Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
DonCamillo schreef:Het is een fantastisch mooi stuk folklore, die boertjes op hun beste klompen, met pet en bamboestok. Het handjeklap bij de handel. Op de verkoop gaan drinken in een van de vele cafe's of tenten. Soms echt mooie paarden (al vraag ik me af wat zo'n paard op de markt doet en denk ik dat er vaak wat aan het beenwerk mankeert). De vele kraampjes met paardenspullen, hele dozen met wormspuiten die onder de toonbank zonder recept verkocht worden. Lekker neuzen op de warenmarkt van wel een kilometer lang.
Soms zijn de meest rare beesten als zebroids te zien, of dat veulen van (ik geloof) 2 jaar geleden dat zo klein was (30 cm?) dat hij in een winkelwagentje gehouden werd. Er mankeerde van alles aan (een echte teckel-shet) maar bijzonder was-ie. De allereerste keer dat ik er kwam stond er opeens een prachtige Andalusier hengst tussen, ik was er niet meer bij weg te slaan. Nog weken na de tijd kreeg ik mailtjes en sms-jes van bekenden en klanten die ons daar hebben zien staan: "en, heb je die mooie hengst nog gekocht?". Nou nee, maar hij was wel de aanleiding om eindelijk serieus op zoek te gaan naar mijn jarenlange droom en die is er gekomen, kort daarna.
Ik ga er elk jaar heen, maar het gaat me eigenlijk steeds meer aan het hart hoe die paarden daar de hele dag moeten staan.
Er zijn er bij die om 02-03.00 uur geladen worden ergens in Belgie, Zuid Limburg of Duitsland of zo voor een rit van een paar uur. Dan staan sommige daar de hele dag, vaak in slechte weersomstandigheden maar te staan. Midden tussen de herrie, mensen en pal naast andere vreemde paarden, voor een paard behoorlijk stressvol lijkt me. Er is stro en hooi, maar veel paarden staan zo kort aangebonden dat ze het toch niet kunnen eten. Er is water, maar dat moet dan wel aangeboden worden en ik heb nog nooit iemand dat zien doen (al zullen er zeker handelaren bij zijn die het wel doen).
Nou zijn er veel paarden bij die toch al niet goed in hun vel en hun vet zitten en als ze geen ruwvoer krijgen, zie je ze al gauw gaan bibberen. Met een beetje pech moeten ze er de hele dag staan omdat ze niet verkocht worden, om dan 's avonds weer een hele rit terug naar huis of Joost mag weten waar te maken.
Een ander punt zijn de mini-veulens. Vaak net voor de markt gespeend en dan ook nog geschoren, want dan lijkt het wat meer op een Falabella en levert het misschien wat meer op. Die zie je de hele dag staan bibberen. Soms met een stel onder een grote paardendeken, maar daar hebben ze na verkoop niets meer aan. Soms met een dekentje, maar of dat mee verkocht wordt? En soms onder een nat fleecedekentje...
En toch... ga ik er elk jaar weer heen, midden in de nacht.