PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:20

Robijntjah schreef:
Joolien schreef:
Oppakken en contact houden zijn 2 verschillende dingen. Contact houden is hier belangrijk. Gewoon zacht contact met de mond, meer niet. Als ze fijn in dat contact is, en het paard accepteert jouw hand en vertrouwd jouw hand kun je gaan uitschuiven. Dit ook met behoud van contact. Een paard mag niet zoals nu gaan duiken of door je hand lopen, wat er nu gebeurt. Dat mag je corrigeren door een begrenzende hand aan te bieden.

Juist. Maarrrrr daarvoor moeten eerst wat andere voorwaarden bestaan, niet waar?

Nee. Vanaf dag 1 rij je naar contact. Duidelijkheid.

Je moet echt inzien dat paard nu teugels uit je handen rukt en dat dit al gecorrigeerd zal moeten worden en dat ze hierdoor al moeilijker zal zijn dan een groen paard. De gemiddelde ruiter zal haar echt op een paar weken tonen dat ze moet stoppen met dat trutten. Je zit haar echt niet zo in de weg dat je zonder teugels zou moeten rijden dus hou ze ook vast.

Anoniem

Robijntjah schreef:
poes schreef:
Maar zie jij niet dat zij de teugels uit je hand rukt? Kijk, jij bent nog niet kundig genoeg om haar met die hele lange teugel van je been naar je hand naar die verbinding te rijden. Dus je teugel moet iets korter, mag nog best iets te lang hoor, maar hou hem dan wel vast, zeker als zij zo rukt. Want wat zij doet heeft niets te maken met zakken of ontspannen of verbinding zoeken.

Dus rukken los je op door je hand stil en vast te zetten?

Een keer fatsoenlijk been geven? Ga eens rijden en ga niet zitten meeliften met je paard! Dit is toch geen rijden te noemen.
Wat voor opleiding heeft je instructice gedaan? En wat doet zelf?

Anoniem

Robijntjah schreef:
Joolien schreef:
Oppakken en contact houden zijn 2 verschillende dingen. Contact houden is hier belangrijk. Gewoon zacht contact met de mond, meer niet. Als ze fijn in dat contact is, en het paard accepteert jouw hand en vertrouwd jouw hand kun je gaan uitschuiven. Dit ook met behoud van contact. Een paard mag niet zoals nu gaan duiken of door je hand lopen, wat er nu gebeurt. Dat mag je corrigeren door een begrenzende hand aan te bieden.

Juist. Maarrrrr daarvoor moeten eerst wat andere voorwaarden bestaan, niet waar?

Wat dan? Gewoon contact met de mond is imo de basis van alles. Dan heb je verbinding, die verbinding heb je nodig om aan die achterkant wat te kunnen doen, nu kun je er wel wat 'in' rijden, maar je raakt het aan de voorkant direct kwijt omdat je paard dan in het luchtledige tast om het zo maar te zeggen. Jouw hand moet haar een leidraad geven wat ze met die voorkant moet doen, maar ook met de achterkant. Het is een wisselwerking, van achteruit is belangrijk maar aan die voorkant moet een bepaalde begrenzing zitten. Zo moet het paard weten dat hij het hoofd niet naar voren mag steken maar rond moet worden over de rug, zodat hij achter mee kan komen, in de bovenlijn kan ontspannen en zo nageeflijk wordt. Dat kan niet zonder contact.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:21

Kendra schreef:
Robijntjah schreef:
Ze trekt naar beneden omdat ik dan nog niet op tijd ben met mijn zithulp. Eigenlijk moet ik net voor dat moment wat in mijn zit en been doen (bekken kantelen etc) zodat ik haar achterhand in verbinding breng met de voorhand. Ik ben echter nogal eens te laat :') Maakt niet uit, ik word al steeds sneller.

Wat bedoel je met 'niet op tijd met je zithulp'? Als een paard mij uit het zadel probeert te trekken geef ik flink been en maak ik een ophouding. Ik ben benieuwd wat je dan nog meer zou moeten doen.

Wat is voor jou een beenhulp en een ophouding?
Bij mij staan die 2 namelijk niet los van elkaar... Een ophouding maak je in je zit, waardoor je been er wat aan komt en waardoor je wat meer energie in je hand krijgt die je weer af zou moeten kunnen laten vloeien, toch?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:22

Robijntjah schreef:
poes schreef:
Maar zie jij niet dat zij de teugels uit je hand rukt? Kijk, jij bent nog niet kundig genoeg om haar met die hele lange teugel van je been naar je hand naar die verbinding te rijden. Dus je teugel moet iets korter, mag nog best iets te lang hoor, maar hou hem dan wel vast, zeker als zij zo rukt. Want wat zij doet heeft niets te maken met zakken of ontspannen of verbinding zoeken.

Je begrijpt het niet volgens mij :) .. zou ik hier simpel antwoord op geven? JA! Joehoe je paard trekt de teugels uit je handen, dat is stout, foei. Dan hoef je haar niet in haar mond te trekken, maar gewoon je hand op de plaats houden zorgt voor een barriere. Daarbij geef je ook been om te zorgen dat ze voorwaarts blijft en niet gelijk terugvalt op de druk die zij dan zelf geeft.

Wat doe je dan als je met haar wandelt aan het halster en zij loopt je omver? Spring jij dan aan de kant voor mevrouw? Mag toch hopen van niet :D

cp112

Wat ik niet snap, er staat een instructie in de bak. En die vindt dit dus blijkbaar de juiste manier? Gauw een andere instructie zoeken, sorry ik kan het niet anders zeggen :n dit ís heel simpel basiswerk. Een paard dat je de teugels uit je klauwen trekt is niet de bedoeling. Dat leer je op de manege zelfs.

Anoniem

essie_blue schreef:
Robijntjah schreef:

En dat contact is waar we naar streven, dat is erg verstoord geraakt in de periode dat ik er dus wel met angst en spanning op zat. Nu is die angst weg, spanning nog wat in mijn lijf maar dat is dus opnieuw opbouwen.
Overigens is jouw foto niet waar ik heen zou willen met Modesta, meer neus OP de LL ipv erachter.

Waarom zou je dit plaatje niet willen nastreven, waarom perse voor de loodlijn willen? Ben ik oprecht nieuwsgierig naar, het is namelijk centimeter werk. :)

Het kan een keer gebeuren ja, achter de LL. Alleen kan het paard dan de kaak en de atlas naar voren openen?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:23

Het punt is dat je totaal geen verbetering in je verbinding gaat krijgen. Je paard kan er wel naar zoeken, maar weet niet wat de bedoeling is, juist omdat jij daarin geen grenzen aangeeft. Je paard gaat zo nooit ineens vanzelf in de juiste aanleuning lopen. Maar als jij Modesta meeneemt, en juist corrigeert en zegt "hey dit is niet de bedoeling!" dan gaat het kwartje vallen van wat je juist wel wil. Hoe moet zij weten welke aanleuning goed is als niet wordt bijgestuurd of aangegeven wat juist niet de bedoeling is? Als jij gaat corrigeren denkt Modesta "hey dit moet dus niet" en "heeeey dit is dus de bedoeling!" Maar daar is echt jouw sturing en correctie voor nodig. Als het niet vanuit jou komt blijf je altijd hierop hangen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:23

Misschien Grote tip:
Even om te voelen hoe het voelt voor paard zoals je met handen bezig bent...
Vraag vriendin met halstertouw, sla touw om je buik ( of touwtje aan beide kanten potlood en dat in je mond), vriendin gaat achter je staan en je gaat paardje spelen op jouw manier..
Dan zul je zelf ervaren dat je dat los-vast etc totaal niet kan volgen= geen aanleuning oid of geeft je (dus Mo) geen vertrouwen eant zo is het er en zo is het weer foetsie!
Kun je nooit vertrouwen dus...
Dat kan pas als er van achteren constante lichte / wakende druk komt...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:24

Robijntjah schreef:
poes schreef:

een stille hand betekent eigenlijk een stille verbinding. Niet stug dus maar met gevoel. Eigenlijk moet je binnen een ruimte van 5 cm zeg maar je paard helemaal kunnen loslaten of op haar gat trekken. Dit gaat niet om hand alleen maar om het samenspel. Wat jij moet doen is niet stoppen met je teugels telkens verkorten, maar vooral stoppen met haar je teugels telkens uit handen te laten trekken. Dus ja, laat haar er maar eens tegen lopen, en ja, ze zal boos zijn want voorheen mocht het. Gewoon beetje been op dat moment. En wil ze eens leunen, dan leunt ze maar eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:25

En nu ben ik er even klaar mee voor vandaag en ga ik serie kijken :D

Er zijn nog meer filmpjes gemaakt, ook van fijnere stukken qua aanleuning, zal er eens over denken om die te posten.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:25

poes schreef:
een stille hand betekent eigenlijk een stille verbinding.

Iets concreter: Vanaf JOUW kant. Als het paard een snuk geeft verstoort 'ie zelf de verbinding, maar dat betekent niet dat jouw hand moet verplaatsen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:26

Wat ik op het filmpje zie is een pony die op haar gemakje door de bak sloft aan een lange teugel. En zodra jij je teugels een beetje op maat pakt geeft ze een ruk met het hoofd zodat ze weer met losse teugel kan lopen.

Je kunt de achterhand en voorhand niet los van elkaar zien. Om de achterhand te activeren zul je voor die energie weer moeten opvangen om de activiteit te behouden. Als je in een tube tandpasta knijpt zonder dop loopt het er ook van voor uit en ben je het kwijt.

Ik vind het jammer dat ik je instructrice niet kan horen want ik ben erg benieuwd wat zij precies zegt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:27

Vind het in elk geval een pluspunt dat je het filmpje plaatst of nog andere.!!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:27

mag ik een link naar het filmpje, ben wel benieuwd! :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:28

Robijntjah schreef:
essie_blue schreef:

Waarom zou je dit plaatje niet willen nastreven, waarom perse voor de loodlijn willen? Ben ik oprecht nieuwsgierig naar, het is namelijk centimeter werk. :)

Het kan een keer gebeuren ja, achter de LL. Alleen kan het paard dan de kaak en de atlas naar voren openen?

Het ging even om het Vwnw en daarbij behorende contact. Van daaruit kan je vervolgens omhoog gaan werken en de neus eruit rijden, maar daarvoor moet eerst contact zijn.

Volgende stap:

Afbeelding

poes

Als ik jou nu eens echt twee tips mag geven:

Stop met denken dat je het weet want echt je ziet het compleet NIET

Zet er een ander op, plaats dan na drie weken een filmpje en als dan dertig man zegt dat het beter is, geloof het dan ook.

Iris82

Waar zien jullie nou toch allemaal dat filmpje? :? Ik dacht dat dat weggehaald was door Fading en niet meer teruggeplaatst is? Ben ik nou zo kippig? :=

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:29

Ik had het filmpje al gezien voordat het verwijderd was, dus het stond nog in mijn geschiedenis zodat ik het net nog even op m'n gemakje kon terug kijken haha. Alleen de link in het topic is verwijderd, de video staat zelf nog op YouTube.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 17-03-15 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:29

Iris82 schreef:
Waar zien jullie nou toch allemaal dat filmpje? :? Ik dacht dat dat weggehaald was door Fading en niet meer teruggeplaatst is? Ben ik nou zo kippig? :=

Nee want ik zoek mij ook rot. :')

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:31

Beenhulp en ophouding staan bij mij echt los van elkaar?!
Kan toch echt flink met mn kuit drijven ( beenhulp) terwijl ik nergens ern ophouding maak?!
Kan toch met mn kruis flink aantrekken (zitophouding) zonder dat er iets anders van mijn lichaam teageert?!
Kan toch ook echt flinke ophouding met hand maken zonder bern te gebruiken?!

Dat is toch juist de bedoeling van het paardrijden?
Onafhankelijke zit, spieren en hulpen onafhankelijk van elkaar leren gebruiken...
Ik snap er iig niets meer van...
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 17-03-15 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:32

Bellatrix schreef:
Iris82 schreef:

Nee want ik zoek mij ook rot. :')

Ik dacht dat ik gek was :') Heeft iemand een link? Ben wel erg benieuwd.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:32

Hahah. :') ik vraag me af....
:')
Wie rijd nu met wie? :')

Krijg soms het idee dat wij als dom worden afgeschilderd... maar dat zal wel aan mij liggen.
Net als het reageren op alles wat iemand net niet concreet onderbouwd.
En die er op wijzen... :')

Odysseus

Re: PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:33

Filmpje staat volgens mij niet openbaar, dus kun je alleen zien met link en niet via een zoekopdracht.

Marieke1495

Re: PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:35

Ik ben oprecht wel benieuwd naar je filmpje :j
Hoop dat je hem nog wilt posten