abba schreef:Onder andere aan @Betje31
Het 'meten' van geluk of ongeluk bij een paard of het houden van een paard, binnen of buiten? Moeilijk, maar ik heb nog nooit een paard dat buiten staat met stalondeugden gezien, dus het is zo-ie-zo wel goed dat ze regelmatig lekker buiten komen. Dat kan ook onder het zadel, maar dan niet alleen in een bak lijkt mij, dan stompt zo'n beest nog af.
Mijn vroegere instructeur zei altijd: Een paard moet vooral afwisseling hebben en die had een hele berg paarden in stands staan en er was er geeneen die sloeg, beet of rare stalondeugden had, maar ze kwamen dagelijks in de wei, in de hand, onder het zadel (in de bak én de bossen in).
Dat mag tegenwoordig (gelukkig) ook niet meer! Toch hadden zijn paarden het erg goed! Conclusie, hoe je ze ook wil houden, het blijft moeilijk!
Makkelijk? Gezond verstand! D.w.z.: Goede verzorging, goed eten, goede wormbestrijding en een goede hoefsmid, dan ook nog eens met dat goede en gezonde paard een paar uur buiten in een paddock of onder het zadel. Conclusie..... dan kunnen ze zo'n paard volgens mij NOOIT in beslag nemen, trouwens krijg je niet eerst een aantal waarschuwingen????
Mee eens. Een paard moet gewoonweg behoorlijke verzorging krijgen of ie nu binnen staat of buiten.
Maar een paard dat buiten staat heeft net zo goed als een paard dat binnen staat enige verzorging nodig. Alleen maar in een weidje zetten is niet voldoende, maar dat is mijn mening. Ik vind het niet juist om iemand meteen te verketteren omdat de paarden met slecht weer in de modder staan maar ik vind het ook niet juist om ervan uit te gaan dat een paard dat op stal staat ongelukkig is. Zie het voorbeeld van je instructeur. Maar er zijn heus wel regels waar de dierenpolitie zich aan dient te houden. Ze mogen niet zomaar iemands bezit in beslag nemen.