KoudbloedKim schreef:Polly2: Ik bedoelde met 'spannend' inderdaad niet angst en ik heb het vaak ook tussen aanhalingstekens staan.
Je merkt de spanning in haar lijf, of die nou terrecht is of onterrecht maakt niet zoveel uit voor je waarneming.
Ik ben regelmatig 'bang' dat Kim een stalondeugd zal ontwikkelen.
Net als dat ze dat geklap met haar lippen heeft ontdekt.
Een paar paddockmaatjes zuigen lucht, ik hoop dat ze dat niet overneemt.
Maar waarom zou dat gescheiden zijn nu ineens een probleem vormen, als het in de ruim 3 jaar daarvoor geen enkele moeite was?
Dat kan toch geen gevolg zijn van de paniek tijdens onze buitenrit?
Ik kan me wel voorstellen dat dat had gekund als haar paniek niet echt was, als het gewoon uitproberen was.
Maar als het geen echte paniek was, was ik niet afgestapt.
Aan de andere kant vraag ik me wel af waarom zulke paarden in een manege worden gebruikt.
Te beginnen met het laatste: in maneges ontstaat zulk gedrag vaak. Dus die paarden waren vaak eerst niet zo, maar kunnen de "stress" van het manegebestaan (steeds wisselende mensen, steeds andere benadering, soms slecht passend harnachement etc.) minder goed handelen dan sommige andere paarden die onder dezelfde omstandigheden dit gedrag niet ontwikkelen. Heeft met karakter etc. te maken.
Toen ik nog op de opleiding werkte hadden wij ook wel eens paarden die niet goed met wisselende leerlinggroepen om konden gaan. Die verkochten we dan vaak aan een particulier, of werden alleen voor bepaalde lessen gebruikt waarbij ze er geen last van hadden of alleen aan bepaalde leerlingen toegewezen in de lessen. Maar dat is vaak een kwestie van dat je er pas achter komt als het paard in zijn gedrag laat zien dat hij niet happy is als schoolpaard.... Sommige schoolpaarden bloeiden juist helemaal op als de leerlingen er na de vakantie weer waren...die vonden het prachtig!
Over het luchtzuigen: uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat paarden gedrag als luchtzuigen niet van elkaar overnemen. Vaak zie je op stallen meerdere paarden die het doen en daar werd dan de conclusie aan verbonden dat ze het van elkaar overnamen. Maar in feite is het de stalomgeving zelf en de manier van houden daar, die de paarden blijkt te triggeren.
Luchtzuigen en andere stalondeugden (stereotiep gedrag dus) blijkt wel "erfelijk" te zijn. Niet één op één...daarom ook tussen aanhalingstekens....maar er is gebleken dat de karaktereigenschap die in de Big Five bij mensen staat: neuroticisme, ook bij paarden van toepassing is. Hoe hoger er op neuroticisme gescoord wordt, des te meer zichtbare uitingen van stress. En stereotiep gedrag ontstaat door stress: namelijk het conflict tussen de instinctmatige behoeftes en de situatie waarin het dier gehouden wordt). En zo'n karaktereigenschap als neuroticisme is erfelijk. Daarbij zijn er paarden die van nature "oraal" ingesteld zijn en paarden die beweeglijk ingesteld zijn. Ook deze eigenschappen zijn erfelijk. En dat allemaal tezamen bepaalt dus of een paard gaat luchtzuigen of gaat weven uit stress. Er is onderzoek naar gedaan vanuit bepaalde hengstenlijnen, om ook kopieergedrag van merrie op veulen uit te sluiten. En zo blijkt dus dat er van bepaalde hengsten meer luchtzuigers komen, van andere hengsten meer wevers etc..
Even naar honden toe: stereotiep gedrag in kennels: erf- en waakhonden blijken eerder te ijsberen en jachthonden (uit de rasgroep lopende en zweethonden) gaan juist rondjes draaien/tollen als stereotiep kennelgedrag. Is dus ook in zekere mate erfelijk bepaald en ook lichamelijk bepaald: erf- en waakhonden zijn vaak lichamelijk te log om te tollen.... de genoemde jachthonden zijn vaak ranker gebouwd... Allemaal factoren die een rol spelen.
Lip klapperen komt veel voor bij Friezen, Shires, Trekpaarden.... Is in principe ook stereotiep gedrag wat past bij hun bouw. Weven voor een zwaarder paard is lichamelijk lastiger, dus zoekt stress een andere uitweg. Welke uitweg het zoekt is ook afhankelijk van de mate van de stress...
En dan even terug naar je punt over waarom dit gedrag nu bij Kim ontstaat sinds de gebeurtenis bij de buitenrit. Ik ben er niet bijgeweest, dus ik kan niet oordelen of het een uitprobeermomentje was of dat ze echt geschrokken is.
Daarom even wat brainstormdingetjes (ik heb in mijn vorige reacties ook al een en ander uitgelegd wat het zou kunnen zijn, maar nu even dieper er op in). Ik zeg niet dat alles werkelijk van toepassing is...daarvoor ken ik jou en je paard niet goed genoeg...maar zo maar wat opties die aan de orde zouden kunnen zijn. Je kunt zelf wel strepen en kruisen wat van toepassing is en wat niet.
Paarden komen in een bepaalde fase van hun leven als rijdier allemaal even in een "dipje", dwz een soort puberteit waarin dingen gebeuren die anders niet gebeuren. Dit is meestal ergens na het eerste jaar onder het zadel. (paarden die ik vroeger als 3,5 jarige zadelmak had gemaakt en die ik een jaar lang probleemloos reed, deden als ze 4,5 waren ineens dingen die nog nooit voorgekomen waren). Dit heeft alles te maken met grenzen zoeken... (dit kan aan de orde zijn bij Kim en dat kan zo maar ineens de kop op steken).
Kim is echt geschrokken...maar jij ook...misschien nog wel meer dan Kim. Dit heeft haar onzeker gemaakt, dus zoekt ze nu steun bij de kudde ipv bij jou....omdat de steun toen uitbleef (en dit in combinatie met een testfase van Kim...zou het kunnen verklaren).
Kim heeft nooit geweten dat ze zich los kon rukken. Simpelweg omdat ze altijd geloofde dat als iemand het touw vast heeft...dat het ook vast zit... Dat heeft ze als veulen zo ervaren en is dus haar overtuiging. Kim heeft nu ervaren dat dit anders kan gaan en heeft hierin nu een trigger. (dit vertelde ik je al eerder).
Ik maak ook mee dat paarden superbraaf zijn en nooit bokken bijv. En dan is er een keer iets waardoor het paard bokt. Ruiter valt er af en paard rent naar de wei... Ruiter stapt weer op en paard doet het nog een keer....en nog een keer....en nog een keer.... Terwijl dat dier bijv. drie jaar lang nooit gebokt heeft...is het nu eentje geworden die iedere ruiter er af probeert te wippen...
En dan wordt vaak gezegd: hij doet het om te pesten...maar dat is niet zo. Paard doet het omdat hij heeft ontdekt dat hij eigenlijk vrij eenvoudig aan zijn gerief kan komen...(en dat wist hij voorheen niet....paarden zijn in dat opzicht niet zo erg slim namelijk....)
Goed...kunnen allemaal oorzaken zijn. Maar wat ik ook al eerder zei...de werkelijke oorzaak is niet zo heel interessant (behalve dan dat je zelf meer gaat begrijpen hoe het werkt bij een paard). Feit is haar huidige gedrag en dat kan alleen opgeheven worden door het te doorbreken door te zorgen dat er voor het paard geen succeservaringen meer komen. En daar ben je hard mee bezig, dus dat komt heus goed.