Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:05

Famke160301 schreef:
Bovendien stopt een paard niet in t uiterste geval met eten, ook bij een simpele gas of kramp koliek (met simpel bedoel ik dat t paard na behandeling wel weer opknapt, tuurlijk heeft ie dan wel pijn) stopt menig paard met eten. Voelt een paard zich niet lekker, dan merk je dat meteen dat zijn voerbak niet schoon leeg is of zijn hooi onaangeroerd in een hoekje ligt. Als een paard niet eet dan betekent dit niet dat ie aan zijn laatste ademteug bezig is..

Natuurlijk stopt een paard met koliek met eten, omdat hij BUIKPIJN HEEFT!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:06

Arabiertje* schreef:
Met een scheve rug? Mijn arabische volbloed had een spier verkeerd steken. En die kon niet eens meer RECHT door de rugpijn. Tja... Blijkbaar is mijn vorig paard dan toch anders als het om pijn gaat? ;) Ooit al eens gedacht dat een paard ook '' pijnprikkels '' heeft?

Weet je wat, zoek het lekker uit. Ik ben er klaar mee. Ik word hier van alle kanten aangevallen, er word beweerd dat ik onbenullig en ondoordacht reageer.

Laat maar. Jammer dat júllie niet openstaan voor een andere mening :=

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:06

Ja, en die pijnprikkels zal Pascha nog steeds hebben. Eenmaal verbrande huid is niet meer elastisch.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:07

Marjoow schreef:
Famke160301 schreef:
Bovendien stopt een paard niet in t uiterste geval met eten, ook bij een simpele gas of kramp koliek (met simpel bedoel ik dat t paard na behandeling wel weer opknapt, tuurlijk heeft ie dan wel pijn) stopt menig paard met eten. Voelt een paard zich niet lekker, dan merk je dat meteen dat zijn voerbak niet schoon leeg is of zijn hooi onaangeroerd in een hoekje ligt. Als een paard niet eet dan betekent dit niet dat ie aan zijn laatste ademteug bezig is..

Natuurlijk stopt een paard met koliek met eten, omdat hij BUIKPIJN HEEFT!

Klopt mijn paard heeft 8 keer in 6 dagen koliek gehad waarvan ook zeer op het randje, en stopte echt wel met eten!
Ken inderdaad genoeg gevallen waarvan het paard stopte met eten van van alles, zoals brok, hooi of gras omdat er medisch iets niet in oorde was.

Noeka

Re: Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 01:09

In_black, kijk naar het filmpje en oordeel dan. Dat '' vel '' is gewoon vel, littekens geen wonden. En Pacha zijn huid is niet te vergelijken met dat van een mens... Je zou daar nog wel eens van kunnen verschieten. ;) En ik zeg niet dat je dat vergelijkt met een mens. Ik geef enkel het voorbeeld...

Maar goed, punt andere lijn... Afkoelen en slapen.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:10

Je hoeft niet met hoofdletters te gaan gooien, ik kan nog prima lezen zonder bril.
Je schrijft zelf letterlijk "in het uiterste geval". Hier spreek je jezelf dus gewoon enorm tegen.
En tuurlijk weet ik wat koliek in houdt, hoeft echt niet in t groot geschreven te worden.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:11

Dat vel, ik noem het liever de huid, is geen gewone huid meer, maar huid die ernstig verbrand is geweest.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:12

Famke160301 schreef:
Je hoeft niet met hoofdletters te gaan gooien, ik kan nog prima lezen zonder bril.
Je schrijft zelf letterlijk "in het uiterste geval". Hier spreek je jezelf dus gewoon enorm tegen.
En tuurlijk weet ik wat koliek in houdt, hoeft echt niet in t groot geschreven te worden.

Nou oke, voor de mensen die het echt letterlijk opvatten:
Uitzonderingen daargelaten, aangezien elke aandoening anders is.

Famke160301

Re: Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:19

Ik vat niks letterlijk op, je schrijft t toch zelf, verwoordt t dan duidelijker wat je bedoelt. Alleen is je argument dat Pascha door een hel is gegaan behoorlijk hierdoor onderuit gehaald. Hij is blijven eten schrijft TS, en dát zou voor mij de reden zijn (als ik het kon betalen) om voor hem te vechten. Omdat hij zich nog best redelijk voelt en de de pijn te verdragen is. Anders eet hij niet.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:19

Marjoow schreef:
Arabiertje* schreef:
Ik gooi geen verwijten, maar je beseft niet dat je de eigenaren enorm veel pijn doet met zo een reactie. De eigenaren hebben niet gehandeld uit egoisme. Of omdat ze nog zoveeel geld uit Pacha zouden willen halen. Ze hebben gedaan wat Pacha hun vroeg, en ik ontken niet dat Pacha geen pijn gehad heeft. Maar geloof me, een paard laat zien wanneer de pijn te veel wordt. En zeker na 10maanden revalideren, en geloof me geen enkel paard springt een parcour van 1m35 met pijn. Geen enkel!

Pacha is na de brand, blijven eten, blijven drinken, en heeft er altijd voor gevochten. Altijd, hij is een normaal paard met een iets andere kleur. En ja, hij is getekend voor z'n leven, maar en dan? Denk je dat Pacha er stil bij staat hoe dat hij er uit ziet? Hij heeft niet eens een trauma opgelopen. Ik weet niet of je het filmpje gezien hebt, een paar pagina's terug. Daar verteld de eigenaar dat Pacha altijd een moeilijk paard geweest is. Die altijd liet zien wat hij wou en niet wou, en als je dat filmpje nog niet gezien hebt. Raad ik je aan dat wel te doen.

Alleen in het uiterste geval STOPPEN dieren met eten en drinken, dan is er echt iets goed mis, echter, wanneer zij nog wel eten/drinken (verschilt wel per diersoort, konijnen mogen nl absoluut NIET vasten), hoeft dit niet te betekenen dat zij in orde zijn. Dieren hebben namelijk instinct, en dit vertelt ze dat ze no matter what niet mogen laten zien dat ze pijn hebben, aangezien ze dan gemakkelijk voor prooi worden aangezien en dan alsnog dood gaan.

En het doet de eigenaar pijn? Sorry, maar dan moet dat maar. Het doet mij pijn dat zij dit paard door een hel hebben laten gaan :=

Marjoow ik heb even een stukje tekst van jou bold gemaakt.

Hoe kom jij erbij dat een dier alleen bij een uiterste stopt met eten? Dat zij door het aangeboren instinct dit toepassen? Dat jij dit als paraveterinair schrijft vind ik merkwaardig. Leer je dat vandaag de dag op school? (Dit bedoel ik niet als sneer, ben hier gewoon verbaast over)

Je kunt niet alle dieren over één kam scheren. Er zijn paarden bij die bij een lichte koorts al stoppen met eten, die bij een lichte koliek dood neer lijken te vallen of paarden die met open beenwonden tot op het bot nog spring vrolijk door de wei rennen met hun maatjes of paarden die zelfs nog monter rondlopen en niet kreupel tonen waar het hoefbeen door de zool is gedrukt. Ook zijn er paarden met zware kolieken die alsnog willen vreten. Bizar maar waar. Ieder dier, ieder levenswezen heeft een pijngrens. Dat is per soort, geslacht of ras niet op één hoop te gooien, dat moet per individu bekeken worden. Net als per individu bekeken moet worden door de eigenaar hoe hij/zij zijn dier wil of niet wil laten behandelen.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:21

@ serval
_/-\o_

Mijn opleiding is al weer ruim 12 jaar geleden afgerond, maar toen ging t toch echt om t individuele dier en hoe die in te schatten. Zeker omdat, net als wat jij zegt, elk dier heel verschillend reageert/is.

Maar misschien is de opleiding verandert en wordt nu alles op 1 grote hoop gegooid? Dat betwijffel ik toch ten zeerste.
Laatst bijgewerkt door Famke160301 op 18-11-11 01:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:22

Serval schreef:
Marjoow schreef:

Alleen in het uiterste geval STOPPEN dieren met eten en drinken, dan is er echt iets goed mis, echter, wanneer zij nog wel eten/drinken (verschilt wel per diersoort, konijnen mogen nl absoluut NIET vasten), hoeft dit niet te betekenen dat zij in orde zijn. Dieren hebben namelijk instinct, en dit vertelt ze dat ze no matter what niet mogen laten zien dat ze pijn hebben, aangezien ze dan gemakkelijk voor prooi worden aangezien en dan alsnog dood gaan.

En het doet de eigenaar pijn? Sorry, maar dan moet dat maar. Het doet mij pijn dat zij dit paard door een hel hebben laten gaan :=

Marjoow ik heb even een stukje tekst van jou bold gemaakt.

Hoe kom jij erbij dat een dier alleen bij een uiterste stopt met eten? Dat zij door het aangeboren instinct dit toepassen? Dat jij dit als paraveterinair schrijft vind ik merkwaardig. Leer je dat vandaag de dag op school? (Dit bedoel ik niet als sneer, ben hier gewoon verbaast over)

Je kunt niet alle dieren over één kam scheren. Er zijn paarden bij die bij een lichte koorts al stoppen met eten, die bij een lichte koliek dood neer lijken te vallen of paarden die met open beenwonden tot op het bot nog spring vrolijk door de wei rennen met hun maatjes of paarden die zelfs nog monter rondlopen en niet kreupel tonen waar het hoefbeen door de zool is gedrukt. Ook zijn er paarden met zware kolieken die alsnog willen vreten. Bizar maar waar. Ieder dier, ieder levenswezen heeft een pijngrens. Dat is per soort, geslacht of ras niet op één hoop te gooien, dat moet per individu bekeken worden. Net als per individu bekeken moet worden door de eigenaar hoe hij/zij zijn dier wil of niet wil laten behandelen.

Dat is nu precies wat ik ook bedoel. En zoiets weet je pas als je het dier in kwestie kent.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:51

Bijzonder....

Als een bokker een topic opent omdat z'n paard steigerd of bokt, moet er meteen een dierenarts en dergelijke bijkomen omdat het paard PIJN zou hebben. Maar in dit geval doet het paard gewoon wat hem gevraagd word, en nog met plezier ook, en die heeft ook pijn?

Kolere zeg... Ik denk dat Totilas ook pijn heeft :oo Die loopt zo goed, dat KAN niet goed zijn! (Is het dus toch niet zo erg dat hij verkocht is <<) )
En al die paarden van bokkers... aj.. aj.. aj.. Ik stel voor om morgen allemaal een dierenarts te bellen, want al die paarden die helemaal niks mankeren en lekker vrolijk zijn, hebben waarschijnlijk verschrikkelijke pijn :j

:roll:

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 02:16

MM.. Ik ken een paard dat stopt met eten, zodra het merkt dat het op concour gaat... Kan dan zo 2 dagen het een laten liggen..
Wel iedere wedstrijd winnen.... Tsja.

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:39

Daphne__ schreef:
Bijzonder....

Als een bokker een topic opent omdat z'n paard steigerd of bokt, moet er meteen een dierenarts en dergelijke bijkomen omdat het paard PIJN zou hebben. Maar in dit geval doet het paard gewoon wat hem gevraagd word, en nog met plezier ook, en die heeft ook pijn?

Kolere zeg... Ik denk dat Totilas ook pijn heeft :oo Die loopt zo goed, dat KAN niet goed zijn! (Is het dus toch niet zo erg dat hij verkocht is <<) )
En al die paarden van bokkers... aj.. aj.. aj.. Ik stel voor om morgen allemaal een dierenarts te bellen, want al die paarden die helemaal niks mankeren en lekker vrolijk zijn, hebben waarschijnlijk verschrikkelijke pijn :j

AMEN!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:52

Daphne__ schreef:
Bijzonder....

Nee, niet omdat ie goed loopt maar omdat ie zo ontzettend verbrand is. En paard, koe, mens of hond. Littekenweefsel is áltijd minder elastisch dan gewone huid of gewoon vel. Zeker littekenweefsel van zulke zware brandwonden als dit paard gehad heeft.

ChaosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:23

Hoe kunnen jullie nu ja en amen zeggen op een reactie die werkelijk kant noch wal raakt?? :')

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:31

Weet je wat ik nu zo vaag vind:Als je een mens en een paard niet met elkaar kan vergelijken en een verbrande huid van een mens niet met die van een paard te vergelijken is, hoe kan het dan dat in de geneeskunde mens en dier dezelfde medicijnen krijgen?
Denk maar aan Prednisolon bv! Zo zijn er veel meer medicijnen ( ik kom uit dit wereldje weet waar ik over praat )

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:32

Ayasha schreef:
Nee, niet omdat ie goed loopt maar omdat ie zo ontzettend verbrand is. En paard, koe, mens of hond. Littekenweefsel is áltijd minder elastisch dan gewone huid of gewoon vel. Zeker littekenweefsel van zulke zware brandwonden als dit paard gehad heeft.

Bij mensen is dat zo, maar is dit bij dieren ook zo? Gezien de ernstige brandwonden die Pascha had aan zijn rug, zou hij er volgens jullie nu last van moet hebben. Lijkt me sterk dat ie dan zo maar even een 1.35 parcours springt. Immers doordat hij basculeert moet hij zijn rug strekken en dus ook zijn vel. Dit zou dan volgens jullie bijna niet mogelijk moeten zijn om dat de huid daar minder elastisch is en dus pijn zal doen. Mochten jullie gelijk hebben dan zou Pascha geen hout meer springen..

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:32

Chaos schreef:
Hoe kunnen jullie nu ja en amen zeggen op een reactie die werkelijk kant noch wal raakt?? :')

Heel makkelijk lettertje voor lettertje typen op je toetsenbord en dan op plaatsen klikken :')

ChaosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:35

Ik kan zat paarden die met pijn prima lopen hoor. Paarden zijn erg hard voor zichzelf. Het is dus prima mogelijk en zeer logisch (mijn arts zei ook dat littekenweefsel en de huid dus minder elastisch is (dat is toch sowieso altijd????).

Mijn paard sprong ook een (B- welliswaar) parcours tot bleek dat er haken op de schoftwervel zaten die in haar zenuwen prikten waardoor ze onmogelijke pijnen heeft moeten doorstaan. Ik heb haar in laten slapen en heb er verdriet van gehad dat het beestje zo lang met pijn heeft moeten lopen omdat ze het niet aangaf.

Nienschaap: Als jij zo doordacht reacties plaatst dan heb ik mijn antwoord al. :Y)
Laatst bijgewerkt door Chaos op 18-11-11 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:38

Chaos schreef:
Nienschaap: Als jij zo doordacht reacties praat dan heb ik mijn antwoord al. :Y)

Oh gelukkig ben ik niet de enige met zulke doordachte reacties ;)

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:40

Het ene paard is hard voor zichzelf, het andere niet.. Uiteindelijk is ieder paard een individu en kun je geen standaard plan van behandeling opstellen dat zou moeten gelden voor elk paard.

ChaosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:42

NienSCHaap schreef:
Chaos schreef:
Nienschaap: Als jij zo doordacht reacties praat dan heb ik mijn antwoord al. :Y)

Oh gelukkig ben ik niet de enige met zulke doordachte reacties ;)

Ik refereerde naar de reactie van Daphne__ dat was niet duidelijk in mijn post, sorry. :)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 12:46

Zoals iedereen hier al zegt, mogen wij mensen paarden niet vergelijken met ons. Maar doe dat dan ook niet als het over de huid gaat. Want het huid van een paard, is helemaal anders als dat van een mens. Als je de moeite zou gedaan hebben, om het filmpje te bekijken. Dan zou je gezien hebben dat z'n huid normaal is. En niet trekt, ik ga nog aan allerlaatste poging doen om het filmpje te plaatsen. Maar ik hoef mijn mening niet door te drammen, want ik weet dat de eigenaren alles, maar dan ook alles gedaan hebben voor Pacha. En dat ze alles behalve woude, dat hij pijn had. Ondraagbare pijn, en die pijn was er absoluut. Dat ontken ik niet, maar die pijn werd wel gestilt door de medicatie en de zalfjes. En dan kan je wel zeggen dat je dat Bullshit vind, maar het is nu eenmaal zo.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 3cwruf2pb4