Mijn trekpaard Kato ernstig ziek.. Update, Kato is ingeslape

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Re: Mijn trekpaard Kato ernstig ziek.. Update, Kato is ingeslape

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:59

Mijn ogen zijn gevuld nu met tranen...

Heel veel sterkte met dit verlies meis...

Larissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:09

Jeettje meid!! Ik volg dit toppic al vanaf het Begin..

Ik vind dit verschrikkelijk erg voor je. Wat een mooi filmpje is er gemaakt met mooie muziek Kreeg er tranen van in mijn ogen:(

Heel veel sterkte!!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:17

Soms wil je zo graag iets zeggen, iets bemoedigens, iets troostends, iets dat de spirit een beetje oplift......maar soms kun je de juiste woorden niet vinden.

Wat een verschrikkelijk verlies..
Eerst zo vol hoop dat Kato het zou redden, en dan mocht het uiteindelijk toch niet zijn.
We leven met je mee...heel veel sterkte met het verwerken van het verlies van je prachtige Kato..
Ach gut

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:24

ohh nee, ik schrok toen ik net de update las.
Ik dacht dat het goed ging met Kato......

Heel heeeel veel sterkte met dit grote verlies!

leonie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:26

Jacimatho schreef:
Soms wil je zo graag iets zeggen, iets bemoedigens, iets troostends, iets dat de spirit een beetje oplift......maar soms kun je de juiste woorden niet vinden.

Wat een verschrikkelijk verlies..
Eerst zo vol hoop dat Kato het zou redden, en dan mocht het uiteindelijk toch niet zijn.
We leven met je mee...heel veel sterkte met het verwerken van het verlies van je prachtige Kato..
Ach gut

Wat mooi gezegd... Ga daar helemaal in mee.
Het is inderdaad een afschuwelijk verlies. Ik leeg enorm met je mee, en wil je heel veel sterkte wensen met het verwerken. Kato was een prachtpaard!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:36

Heel veel sterkte de komende dagen, weken, maanden met het verwerken van het verlies. Ook ik had zo gehoopt dat ze het nog zou gaan redden..

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 10:41

Evelli schreef:
Dianne, ik wens je heel veel sterkte met het verlies van Katootje.
Zit met tranen in mijn ogen op mijn werk.
Het was een fantastisch paard!

Dat juist jij dit zegt ondanks alles, vind ik echt heel erg fijn Ach gut

@ Tita: het is een noodgedwongen "voerfout" geweest. Een paard met slokdarmverstopping mag namelijk de eerste tijd helemaal geen ruwvoer. Kato had een gigantische ontsteking in haar slokdarm zitten, als ze meteen op het gras zou gaan staan, had ze binnen no time weer slokdarmverstopping gehad en was ik haar veel eerder kwijtgeweest.

Wilde nog even verslag doen van gisteren.. Een bijzondere dag..

Gisterochtend in de vroegte ben ik naar Katootje gegaan om te kijken hoe het met haar ging.. Helaas nog niet al te best, wilde ook niet drinken.. Ik ben op de voerkist in de stal gaan zitten en Kato strompelde met de laatste energie die ze had naar me toe en legde haar zware hoofd op mijn schouder te rusten. Ik denk dat ZIJ op dat moment al afscheid had genomen van mij. Ik alleen nog niet van haar, maar het heeft wel vreselijk meegeholpen in mijn beslissing. Ze heeft namelijk de hele dag daarna geen stap meer verzet, 's avonds stond ze nog precies zo.

In de avond vlak voor de dierenarts weer kwam, was haar uier nog voller gelopen, bijna net zo vol als van een merrie die moet bevallen.. Dat was voor mij ook al een heel slecht teken. Haar darmen lagen nog steeds stil en als je volloopt met vocht, doen je nieren het ook al niet best meer.

De dierenarts kwam en ging opvoelen. Ze liet een enorme scheet, mijn ene sprankje hoop leek nog te werken, maar het was gauw gebeurd met de hoop. Nog steeds geen mest. Kato nog slechter ter been. Ze had verschrikkelijke pijnen. Ze liet haar hoofdje zakken, ze had geen greintje kracht meer in haar lijf. Het enige wat haar nog op de been hield was de angst om niet meer op te kunnen staan. Het is geen shetje wat bevangen is, maar een trekpaard van ongeveer 800 kilo, wat alle 4 haar benen wilde ontlasten..

De bevangenheid had een verschrikkelijke lijdensweg geworden volgens de dierenarts. Eveneens als ik haar gister niet had laten gaan, was ze waarschijnlijk vandaag bezweken aan een hartaanval. Haar hartslag ging inmiddels 77 slagen per minuut, normaal bij een belgisch trekpaard is dat 36. Ik heb toen besloten dat het gevecht en het verschrikkelijke lijden van Kato over moest zijn.

De dierenarts stond helemaal achter mijn besluit, hij vond het heel eerlijk tegenover het paard.

We hebben haar naar het midden van de stal geduwd, terwijl ze nog van ons geplukt gras kreeg. Ze vond het heerlijk. Nog met het gras in haar mond is ze vredig heengeslapen. Ze was zo snel in slaap en ook zo snel weg.. Het is goed geweest. Een paard wat er nog zin in had, had veel meer gevochten. Ik heb nog een half uur naast haar gezeten en Marielle heeft een pluk manen voor mij en Elise geknipt. Het laatste tastbare wat ik van mijn prachtknol zou hebben.

Ergens is het wel mooi, overlijden op Dodenherdenking. Met de stille trom door de straat naar de kerk liepen we naar de auto naar Kato toe.. Vlak voor we er waren 2 minuten stilte. 2 minuten stilde voor de gevallenen op het strijdveld. Elk jaar op 4 mei zal ik 2 minuten stilte houden voor mijn Katootje, gevallene van haar eigen strijdveld.

Ik ben bij haar gebleven tot aan het bittere eind en zelfs langer. Zometeen ga ik er voor het laatst heen. Haar laatste pluk manen afknippen voor dierbaren om mij en haar heen. Haar kort maar krachtige periode van ziek zijn heb ik haar bijgestaan. Ben enkel naar huis gegaan om 's nachts te slapen. Verder ben ik er altijd geweest voor haar. Ik voel me niet schuldig. Ik voel me dapper dat ik deze keuze voor mijn mooie meid heb kunnen maken.

Liefhebben is soms ook loslaten...

Afbeelding
Foto van Frozenstar @ Bokt: [ITP] Fotoshoot bij Teuntje111 en haar Koudbloedjes.

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:47

Wat verschrikkelijk! Heel veel sterkte Vriendjes zijn?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:48

wat een mooi verslag.
hou je taai.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:49

tranen in mijn ogen Teuntje111... Je moet je idd niet schuldig voelen, je had geen andere keuze wat dat voer betreft, dat Kato zo zou reageren, was niet voorzien. Ach gut Je hebt de juiste keuze gemaakt. Veel sterkte nog.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:53

Dianne,
Wat een mooi verslag! Ik denk, nee..ik weet zeker, dat je de juiste, ó zo moeilijke beslissing hebt genomen!
Heeeeeel veel sterkte de komende, lange en verdrietige periode.....
Jouw prachtige Katootje heeft gevochten en is sterk geweest en jouw woorden zijn dan ook zo waar.... Liefhebben is soms loslaten!

Sterkte meid!

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:54

jesus, wat een supermooi verslag!
ik kon je paard niet, maar alsnog lopen de tranen over me wangen..
meid ik wens je super veel sterkte de komende tijd! Ach gut

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:57

Ook ik heb met tranen in mijn ogen je laatste verslag gelezen... Wat een vreselijk verlies!! Ik wens jou, en alle andere mensen die zoveel van Kato hielden heel veel sterkte!!! Vriendjes zijn?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:58

Jeetje Dianne,
wat ben jij eerlijk geweest, en wat een mooi en roerend verslag.
Zit met de tranen in mn ogen.

Heel veel sterkte de komende paar weken...

Rafarta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:00

Sterkte met het verlies van je lieve mooie Kato..

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:02

Ik zag de titel en toen dacht ik nee, toch niet Kato!, toch wel kato dus.
Vind het nog maar moelijk te bevatten dat grote sterke Kato er niet meer is.. In de tijd dat ik haar heb gekend is ze geen dag ziek geweest...
Had haar ook net weer teruggevonden hier op bokt, was nog van plan een keertje langs te komen, maar dat kan nu niet meer..
Zit nogsteeds met kippevel, al vanaf het moment dat ik begon te lezen, zo onwerkelijk.. Verdrietig

Een troost is toch wel de gedachte dat ze nu weer met haar beste vriendinnetje Nel herenigd is. Dat was zo'n klap voor haar toen Nel overleed.. Blij dat ze nu dan toch eindelijk weer samen op de weides lopen.

Heel veel sterkte met je verlies Verdrietig

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:04

Tranen in mijn ogen wat een mooi en ontroerend verslag. Je hebt de juiste beslissing genomen.
Ik had dit topic gevolgd tot dat ze weer aan de betere hand was dus schrok net behoorlijk toen ik het trieste nieuws las.
Sterkte ermee de komende tijd.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:08

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:11

Dianne, wat een mooi verslag.. Me ogen schieten vol.
Echt sterkte meis.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 11:12

Nel was ook een hele mooie donkerbruine ardenner en had ook een lange staart, net als Kato. Samen stonden ze altijd in 2-span, ze schitterden met zijn tweetjes. Tot Nel plotsklaps overleed aan een hersenbloeding, Kato is daarna nooit meer dezelfde geweest naar wat ik heb horen zeggen.

Kato is bij mij ook nooit ziek geweest, deze laatste week kwam als donderslag bij heldere hemel..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:13

Ik denk dat je het beste hebt gedaan; hoe moeilijk het nu ook is; uiteindelijk zal je met een glimlach aan haar terugdenken.
Zet 'm op de komende tijd!

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:13

KootMiraDrum schreef:
Ontroerend verslag, Dianne. Kato en Nel weer samen...(hoe zag Nel eruit?)
Beide op deze manier de eeuwig groene weiden oprennend http://i227.photobucket.com/albums/dd62 ... s/1123.jpg

Nel was ook een Ardenner, wat meer een meelsnoet, donkerdere kleur bruin en een veelste grote lip, was ook echt een schat van een paard. Ze stonden altijd met zn tweetjes. Heb nog wel ergens een foto van haar, die zal ik even zoeken. Ben nu op mn werk dus dat wordt vanavond Lachen

Edit: Zie dat ze zelf al antwoord heeft gegeven. Klopt helemaal, ze heeft ook op 1 uitzondering na, nooit meer met een ander paard in het span willen lopen... Het was echt een bijzonder paard...
Laatst bijgewerkt door filou op 05-05-08 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:14

aah..wat erg dat ze het niet heeft gered..wat moedig en sterk om haar uit haar niet verder te laten lijden...heel veel sterkte met dit verlies. Vriendjes zijn?

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:16

Normaal kan ik aardig uit mijn woorden komen, maar nu weet ik gewoon niet wat ik moet zeggen. Het is zo ongelooflijk dat het toch nog zo af heeft moeten lopen... Verdrietig .

Kato was een indrukwekkend paard met een geweldige uitstraling en het is indrukwekkend hoe jij haar met de mensen om je heen tot het eind toe begeleid hebt.

Heel veel sterkte Ach gut .

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:17

Heel veel sterkte met het verlies van Katoo! Ik denk dat je wel een "eerlijke" beslissing hebt genomen tegenover Kato, ondanks dat het echt heeel erg is.