PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:23

Heb tot op heden stil mee gelezen omdat ik benieuwd was of ik (als oude htk ruiter dus geen centered riding oid) en ook in bezit van crusado ben ( misschien dat ik er herkenning van karakter in zou herkennen) misschien iets ervan kon leren!

Maar het enige wat ik nu zie, is een ontspannen (deels verveelt)sloffend en verwend paard.
Ze heeft duidelijk de touwtjes in handen, werkt niet en brengt jouw continue uit je ding.
Dit is wat ik zie maar ik snap ookwel dat het misschien iets bewust zou zijn wat je instructrice vraagt?!
Maar dat kan ik helaas niet horen.

Zou je me kunnen uitleggen wat de bedoeling is van het los-vast contact?
Buiten de ontspanning na dan ...

essie_blue

Hierboven wordt de tinker fijn gereden! Voorwaarts neerwaarts hoeft niet per definitie te betekenen dat de neus over de grond gaat, hij kan wellicht nog wel ietsje verder omlaag om de rugspieren nóg wel te rekken en te strekken, maar dit laat al een heel ontspannen en toch actief beeld zien! :)

Heb het filmpje gezien en vind je tempo wel erg netjes, zowel in draf als galop. Dat ziet er goed uit. Ben het voorderest eens met mijn voorgangers. Ik blijf er bij dat er iemand anders op moet die dit probleem vakkundig kan oplossen, die wat meer balans heeft om zo Modesta beter te ondersteunen, als Modesta dan ook beter heeft leren lopen kan jij er des te meer van genieten. Onder het zadel toont het alles behalve als een trauma paard, eerder een verwende dame :)

poes

Verder sorry maar dit is een braaf paard. De gemiddelde ruiter maakt hier op een paar weken korte metten mee met dit getrut. Echt ze speelt ermee en je laat het gewoon toe en zij wordt er alleen maar vervelend van want zelfs ik zie niet wat je nou van haar wil.

Gruis

Re: PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:30

Zou je ons eens kunnen uitleggen wat jij / je instructrice willen bereiken door op deze manier te rijden :) ? Ik ben oprecht nieuwsgierig, ik kan er zelf namelijk niet veel uit halen en ben bang dat ik moet meegaan met mijn voorgangers. Paard is niet actief, heeft geen enkele verbinding en loopt niet door het lijf. Behalve dat me dit niet prettig lijkt rijden is het ook absoluut niet goed voor het lichaam van het paard. Zowel de voorhand als de rug worden op deze manier incorrect belast en dit zal zeker problemen op gaan leveren, als dat het niet al doet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:35

Naast dat wat gezegd word hier boven kijk ik ook naar het paard. Paard loopt imo niet ontspannen en kan ook niet als het zo op de voorhand loopt. Heb hier meerdere paarden weer goed gereden die rugproblemen hadden en daar past dit paard goed in het plaatje. Wat ook niet uitblijft. Denk dat dat ook wel eens de reden kan zijn van blokkeren. Paarden met rugproblemen kunnen rare dingen doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:35

Het is eigenlijk heel omgekeerd wat je doet. Je lost wanneer je haar juist zou moeten begrenzen en wanneer ze dan weer omhoog komt doe jij je hand achteruit terwijl je haar dan juist met je been naar je hand moet rijden. Op beide momenten is het een kwestie van been hoor. Als ze zich eruit duwt beetje been en als ze omhoog komt been. Als ze geen been toelaat, dan aan de longe, met iets van bijzet, tot je haar kunt actief brengen naar een mooi contact. Ik snap niet dat je les mens dit zo laat doorgaan echt echt niet. Paard is er erg braaf onder, menig paard zou hiervan echt gevaarlijk worden.
Laatst bijgewerkt door poes op 17-03-15 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:36

Ik kan alleen maar zeggen dat ik je echt belemmerend te groot vind. Daar blijf ik bij.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:38

Waar is het filmpje te vinden, dat praat iets makkelijker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:41

Zo, ik was even eten en douchen en kom uit de douche, ontploft mijn telefoon :D

Ik had het filmpje zelf nog niet gezien en was er ook niet van op de hoogte dat Femke deze in het topic had gezet. Ze schrok zelf nogal van de reacties en heeft hem dus zelf ook weer verwijderd.
Maakt overigens niet uit meis, weet dat je het vanuit de beste bedoelingen doet :*

Dus als jullie het niet erg vinden ga ik eerst zelf even kijken ;)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:50

Joolien schreef:
Ik kan alleen maar zeggen dat ik je echt belemmerend te groot vind. Daar blijf ik bij.

Daar ben ik het ook mee eens.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:50

poes schreef:
Het is eigenlijk heel omgekeerd wat je doet. Je lost wanneer je haar juist zou moeten begrenzen en wanneer ze dan weer omhoog komt doe jij je hand achteruit terwijl je haar dan juist met je been naar je hand moet rijden. Op beide momenten is het een kwestie van been hoor. Als ze zich eruit duwt beetje been en als ze omhoog komt been. Als ze geen been toelaat, dan aan de longe, met iets van bijzet, tot je haar kunt actief brengen naar een mooi contact. Ik snap niet dat je les mens dit zo laat doorgaan echt echt niet. Paard is er erg braaf onder, menig paard zou hiervan echt gevaarlijk worden.

Overigens worden ze echt juist stout van dit soort onduidelijk rijden. Ze krijgt haar zin maar je blijft haar wel lastig vallen. Kan me goed voorstellen dat ze erg nijdig reageert als iemand dan eindelijk wel eens begrenst. Je bent haar echt aan het leren dat ze zich aan elke Hulp mag onttrekken en daar kunnen ze echt zeer gevaarlijk van worden.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:54

Net gekeken, leuk paardje! Ga wel met de rest mee, er is nog geen sprake van verbinding of aanleuning. Paard trekt de teugels uit de handen, zodra er iets van contact is.

Zit er een reden achter om de teugels uit je handen te laten vieren als ze naar beneden rukt, of is dat iets wat jij ook niet wilt maar waar je aan werkt nog? Serieuze vraag hoor, niet banketstaaf bedoeld. Wellicht is er een logica achter die we hier missen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:55

En waarom wordt ze dan alleen maar braver en makkelijker Poes?

Even wat info vooraf: iemand zei dat het tempo er goed uitzag. Laat ik daarbij dan even vertellen dat dit voor het eerst was dat het tempo vanaf moment 1 dik in orde was.

Even wat vragen:

Hoe pak je een paard aan de voorkant op wat achter daar nog niet klaar voor is?
Moet je hulpen altijd kunnen zien?
Hoe stuur je een paard?
Hoe geef je been?

Nu mijn eigen observaties:

Mijn houding: ik knik minimaal in naar rechts (dikke hoera), zie soms nog behoorlijke spanning in reflex maar laat die ook snel weer afvloeien in MIJN lijf
Mijn linkerheup wil ik ook breken want dan houd ik dat been misschien ook wat stiller :')

Mijn teugels zijn los vast inderdaad, dit ligt bij ons beiden. 1. Modesta is er (door mijn gebrek aan vaardigheid) nog niet aan toe om lange stukken in aanleuning te komen.
2. Ik heb dus gebrek aan vaardigheid om alles tegelijk te voelen. Al doende leert men :D

Ik ga even wat vragen uitzoeken om op te reageren hoor, moment!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:59

Ben ook superbenieuwd naar het filmpje, denk dat je vanaf een filmpje namelijk veel betere tips van krijgen dan vanaf foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:59

Oppakken en contact houden zijn 2 verschillende dingen. Contact houden is hier belangrijk. Gewoon zacht contact met de mond, meer niet. Als ze fijn in dat contact is, en het paard accepteert jouw hand en vertrouwd jouw hand kun je gaan uitschuiven. Dit ook met behoud van contact. Een paard mag niet zoals nu gaan duiken of door je hand lopen, wat er nu gebeurt. Dat mag je corrigeren door een begrenzende hand aan te bieden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:00

Zij wordt 'braver' omdat jij steeds beter naar haar luistert. Het moet omgekeerd e, jij moet minder kunnen doen omdat zij sneller goed reageert.
Begrijp je dat dit zakken van haar echt niet ok is? Je moet haar niet 'oppakken' maar wel minstens je teugels op dezelfde lengte houden. Komt het contact los dan geef je been, loopt ze er eens tegen dan geef je been. Ze mag gerust eens een beetje tegen die teugel lopen, nu toon je echt niet waar je haar hebben wil en dus kiest zij maar dat ze haar hoofd hoog wil en daar komt ze ook mee weg.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:01

Omdat ze haar zin krijgt, daarom wordt ze braver. Maar uiteindelijk heb je kans dat ze juist alleen maar meer verwend wordt. Daarbij kan modesta echt wel gewoon lopen met constante verbinding, dat ze dat niet kan is onzin hoor, sorry :o Gewoon je teugels op maat maken, wil ze ze uit je handen trekken? Geef wat been. Heel simpel, dat leer je een 3 jarige die net onder het zadel is al. Dat is de gewoon een basisprincipe. Fijn dat je tempo dus goed ging vanaf het eerste moment, dat is een ander basisprincipe!

Edit: ik zie dat ik in herhaling val, oeps!
Laatst bijgewerkt door essie_blue op 17-03-15 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:01

Joman schreef:
Ik heb het filmpje nog niet helemaal afgekeken maar vraag me wel af waarom ze zo naar beneden zit te trekken? En met name waarom jij meegeeft? Ze trekt gewoon de teugels uit je handen?

Nog even een edit: je het gewoon geen contact van voren.
Wat is het nu precies wat je wil bereiken met het rijden op deze manier? Ik zie het niet!

Ze trekt naar beneden omdat ik dan nog niet op tijd ben met mijn zithulp. Eigenlijk moet ik net voor dat moment wat in mijn zit en been doen (bekken kantelen etc) zodat ik haar achterhand in verbinding breng met de voorhand. Ik ben echter nogal eens te laat :') Maakt niet uit, ik word al steeds sneller.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:02

Je bekken hoeft dan niet zo veel te doen hoor, gewoon wat been geven. Kuit aandrukken, hop naar voren. Dat dat wellicht niet zo goed lukt kan aan je lengte liggen.

16horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:02

Hoe kunnen jullie het filmpje zien? Ben erg benieuwd

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:03

En nee uiteraard moet je niet elke Hulp kunnen zien, maar je ziet het wel aan het paard, en nee deze loopt niet goed, en nee, ze is niet bezig met verbeteren of loslaten, ze is juist bezig met jou elke paar passen uitleggen dat je haar moet loslaten en jij geeft haar dan ook deel teugel. Vervolgens komt ze omhoog, en dan verkort jij, zij doet het zelfde, drukt haar rug weg en drukt de hals omhoog terwijl op dat moment je juist met je zit en been haar naar die lengte moet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:03

Doubtless schreef:
Ik ben echt heeeel verbaasd door dit filmpje :oo Door de foto's dacht ik dat het toch een soort van constante modus was, dat neus richting de grond en vanuit daar de verbinding opzoeken. Dit lijkt eerder op een strontverwend paard dat elke keer zegt 'Mens laat die teugels los, ik wil geen verbinding".
Wat gebeurt er als je je teugel gewoon vasthoudt op één lengte?

Dat is de bedoeling, dat ik mijn teugels juist wat langer laat en haar daar met mijn been heen rijdt. Echter zit ik dan nog met een stukje restspanning die mij toch iedere keer weer mijn teugel laat oppakken. Een gewoonte waar ik graag vanaf wil maar dat gebeurd niet in 1 dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:05

cp112 schreef:
Ok serieus...? Jij pakt Teugels op, paars trekt een keer en je laat dat toe door de teugels weer langer te laten???? Wat is het doel hier in vredesnaam van? Dit is absoluut geen voorwaarts neerwaarts of ook.maar iets in die richting. Ik heb het filmpje niet af kunnen kijken.

Je lijkt.heel wankel te zitten. Voor mijn gevoel zijn je beugels te lang. Zit het niet fijner als je ze een gat korter doet? Denk dat je dan veel.meer steun hebt.

Ik heb ze juist vandaag een gat langer gedaan, zat teveel op het achterste van mijn spieren zeg maar waardoor ik veel spanning in mijn benen kreeg. Moest wel erg wennen weer aan deze lengte, dat klopt :+

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:06

Maar zonder contact zal er nooooit aanleuning ontstaan.

Dit gebeurt met een zachte tedere meeverende hand die alleen maar contact houd. Geen contact onderbreekt zelfs niet met hoofd omhoog doen.
Je geeft een grens aan doir mee veren.
Trekt ze aan. Geef jij of kuit. Of je trekt je kruis iets aan waardoor jij gelift wordt.
Met zwaar zitten rem jij af. Veel belonen.... wat ik ook in jou filmpje mis?

Als je dit consequent doet. Dan gaat ze niet trekken. Maar wat leunen.
Ze loopt op eigen voet. En het gewivht is mininaal. Door schakelen met minimale verplaatsing van jou gewicht wordt het kruis van het paard sterker.

Bij deze concludeer ik. Dat jullie basis ver van de basis is.
Zowel jou kennis. Als het geredenheid van het paard.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:06

Maar zie jij niet dat zij de teugels uit je hand rukt? Kijk, jij bent nog niet kundig genoeg om haar met die hele lange teugel van je been naar je hand naar die verbinding te rijden. Dus je teugel moet iets korter, mag nog best iets te lang hoor, maar hou hem dan wel vast, zeker als zij zo rukt. Want wat zij doet heeft niets te maken met zakken of ontspannen of verbinding zoeken.