Zwaar ongeluk met paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 21:09

Ik ben afgelopen week langs geweest, maar de eigenaren waren niet thuis.
De shetlander is terug naar de boer.
Van de buurman hoorde ik dat ze haar niet meer hebben zien rijden sinds die keer dat de oude verzorger er op heeft gezeten. Daar ben ik wel blij om, hij loopt gewoon niet goed en dat wordt ook steeds erger onder het zadel.

Skittlez

Re: Zwaar ongeluk met paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 00:17

Denk dat ze inderdaad echt moet rusten, rijden komt er denk niet meer aan toe.
Zou hem lekker veel in de wei zetten waar ze zich lekker uit kan leven, is ook geen pan onder het zadel als ze niet meer goed loopt. En dat is natuurlijk ook zielig!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 20:50

Ik ben gisteren even langs geweest. Eigenaresse heeft inderdaad niet meer gereden omdat hij niet goed liep. In het weiland ging hij steeds meer slepen. Volgens mij zou vandaag de fysio komen. Dat wilde ze eerst even afwachten voor ze wat met hem wil gaan doen. En dan overleggen welke oefeningen ze kan gaan doen en of ze weer kan opbouwen met rijden.

Hij staat nu de hele dag in de wei en in de avond op stal. Als het beter weer wordt gaan ze weer de hele dag naar buiten.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:46

De wond ziet er weer veel beter uit! Ik blijf lekker volgen, hopend op het beste :)

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:21

Wauw wat is die wond mooi opgeknapt.. ik duim voor je dat hij weer beter gaat lopEn
maar vergeet niet die spieren en pezen hebben een flinke oplaaier gekregen dus ben bang dat het puur tijd nog is wat hij nodig heeft

Sterkte!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 14:23

Ik ben helemaal vergeten om te reageren, maar hierbij de update.
Fysio is 3 weken geleden geweest en ik ben er 2 weken terug ook geweest om te kijken hoe het ging.

Het advies was om de beweging langzaam op te bouwen. Onder het zadel kon wel kort, maar het was beter om daar nog mee te wachten. Masseren van zijn been was ook goed en dat schijnt hij wel fijn te vinden.

Aangezien het paard veel heen en weer gaat lopen langs het draad als het andere paard al naar stal is of weg is hebben de eigenaren een greppel gegraven met de bedoeling dat hij dan door de greppel (modder) gaat lopen. Dit stimuleert de beweging in het been. Ook zaten ze er aan te denken om te beginnen met hem balkjes te laten lopen.

Na die tijd ben ik er niet meer geweest, dus zal van het weekend nog eens kijken of dat gelukt is.

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 01:18

Jeetje wat een verhaal zeg! Ik ben echt verbaasd hoe goed hij al loopt! Het is nogal niet iets zeg, die spieren en pezen hebben zeker een jaar tot anderhalf jaar nodig om te herstellen dus het is helemaal niet zo gek dat hij nog niet rad loopt. Wat een wond...

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 14:47

Anouska schreef:
Jeetje wat een verhaal zeg! Ik ben echt verbaasd hoe goed hij al loopt! Het is nogal niet iets zeg, die spieren en pezen hebben zeker een jaar tot anderhalf jaar nodig om te herstellen dus het is helemaal niet zo gek dat hij nog niet rad loopt. Wat een wond...

Het is inderdaad niet zo gek.
Het gaat nog zeker zo lang duren om te herstellen, maar vraag me af in hoeverre het kan herstellen.
Het is nu wel zijn manier van lopen geworden.

Hij draaft en galoppeert prima. Als hij het opstapje op loopt moet hij wel wat moeite doen. Als hij zijn goede been eerst zet dan sleept hij het andere been mee. Maar als hij het andere been eerst doet, dan zet hij hem redelijk goed naar voren. Daardoor heb ik het idee dat hij prima kan lopen, maar dat hij er na een tijd meer last van krijgt en het ook wel makkelijk vind om zo te lopen. Hij loopt al 3 maanden op de weide en hij heeft nog niet zoveel progressie gemaakt als gehoopt.

Ik ben er ondertussen nog niet geweest, als ik tijd heb ga ik dit weekend weer eens kijken.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 16:45

Vandaag weer even langs geweest om te kijken hoe het gaat.
Ze hebben een paar weken terug 's nachts weer buiten gestaan en sindsdien lijkt hij veel stijver te lopen. Hij sleept nu nog meer dan dat hij hiervoor deed.

Hierbij de foto's en filmpjes.

Samen in de wei:

Afbeelding

Zijn hoef is nog iets korter geworden. Helaas kan de hoefsmid er ook niets mee omdat hij zijn been niet op wil tillen.

Afbeelding

Er is nog wel een flink litteken over gebleven, maar de haren groeien nog steeds:

Afbeelding

En zo loopt hij nu:

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 19:15

Ik zou in elk geval eens beginnen met iets te smeren op het litteken zodat het niet strak en trekkerig wordt. En er een fysio bij halen die heeeeel langzaam zijn spieren weer op gaat rekken en manipuleren. Ik denk niet dat hij zonder hulp ooit nog weer 'normaal' gaat lopen.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 20:13

Jasmijn159 schreef:
Ik zou in elk geval eens beginnen met iets te smeren op het litteken zodat het niet strak en trekkerig wordt. En er een fysio bij halen die heeeeel langzaam zijn spieren weer op gaat rekken en manipuleren. Ik denk niet dat hij zonder hulp ooit nog weer 'normaal' gaat lopen.

Het zijn niet mijn paarden hè. Ik heb ze 1,5 jaar verzorgd, maar ik ben er in november al gestopt.
Ik denk ook niet dat hij ooit nog normaal gaat lopen inderdaad. Vooral nu het nog slechter gaat in plaats van beter.

Volgens mij laten ze het nu voor wat het is. Misschien zou de fysiotherapeut nog een keer langs komen, maar dat stond niet in de planning.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 23:30

Jammer :(

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 12:09

Ja het is zeker jammer.
Ik had echt verwacht dat het beter zou gaan worden..
Vraag me af hoeveel last hij er van heeft. En of het nu nog verder bergafwaarts gaat.
Op deze manier bewegen lijkt mij een garantie voor meer problemen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 13:53

Lijkt mij een neurologisch probleem. Hij lijkt zijn voet niet naar voren te kunnen strekken. Zal de wond toch zo diep zijn geweest dat er een zenuw geraakt is?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 15:29

Rindin schreef:
Lijkt mij een neurologisch probleem. Hij lijkt zijn voet niet naar voren te kunnen strekken. Zal de wond toch zo diep zijn geweest dat er een zenuw geraakt is?

Dat zou denk ik best kunnen. Ik heb niet heel veel verstand van hoe alles in de benen werkt.
Maar het kan echt van alles zijn als ik zo op internet kijk. Hij kan zijn voet wel naar voren strekken, hij kan immers prima draven, galopperen en een opstapje op lopen. Hij buigt zijn voet alleen niet. En ik heb het idee dat hoe meer wij dat forceren, hoe erger het wordt.

Het kunnen ook de banden of pezen zijn die een klap hebben gehad in zijn been.
De hoefsmid heeft voor het ongeluk eens gezegd dat hij waarschijnlijk vroeger een peesblessure heeft gehad. Daar heeft hij in het begin nog wel eens kreupel op gelopen. Nu weet ik alleen niet zeker welk been dat was. Dat zou wel verklaren waarom het erger wordt.

Ik hoorde van mijn vriendin dat de eigenaresse weer had gevraagd of zij weer een keer wil rijden.
Geen idee of ze dat gaat doen, wil ik eigenlijk ook niet weten.. Hij loopt nog slechter dan de eerste keer dat ze er op ging.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 15:37

echt rijden? :o of een rustig stapritje over balkjes? want balkjes stppen kan hem misschien zijn been wel weer doen gebruiken?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:05

-O- op een paard wat zo erg kreupel loopt ga toch niemand op zitten 8)7

hier kan je echt niet op rijden, hebben ze geen verstand???

het lijkt wel een soort verlamming...paard loopt echt niet goed!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 03:13

Gewoon stappen, misschien stukje draven.. Ik denk max 10 min, net als vorige keer.
Ik denk inderdaad dat je dit dier helemaal nergens mee moet belasten.
Hij heeft een week lang in de nacht ook buiten gestaan en daardoor is het alleen maar erger geworden. De vorige keer met het rijden ging hij ook veel meer slepen en daarna ook struikelen en dat bleef ook zo toen hij weer terug in het weiland liep.

Ik zou hem of laten staan in het weiland of op de foto zetten en dan zien of je er ooit nog wat mee kan.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 19:25

Ik heb vandaag die vriendin nog gesproken en ze vertelde dat ze er nog even op gereden heeft.
Ze had het idee dat hij beter liep dan de eerste keer.

De eigenaresse had gezegd dat ze weer met hem buiten wilde gaan rijden, al was het maar voor een uur. :x En ze had ook al allerlei plannen om te gaan rijden op de veluwe en te gaan zwemmen met het paard. :n

Op dit soort momenten weet ik weer waarom ik daar ben gestopt. Alleen nu gaat die vriendin daar met haar paard staan, dus ik zal nog wel regelmatig daar komen en horen/zien hoe het gaat. Ik houd jullie op de hoogte :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 19:40

ach sneu zeg, arm dier. Op zich vind ik hem op die video van eerder deze maand nog niet eens zo slecht lopen. Als je bedenkt hoe open dat been lag vorig jaar.
Maar iedereen ziet toch dat rijden echt niet kan. Dit dier heeft gewoon veel meer tijd nodig om te herstellen. Lijkt me niet dat hij in die paar weken zo veel beter is gaan lopen als op het filmpje, het trauma is daarvoor veel te groot geweest om in zo'n korte tijd te herstellen.
Om dan te gaan bedenken om een uur buiten te rijden en Veluwe ritjes te plannen 8)7 Zijn dat niet heel veel mulle paden daar ook nog eens? Geen idee hoor; helaas nooit het genoegen mogen smaken om op de Veluwe te rijden. Maar goed; al zijn het stevige paden; dit is nog veel en veel te vroeg, sowieso rijden al is veel te vroeg...laat staan flinke buitenritten.

Zwemmen lijkt me overigens nog niet eens zo verkeerd voor dit paard, maar dan wel in vrijheid, dus geen ruiter die aan hem hangt of erop zit. En helaas bedoeld ze natuurlijk het laatste.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 20:12

xxCYNNxx schreef:
ach sneu zeg, arm dier. Op zich vind ik hem op die video van eerder deze maand nog niet eens zo slecht lopen. Als je bedenkt hoe open dat been lag vorig jaar.
Maar iedereen ziet toch dat rijden echt niet kan. Dit dier heeft gewoon veel meer tijd nodig om te herstellen. Lijkt me niet dat hij in die paar weken zo veel beter is gaan lopen als op het filmpje, het trauma is daarvoor veel te groot geweest om in zo'n korte tijd te herstellen.
Om dan te gaan bedenken om een uur buiten te rijden en Veluwe ritjes te plannen 8)7 Zijn dat niet heel veel mulle paden daar ook nog eens? Geen idee hoor; helaas nooit het genoegen mogen smaken om op de Veluwe te rijden. Maar goed; al zijn het stevige paden; dit is nog veel en veel te vroeg, sowieso rijden al is veel te vroeg...laat staan flinke buitenritten.

Zwemmen lijkt me overigens nog niet eens zo verkeerd voor dit paard, maar dan wel in vrijheid, dus geen ruiter die aan hem hangt of erop zit. En helaas bedoeld ze natuurlijk het laatste.

Ik had eigenlijk niet verwacht dat hij door een wond in het bovenbeen zijn voet niet niet meer kan buigen. Ik heb in het begin echt gedacht dat het een kwestie was van spieren oprekken met oefeningen omdat hij gewoon gewend is geraakt om anders te lopen. Maar hier zit echt zoveel meer achter..

Helaas ziet dus niet iedereen dat dit niet kan. De eigenaresse heeft nu 2 paarden en ze zijn beide zo kreupel als het maar kan. Maar helaas heeft zij als dokter zijnde de ervaring dat bewegen (veel stappen) goed is en niet veel kwaad kan. Daar heb ik nog een discussie over gehad toen het andere paard niet goed liep. Alleen zij heeft haar hele leven al paarden, is huisarts en ik 'kom net kijken' als 24 jarige..

Ik ben 2 x eerder met de eigenaresse op de Veluwe geweest en er zijn daar inderdaad veel mulle paden. En je bent daar zo een paar uur aan het rijden.

Ik hoop dat ze dat nog niet van plan is voor deze zomer, maar ben toch bang van wel :n

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:48

Op zich is bewegen niet eens zo verkeerd, maar voor nu wel onbelast, rechtuit, stap en heel rustig aan opbouwen.
Er zal toch weer lengte en elasticiteit in die spier moeten komen, want die heeft natuurlijk een flinke klap opgelopen. Die stijfheid krijg je er natuurlijk niet uit met alleen maar rust. Daarom zou zwemmen een hele goede therapie voor hem zijn. Maar dan wel zoals ik al zei in vorige post.

Maar idd wat je zegt; zoals zij het van plan is, maakt ze alleen maar nog meer kapot. Hopelijk bedenkt ze zich, maar als ik het zo lees is dat wishful thinking.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 21:21

xxCYNNxx schreef:
Op zich is bewegen niet eens zo verkeerd, maar voor nu wel onbelast, rechtuit, stap en heel rustig aan opbouwen.
Er zal toch weer lengte en elasticiteit in die spier moeten komen, want die heeft natuurlijk een flinke klap opgelopen. Die stijfheid krijg je er natuurlijk niet uit met alleen maar rust. Daarom zou zwemmen een hele goede therapie voor hem zijn. Maar dan wel zoals ik al zei in vorige post.

Maar idd wat je zegt; zoals zij het van plan is, maakt ze alleen maar nog meer kapot. Hopelijk bedenkt ze zich, maar als ik het zo lees is dat wishful thinking.

Het is niet duidelijk wat hij heeft, dus dat zou ik eerst hebben onderzocht. Bij een probleem in de spier zeg ik inderdaad opbouwen, maar ik kan me niet voorstellen dat dit alleen een probleem van de spier is. Als een paard al slechter gaat lopen wanneer hij een paar nachten buiten staat lijkt het mij sowieso niet goed om er ook maar iets mee te doen. Daarnaast is het niet alleen zijn voet die niet buigt, zijn knie is ook nog steeds erg dik.

Daarnaast heeft dat paard natuurlijk ook een trauma opgelopen buiten. Hij was al niet helemaal verkeersmak. En nu reageert hij nog heftiger.

LauraEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:36

Ben benieuwd hoe het nu gaat met hem? :)

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 12:06

Hij leeft nog :-)
Afbeelding