

Mijn grote lieve zwarte kanjer mag nu heerlijk buitenpaard worden en moederen over PGM Viho <3

Nog één klein verhaaltje wat ik jullie niet wil onthouden }> Toen Rose na de laatste dag in haar, met linten en medailles behangen, stal stond, kwamen er twee heren de tent binnen, keken eens even naar de verzameling en naar Rose, waarop één van de heren aan me vroeg: "Wat moet die kosten" 8)7
Waarop ik antwoordde: Ze is niet te koop mijnheer.. "Oke... maar wát moet ze kosten? Ik weer: Mijnheer, ze is niet te koop!!! Leo kwam er ook bijstaan, toen droop hij af met de woorden..."Nou, ik zie het al, familiebezit zeker.." :j

Later konden we er wel om lachen... BlackRose is onbetaalbaar!

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:28

wauw dropje wat ene geweldig verslag +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:29

Dropje van harte! :):) Heb van jullie genoten do en vrij! :j

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:31

Wat gaaf dropje! Dat bedoelen ze nou met stoppen op het hoogtepunt *\o/*
Gefeliciteerd!

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:33

Proficiat!

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:38

Superafsluiting zo Dropje! Nogmaals gefeliciteerd met al jullie prijzen! *\o/*

Wat ik trouwens nog even wilde zeggen tegen de organisatie is dat ik het erg leuk vond dat je als NL Kampioen ook een certificaat kreeg dit jaar! Erg gaaf! :j +:)+

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:38

Nou dát is nog eens een afsluiting van een prachtige carriere dropje. PROFICIAT!
Rose zal gemist worden in de SPB klasses, die overigens op het NK best aardig bezet waren. Maar het strand vindt ze vast geen straf ;-) .

Leuk om de verslagen te lezen van het weekend. Proficiat iedereen met de mooie ervaringen en de plaatsingen!

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:51

Gaaf verslag Dropje en natuurlijk VAN HARTE wat enorm goed weer zeg!!!! Heerlijke combi waren jullie en zullen jullie ook zeker buiten ook zijn!!! Geniet nog maar even!!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:07

Vanuit mij ook iedereen (sommige nogmaals :D ) gefeliciteerd met de behaalde prijzen en plaatsingen!

Mijn eerste jaar een volle NK week als vrijwilliger zit er ook weer op. En wat vliegt dat voorbij!!!!
Ik was de afgelopen week verantwoordelijk voor de prijzencoordinatie.
Ik heb als beginner in de hele week maar 1 echt foutje gemaakt... :o (Sorry nogmaals, Dropje, achteraf bleek ik gewoon een vooruitziende blik te hebben ;) :D )

Enerzijds gezien mijn streberige gedrag 1 teveel, maar ik ben stiekem wel heel trots op mezelf en heb ook best wel complimenten gehad! :P

Ik moest dus voor de hele week alle linten uitzoeken, maken (en das best veel en ingewikkeld werk met een AQHA show, een APHA show, de WRAN, FNW, DPHC Youth, all-arounds en dat allemaal met tig verschillende lintjes, nederlandse kampioenen en dan ook nog alle gadgets op tijd uitpakken, uitzoeken en klaarzetten!), strijken :P en uitreiken! Was een geweldige ervaring, keihard werken (alleen woensdag was een relaxdag want toen waren er alleen maar semi-finals en dus geen prijsuitreiking).

Ik heb in een week heel veel geleerd, veel oude bekenden gezien, bekende en onbekende bokkers gemeet en een boel andere nieuwe mensen leren kennen.

Ik heb nu gezien wat een enorme berg werk het is, om zoiets soepel draaiende te houden, petje af voor iedereen! We zijn als vrijwilligers ook super goed verzorgd, we sliepen per 2 in een huisje in een bungalowpark een kleine 10 km verder op, qua eten werd ontbijt, lunch en diner verzorgd. Ik ging uit van een week junkfood :D , maar de eerste dag begonnen we met schnitzel, witlof met ham en kaas en aardappels. De rest van de week ook heel gezond gegeten! Toppie!

Heb mijn "functioneringsgesprek" met Jan nog niet gehad :D maar hoop wel dat ik volgend jaar terug mag komen!