Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:35

Echt, er zitten hier mensen bij die te stom zijn om normaal te discuzeuren en zich te verplaatsen in iemand anders. Maar als het hun oetsiewoetsiepaardje betreft dan is het niet erg. Dan wordt het door een koliekoperatie getrokken, moeilijke bevalling met alle gevolgen van dien. Maar oepsie, dat is natuurlijk niet erg |( want anders moet hij dood...

TS, ik vind het erg moedig van je om toch een topic te openen en ik vind het gaaf om te zien hoe het met Pascha gaat. Ik hoop dat zijn eigenaren er nog heel veel plezier mee mogen hebben.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:36

Arabiertje* schreef:
Marjoow schreef:
Een dier laat pas in het uiterste geval pijn zien, hoeveel paarden lopen er wel niet onregelmatig? Dit valt je zo echt niet op, dieren zijn een STER in het verbergen van pijn.

Je kunt gewoon NIETS zeggen over het gevoel van dat dier tijdens zo'n periode. Echt NIETS.

Dat is jouw mening, en net zoals ik niets kan zeggen kan jij dat evenmin. Want net als ik, kan je geen gedachten lezen van een paard. Einde discussie voor mij. :)

Ja, je kunt je afvragen waarom mensen hier nog over discussieren, gebeurd is gebeurd dat is zeker waar. Maar wie zegt dat er in de toekomst niet iemand is die een vergelijkbaar feit meemaakt? Als je dan een discussie hebt gevolgd, ben je van meerdere meningen voorzien, en kun je misschien een betere beslissing maken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:38

MamboBeach schreef:
Echt, er zitten hier mensen bij die te stom zijn om normaal te discuzeuren en zich te verplaatsen in iemand anders. Maar als het hun oetsiewoetsiepaardje betreft dan is het niet erg. Dan wordt het door een koliekoperatie getrokken, moeilijke bevalling met alle gevolgen van dien. Maar oepsie, dat is natuurlijk niet erg |( want anders moet hij dood...

Ik weet niet op wie je nu precies doelt, maar ik vind het fenomeen verbrand paard toch wel even iets heel anders dan een moeilijke bevalling of een zware koliekoperatie :=

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 00:38

Wel, als iemand dat doet na dit topic. Dan is dat alles behalve de bedoeling, want op zo een moment kan je dat enkel beslissen als je je paard in de ogen kijkt, en niet door een topic. Want dan ben je slecht bezig! Je paard moet het zelf aangeven.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:40

Marjoow schreef:
Arabiertje* schreef:

Dat is jouw mening, en net zoals ik niets kan zeggen kan jij dat evenmin. Want net als ik, kan je geen gedachten lezen van een paard. Einde discussie voor mij. :)

Ja, je kunt je afvragen waarom mensen hier nog over discussieren, gebeurd is gebeurd dat is zeker waar. Maar wie zegt dat er in de toekomst niet iemand is die een vergelijkbaar feit meemaakt? Als je dan een discussie hebt gevolgd, ben je van meerdere meningen voorzien, en kun je misschien een betere beslissing maken.

Dan is het nog aan diegene te beslissen wat die gaat doen in belang voor zijn paard! En daarin zijn nog de mening niet gelijk en gelukkig ook maar niet want daar kunnen we van leren en luisteren naar elkaar.
Maar sommige zijn hier een klein beetje te fanatiek in en lijken in veel ogen van andere hun mening door te willen drammen.

Marjo

Arabiertje* schreef:
Wel, als iemand dat doet na dit topic. Dan is dat alles behalve de bedoeling, want op zo een moment kan je dat enkel beslissen als je je paard in de ogen kijkt, en niet door een topic. Want dan ben je slecht bezig! Je paard moet het zelf aangeven.

Nee. Daar sla je de plank dus weer compleet mis.
Een beslissing maak je niet alleen met je gevoel. Die maak je met je gevoel én je verstand. En als je gevoel zegt doorgaan maar je verstand zegt stoppen, is het toch maar verrekte handig als je meerdere kijken hebt op wat er speelt en op wat anderen zouden doen. Zo maak je het voor jezelf ook gemakkelijker en zul je achteraf een minder groot schuldgevoel hebben van "Had ik dit maar gedaan".

MamboBeach

Marjoow schreef:
MamboBeach schreef:

Ik weet niet op wie je nu precies doelt, maar ik vind het fenomeen verbrand paard toch wel even iets heel anders dan een moeilijke bevalling of een zware koliekoperatie :=

Dat is heel fijn voor jou dat je dat vindt, ik heb een andere mening, was je daar nu nog niet achter. Jij hebt ook al veel bevallingen mee gemaakt bij paarden en verbrandingen en koliek-operaties?

Anyway, veel plezier hier verder! Ik heb mijn punt wel duidelijk gemaakt denk ik. :D

ChaosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:42

Nienschaap: de pot verwijt de ketel......

Ik vind het ook nogal wat anders. Generalliseren is ook een vak.
Het gaat niet om de oorzaak (bevalling, koliek, brand) maar om de behandeling en het gezingsproces. Ik heb mambo-beach al duidelijk uigelegd wát dat verschil voor mij is (paardwaardig bestaan). Daar word niet op in gegaan maar ik krijg wel nog een sneer. Jammer. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:43

NienSCHaap schreef:
Marjoow schreef:

Dan is het nog aan diegene te beslissen wat die gaat doen in belang voor zijn paard! En daarin zijn nog de mening niet gelijk en gelukkig ook maar niet want daar kunnen we van leren en luisteren naar elkaar.
Maar sommige zijn hier een klein beetje te fanatiek in en lijken in veel ogen van andere hun mening door te willen drammen.

Daar heb je helemaal gelijk in, maar onder het mom van "Gebeurd is gebeurd, laten we NIET discussieren" vind ík dus geen reden. Een discussie is altijd open, en kan altijd gebeuren. Voor iedereen anders, maar een discussie op zn tijd is best gezond. Zo worden meningen bijgedraaid en misschien dat je zelfs iemand van jou mening kunt overtuigen. Of niet, en in dat geval vervolg je je eigen weg weer.

Het is echt niet mijn bedoeling om anderen mijn mening op te drammen, maar ik vind wel dat mensen beide kanten van het verhaal moeten kunnen zien. Ik vind wel dat mensen door moeten hebben, wat voor hel dit paard heeft moeten doorstaan. En daarin is NIEMAND hier minder.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:44

MamboBeach schreef:
Marjoow schreef:

Dat is heel fijn voor jou dat je dat vindt, ik heb een andere mening, was je daar nu nog niet achter. Jij hebt ook al veel bevallingen mee gemaakt bij paarden en verbrandingen en koliek-operaties?

Anyway, veel plezier hier verder! Ik heb mijn punt wel duidelijk gemaakt denk ik. :D

Nee, ik ben wel mijn verzorgpaard verloren aan koliek en op school hebben we er ook al veel les over gehad. Helaas nog niet op school geweest, dus nog niet met een docent (dierenarts) over deze "zaak" kunnen praten, en die meningen te vragen.

Maargoed, als je dus alleen maar mag meepraten als je ervaring hebt met deze zaken, dan denk ik dat iedereen in dit topic zijn mond moet houden, aangezien ik toch hoop dat er maar zeer weinig mensen zijn die dít hebben meegemaakt :=
Laatst bijgewerkt door Marjo op 18-11-11 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 00:44

Voor mij stopt het hier ook. Ik weet wat mijn mening is, en met die mening ga ik ook slapen. Als je zo zeer wilt doordrammen marjoow, doe dat dan tegen jezelf. Je punt is duidelijk, de mensen die je mening volgen zullen dat wel melden. Ik weet in ieder geval dat ik hierbij ook mijn les geleerd heb. Als jij denkt dat de eigenaren Pacha noch zouden laten inslapen door je onbenulle en ondoordachte reactie ben je verkeerd. Want enkel wanneer je zelf voor zo een situatie staat, weet je hoe je er mee moet omgaan. En ik hoop uit de grond van mijn hart dat je dit NOOIT mee maakt. Maar PAS dan weet je waarover je praat!

Fijn dat er toch nog mensen zijn die er anders over denken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:46

Arabiertje* schreef:
Voor mij stopt het hier ook. Ik weet wat mijn mening is, en met die mening ga ik ook slapen. Als je zo zeer wilt doordrammen marjoow, doe dat dan tegen jezelf. Je punt is duidelijk, de mensen die je mening volgen zullen dat wel melden. Ik weet in ieder geval dat ik hierbij ook mijn les geleerd heb. Als jij denkt dat de eigenaren Pacha noch zouden laten inslapen door je onbenulle en ondoordachte reactie ben je verkeerd. Want elke wanneer je zelf voor zo een situatie staat, weet je hoe je er mee moet omgaan. En ik hoop uit de grond van mijn hart dat je dit NOOIT mee maakt. Maar PAS dan weet je waarover je praat!

Fijn dat er toch nog mensen zijn die er anders over denken.

Je bent wel heel goed in verwijten gooien en oordelen over mensen die je niet kent. Ik geef dus onbenullige en ondoordachte reacties. Waarom? Wanneer? Ik denk echt wel na over wat ik typ, en ik verwijt niemand iets.
Als je zo moet discussiëren, houd het voor mij ook op :)

Noeka

Re: Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 00:50

Ik gooi geen verwijten, maar je beseft niet dat je de eigenaren enorm veel pijn doet met zo een reactie. De eigenaren hebben niet gehandeld uit egoisme. Of omdat ze nog zoveeel geld uit Pacha zouden willen halen. Ze hebben gedaan wat Pacha hun vroeg, en ik ontken niet dat Pacha geen pijn gehad heeft. Maar geloof me, een paard laat zien wanneer de pijn te veel wordt. En zeker na 10maanden revalideren, en geloof me geen enkel paard springt een parcour van 1m35 met pijn. Geen enkel!

Pacha is na de brand, blijven eten, blijven drinken, en heeft er altijd voor gevochten. Altijd, hij is een normaal paard met een iets andere kleur. En ja, hij is getekend voor z'n leven, maar en dan? Denk je dat Pacha er stil bij staat hoe dat hij er uit ziet? Hij heeft niet eens een trauma opgelopen. Ik weet niet of je het filmpje gezien hebt, een paar pagina's terug. Daar verteld de eigenaar dat Pacha altijd een moeilijk paard geweest is. Die altijd liet zien wat hij wou en niet wou, en als je dat filmpje nog niet gezien hebt. Raad ik je aan dat wel te doen.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:50

Marjoow schreef:
Als je dan een discussie hebt gevolgd, ben je van meerdere meningen voorzien, en kun je misschien een betere beslissing maken.

Betere beslissing? Want dit was de verkeerde?

Dan nog even over een zware bevalling, je hebt zeker nog nooit een kind gebaart? Ik kan je 1 ding zeggen, een zware bevalling is zeer heftig en kan heel lang nadien nog erge pijnklachten geven, denk daar niet te licht over. Idem voor een zware koliekoperatie. Nu lijkt t net of dat maar een ingreepje van niks is, niet dus! Komt bij mij over dat jij denkt dat er niks ernstiger is als brandwonden, kom op zeg, wees realistisch, tuurlijk zijn er tal van trauma's/operatie's/gebeurtenissen die ook langdurig veel pijn met zich meebrengen.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:51

Marjoow schreef:
NienSCHaap schreef:

Daar heb je helemaal gelijk in, maar onder het mom van "Gebeurd is gebeurd, laten we NIET discussieren" vind ík dus geen reden. Een discussie is altijd open, en kan altijd gebeuren. Voor iedereen anders, maar een discussie op zn tijd is best gezond. Zo worden meningen bijgedraaid en misschien dat je zelfs iemand van jou mening kunt overtuigen. Of niet, en in dat geval vervolg je je eigen weg weer.

Het is echt niet mijn bedoeling om anderen mijn mening op te drammen, maar ik vind wel dat mensen beide kanten van het verhaal moeten kunnen zien. Ik vind wel dat mensen door moeten hebben, wat voor hel dit paard heeft moeten doorstaan. En daarin is NIEMAND hier minder.

Mij hoor je ook zeker niet zeggen gebeurd is gebeurd, deze mensen hebben er voor gekozen om hun paard zo goed mogelijk weer op te lappen.
Daarover hebben mensen andere meningen en die mogen ge-uit worden in een discussie daar heeft iedereen zijn recht in.

Choas sorry moet die reactie kan ik helemaal niks :')

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:52

Marjoow schreef:
Je klinkt alsof je ze persoonlijk kent.

Jij vind dus blijkbaar dat je élk dier door een gruwelijke hel moet laten gaan als het daarna weer goed komt?
Sorry, dan scheiden bij deze onze wegen. Want daar ben ik het TOTAAL NIET mee eens.

Beste Marjoow, "Blijkbaar" lees jij niet goed wat ik schrijf om wederom tot een conclusie te treden.

Ik ken de eigenaren van Pacha niet persoonlijk. Echter kan ik mij wel indenken in wat voor situatie (emotionele achtbaan) zij zaten en hoe zij zich enigzins gevoeld hebben. Dit daar wij zelf dieren hebben en voor hen alles zouden doen wat binnen hun en onze mogelijkheden ligt. Die verantwoordelijkheid nemen wij uiterst serieus en niet op de lichte schouder.

Dat onze wegen hier dan scheiden, tja, zo zij het. Jou mening is niet mijn mening of andersom. Dat hoeft ook niet. Verschillende mensen, verschillende meningen ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:55

Arabiertje* schreef:
Ik gooi geen verwijten, maar je beseft niet dat je de eigenaren enorm veel pijn doet met zo een reactie. De eigenaren hebben niet gehandeld uit egoisme. Of omdat ze nog zoveeel geld uit Pacha zouden willen halen. Ze hebben gedaan wat Pacha hun vroeg, en ik ontken niet dat Pacha geen pijn gehad heeft. Maar geloof me, een paard laat zien wanneer de pijn te veel wordt. En zeker na 10maanden revalideren, en geloof me geen enkel paard springt een parcour van 1m35 met pijn. Geen enkel!

Pacha is na de brand, blijven eten, blijven drinken, en heeft er altijd voor gevochten. Altijd, hij is een normaal paard met een iets andere kleur. En ja, hij is getekend voor z'n leven, maar en dan? Denk je dat Pacha er stil bij staat hoe dat hij er uit ziet? Hij heeft niet eens een trauma opgelopen. Ik weet niet of je het filmpje gezien hebt, een paar pagina's terug. Daar verteld de eigenaar dat Pacha altijd een moeilijk paard geweest is. Die altijd liet zien wat hij wou en niet wou, en als je dat filmpje nog niet gezien hebt. Raad ik je aan dat wel te doen.

Blijf je nou serieus herhalen? Want dan doe ik dat ook nog een keer.
Alleen in het uiterste geval STOPPEN dieren met eten en drinken, dan is er echt iets goed mis, echter, wanneer zij nog wel eten/drinken (verschilt wel per diersoort, konijnen mogen nl absoluut NIET vasten), hoeft dit niet te betekenen dat zij in orde zijn. Dieren hebben namelijk instinct, en dit vertelt ze dat ze no matter what niet mogen laten zien dat ze pijn hebben, aangezien ze dan gemakkelijk voor prooi worden aangezien en dan alsnog dood gaan.

En het doet de eigenaar pijn? Sorry, maar dan moet dat maar. Het doet mij pijn dat zij dit paard door een hel hebben laten gaan :=

NienSCHaap schreef:
Marjoow schreef:

Mij hoor je ook zeker niet zeggen gebeurd is gebeurd, deze mensen hebben er voor gekozen om hun paard zo goed mogelijk weer op te lappen.
Daarover hebben mensen andere meningen en die mogen ge-uit worden in een discussie daar heeft iedereen zijn recht in.

Natuurlijk, iedereen heeft een andere mening. Maar het lijkt wel alsof iedereen die dezelfde mening als ik heb, alsof die voor de duivel worden uitgemaakt :=

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:58

Marjoow schreef:
Arabiertje* schreef:
Daar zeg je het, Pacha heeft geen enkel trauma. Hij heeft geen bang in de stal, noch van vuur. En dan nog, ik ben absoluut van mening dat een paard pijn kan laten zien. Net zoals die kan laten zien wat ie wel of niet wil... En dat paarden hun sterk voor doen is zever voor mij. Mijn paarden die ik hier ooit heb weten ziek zijn (koliek aanval, wonden aan de benen,...) hadden ook allemaal, één voor één pijn. Pijnstiller, zalfjes, medicatie en de week erop was m'n paard weer de oude.
Je mag één ding niet vergeten, het vel van een mens is helemaal anders als het vel van een paard. Je mening is mij al lang duidelijk marjoow, maar blijf er niet over doordrammen. Daar bereik je niets mee, en je kan de tijd ook niet terug draaien.

Ik weet dat Pacha gelukkig is, en gevochten heeft voor dit te bereiken. Ik weet dat hij dit wou, en dat hij net zoals een ander paard een paardwaardig leven lijd. Daarbij, mijn respect voor de eigenaren noch voor pacha, kan niemand mij ontnemen. En ook niet de liefde voor Pacha, zijn verhaal heeft mijn '' kijk '' op de paardenwereld doen open gaan.

Een dier laat pas in het uiterste geval pijn zien, hoeveel paarden lopen er wel niet onregelmatig? Dit valt je zo echt niet op, dieren zijn een STER in het verbergen van pijn.

Je kunt gewoon NIETS zeggen over het gevoel van dat dier tijdens zo'n periode. Echt NIETS.

Als je er niets over kunt zeggen waarom zou je dan wel de keuze kunnen maken om het te laten inslapen?

Immers kun je niet bepalen hoe erg de pijn is met eventuele toegepaste pijn medicatie? Snap je waar ik heen wil? Je spreekt jezelf hiermee behoorlijk tegen.
Wellicht zou het een goed iets zijn om eens een nader gesprek te voeren met jou dierenarts over de pijn gevoeligheid en pijn uiting van dieren. Dieren geven namelijk wel degelijk aan wanneer zij pijn hebben, dat het ons niet "meteen" opvalt is een andere kwestie. Misschien dat jou vooroordeel om dergelijke dieren als Pacha te helpen i.p.v. maar gelijk in te laten slapen dan iets bij draait.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 00:58

Wel, dan raad ik je aan om eens dringend wat meer paarden te gaan bezoeken. Mijn veulen met een wonden aan haar been, at zelfs niet meer. Nu jij...

Noeka

Re: Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 01:00

Amen Serval! _/-\o_

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:01

Serval schreef:
Marjoow schreef:

Als je er niets over kunt zeggen waarom zou je dan wel de keuze kunnen maken om het te laten inslapen?

Immers kun je niet bepalen hoe erg de pijn is met eventuele toegepaste pijn medicatie? Snap je waar ik heen wil? Je spreekt jezelf hiermee behoorlijk tegen.
Wellicht zou het een goed iets zijn om eens een nader gesprek te voeren met jou dierenarts over de pijn gevoeligheid en pijn uiting van dieren. Dieren geven namelijk wel degelijk aan wanneer zij pijn hebben, dat het ons niet "meteen" opvalt is een andere kwestie. Misschien dat jou vooroordeel om dergelijke dieren als Pacha te helpen i.p.v. maar gelijk in te laten slapen dan iets bij draait.

Na een stage in een dierenartsenpraktijk word je een hoop duidelijk over de pijngrens bij dieren. Na een aantal bijzondere gevallen op stal, met mijn verzorgpaardje word je een hoop duidelijk.

Ik spreek mijzelf nergens tegen. Wat ik zeg:
Pijn kun je niet meten bij een dier, omdat deze niet altijd aangegeven word.
Je kunt ook niets zeggen over de werking van de pijnmedicatie bij een dier. Tuurlijk helpt het wel, maar of het genoeg helpt kun je niet zeggen.

Waar spreek ik mij nu tegen?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:02

Arabiertje* schreef:
Wel, dan raad ik je aan om eens dringend wat meer paarden te gaan bezoeken. Mijn veulen met een wonden aan haar been, at zelfs niet meer. Nu jij...

Mijn verzorgpaard met een scheve rug, gaf geen kik toen ik met haar nog dressuurmatig werk deed ;)
Nu jij....

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:03

Bovendien stopt een paard niet in t uiterste geval met eten, ook bij een simpele gas of kramp koliek (met simpel bedoel ik dat t paard na behandeling wel weer opknapt, tuurlijk heeft ie dan wel pijn) stopt menig paard met eten. Voelt een paard zich niet lekker, dan merk je dat meteen dat zijn voerbak niet schoon leeg is of zijn hooi onaangeroerd in een hoekje ligt. Als een paard niet eet dan betekent dit niet dat ie aan zijn laatste ademteug bezig is..

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 01:04

Met een scheve rug? Mijn arabische volbloed had een spier verkeerd steken. En die kon niet eens meer RECHT door de rugpijn. Tja... Blijkbaar is mijn vorig paard dan toch anders als het om pijn gaat? ;) Ooit al eens gedacht dat een paard ook '' pijnprikkels '' heeft?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:04

Marjoow schreef:
Arabiertje* schreef:

Mijn verzorgpaard met een scheve rug, gaf geen kik toen ik met haar nog dressuurmatig werk deed ;)
Nu jij....

Dames Dames, laat er eentje zo volwassen zijn er deze nutteloze discussie te beëindigen? Dit is naar mijn weten nogal off topic en nutteloos.
(voegt geen waarde toe, dit is alleen maar wel - niet - wel - niet spelletje