PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:06

Maar jij laat je teugels niet langer, ze trekt ze gewoon uit je handen. Ik begrijp gewoon niet wat er nu mis zou zijn met het principe 'teugels op één maat, met het been van achter naar voor naar je hand toe rijden en vanuit ontspanning aanleuning opzoeken'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:07

cp112 schreef:
Vwnw hoort gewoon netjes op contact. Als jij je teugels verlengd moet je paard jou hand daarin volgen. Niet andersom. Je paars moet jet contact op willen zoeken, jij zorgt juist dat steeds als je paard contact wilt jij je teugels weer verlengd...

Toevallig vanmiddag even een foto van die van mij gemaakt, ter verduidelijking (hij is niet geheel neerwaarts maar als voorbeeld)

[ [url=m/GCpvTZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dat contact is waar we naar streven, dat is erg verstoord geraakt in de periode dat ik er dus wel met angst en spanning op zat. Nu is die angst weg, spanning nog wat in mijn lijf maar dat is dus opnieuw opbouwen.
Overigens is jouw foto niet waar ik heen zou willen met Modesta, meer neus OP de LL ipv erachter.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:07

Doubtless schreef:
Maar jij laat je teugels niet langer, ze trekt ze gewoon uit je handen. Ik begrijp gewoon niet wat er nu mis zou zijn met het principe 'teugels op één maat, met het been van achter naar voor naar je hand toe rijden en vanuit ontspanning aanleuning opzoeken'.

Precies dit. En ja in het begin gaat dat niet perfect of stabiel maar dat rij je erin Door zelf stabiel en consequent te zijn.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:09

Ik ga er niet teveel extra aan toevoegen maar heb zojuist gekeken maar ik vind je wat wiebelig, zou het niet verstandig zijn je beugels in te korten?
Verder erger ik me een klein beetje aan het trekken van je paard met het hoofd.
De mijne kan dat ook zo maar dat corrigeer Ik en de aanleuning is niet perfect maar heb vele malen duidelijker contact.
Ze speelt met je en weet exact dat ze het kan en mag.
Ik ben serieus benieuwd waar jullie over een half jaar zijn :j
Overigens vind ik haar enorm braaf hoor :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:09

Robijntjah schreef:
cp112 schreef:
Vwnw hoort gewoon netjes op contact. Als jij je teugels verlengd moet je paard jou hand daarin volgen. Niet andersom. Je paars moet jet contact op willen zoeken, jij zorgt juist dat steeds als je paard contact wilt jij je teugels weer verlengd...

Toevallig vanmiddag even een foto van die van mij gemaakt, ter verduidelijking (hij is niet geheel neerwaarts maar als voorbeeld)

En dat contact is waar we naar streven, dat is erg verstoord geraakt in de periode dat ik er dus wel met angst en spanning op zat. Nu is die angst weg, spanning nog wat in mijn lijf maar dat is dus opnieuw opbouwen.
Overigens is jouw foto niet waar ik heen zou willen met Modesta, meer neus OP de LL ipv erachter.

wat dieper en ronder heeft hier niets mee te maken, als je dat niet ziet dan is er nog werk aan de winkel :) je paard gaat op een dag echt genoeg krijgen hiervan. Nu rukt ze nog alleen maar, maar op een dag gaat ze echt niet meer verdragen dat je nog steeds niet volledig naar haar luistert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:10

gaucho schreef:
Zeker jammer, want ik heb het idee dat je juist met dit filmpje wel meer opmerkingen krijgt waar je wat mee kunt. Het geeft namelijk een heel ander beeld dan de foto's vind ik.

Ik heb op basis van het filmpje het idee dat je er niet aan durft te zitten, zowel niet met je hand als been.

Waarom niet, wat gebeurt er als je dit wel doet?

Door het afsteken van je benen is je balans nog verder zoek en wordt je handhouding heel onrustig.

Gaat ze rennen als je je been aanlegt? dan juist been er tegen aanhouden. Als je nu een keer per ongeluk been geeft schiet ze waarschijnlijk juist weg.

Nee hoor, ik heb mijn been er aan, denk dat dat vertekent door mijn lengte en soms nog wat spanning in met name mijn linkerbeen. Verschil is alleen dat het contact met mijn been wat hoger ligt dan bij het ideale plaatje inderdaad.

Met mijn hand ben ik inderdaad erg voorzichtig, dit door mijn fouten in het verleden die ik vanuit spanning en angst heb gemaakt. Dit wil ik niet weer dus nu moet ik vanuit hier naar een evenwicht toe werken, wel eraan durven komen (en daarin weer wat vertrouwen in mezelf krijgen) maar niet TE.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:10

Robijntjah schreef:
Ze trekt naar beneden omdat ik dan nog niet op tijd ben met mijn zithulp. Eigenlijk moet ik net voor dat moment wat in mijn zit en been doen (bekken kantelen etc) zodat ik haar achterhand in verbinding breng met de voorhand. Ik ben echter nogal eens te laat :') Maakt niet uit, ik word al steeds sneller.

Wat bedoel je met 'niet op tijd met je zithulp'? Als een paard mij uit het zadel probeert te trekken geef ik flink been en maak ik een ophouding. Ik ben benieuwd wat je dan nog meer zou moeten doen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:11

Robijntjah schreef:
cp112 schreef:

Waarom zou je dit plaatje niet willen nastreven, waarom perse voor de loodlijn willen? Ben ik oprecht nieuwsgierig naar, het is namelijk centimeter werk. :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:11

Robijntjah schreef:
cp112 schreef:

Nee maar dit paard id wél in contact.
Contact moet je maken veren en grenzen. Niet zoeken door een paard de teugels uit je vingers te laten ropen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:13

Gruis schreef:
Zou je ons eens kunnen uitleggen wat jij / je instructrice willen bereiken door op deze manier te rijden :) ? Ik ben oprecht nieuwsgierig, ik kan er zelf namelijk niet veel uit halen en ben bang dat ik moet meegaan met mijn voorgangers. Paard is niet actief, heeft geen enkele verbinding en loopt niet door het lijf. Behalve dat me dit niet prettig lijkt rijden is het ook absoluut niet goed voor het lichaam van het paard. Zowel de voorhand als de rug worden op deze manier incorrect belast en dit zal zeker problemen op gaan leveren, als dat het niet al doet.

Wij willen een basis van wederzijds vertrouwen leggen. Modesta moet mijn hand weer gaan vertrouwen (ik was te storend in mijn hand, kon uit spanning en dan onverwachtse acties nog wel eens behoorlijk verkeerde oplossingen bedenken (oplossing zit noooooit in je hand) en daar reageerde zij dan weer behoorlijk heftig op.
Daarbij kan ik pas iets met die voorkant als ik controle heb over die achterkant :)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:13

Waarom wordt ze braver?
Geef een kind snoep als ie erom vraagt en het is zoet?!

Ik ( met mijn cruzado) krijg een beetje het gevoel dat je de karaktereigenschappen ve pre " vergeet".
Deze zijn vaak looplustiger dus sneller, snel verward met gespannen.
Heb er in het begin ook heel erg aan motten wennen!
Maar juist lopen zij het fijnst met bepaalde spanning / pit / als ze aan het werk geset worden / als baas duidelijk is.

Merk zelf dat ruiters en instructrices, die zouets niet gewend zijn, snel vinden dat paard gehaast / gespannen is terwijl dat dat niet is. Tis de loop en werklust in combi met fijngevoeligheid waarom het snel gespannen voelt...
Wens je iig succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:14

Zet je haar bij met longeren?

Verkijk je niet op een foto e. Keertje wat ronder, keertje wat lager, keertje wat hoger, das juist goed kunnen rijden, voelen wat je paard nodig heeft om goed los te laten en kunnen afwisselen tussen de houdingen. Jij hebt er niets aan te zeggen en het paard weet het zeer goed. Je moet echt durven teugels op maat houden, je zit verder echt genoeg hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:14

Joolien schreef:
Oppakken en contact houden zijn 2 verschillende dingen. Contact houden is hier belangrijk. Gewoon zacht contact met de mond, meer niet. Als ze fijn in dat contact is, en het paard accepteert jouw hand en vertrouwd jouw hand kun je gaan uitschuiven. Dit ook met behoud van contact. Een paard mag niet zoals nu gaan duiken of door je hand lopen, wat er nu gebeurt. Dat mag je corrigeren door een begrenzende hand aan te bieden.

Juist. Maarrrrr daarvoor moeten eerst wat andere voorwaarden bestaan, niet waar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:16

essie_blue schreef:
Je bekken hoeft dan niet zo veel te doen hoor, gewoon wat been geven. Kuit aandrukken, hop naar voren. Dat dat wellicht niet zo goed lukt kan aan je lengte liggen.

Met welk stuk van je been geef je kuit?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:16

Ik vind dit topic echt met de minuut idioter worden, pardon my french. Wat zijn de voorwaarden volgens jou Jolijn om de teugels op maat te mogen pakken?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:17

Robijntjah schreef:
Gruis schreef:
Zou je ons eens kunnen uitleggen wat jij / je instructrice willen bereiken door op deze manier te rijden :) ? Ik ben oprecht nieuwsgierig, ik kan er zelf namelijk niet veel uit halen en ben bang dat ik moet meegaan met mijn voorgangers. Paard is niet actief, heeft geen enkele verbinding en loopt niet door het lijf. Behalve dat me dit niet prettig lijkt rijden is het ook absoluut niet goed voor het lichaam van het paard. Zowel de voorhand als de rug worden op deze manier incorrect belast en dit zal zeker problemen op gaan leveren, als dat het niet al doet.

Wij willen een basis van wederzijds vertrouwen leggen. Modesta moet mijn hand weer gaan vertrouwen (ik was te storend in mijn hand, kon uit spanning en dan onverwachtse acties nog wel eens behoorlijk verkeerde oplossingen bedenken (oplossing zit noooooit in je hand) en daar reageerde zij dan weer behoorlijk heftig op.
Daarbij kan ik pas iets met die voorkant als ik controle heb over die achterkant :)

Het is een samenspel van been, zit en hand. Je rijdt vanuit je been je paard actief naar je hand tot waar je zit steeds meer kan overnemen. Zet je hand gewoon stil, en zij zal daar het contact wel bij zoeken. Met je been breng je haar naar het goede contact maar je hand moet wel op zijn plek blijven en niet zoals nu los vast. Op deze manier kan ze juist geen vertrouwen krijgen in je hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:17

poes schreef:
En nee uiteraard moet je niet elke Hulp kunnen zien, maar je ziet het wel aan het paard, en nee deze loopt niet goed, en nee, ze is niet bezig met verbeteren of loslaten, ze is juist bezig met jou elke paar passen uitleggen dat je haar moet loslaten en jij geeft haar dan ook deel teugel. Vervolgens komt ze omhoog, en dan verkort jij, zij doet het zelfde, drukt haar rug weg en drukt de hals omhoog terwijl op dat moment je juist met je zit en been haar naar die lengte moet rijden.

Klopt! Ik hoef mijn teugel niet iedere keer op te pakken. Zie een post van mij hierboven!
Ik moet dat oplossen met been, niet door mijn teugel korter te pakken.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:18

Nee, je hoeft niet eerst de 'achterhand onder controle' te houden om contact te houden. Om een correcte aanleuning te verkrijgen wel, maar die correcte aanleuning verkrijg je ook weer door middel van een combinatie: contact houden, en achterhand activeren. Focus je niet te extreem veel op de achterkant, je paard heeft ook een voorkant die ondersteuning nodig heeft. :) Je paard valt zo nog een keer op d'r knappe snuit.

maralyn

Robijntjah schreef:
Joolien schreef:
Oppakken en contact houden zijn 2 verschillende dingen. Contact houden is hier belangrijk. Gewoon zacht contact met de mond, meer niet. Als ze fijn in dat contact is, en het paard accepteert jouw hand en vertrouwd jouw hand kun je gaan uitschuiven. Dit ook met behoud van contact. Een paard mag niet zoals nu gaan duiken of door je hand lopen, wat er nu gebeurt. Dat mag je corrigeren door een begrenzende hand aan te bieden.

Juist. Maarrrrr daarvoor moeten eerst wat andere voorwaarden bestaan, niet waar?

Hahaha wat voor voorwaarden. Vertrouwen?
Die gaat ze zo niet krijgen...

Anoniem

poes schreef:
Maar zie jij niet dat zij de teugels uit je hand rukt? Kijk, jij bent nog niet kundig genoeg om haar met die hele lange teugel van je been naar je hand naar die verbinding te rijden. Dus je teugel moet iets korter, mag nog best iets te lang hoor, maar hou hem dan wel vast, zeker als zij zo rukt. Want wat zij doet heeft niets te maken met zakken of ontspannen of verbinding zoeken.

Dus rukken los je op door je hand stil en vast te zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:19

Doubtless schreef:

Daar is niets mis mee, dat moet je dan alleen wel kunnen. Daarin zijn er zeker nog stappen te zetten.

Anoniem

Ik vind het ook een waardeloos topic. Ga er geen woorden meer aan vuil maken want dit is gewoon hopeloos. Voor alles een smoes en weerwoord.
Heb medelijden met je paard. En ook wel met jou. Sorry, maar je hebt een heel 'servies voor je kop'. Jammer.

essie_blue

Robijntjah schreef:
essie_blue schreef:
Je bekken hoeft dan niet zo veel te doen hoor, gewoon wat been geven. Kuit aandrukken, hop naar voren. Dat dat wellicht niet zo goed lukt kan aan je lengte liggen.

Met welk stuk van je been geef je kuit?

Ik ben niet achterlijk hoor :') Maar als het simpelweg geven van kuitdruk niet lukt op de momenten waar het nodig is, moet je je paard gewoon door iemand anders laten trainen om dit probleem op te lossen.

maralyn

essie_blue schreef:
Nee, je hoeft niet eerst de 'achterhand onder controle' te houden om contact te houden. Om een correcte aanleuning te verkrijgen wel, maar die correcte aanleuning verkrijg je ook weer door middel van een combinatie: contact houden, en achterhand activeren. Focus je niet te extreem veel op de achterkant, je paard heeft ook een voorkant die ondersteuning nodig heeft. :) Je paard valt zo nog een keer op d'r knappe snuit.

*\o/* *\o/*

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:20

Als een paard aan de teugels rukt geef je been lijkt me. Maar je gooit nooit en te nimmer je teugel maar los, omdat knol lief bedacht heeft dat 'ie dat fijner vindt. Hoe doe jij dit op buitenrit?