Gert van het hof op ons paard !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:08

Dat kan Gert toch? Dat wordt hier net beweert :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:09

Gini schreef:
Cardy schreef:
.
net zoals dat de opgeloste ontsteking, niet altijd maar betekent dat er geen pijn meer is. En als er geen pijn meer is tijdens die 3 weken revalidatie, wie zegt dat de pijn niet terugkomt zodra het paard meer aan het werk wordt gezet?

Dat kan inderdaad allemaal. Maar daar kan je alleen maar achter komen door het te doen.
Als dit paard dan na 3-4 trainingen thuis in alle rust bij Gert thuis, nog steeds 100% hetzelfde gedrag vertoond. Dan zou ik zeggen, kijk eens verder. Ik denk dat het sowieso wel pijn gaat doen. De spieren in dat gebied hebben een flinke opdoffer gehad, dat dat niet meteen rustig en pijnloos gaat. Je zult toch eens dat moment moeten opzoeken.
En dan kan je wel je tijd nemen (waar ik overigens ook wel voor ben, ieder paard zijn aanpak), maar je wilt dat moment liefst opzoeken voordat het paard geleerd heeft dat die door dit gedrag gemakkelijk ruiters af kan werpen, want dan zit je daar weer mee en zo blijft de cirkel rond gaan.
De gedragscirkel wordt door Gert nu afgestopt. En dan kan je daaruit veel makkelijker besluiten nemen dan wanneer je maar blijft 'als dit, als dat, als....als....'.

Jup.... want als jij een beenblessure hebt gehad zullen we ook jou been direct even in je nek leggen :) Hele normale gang van zaken.......

Caatje87

Air schreef:
Er zijn wel meer klinieken die niks kunnen vinden en dat het probleem dan ligt bij bijvoorbeeld scheefheid van het paard. Het is te idioot voor worden maar daar wordt bij veel klinieken echt niet op gelet.

Zoiets simpels en klinieken kijken te ver.

Dit is al zovaak naar buiten gekomen.

En omdat een paard scheef is laten we hem maar lekker op stal, want daar wordt hij zoveel rechter van?

Gini

Ik zit wel een beetje met grote ogen te lezen hoe weinig vertrouwen sommigen in hun dierenarts hebben. Ik zal niet zeggen dat je je DA blindelings moet vertrouwen, maar ik hecht toch wel heel veel waarde aan diens visie en mening, diagnose en behandeling. Ik zou zeggen: neem eens een vakman/vrouw als dierenarts, die niet massaal paarden onterecht laat inslapen.
Dit even buiten de discussie om, maar nemen jullie echt zo vaak een second opinion? Dat doe ik echt maar heel zelden en dan bleek mijn DA het toch nog bij het juiste eind te hebben.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:11

Renske1987 schreef:
Air schreef:
Er zijn wel meer klinieken die niks kunnen vinden en dat het probleem dan ligt bij bijvoorbeeld scheefheid van het paard. Het is te idioot voor worden maar daar wordt bij veel klinieken echt niet op gelet.

Zoiets simpels en klinieken kijken te ver.

Dit is al zovaak naar buiten gekomen.

En omdat een paard scheef is laten we hem maar lekker op stal, want daar wordt hij zoveel rechter van?

Als jij aan de rechterkant van je nek vastzit, dan draaien we hem ook even in 1 keer naar links toe.

Weer die extremen... of op stal... of deze weg. Want er zit niks tussenin. Doh.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:13

Air schreef:
Jup.... want als jij een beenblessure hebt gehad zullen we ook jou been direct even in je nek leggen :) Hele normale gang van zaken.......

Ik moest wel meteen trappen lopen. Tranen op mijn wangen.
Been in de nek leggen kan ik zelfs niet zonder beenblessure, dus die vergelijking zullen we maar even weglaten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:13

Gini schreef:
Ik zit wel een beetje met grote ogen te lezen hoe weinig vertrouwen sommigen in hun dierenarts hebben. Ik zal niet zeggen dat je je DA blindelings moet vertrouwen, maar ik hecht toch wel heel veel waarde aan diens visie en mening, diagnose en behandeling. Ik zou zeggen: neem eens een vakman/vrouw als dierenarts, die niet massaal paarden onterecht laat inslapen.
Dit even buiten de discussie om, maar nemen jullie echt zo vaak een second opinion? Dat doe ik echt maar heel zelden en dan bleek mijn DA het toch nog bij het juiste eind te hebben.

Dit zijn ook dierenartsen die goed bekend staan hoor. En al helemaal als meerdere dierenartsen hetzelfde zegggen... niets anders kunnen vinden... het rijtechnische wordt onder de loep genomen en het probleem is gevonden.

Maar niet iedereen wil verder kijken dan zijn/haar neus lang is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:14

Gini schreef:
Air schreef:

Been in de nek leggen kan ik zelfs niet zonder beenblessure, dus die vergelijking zullen we maar even weglaten.

Is dat zo? Wie zegt dat dit paard het zonder blessure wel kan?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:14

cobiie schreef:
Cardy, wie zegt dat de ts de DA straks niet nog een checkup laat uitvoeren? Het dier is nu eenmalig door Gert gereden en wordt binnenkort daarheen gebracht, dus nog alle tijd om een extra controle te laten doen. ;)

Ik zeg nergens dat het wel/niet gebeurt, zet alleen vragen neer die mij werkelijk bezig houden met dit soort paarden (Heb zelf ook een paard dat voorheen omhoog kwam, vandaar). Wil er alleen maar mee aangeven dat het niet zo zwart/wit is zoals de meeste denken. Het is niet het één of het ander.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:15

Dierenartsen kunnen een heleboel en ook een heleboel niet! ik kan hier ook niet echt blij van worden..in mijn ogen heeft dit paard nog steeds pijn..en mocht het toch 100% psygisch zijn dan zou het voor het paard respectvoller zijn als hij op een rustige manier zou leren zijn lichaam weer te vertrouwen..dmv de dubbele longe bijvoorbeeld.Ik heb hier het idee dat hij er vooral doorheen geforceerd wordt en dat ie zich totaal moet overgeven aan de ruiter..ja leuk dat gaat ie opslaan maar niet op de goede manier..als een paard altijd goed te rijden is geweest dan moeten er nog andere dingen aan de hand zijn dan puur psygisch volgens mij..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:15

Maar nu wordt het toch rijtechnisch opgelost? Ik snap jou echt niet meer Air.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:16

Air schreef:
Gini schreef:

Is dat zo? Wie zegt dat dit paard het zonder blessure wel kan?

Het paardje was M, klaar voor de Z. Ik heb wel zo een gevoel dat die naar links kon inbuigen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:16

Air: mag ik vragen wat jij zelf doet in de paardensport? Ik snap jouw visie echt niet.
Vind jij dressuur zielig? Dat lijkt nu zo namelijk.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:17

Nee, er wordt in 1 keer aan de spieren gerukt. Dat heeft geen bal met rijtechnisch te maken. Een scheef paard rechter maken duurt geen lesje, geen dag, maar maanden. Spieren hebben die tijd nodig om te veranderen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:17

Renske1987 schreef:
Air: mag ik vragen wat jij zelf doet in de paardensport? Ik snap jouw visie echt niet.
Vind jij dressuur zielig? Dat lijkt nu zo namelijk.

Aan spieren rukken is geen dressuur! (Dressuur is gymnastiseren!)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:18

Als ik het me goed herinner is Air zelf een bitloze ruiter die vooral recreatief rijdt...
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 04-04-13 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:18

Air schreef:

Hij heeft (wat ik hebt gehoord) het dier vanaf de grond bevoeld in het halsgedeelte en gekeken wat voor reactie hij daarop kreeg van het paard. Vind ik weinig raars aan bij een dier die hij niet kent en die daar een blokkade heeft gehad (volgens de DA).

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:19

Slim paard. Waarschijnlijk ook al bij de vorige eigenaar gedaan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:20

Doubtless schreef:
Als ik het me goed herinner is Air zelf een bitloze ruiter die vooral recreatief rijdt...

En die weet hoe ongeloofelijk belangrijk een juiste basis voor een paard is en die ook weet dat dierenarrtsen het lang niet altijd bij het juiste eind hebben.
Zolang Z rijders zich afvragen waarom hun paard de oefening op de rechterhand wel kan en op de linkerkant niet 'wil', stelt wedstrijdrijden niets voor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:20

Is dat zo? Wie zegt dat dit paard het zonder blessure wel kan?[/quote]

Het paardje was M, klaar voor de Z. Ik heb wel zo een gevoel dat die naar links kon inbuigen.[/quote]

Maar wel bij een andere ruiter als ik het goed begrepen heb..bij Gert is iig te zien dat ie totaal niet aan het been was..dus hij kan ook nog in de staak gereden zijn..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:21

cobiie schreef:
Air schreef:

Hij heeft (wat ik hebt gehoord) het dier vanaf de grond bevoeld in het halsgedeelte en gekeken wat voor reactie hij daarop kreeg van het paard. Vind ik weinig raars aan bij een dier die hij niet kent en die daar een blokkade heeft gehad (volgens de DA).

Dat staat natuurlijk gelijk aan thermografische beelden, om maar een voorbeeld te noemen wat hedendaags mogelijk is.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:25

Air schreef:
cobiie schreef:

Dat staat natuurlijk gelijk aan thermografische beelden, om maar een voorbeeld te noemen wat hedendaags mogelijk is.

Als dat aan elkaar gelijk staat hoeft er bij dit dier iig geen thermografische beelden gemaakt te worden aangezien er ook al een fysio bij geweest is voordat hij naar Gert ging. ;)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:25

Air schreef:
Doubtless schreef:

En die weet hoe ongeloofelijk belangrijk een juiste basis voor een paard is en die ook weet dat dierenarrtsen het lang niet altijd bij het juiste eind hebben.
Zolang Z rijders zich afvragen waarom hun paard de oefening op de rechterhand wel kan en op de linkerkant niet 'wil', stelt wedstrijdrijden niets voor.

Ik weet genoeg :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:27

Air schreef:

Daar wringt het schoentje. Niet dit paard, niet Gert, maar het hele moderne dressuurrijden. Nu snap ik je posts beter, veel beter.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:28

Ik ben wel benieuwd hoe het gros van de Bokkers, die niet snel iets van een da wil aannemen, zelf als patiënten zijn in het ziekenhuis :')