Zwaar ongeluk met paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 22:15

Het gaat ook zeker goed komen. Ben benieuwd hoe het gaat aflopen. Qua stappen is hij niet echt verbetert de laatste maanden. Ik denk dat je dat wel iets blijft zien. En ook als hij weer bereden gaat worden. Eigenaresse rijdt niet vaak en als ze rijdt dan maakt ze een buitenrit. Ze heeft zelf nog veel spanning buiten en bij Hassan is dat ook erger geworden. Hij schrikt heel snel als er een auto aan komt rijden of bij het verbouwen van de boerderij naast hem etc.

Joolien: ja ik ben blij dat ik afstand heb genomen. Zijn meerdere dingen waar ik het niet mee eens ben en merkte dat ik het mij teveel aantrok en mij er teveel mee ging bemoeien.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:50

Ik zag hem laatst in de wei draven, het leek helemaal dicht en qua bewegingen zag ik ook niets aan hem!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 00:19

Kahawa schreef:
Ik zag hem laatst in de wei draven, het leek helemaal dicht en qua bewegingen zag ik ook niets aan hem!

Er zit nog een heel klein wondje.

Afbeelding

In draf en galop zie je het niet echt, maar in stap sloft hij nog steeds.

De dierenarts heeft gezegd dat er weer op het harde mag worden gestapt en dat hij weer bereden mag worden. Dus dat is heel mooi.

Enige minpunt is dat zijn hoef aan de voorkant is afgesleten en het is nu wel erg kort geworden. Helaas geen foto van, zag het pas later. Daar heb ik het nog niet over gehad met de eigenaren. Mocht iemand advies hebben? Hij wordt natuurlijk bekapt door een kundige smid. De hoeven zijn/ waren altijd in goede conditie. Ze zijn erg hard en er hoeft nooit veel aan gedaan te worden.

Hoe meer ik er over na denk, hoe meer ik in zie dat dit lastig op te lossen is. Het wordt steeds erger en het groeit niet snel aan. Ik denk dat de eigenaren het niet zien zitten om er ijzers onder te laten zetten, maar zijn er wel andere opties?

PanamaD

Re: Zwaar ongeluk met paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:45

Als ik jou was zou ik gewoon de smid laten komen. Die kan dat het beste bepalen.

Maar natuurlijk is dat aan de eigenaar zelf.

Vind dat het been er mooi uit ziet! Fijn dat er nu weer meer mee gedaan mag worden.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 10:47

wortelsussie schreef:
Als ik jou was zou ik gewoon de smid laten komen. Die kan dat het beste bepalen.

Maar natuurlijk is dat aan de eigenaar zelf.

Vind dat het been er mooi uit ziet! Fijn dat er nu weer meer mee gedaan mag worden.

Dat ga ik zeker bij de eigenaren aangeven. Ze zijn nu nog op vakantie. En aangezien de smid best ver weg woont en een drukke agenda heeft kijk ik alvast naar mogelijke opties. Hoe eerder hoe beter, want erger moet het niet worden.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:47

Misschien zijn hoefschoenen een idee voor op het harde? heb er geen ervaring mee maar weet dat ze bestaan..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:34

Even niet meer op harde ondergrond, tot het sloffen minder is. Ga lekker aan de gang met balkjes/cavaletti! Leert ie dat ie zn been weer op kan tillen zonder dat t pijn doet.

deleted_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 23:37

Wat fijn dat ie weer bijna helemaal goed loopt!
Ik kan tegen heel veel maar dat was wel echt vreselijk! :oo
Echt goed dat je zo snel hebt gereageerd! _/-\o_

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:17

Ijzers gaan alleen meer problemen in de beweging en hoeven geven.
Waardoor zijn ze nu anders gesleten? Heb je een foto (evt in pb)
Inderdaad bekapper laten komen, en in jou en de eigenaren hun kenniskring zit erg veel hoefkennis, maak daar gebruik van

Super fijn dat de wond zo goed genezen is en dat hij gewoon kan lopen en rennen!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 14:19

Helaas geen foto. Ben er niet meer geweest. Eigenaar had zijn oude verzorger gevraagd om binnenkort 5 min in de bak en 5 min op het harde te lopen. En aan mij of ik mee wilde lopen/rijden met het andere paard.

Dat wordt meelopen dus. Geen idee hoe hij nu onder het zadel loopt. Maar naast dat hij door de winter meer ingevallen is en nu ook zijn spiermassa verloren is ga ik er helemaal niet meer opzitten. Vooral bij zijn schoft rug en achterhand is hij ingevallpen.

Als we daarheen gaan maak ik meteen even foto's.

IJzers zie ik ook niet echt zitten. Maar je moet wat als hij blijft slepen. Daarom de vraag naar een andere oplossing. Eigenaar rijdt alleen maar buiten en aangezien ik niet verwacht dat hij zomaar stopt met slepen zou het fijn zijn daar iets op te vinden. De hoefsmid komt halverwege feb hoorde ik, dus daar gaan ze zeker mee overleggen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:31

In plaats van ijzers kun je ook kijken voor hoefschoenen of eventueel kunststof "ijzers" (eventueel is er zelfs een plakversie). Zoek ook eens op Vettec.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 16:35

Hoefschoenen lijken mij het meest ideaal.
Maar is voor de eigenaresse denk ik lastig om steeds om te doen. Paard mag nog wel wat meer respect hebben tegenover eigenaresse wat betreft stilstaan en netjes meewerken. Maar ik ga het haar zeker aanraden.

Vettec leek mij ook ideaal, maar las dat er een kans is op rotstraal en dat maakt de situatie alleen maar erger.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 00:10

Ik ben er ondertussen nog niet geweest. Vriendin, eigenaar en ik moeten nog even overleggen wanneer we allemaal kunnen. Maar ik heb nog wel 2 filmpjes van de laatste keer, ik had nog geen tijd gehad die erop te zetten etc.

Hier heb ik ze net de wei in gezet en toen viel hij op zijn snuffert :+
http://youtu.be/N5yyVRSCwtw

Daarna loopt hij nog prima. Als je heel goed kijkt zie je hem in stap iets slepen.
http://youtu.be/nIKZxj2JPIc

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:27

Wat een sukkel van een paard om zo lomp op zijn bekkie te gaan...

Vind hem wel best goed lopen voor een paard wat zo een fikse wond had opgelopen :) hij boft maar dat zijn eigenaren hem niet hebben laten gaan :)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 20:04

Neon schreef:
Wat een sukkel van een paard om zo lomp op zijn bekkie te gaan...

Vind hem wel best goed lopen voor een paard wat zo een fikse wond had opgelopen :) hij boft maar dat zijn eigenaren hem niet hebben laten gaan :)

Poging 3.
Eerste keer druk ik pagina weg op mijn mobiel en net sluit de computer ineens af..

Haha ja inderdaad. Vroeg me op dat moment echt even af waardoor hij nou viel. Gelukkig heeft het niets met zijn been te maken.

Hij heeft zeker veel geluk gehad.
Nadat hij door het prikkeldraad ging heeft hij nog een kleine 100m gedraafd. De dierenarts wilde hem eigenlijk in laten slapen. Toen de eigenaresse zei dat hij nog zover gelopen had heeft de dierenarts de kliniek laten weten dat we eraan kwamen. Daar aangekomen hebben ze besloten om de wond te hechten. Helaas is dat maar enkele dagen blijven zitten en moest het vanzelf aangroeien. Na ik geloof 1,5 maand kreeg hij dus een scheur in de wond en is hij flink zien geweest. Flinke koorts, veel pijn, niet meer eten, hij bewoog niet en zag er heel zielig uit. Met daarop het vooruitzicht dat hij nog maanden op stal zou moeten staan. Toen heeft de eigenaresse flink getwijfeld om hem toch in te laten slapen. Gelukkig ging het met de morfine die hij toen kreeg wel beter en na 2 dagen at hij weer en was de koorts weg. Daarna nog het hele trailer gebeuren waarbij hij bijna de weg op rende. Als ze dit allemaal op voorhand had geweten had ze waarschijnlijk een andere keuze gemaakt.

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:02

Hij was kennelijk nog niet sterk genoeg aan die ene kant. Maar zo te zien kan hij al redelijk goed bewegen zeg! Valt me niks tegen! Maar of er iemand straks op rijden kan? Dat lijkt me nog lang niet mogelijk! Dan moet hij nog meer gewicht dragen aan die ene kant. Daar moet hij eerst nog veel sterker worden lijkt mij.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 23:36

ynid1 schreef:
Hij was kennelijk nog niet sterk genoeg aan die ene kant. Maar zo te zien kan hij al redelijk goed bewegen zeg! Valt me niks tegen! Maar of er iemand straks op rijden kan? Dat lijkt me nog lang niet mogelijk! Dan moet hij nog meer gewicht dragen aan die ene kant. Daar moet hij eerst nog veel sterker worden lijkt mij.

Van de dierenarts mag de eigenaresse gaan beginnen met rijden. Eigenaresse heeft de oude verzorger gevraagd omdat zij wel licht is.

Ik denk ook dat het prima kan om er hooguit een kwartiertje mee te stappen en een klein stukje te draven om te kijken hoe dat gaat. De wond is zo goed als dicht en hij beweegt prima.

Er op leunen heeft hij vanaf het begin geen moeite mee gehad. Sterker nog, hij leunde juist vaak op dat been. Hij moet nu leren om zijn been op te tillen en het zou zo kunnen dat hij door dat gewicht wat meer gaat tillen. Hij kan prima draven en galopperen dus hij moet even leren dat hij zijn been normaal kan gebruiken.

We kunnen altijd stoppen als het niet gaat natuurlijk en we houden rekening met zijn hoef.

Ik ben blij dat hij weer onder het zadel kan. Nu hoop ik dat het andere paard lekker van zijn pensioen kan genieten en dat er geen andere verzorger komt. Dat had de eigenaresse wel gezegd toen ik zei dat ik ging stoppen. Maar hoop dat ze het zo laat nu ze nog op mij terug kan vallen.

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:39

Het is mooi dat de dierenarts gezegd heeft dat je langzaam kan beginnen met proberen. Maar ik zou zelf ook altijd mijn gezonde verstand erbij houden en zelf ook goed kijken of het kan. Een dierenarts weet veel maar ook niet alles. Het is in ieder geval goed om met een licht iemand te beginnen. Ik zou persoonlijk nog even wachten maar misschien valt het mee. Ik zie het paardje natuurlijk niet en ga uit van een filmpje wat ik zie. Als het goed voelt dan heel rustig proberen. Maar heel langzaam opbouwen dan. En zeker niet te veel willen.
Succes we blijven volgen!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 12:32

ynid1 schreef:
Het is mooi dat de dierenarts gezegd heeft dat je langzaam kan beginnen met proberen. Maar ik zou zelf ook altijd mijn gezonde verstand erbij houden en zelf ook goed kijken of het kan. Een dierenarts weet veel maar ook niet alles. Het is in ieder geval goed om met een licht iemand te beginnen. Ik zou persoonlijk nog even wachten maar misschien valt het mee. Ik zie het paardje natuurlijk niet en ga uit van een filmpje wat ik zie. Als het goed voelt dan heel rustig proberen. Maar heel langzaam opbouwen dan. En zeker niet te veel willen.
Succes we blijven volgen!

Dat komt zeker goed. Vriendin en ik hebben eerst al even overlegd met de eigenaresse hoe het met zijn hoef zit en of het wel verstandig is om nu op het harde te stappen. Eigenaresse gaf aan eerst even in de bak te rijden en dan even op het harde.

Hij loopt nu al meer dan een maand in de wei en is dus al wel wat gewend. Met 50 kg extra rondstappen zal dan niet zo'n probleem zijn. En anders stoppen we er natuurlijk direct mee.

Ik ben erg benieuwd hoe het nu zal gaan. Ik merk zelf dat hij sneller schrikt als voor het ongeluk.
Ik zou er niet zo snel meer mee naar buiten gaan. Ben benieuwd hoe dat voor de eigenaresse is. Zij rijdt alleen maar buiten, maar vond het altijd al wat eng in het verkeer met hem en reed zo veel mogelijk over paden waar geen verkeer komt of een zijweggetje in kan.

Voor het opbouwen is het fijn dat ze dus veel rechtuit rijdt en veel stapt. Alleen ze rijdt heel onregelmatig. Soms rijdt ze weken niet en dan een paar keer in een week. Eerst reed mijn vriendin ook nog 1 tot 2x per week en wij probeerden hem juist overal aan te leren wennen, maar zij heeft een eigen pony en ik rijd niet meer met het andere paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:16

Hoe is het met hem?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 15:52

volbloedfan schreef:
Hoe is het met hem?

Het gaat prima.
Afgelopen weekend heeft hij zo'n 5/10 min aan de longe en onder het zadel gestapt in de wei.
In het begin liep hij zoals normaal, maar na een paar minuten ging hij wat meer slepen en struikelen.
Hij buigt zijn ondervoet nauwelijks waardoor hij dus in stap gaat slepen. In draf en galop hoeft hij die beweging niet te maken waardoor hij dan wel goed loopt.

De hoefsmid was ook al geweest en zij zei ook dat hij zijn ondervoet niet wilde buigen. Hij kon prima zijn voet naar voren optillen, maar als je zijn voet buigt, zet hij hem weer neer. De hoef was zoals ik al dacht nog goed, maar moet niet veel korter worden. IJzers maken het probleem inderdaad erger, dus daarom is er niks aan gedaan. Daarom voorlopig zo min mogelijk op het harde.

De eigenaresse kent een fysiotherapeut die ze binnenkort langs wil laten komen om te kijken welke oefeningen ze nu het beste kunnen doen. Daarbij gaat ze het rijden opbouwen.

De wond is helemaal dicht, klein litteken, maar dat wordt vanzelf minder.
Afbeelding

Onscherpe foto van de hoeven.
Afbeelding

Filmpje van het rijden.
https://www.youtube.com/watch?v=JAnXSDlQW8o

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 10:39

jemig wat een wond. en wat een mooi herstel. ben zeer benieuwd hoe het nu gaat.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 13:30

Ik ben er niet meer geweest en heb ook niets meer gehoord. Ik ga volgend weekend waarschijnlijk even langs.

De shet die ze wilden overkopen gaat niet door, de boer vroeg er te veel geld voor. Ze hadden afgesproken om haar 3 weken geleden al terug te brengen, maar kreeg appje van vriendin dat ze haar nog niet terug hadden gebracht. Eigenaar maar gesmst dat ze de shet terug willen hebben en ik evt wel wil helpen, maar daar heb ik niets meer over gehoord.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:33

duimen dat alles nog goed gaat;)

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:56

Heb het topic net ontdekt, wat heftig allemaal:o
Hoe gaat het nu met hem?