zorro schreef:Maaike schreef:Ik vond het heel dubbel gisteren op de markt. Aan de ene kant leuk om eens mee te maken, aan de andere kant zielig voor de dieren die er stonden. En niet omdat ze er slecht bij stonden, maar de veulentjes die net gescheiden zijn van hun moeders, dat soort dingen. Dieren die niet of nauwelijks in handen zijn geweest en op de markt alleen maar mensen om zich heen hebben en niet weten wat hun overkomt.
De jaarmarkt was leuk om te zien, heerlijk rustig 's morgens vroeg en dat was eind vd ochtend wel anders. Bijzonder om meegemaakt te hebben.
Dit is precies zoals ik het altijd meemaak. Heel dubbel inderdaad. Ik troost mezelf altijd met de gedachte dat zoveel soortgenoten bij elkaar vast helpt.
Ik heb vorig jaar een 2 jarige van de markt gehaald, weinig in handen geweest, en ik was stomverbaasd hoe kalm ze was, hoe netjes ze mee liep en hoe vlot ik haar in de trailer had. Natuurlijk zijn ze ook overdonderd door alles.
Als ik me bedenk wat ze heeft meegemaakt kan ik wel huilen, maar toch heeft ze er niks aan over gehouden psychisch. Ze is vanaf dag 1 een heel vriendelijk, lief, mensgericht paard, en eigenlijk gelijk thuis bij ons.
Ik hoop dat dat voor alle paarden geldt.
Bij particulieren is het niet altijd beter. Handel blijft er toch ook in mindere paarden. Nu staan er alleen een hoop bij elkaar. De 6 jarige merrie liep ook heel braaf mee. Zo langs de kermis. En laden ging ook vlot. Gisteravond thuis nog even los gehad en geborsteld. Toen was het goed zichtbaar dat ze niets kent, ze vond het maar wat spannend.