Zuidlaardermarkt 2019

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:37

zorro schreef:
Maaike schreef:
Ik vond het heel dubbel gisteren op de markt. Aan de ene kant leuk om eens mee te maken, aan de andere kant zielig voor de dieren die er stonden. En niet omdat ze er slecht bij stonden, maar de veulentjes die net gescheiden zijn van hun moeders, dat soort dingen. Dieren die niet of nauwelijks in handen zijn geweest en op de markt alleen maar mensen om zich heen hebben en niet weten wat hun overkomt.
De jaarmarkt was leuk om te zien, heerlijk rustig 's morgens vroeg en dat was eind vd ochtend wel anders. Bijzonder om meegemaakt te hebben.

Dit is precies zoals ik het altijd meemaak. Heel dubbel inderdaad. Ik troost mezelf altijd met de gedachte dat zoveel soortgenoten bij elkaar vast helpt.

Ik heb vorig jaar een 2 jarige van de markt gehaald, weinig in handen geweest, en ik was stomverbaasd hoe kalm ze was, hoe netjes ze mee liep en hoe vlot ik haar in de trailer had. Natuurlijk zijn ze ook overdonderd door alles.

Als ik me bedenk wat ze heeft meegemaakt kan ik wel huilen, maar toch heeft ze er niks aan over gehouden psychisch. Ze is vanaf dag 1 een heel vriendelijk, lief, mensgericht paard, en eigenlijk gelijk thuis bij ons.

Ik hoop dat dat voor alle paarden geldt.

Bij particulieren is het niet altijd beter. Handel blijft er toch ook in mindere paarden. Nu staan er alleen een hoop bij elkaar. De 6 jarige merrie liep ook heel braaf mee. Zo langs de kermis. En laden ging ook vlot. Gisteravond thuis nog even los gehad en geborsteld. Toen was het goed zichtbaar dat ze niets kent, ze vond het maar wat spannend.

zorro

Re: Zuidlaardermarkt 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:40

Klopt dat is ook zo. Voor elk veulen is het sneu om bij de moeder weg te gaan, en andersom, en elk dier moet bij verkoop of verhuizing wennen. Dat is dagelijks aan de orde.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:47

sharon1703 schreef:
Kimley schreef:
Die grote vos is naar export gegaan :)

Export voor persoon naar het buitenland of is dat voor de slacht of?

Nee export is niet alleen slacht

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:50

Export is voor alle paarden die gekocht zijn door mensen uit andere landen dan Nederland. Die paarden worden nogmaals helemaal gecheckt voordat ze de markt/Nederland mogen verlaten.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:51

sharon1703 schreef:
Kimley schreef:
Die grote vos is naar export gegaan :)

Export voor persoon naar het buitenland of is dat voor de slacht of?

Geen idee, dat stond er niet bij :Y)
Maar export is ook gewoon naar Duitsland etc, en volgens mij als je zelf geen trailer hebt kun je daar ook verzamelen om met iemand mee te rijden geloof ik :)

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:40

lianne304 schreef:
Passadena schreef:
Heeft iemand toevallig dit paard gezien?

Hij was mijn verzorgpaard. Zonder dat ik het wist hebben ze hem verkocht en zou hij naar de Zuidlaardermarkt gaan. Ik heb geen afscheid kunnen nemen en hoop dat hij een goed plekje gekregen heeft.

[ [url=m/rhNpxY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zqjAm6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ik me niet vergis stond deze bij eem man en vrouw met nog een vos, hele knappe brave pony opgezadelt en hoofdstelletje in met knotjes in en wittw beschermers om.
Mischiem dat mensen ze nog met me herkennen.
Even bij gestaan niks gevraagt

Volgens mij had die zwarte geen bles (die dicht bij de toiletten)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:41

Djoena schreef:
SecretLIN schreef:
[quote="LukieBradley"
Katten op pzb of niet, als jij zo op markten etc tegen bent laat je je neus er ook niet zien.
Imo heel hypocriet want zo hou je het zelf in stand.
Verder is en blijft het een bijzondere instantie maar hey, voor vele doen ze toch iets goed dus ze blijven bestaan.
Prima toch

helemaal mee eens!

Ook eens :j

En nu moet ik weer een heel jaar wachten tot de paardenmarkt er weer is in Zuidlaren, de andere markten zijn te ver weg voor mij :')

Ik vond het geslaagd en er stonden mooie exemplaren tussen :j de kleine-pony-prijzen waren imo te hoog voor een paardenmarkt, maar aan de andere kant ben ik ook blij dat de prijzen weer wat aan het aantrekken zijn en de kwaliteit beter aan het worden is. Ook voor de handelaren die er hun brood mee moeten verdienen is dat prettiger.[/quote]

In Zuidlaren is half jaarlijks dus nog maar de helft wachten :')

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 13:03

Wat leuk om te lezen allemaal!
Vraagje; gaan jullie ook echt voor een rijpaard? Lijkt mij dan spannend toch, je weet niet wat ze mankeert.

Hoe gaan jullie daarmee om?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 13:07

LukieBradley is er elk half jaar een paardenmarkt in Zuidlaren? :oo *\%/*

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 13:08

Djoena, in het voorjaar is er kleintje zuidlaardermarkt. Niet te vergelijken met de markt zoals gisteren.

Wat fijn Moor dat ze wel een goed huis hebben. Voor jou ontzettend klote natuurlijk!

Celestexxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 13:13

Hoe geweldig is dit!?

Gisteren heb ik Jordy laten kennismaken aan Oopsie en aan mijn eigen paard Dream Time.

Oopsie is mijn veulentje van 4 maand dus Jordy moet nog even wachten tot hij met Oopsie mag lopen. In tussentijd mag hij samen met Dream Time lopen. Een KWPN ruin van 1.70m. En wat gaat dit super!
Oh ik ben zo blij dat het goed gaat en dat het klikt tussen die 2, alsof het nooit anders is geweest! <3

Afbeelding
Afbeelding

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 13:22

Fijn dat je contact hebt met de nieuwe eigenaren :) ze hebben ze ter goeder trouw gekocht dus geef ze groot gelijk dat ze ze niet meer weg doen :)
Hopelijk laat je ze daar ook verder blij mee zijn.
En kan je nog een zaak tegen de verkoper maken

pollewopsie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 13:26

zorro schreef:
Maaike schreef:
Ik vond het heel dubbel gisteren op de markt. Aan de ene kant leuk om eens mee te maken, aan de andere kant zielig voor de dieren die er stonden. En niet omdat ze er slecht bij stonden, maar de veulentjes die net gescheiden zijn van hun moeders, dat soort dingen. Dieren die niet of nauwelijks in handen zijn geweest en op de markt alleen maar mensen om zich heen hebben en niet weten wat hun overkomt.
De jaarmarkt was leuk om te zien, heerlijk rustig 's morgens vroeg en dat was eind vd ochtend wel anders. Bijzonder om meegemaakt te hebben.

Dit is precies zoals ik het altijd meemaak. Heel dubbel inderdaad. Ik troost mezelf altijd met de gedachte dat zoveel soortgenoten bij elkaar vast helpt.

Ik heb vorig jaar een 2 jarige van de markt gehaald, weinig in handen geweest, en ik was stomverbaasd hoe kalm ze was, hoe netjes ze mee liep en hoe vlot ik haar in de trailer had. Natuurlijk zijn ze ook overdonderd door alles.

Als ik me bedenk wat ze heeft meegemaakt kan ik wel huilen, maar toch heeft ze er niks aan over gehouden psychisch. Ze is vanaf dag 1 een heel vriendelijk, lief, mensgericht paard, en eigenlijk gelijk thuis bij ons.

Ik hoop dat dat voor alle paarden geldt.

Precies dit inderdaad. Voor de paarden is zo’n markt echt geen pretje. Maar aan de andere kant bied het ook kansen voor sommige gelukkigen. ik heb me ook verbaasd over hoe makkelijk onze 2,5 jarige die niks kent mee liep tussen de massa door langs harde muziek en auto’s en zo hup de trailer op. Vast een combi van het overrompeld zijn en gewoon vermoeid van de dag maar toch verbaasde het me.

Het blijft dubbel, de markt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:26

Sappos schreef:
roekes schreef:
Apart. Ik zie hier zoveel foto's en positieve berichten en en niemand heeft de pony gezien die door paard zoekt baas is gekocht...

Ik heb dat schimmeltje zien staan tussen de andere dieren. Was zo brood en broodmager :( heb niet naar de voeten gekeken en dacht dat het een ouder dier was maar slecht 4 jaar oud. En ja Paard zoekt baas maakt er graag ellendige verhalen van en houdt gelijk het handje op voor donaties. Maar ben blij dat dit diertje daar staat want ze zullen er alles aan doen om haar op te lappen. Denk dat dit de magerste was van de hele markt! Op de foto’s valt het nog mee, je hebt de ruggengraat en dan is er 10 cm naar beneden niks en dan beginnen de ribben.

[ [url=m/R9wp4L.jpg]Afbeelding[/url] ]

Paard zoekt baas is helemaal niet voortdurend bezig met geld inzamelen etc. Natuurlijk kunnen ze het goed gebruiken, dat is iets anders.

Je kunt het zien als een soort asiel voor paarden & pony's. Ze doen naar wat ik heb gezien erg hun best en zetten zich helemaal in om alle paarden en pony's die hulp nodig hebben te helpen en er een goed huis voor te zoeken. Heel vaak zijn dat kneusjes, onrijdbare en verwaarloosde paarden/pony's. Van een honden/kattenasiel verwacht je toch ook niet de presentatie van een fokstal?

Uiteraard gaat er wel eens wat mis, is de presentatie niet professioneel (het verbaast me dat ze met al dat werk daar überhaupt nog tijd voor hebben) en schort er weleens iets aan, maar ik ben blij dat er mensen zijn die zich daarvoor inzetten, elk dier dat op die manier een fijn huis vindt is meegenomen.

Ik kan ook niet oordelen of de pony die ze nu hebben gekocht het goed gaat redden, maar het is al fijn dat iemand het probeert en haar een fijne tijd te geven.

Het is zo gemakkelijk om mensen af te kraken...

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:42

Ik heb een goed idee :j Laten we gewoon lekker ophouden over die eeuwige PZB discussie (die elk jaar weer terugkomt) en het Ontopic houden. :j

Zijn de nieuwe aanwinsten goed de nacht doorgekomen? *\o/*

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:47

Djoena schreef:
Ik heb een goed idee :j Laten we gewoon lekker ophouden over die eeuwige PZB discussie (die elk jaar weer terugkomt) en het Ontopic houden. :j

_/-\o_

Jordy blijkbaar wel +:)+ , het klikt met zijn nieuwe grote vriend, althans zo meldt de nieuwe eigenaresse.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:48

Lukasje schreef:
Djoena schreef:

_/-\o_

Jordy blijkbaar wel +:)+ , het klikt met zijn nieuwe grote vriend, althans zo meldt de nieuwe eigenaresse.

Ik zag het ja! <3 zo schattig om te zien!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 16:21

Iemand meer info over deze pony? Lijkt enorm op een pony die ik gehad had!

Afbeelding

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 16:26

Muronia schreef:
1 van die grote schimmels had een verdacht kort afgeknipte staart en een dikke pees rechts voor ook. Ik weet welke je bedoelt. Ik zei nog dat ik op dat rijtje niet trots zou zijn als ik daar als eigenaar bij had moeten staan..

Klopt, denk dat die merrie naar de slager had gemoeten... gezien de afgeknipte staart.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 17:04

Nimber schreef:
Muronia schreef:
1 van die grote schimmels had een verdacht kort afgeknipte staart en een dikke pees rechts voor ook. Ik weet welke je bedoelt. Ik zei nog dat ik op dat rijtje niet trots zou zijn als ik daar als eigenaar bij had moeten staan..

Klopt, denk dat die merrie naar de slager had gemoeten... gezien de afgeknipte staart.

Maare, jou kofferbak is leeg gebleven? :))

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 17:24

Onze pony is de nacht goed doorgekomen, ze heeft vanmorgen kennis mogen maken met de Shetlander.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 17:47

Dat is wel zo'n knapperd <3 Fijn dat ze de nacht goed door is gekomen :))

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 18:37

roekes schreef:
Apart. Ik zie hier zoveel foto's en positieve berichten en en niemand heeft de pony gezien die door paard zoekt baas is gekocht...

die heb ik wel zien staan en was idd erg mager

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 18:38

Vind het altijd heerlijk om dit topic mee te lezen! fijn om te zien dat sommige pony's zo mooi uitgroeien bij verschillende bokkers :D

Ik heb eigenlijk voor het eerst wel een vraagje..
Heeft iemand een foto of info van de handelaar die er stond met een kleine muisgrijze tinker? de fokker zei iniedergeval dat het een tinker was. Merrie 1 jaar oud. Konik kleur en een beetje mager maargoed t was ook n jaarling...

Heb nog gevraagd voor de prijs maar tegen de tijd dat we terug kwamen had ie al rood op de kont en was de handelaar weg..

Celestexxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 19:14

Citaat:
_/-\o_

Ik zag het ja! <3 zo schattig om te zien![/quote]

Enof het klikt, haha!
Net tijdens het binnen halen was er geen touwtje nodig voor Jordy, liep braaf achter Dream aan.
Heerlijk beestje, wel weinig in handen geweest en nog wat angstig en afwachtend.