Mongol Derby 2019 (kletstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:05

Tussen 4 en 5 gaat wel meer niet goed....AD kiest ook een vreemde route.

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:14

Sokje_6 schreef:
Ja hier nog een dwaler. Waar gaat die dan heen joh?

[ [url=m/oPWk5W.jpg]Afbeelding[/url] ]

dat zou ik zijn als ik mee deed :')

Vind het zo knap dat ze weg vinden daar _/-\o_

Sherivey

Re: Mongol Derby 2019 (kletstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:16

Ik zou eerst een cursus gps-navigatie moeten volgen :+

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:17

Dilan93 schreef:

maak er voor mij maar een universitaire studie van, anders kom ik in rusland uit ofzo

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:18

EmptyWords schreef:
Dilan93 schreef:

maak er voor mij maar een universitaire studie van, anders kom ik in rusland uit ofzo

Duitsland voor mij, minstens. _O-

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:18

Op wat voor soort ding moeten ze navigeren? Kan je er punten in plotten? Of kan je alleen maar zien waar het noorden is bij wijze van spreken

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:21

EmptyWords schreef:
Dilan93 schreef:

Extra genieten van de ervaring en de rit :+

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:27

Vorig jaar was het waypoints (de horsestations) met een kruimelspoor. Nu alleen de Horse stations dus je navigeert dan op de (digitale) kaart naar elk waypont (HS).

Ik rij regelmatig met zo'n Garmin als de deelnemers hebben, een handheld GPSmap (alleen hebben zij het nieuwste model, staat bij mij op de wishlist). Op de telefoon met een gps/topo app werkt trouwens hetzelfde, alleen is zo'n GPS veel accurater en gaat minder snel leeg dan een telefoon. Gaat er om dat er een route of waypoints instaat/n en een kaart.

Je kunt ook op bijv een sporthorloge een track volgen, dan zit er geen kaart onder en volg je een lijntje. Maar in dat gebied wil je 100% zeker er een kaart onder omdat je anders dus alsnog blind rijdt. Je wil wel weten door wat voor gebied je rijdt.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 08-08-19 12:28, in het totaal 2 keer bewerkt

EmptyWords

t geld haal je er dan wel uit ja

Match

Speedster schreef:
Esther is in HS 5. Benieuwd of ze nog vertrekt naar 6.

Het lijkt erop dat ze op HS5 blijft

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:28

ooohh. Daar kom ik nog wel een eind mee. Denk ik. Ik snap alleen niet dat als je ver uit de richting gaat, dat je dat dan niet doorhebt. Zitten ze zo in een flow dat ze per ongeluk lange tijd niet checken hoe ze zitten tov het volgende waypoint?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:30

Ik weet het ook niet precies. Misschien handen vol aan het paard waardoor ze moeite hebben de GPS in de gaten te houden? Of ergens mis gereden en dan op zoek naar een alternatieve route. Maar normaal zou dit niet moeten gebeuren, zeker niet praktisch de andere kant op zoals JK nu doet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:31

Sintara schreef:
ooohh. Daar kom ik nog wel een eind mee. Denk ik. Ik snap alleen niet dat als je ver uit de richting gaat, dat je dat dan niet doorhebt. Zitten ze zo in een flow dat ze per ongeluk lange tijd niet checken hoe ze zitten tov het volgende waypoint?

Wellicht heeft de pony even zijn eigen gedacht gedaan... Denk als deze schatjes de kop er op zetten dat je ze niet zomaar even overtuigd

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:32

Djilna schreef:
Vorig jaar was het waypoints (de horsestations) met een kruimelspoor. Nu alleen de Horse stations dus je navigeert dan op de (digitale) kaart naar elk waypont (HS).

Ik rij regelmatig met zo'n Garmin als de deelnemers hebben, een handheld GPSmap (alleen hebben zij het nieuwste model, staat bij mij op de wishlist). Op de telefoon met een gps/topo app werkt trouwens hetzelfde, alleen is zo'n GPS veel accurater en gaat minder snel leeg dan een telefoon. Gaat er om dat er een route of waypoints instaat/n en een kaart.

Je kunt ook op bijv een sporthorloge een track volgen, dan zit er geen kaart onder en volg je een lijntje. Maar in dat gebied wil je 100% zeker er een kaart onder omdat je anders dus alsnog blind rijdt. Je wil wel weten door wat voor gebied je rijdt.

Duidelijke uitleg :j

Ben sowieso wel van plan om ooit een gps-horloge oid aan te schaffen voor endurance/ trainingen. Heb je toevallig tips voor een goede gps waar je een route op kunt volgen? Zat zelf al naar de Polar Equine variant te kijken, omdat je die ook aan een hartslagmeter voor je paard kunt koppelen. Weet alleen niet of je daar ook routes mee kunt volgen.

Niet dat het op korte termijn nodig is hoor, rij nog maar klasse I :P Geloof dat die altijd aangegeven staan met lintjes of pijlen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:33

GPSMAPS6S zeker , moet een leuk hebbedingetje zijn :))

Ik heb ook geen gevoel voor richting , of ze zijn aan het geocachen op de steppe (joh even omrijden daar ligt er 1 :') )

Sintara

Ja dat denk ik ook inderdaad! Als je leest hoeveel mensen al tussendoor de grond van erg dichtbij inspecteren :+

Sherivey

Match schreef:
Speedster schreef:
Esther is in HS 5. Benieuwd of ze nog vertrekt naar 6.

Het lijkt erop dat ze op HS5 blijft

Lijkt me wel verstandig, ze hebben nog maar anderhalf uur toch?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:34

Ik heb nog geen closeup gezien van de GPSsen die ze gebruiken, maar ik schat dat het deze zijn:
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/623975
Model is net uit.
Beste bereik en gewoon met knoppen. Er zijn ook van dit soort apparaten met touchscreens, maar met koude handen en regen werkt dat ineens een stuk minder goed.

Ik heb nog een oude, de GPSmap 60CSX, werkt ook nog steeds super. Alleen nog niet gekoppeld aan een app en alles uploaden of downloaden moet nog met kabeltje. Maar verder top ding.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:37

Dilan, ik heb nu voor de endurance (en trailrunnen) een Forerunner 310XT. Dan kun je een route erin zetten en als track volgen. En de hrm zit erop aangesloten. Hij is echter al wat ouder. Denk dat als opvolger de Garmin Instinct komt.
Ik gebruik dus voor trektochten de handheld, op endurancewedstrijden op kaart neem ik zowel de handheld mee als mijn Garmin sporthorloge. Ik rij dan op die laatste en pak de handheld erbij bij twijfel. Omdat daar dus een kaart in zit en je meer context hebt. Ja luxe, ik weet het :D De GPSmap goedkoop via marktplaats gescoord :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:37

De HS zijn van te voren er al in geprogrammeerd toch?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:38

Djilna schreef:
Ik heb nog geen closeup gezien van de GPSsen die ze gebruiken, maar ik schat dat het deze zijn:
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/623975
Model is net uit.
Beste bereik en gewoon met knoppen. Er zijn ook van dit soort apparaten met touchscreens, maar met koude handen en regen werkt dat ineens een stuk minder goed.

Ik heb nog een oude, de GPSmap 60CSX, werkt ook nog steeds super. Alleen nog niet gekoppeld aan een app en alles uploaden of downloaden moet nog met kabeltje. Maar verder top ding.

Da''s wel een mooi ding. Maarre, gaat 35 uur mee. Ze rijden wel langer dan dat. Krijgen ze onderweg nieuwe, of kunnen ze ergens opladen aan een draagbare lader oid?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:40

Djilna schreef:
Dilan, ik heb nu voor de endurance (en trailrunnen) een Forerunner 310XT. Dan kun je een route erin zetten en als track volgen. En de hrm zit erop aangesloten. Hij is echter al wat ouder. Denk dat als opvolger de Garmin Instinct komt.
Ik gebruik dus voor trektochten de handheld, op endurancewedstrijden op kaart neem ik zowel de handheld mee als mijn Garmin sporthorloge. Ik rij dan op die laatste en pak de handheld erbij bij twijfel. Omdat daar dus een kaart in zit en je meer context hebt. Ja luxe, ik weet het :D De GPSmap goedkoop via marktplaats gescoord :)

Ik ga eens kijken op internet naar zoiets :j

Heb de ene wedstrijd de route in endomondo kunnen zetten en bij de andere in gpxvieuwer. Kon ik in geval van nood nog terugkijken. Is maar 1x nodig geweest gelukkig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:44

Linda lijkt nu een kortere route te willen rijden, maar het lijkt mij alsof ze nu misschien bij een berg is gekomen? Ik heb geen ervaring met dat soort kaarten lezen, maar de rest is er wel met een reden omheen gereden denk ik. Ik hoop dat ze het red om op tijd bij hs 7 te zijn!

Edit: kaart was blijkbaar niet ververst, ik zie nu dat ze daar al doorheen is. Ik heb wel veel problemen met die kaart, moet vaak helemaal opnieuw openen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-19 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:45

iedereen blijft op HS 7 lijkt wel? dan wordt het echt een enorme kopgroep!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:46

De horse stations zullen er zeker instaan.
En de batterijen zullen denk ik na elke 2 tot 3 dagen rijden vervangen worden. Ze zullen ook wel een reservesetje onderweg mee hebben.