Zuidlaardermarkt 2019

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:16

Wij zijn gisteren gewoon zonder pony thuis gekomen :)
Wel met een tas vol halsters :')
Dat blijft toch altijd fijn die koopjes voor je paard! *\o/*

Mijn vader had nog wel geld geboden op een pony en wou later met mij samen nog weer heen om te kijken of ik het wat vond maar toen was die al verkocht! :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:17

Het gebit is maar net in welke positie de pony het hoofd heeft hoe erg dit lijkt. Denk persoonlijk dat het wel meevalt, ook omdat het nog gedeeltelijk wisselgebit is.

Letsdunit

Re: Zuidlaardermarkt 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:21

Gebit zo op de foto vind ik ook niet schokkend. Kan best dat de kiezen niet mooi staan waardoor ze wat lastig eet, maar de tandarts kan hier veel mee.
Prima dat mensen dit opvangen maar heb een hekel aan meteen die geld acties.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:25

Tjah ik vind paard zoekt baas een beetje hypocriet.
Zag gister een blog voorbij komen op facebook van hun, na de eerste alinea alweer gestopt met lezen.
Dan pleiten ze dat paardenmarkten afgeschaft moeten worden en niet meer van deze tijd is. Maar ondertussen wel naar zuidlaren gaan en een pony "redden".
Blijf dan lekker thuis.
De pony die ze hebben gekocht is wat magertjes en heeft een bokhoef en heeft die dat waarschijnlijk al vanaf dat die veulen is. Maar echt verwaarloosd vind ik niet. De rest van de hoefjes zien er vrij goed uit.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:28

Ik ben het ook echt niet eens met alles wat ze doen, maar vind het toch goed dat ze dit dier gekocht hebben. Van wat ik begreep gaat er ook een spuit in als de DA er niks in ziet.

Ik erger me gewoon aan mensen die bij voorbaat al beginnen te katten. Had iemand anders die pony gekocht was hij/zij de lucht in geprezen.

Verder ben ik zelf niet op de markt geweest, maar het lijkt me wel heel leuk om er een keer heen te gaan!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:31

Nou als je tegen paardenmarkten bent en met name om dit soort gevallen, moet je ze er zeker niet zelf gaan kopen. Zo hou je dat alleen maar in stand. De verkoper heeft gisteren immers verdiend, dus doet dit volgend jaar waarschijnlijk weer. Een zielig verhaal op fb helpt daar niks bij, misschien zelfs integendeel.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:38

Nimber schreef:
roekes schreef:
Apart. Ik zie hier zoveel foto's en positieve berichten en en niemand heeft de pony gezien die door paard zoekt baas is gekocht...

Ik heb niet elk paard apart na gelopen.
Hier en daar 1 wat schraal of te vet. Sommige met wat schaaf plekken ( uitglijden bij in en uitladen of op t astvalt) maar geen rare dingen. Die van mij zien er wel eens gehavender uit als ze hebben staan stoeien in t land.
Geen bizar slechte voeten gezien sommige die wel weer bekapt mochten worden.
Wat snotterige veulens.
Het overgrote deel stond er gewoon netjes bij. Mooi in de knotten en gewassen. Goed gevoed en verzorgd.

Ik heb dat schimmeltje zien staan tussen de andere dieren. Was zo brood en broodmager :( heb niet naar de voeten gekeken en dacht dat het een ouder dier was maar slecht 4 jaar oud. En ja Paard zoekt baas maakt er graag ellendige verhalen van en houdt gelijk het handje op voor donaties. Maar ben blij dat dit diertje daar staat want ze zullen er alles aan doen om haar op te lappen. Denk dat dit de magerste was van de hele markt! Op de foto’s valt het nog mee, je hebt de ruggengraat en dan is er 10 cm naar beneden niks en dan beginnen de ribben.

Afbeelding

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:43

Heb de merrie ook gezien, stond al vrij vroeg op de markt als ik me niet vergis.
Ging ook van een oudere pony uit.
Verders niet na gekeken.
Rond half 1 werden de ponys ook niet goed bekeken onze pony zijn ook niet corect bekeken door de veearts

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:47

Wat is precies de opdracht van de dierenarts ?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:50

Ach met dit voetje erbij was het voor mijn enkeltje slacht gegaan ( al eerder als dit bij geboorte aanwezig was)

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:09

Zo'n beestje kan beter ingeslapen worden. Dan "gered" :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:10

Change3x schreef:
Ik ben het ook echt niet eens met alles wat ze doen, maar vind het toch goed dat ze dit dier gekocht hebben. Van wat ik begreep gaat er ook een spuit in als de DA er niks in ziet.

Ik erger me gewoon aan mensen die bij voorbaat al beginnen te katten. Had iemand anders die pony gekocht was hij/zij de lucht in geprezen.

Verder ben ik zelf niet op de markt geweest, maar het lijkt me wel heel leuk om er een keer heen te gaan!

Ik denkbaar bij een ander het echt niet anders was in de reacties.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:14

Letsdunit schreef:

Ze moeten controleren op eventuele ziektesen te mager rare ge reken en gekke wonden.

Een graatmager paard.
Een paard met droes bulten.
Paard met half gebroken beentje die weer vast gegroeid is.
Ontstoken ogen.
En oficieel moet wlk paard of pony voorzien zijn van chip en correct paspoort maar dit is meestal een vlugge gok met deze hoeveelheid.

Bij ons werd ee niet gekeken we liepen langs en konden ze direct vast zetten.
We hadden dan ook niet zieke gekke paarden maar zo ala deze merrie zouden ze niet mogen toelaten.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:32

Letsdunit schreef:

Mijn stalhoudster heeft 2 jaar geleden graatmagere bonte veulens gekocht. Ik heb toen meegeluisterd toen de dierenarts ter verantwoording werd geroepen door de nvwa. Hij gaf aan dat hij de veulens had toegelaten omdat het voor de dieren op de markt in het zicht beter is dan de hele dag achteraf in een trailer. Daarnaast heeft zo'n dier nog de kans om 'gered' te worden en met goed voer, een wormspuit en wat TLC weer er boven op te komen.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:45

_kajo_ schreef:
Letsdunit schreef:

Mijn stalhoudster heeft 2 jaar geleden graatmagere bonte veulens gekocht. Ik heb toen meegeluisterd toen de dierenarts ter verantwoording werd geroepen door de nvwa. Hij gaf aan dat hij de veulens had toegelaten omdat het voor de dieren op de markt in het zicht beter is dan de hele dag achteraf in een trailer. Daarnaast heeft zo'n dier nog de kans om 'gered' te worden en met goed voer, een wormspuit en wat TLC weer er boven op te komen.

En die twee zijn toch mooi opgeknapt! Had ze een week of zo terug gezien toen ik hooi ging halen. Echt hele gezonde mooie paarden.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:48

Grappig dat er eerst commentaar komt dat de pony die PZB gekocht zou hebben er wel prima uit zou zien en het wel mee viel hoe schraal die zou zijn en hoe de voet er uit zou zien. En nu na de foto’s kan het dier gelijk door naar de slacht.

Het is niet zo dat ik fan ben van paarden organisaties maar jullie zijn neerbuigend. Die mensen doen alleen hun werk en ja, daar hoort het handje ophouden voor de pony’s en paarden bij want wie zal ze anders voeren? Zo’n ritje naar de Zuidlaardermarkt kan voor hen veel donaties opleveren en dat is toch alleen maar positief?

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:51

Ik vond het heel dubbel gisteren op de markt. Aan de ene kant leuk om eens mee te maken, aan de andere kant zielig voor de dieren die er stonden. En niet omdat ze er slecht bij stonden, maar de veulentjes die net gescheiden zijn van hun moeders, dat soort dingen. Dieren die niet of nauwelijks in handen zijn geweest en op de markt alleen maar mensen om zich heen hebben en niet weten wat hun overkomt.
De jaarmarkt was leuk om te zien, heerlijk rustig 's morgens vroeg en dat was eind vd ochtend wel anders. Bijzonder om meegemaakt te hebben.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:52

alicelover schreef:
_kajo_ schreef:

En die twee zijn toch mooi opgeknapt! Had ze een week of zo terug gezien toen ik hooi ging halen. Echt hele gezonde mooie paarden.

En de inschatting van de dierenarts was helemaal juist. Hynstefrou heeft gezorgd voor super goed voer (dat zul je vast ook zo ervaren :D), flink wat wormspuiten en heel veel TLC, en het zijn prachtpaarden geworden

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:09

Katten op pzb of niet, als jij zo op markten etc tegen bent laat je je neus er ook niet zien.
Imo heel hypocriet want zo hou je het zelf in stand.
Verder is en blijft het een bijzondere instantie maar hey, voor vele doen ze toch iets goed dus ze blijven bestaan.
Prima toch

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:33

_kajo_ schreef:
alicelover schreef:
[quote=
[/quote

En de inschatting van de dierenarts was helemaal juist. Hynstefrou heeft gezorgd voor super goed voer (dat zul je vast ook zo ervaren :D), flink wat wormspuiten en heel veel TLC, en het zijn prachtpaarden geworden

Haha ja. Het ruwvoer wordt hier smakelijk gegeten en is van goede kwaliteit. :j

sharon1703

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:37

lianne304 schreef:
dat was ook een erg aansprekend en lief paard zo te zien.
sharon1703 schreef:
Vandaag ook geweest, niks gekocht. Hierbij een aantal foto's:

Weet iemand ook waar de grote vos merrie naar toe is gegaan?

[ [url=m/OeHVaf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tiKyv2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kz8GAY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/t7JDkS.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/QEsqhY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die grote vos sprak mij ook erg aan ze lijkt zo eeg op me eigenpaardje

sharon1703

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:41

Kimley schreef:
Die grote vos is naar export gegaan :)

Export voor persoon naar het buitenland of is dat voor de slacht of?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:00

LukieBradley schreef:
Katten op pzb of niet, als jij zo op markten etc tegen bent laat je je neus er ook niet zien.
Verder is en blijft het een bijzondere instantie maar hey, voor vele doen ze toch iets goed dus ze blijven bestaan.
Prima toch

helemaal mee eens!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:29

Maaike schreef:
Ik vond het heel dubbel gisteren op de markt. Aan de ene kant leuk om eens mee te maken, aan de andere kant zielig voor de dieren die er stonden. En niet omdat ze er slecht bij stonden, maar de veulentjes die net gescheiden zijn van hun moeders, dat soort dingen. Dieren die niet of nauwelijks in handen zijn geweest en op de markt alleen maar mensen om zich heen hebben en niet weten wat hun overkomt.
De jaarmarkt was leuk om te zien, heerlijk rustig 's morgens vroeg en dat was eind vd ochtend wel anders. Bijzonder om meegemaakt te hebben.

Dit is precies zoals ik het altijd meemaak. Heel dubbel inderdaad. Ik troost mezelf altijd met de gedachte dat zoveel soortgenoten bij elkaar vast helpt.

Ik heb vorig jaar een 2 jarige van de markt gehaald, weinig in handen geweest, en ik was stomverbaasd hoe kalm ze was, hoe netjes ze mee liep en hoe vlot ik haar in de trailer had. Natuurlijk zijn ze ook overdonderd door alles.

Als ik me bedenk wat ze heeft meegemaakt kan ik wel huilen, maar toch heeft ze er niks aan over gehouden psychisch. Ze is vanaf dag 1 een heel vriendelijk, lief, mensgericht paard, en eigenlijk gelijk thuis bij ons.

Ik hoop dat dat voor alle paarden geldt.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:32

SecretLIN schreef:
LukieBradley schreef:
Prima toch

helemaal mee eens!

Ook eens :j

En nu moet ik weer een heel jaar wachten tot de paardenmarkt er weer is in Zuidlaren, de andere markten zijn te ver weg voor mij :')

Ik vond het geslaagd en er stonden mooie exemplaren tussen :j de kleine-pony-prijzen waren imo te hoog voor een paardenmarkt, maar aan de andere kant ben ik ook blij dat de prijzen weer wat aan het aantrekken zijn en de kwaliteit beter aan het worden is. Ook voor de handelaren die er hun brood mee moeten verdienen is dat prettiger.