Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ulaantje

Re: Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 18:14

Equarov is ook heel braaf met laden en blijft onderweg ook keurig staan :) Is echt heel fijn.

Steffiiy, wat fijn dat het rijden zo goed ging. het probleem van halthouden ken ik dat doet die van mij ook niet. Fijn dat ze die dingen nu goed begint te begrijpen.

Ik ben vandaag heerlijk met 2 andere van stal naar het bos geweest met Equarov :D
Echt ideaal als je aan het bos staat, zandpad af en we zitten in het herperduin (groot bos).

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 19:12

Oww dan heb ik luxe mijn jonkie stond al van dag 1 netjes stil.
Alleen nu begint ze wat maar klein beetje aandacht aan besteden weer

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 20:10

steffiiy,altijd fijn als de paarden doen wat ze willen, kan je z'n machtig gevoel krijgen.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 20:29

Fijn Stef!

Ik ga die van mij morgen weer aan de longeerlijn rond slingeren.

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 20:36

Wat leuk dat hier een topic over is! Ik ga in januari ook een jonkie starten, wordt in maart 4!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 21:00

Ik had vandaag tand van me paardeje die er uit viel toen ik even voelde hoe los ie zat!!! Zo leuk morgen maar even in de ronde gooien

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 21:04

Ja het geeft echt een fijn gevoel als je met rijden op 1 lijn zit! :D

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 21:09

pinkie87 schreef:
Ik had vandaag tand van me paardje die er uit viel toen ik even voelde hoe los ie zat!!! Zo leuk morgen maar even in de ronde gooien

aah ja dat is leuk :D heb er van die van mij ook twee. Zat eens te kijken en vond een tand zo raar zitten. Viel er even later uit.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 21:10

Ik heb niet echt meer een jonkie (8 jaar) maar aangezien ze nog nooit eerder is gestart hoop ik dat ik mee mag praten :)

Sinds april van dit jaar ben ik eigenaresse van een leuke Solitair x Darnels merrie genaamd Zwingli.
Ze is in juni 8 geworden, was goed beleerd en de basis zat er goed in en ook het wijken en achterwaarts pakt ze goed op.

Omdat ze voor ze bij mij kwam verder zo goed als nooit van huis was geweest (geen clublessen, wedstrijden of buitenritten) gaf de verhuizing en het naar vreemde plaatsen en het rijden van clublessen de nodige stress.
Nu gaat het allemaal vrij goed en na het rijden van een onderlinge wedstrijd eind aug. waar ik 189 punten haalde en de clubkampioenschappen 187 punten haalde, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een startkaart aangevraagd.
Heel erg spannend, want voor mij is het ook alweer zo'n 14 jaar geleden.

Onze 1e wedstrijd is op 5 januari in Sonnega, B dressuur.

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 08:28

Ik heb met mijn paard ook een probleem met halthouden! Of nouja, ze kan heel goed halthouden, maar even mooi is het niet altijd :P. Ik krijg de overgang niet vloeiend. Als ik haar halt wil laten houden, staat ze ineens abrupt stil, en dan maakt het haar niet uit hoe ze staat. Dus soms staan haar achterbenen er compleet onderuit, maar omdat ze echt helemaal stil staat, kan ik haar ook niet aansporen om ze er alsnog onder te zetten.. (als ik dat doe gaat ze weer in stap, en als ik voor dan probeer te begrenzen gaat ze achterwaarts of steigeren). Maarja gelukkig zijn ze er in de B nog niet zo streng op hoe je paard stilstaat :).

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 08:47

probeer het eens met klein beetje been bij te geven mijne staat ook altijd abrupt stil dat valt bij mijn op tel ossen om even me been aan te leggen :D

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 09:18

Been geven tijdens de overgang neem ik aan dan? Ik heb het al eens geprobeerd en toen werkte het niet, maar ik kan het altijd nog een keer proberen :).

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 09:41

Ja inderdaad echt op het laatste moment net voordat ze abrupt stil gaat staan.
Mijne kan dat ook zo lekker van uit draf dan staat ze gelijk stil als ik vergeet om klein beetje been bij te houden

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:52

Nou goed, ik ga het proberen. Zal het wel laten weten hoe het is gegaan ;). Maar dat duurt nog eventjes voor ik er weer op kan helaas.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:11

zilverkenny schreef:
Ik heb met mijn paard ook een probleem met halthouden! Of nouja, ze kan heel goed halthouden, maar even mooi is het niet altijd :P. Ik krijg de overgang niet vloeiend. Als ik haar halt wil laten houden, staat ze ineens abrupt stil, en dan maakt het haar niet uit hoe ze staat. Dus soms staan haar achterbenen er compleet onderuit, maar omdat ze echt helemaal stil staat, kan ik haar ook niet aansporen om ze er alsnog onder te zetten.. (als ik dat doe gaat ze weer in stap, en als ik voor dan probeer te begrenzen gaat ze achterwaarts of steigeren). Maarja gelukkig zijn ze er in de B nog niet zo streng op hoe je paard stilstaat :).

Probeer schijnovergangen te rijden, net doen als of je stil gaat staan, zo ver mogelijk terugrijden, maar voor dat ze echt stilstaat toch weer doorlopen. Zo leert je paard op jou te wachten.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:32

haha het is ook niet binnen 1x over he ;) gaat wel paar keer over heen voor dat hij zij het begrijpt

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 16:23

Vandaag voor het eerst op Brightlin weer gereden. Ze liep alweer stukken beter gelukkig. In de drek heeft ze helemaal geen last van haar hoefjes.
Kon haar ook niet longeren omdat de longeerbak ook een gladde modder zooi is. Dus maar besloten om na ruim 3 weken! er op te stappen.
Ze was braaf! Natuurlijk we een beetje om haar heen kijken waar ze nu eigenlijk beland was. We zijn ook eventjes door de waterbak gegaan haha. De andere paarden gingen er in en ze liep er zo achter aan. Gekkerd. Ik vond het volgens mij enger dan haar haha.

Ze eet nu alleen nog niet goed. Ze laat heel veel brokken liggen. Misschien maar even de tandarts laten komen...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 16:24

Nooit been aan leggen in een overgang terug. Op het moment dat jou paard te abrupt stil gaat staan neemt ze het in de overgang van jou over en komt ze dus meer terug dan dat jij vraagt. Dus telkens remmen tot bijna stap, dan alles los ( dus niet remmen en geen been geven ) en dan mag er dus niets veranderen. Op het moment dat jij alles los laat en ze gaat harder, vang je haar opnieuw op, je hebt immers geen been gegeven om weer vooruit te gaan. Slaat ze af ( wat vermoedelijk bij jou gaat gebeuren ) meteen been en gas naar voren. Dat net zo lang herhalen tot ze op jou blijft wachten. Dan rem je door naar halthouden en tadaa gemaakt. :) Het is namelijk heel belangrijk dat een overgang terug ook naar voren toe gereden wordt, paard moet ten alle tijden naar voren blijven denken. Op het moment dat je been nodig hebt in een overgang terug, denkt je paard niet naar voren met als gevolg dat het achterbeen eerder stopt in de overgang terug, daardoor kan je paard nooit achterop blijven en dus nooit gesloten halthouden.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 16:57

Sluit me volledig bij Aukelizzy aan. :) Het begint echt bij het naar voren blijven denken van je paard, ook als je een overgang terug maakt.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:04

er is verschil tussen been geven en je been er een beetje aanhouden

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:05

In een overgang terug is ten alle tijden je onderbeen los. ( Die is overigens altijd los, mits je harder wilt en in een overgang terug wil je niet harder ) :)

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 17:48

Aukelizzy schreef:
In een overgang terug is ten alle tijden je onderbeen los. ( Die is overigens altijd los, mits je harder wilt en in een overgang terug wil je niet harder ) :)

Volledig mee eens.

Ik heb vanmorgen mijn mannetje eens gevlochten en een wit dekje erop gegooid en beetje gefilmd helaas was de batterij leeg dus is maar paar seconden maar ik ga ff wat fatsoenlijks in elkaar zetten en dan heb ik ook eindelijk eens een filmpje hihi.

Ow ja bevestigng van onze 1 ste wedstrijd is binnen wordt dus 20 januari startnr. 24 (officieel STRESS) hihi

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 17:50

[Starts Januari:

Wie - Wanneer - Waar
Yvank_ - 6e - Emmen
Aukelizzy ( Ignofor ) 6e - Assendelft ( kringkampioenschappen klasse L2 )
Fairlady_ - 12e - rijssen B HC
Aukelizzy ( Chapeau ) 13e - Heemskerk (L1)
Cath_16 - 13e - Laren
xlisza - 19e - Eersel
Ernie061111 - 20e - NDT Beek (startnr. 24)
Tita - 27e - Nieuwegein
[/quote][/quote]

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:21

Moet post van aukelizzy constant overnieuw lezen..... Kan ff niet bevatten

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:24

tita schreef:
Moet post van aukelizzy constant overnieuw lezen..... Kan ff niet bevatten

Ik praat toch echt duidelijk Nederlands. Snap niet wat er niet aan te begrijpen is? :)