Gert van het hof op ons paard !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:39

Cardy schreef:
Sunrise_ schreef:

Ja? Of is het een gedachtepatroon geworden, de angst voor pijn die er vroeger zat, maar nu niet meer?

En dat is dus de vraag waarvan niemand 100% zeker antwoord op kan geven...

De dierenarts?

Collie2008

Inderdaad, da's de vraag. En er vanuit gaande dat het paard zorgvuldig is nagekeken denk ik meer aan gedrag.
Maar goed, pijn moet dan wel echt zijn uitgesloten. En da' weer lastig te meten bij een dier.

Cardy

@ chikohaa : Sorry maar ik heb een heel erge beeldende fantasie en zie het al helemaal voor mij :')

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:40

chikohaa schreef:
Ra_chel schreef:
@lady62 , softe behandeling bij een opgelopen trauma helpt niet? hij moet er maar gewoon doorheen , en dan vervolgens zeggen dat hij weer het vertrouwen moet krijgen? hoe moet volgens jou het paard vertrouwen krijgen in de ruiter als de signalen die hij afgeeft genegeerd worden?
en de show daar moet je maar even doorheen kijken? is dat vantevoren ook even aan het paard uitgelegd? joh beestje, al die mensen aan de kant en al dat geren en geschop tegen de banken, daar moet je maar even doorheen kijken want dit is voor de show???!!
dat het paard onhandelbaar zou zijn ben ik het niet mee eens , paard heeft imo op geen enkel moment werkelijk "lelijk" gebokt , als hij had gewillen had hij veel gekkere capriolen uit kunnen halen.
respect van mijn kant voor het karakter van het dier.

Hoe denk je dat het gebeurd bij paarden onderling in kuddeverband?

Ff wachten jongens, want een van onze medekuddeleden durft niet verder en is het vertrouwen kwijt..........kan iemand meneer Leeuw ook even vragen of hij de jacht op ons even wil stilzetten

Precies hetzelfde, vertrouwen is iets heel anders in paardenland dan in mensenland.

Haahaha droog! _/-\o_

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:40

Anoeska schreef:
Even een gewetensvraag; hoe 'erg' is het dat het paard een beetje pijn heeft? (ooh ooh, daar komt iedereen...). Je komt aan spieren die een tijd niet, of verkeerd zijn gebruikt. Daar doorheen werken, doet een paard inderdaad een beetje pijn. Maar een goede ruiter kan inschatten of dat een tijdelijke pijn is, en daarna wordt het allemaal beter voor het paard.

Vooropgesteld natuurlijk dat je niet rijdt op een paard wat stuk is. De DA moet een go hebben gegegeven, het echte probleem moet zijn opgelost.

Als ik de eerste keer weer ga hardlopen, dan heb ik ook pijn. En dan wil ik ook heel graag omkeren en op de bank gaan zitten met een zak chips. Maar ik kan inschatten dat doorzetten beter is. Zou het dan niet zo kunnen zijn, dat in bepaalde gevallen, dat ook voor een paard geldt. Er is een bepaalde (beperkte!) mate van pijn, waar doorheen gewerkt moet worden om het beter te maken.

(echt geprobeerd om het zo genuanceerd mogelijk op te schrijven... )

Of je bouwt het rustig op ;) dan heb ik geen pijn hoor :)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:42

Joolien schreef:
cobiie schreef:
Hoeveel van de mensen die de methode van Gert niet fijn vinden hebben de ts al geld geboden voor dit paard zodat ze dit dier met een andere methode weer helemaal fijn aan het lopen kunnen krijgen?

Ik laat t lekker aan Gertje over :D Maar ik vind dan ook dat ie t knap aanpakt. Wil best wel een beest corrigeren maar graag met behoud van tanden, heupen en andere handige botten in mijn lijf.

Ik kan zelf niet corrigeren of inrijden, dat laat ik dan ook aan de profs over. Ik vind het wel top om een zadelmak paard door te rijden en te starten en er vervolgens een geschikte ruiter/koper voor te vinden.

Ik ben ook wel eens voor een dierenmishandelaar uitgemaakt want hoe kon ik het in mijn hoofd halen met een Gribaldi crosslessen te volgen of een beginnende ruiter op een Z paard te laten rijden. Mijn reactie is dan erg simpel of bel de dierenbescherming of doe een goed bod en red het dier op die manier als een echte penny. ;)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:45

Gini schreef:
Cardy schreef:
En dat is dus de vraag waarvan niemand 100% zeker antwoord op kan geven...

De dierenarts?

Dat klopt, alleen in hoeverre kan een dierenarts bepalen of het dier nog pijn heeft? Ik weet dat het vergelijken met mensen niet altijd even juist is, maar neem toch even mijzelf als voorbeeld :P:
Loop al 3 jaar lang met een vreselijke pijn in mijn voet, ene dag gaat het goed de andere dag wat minder.

Ben bij de huisarts geweest, bij het ziekenhuis, er zijn foto's gemaakt, etc. Ze kunnen niks vinden en wordt naar huis gestuurd met een doorverwijs brief voor steunzolen. Deze geven geen verschil. Moet ik dan er maar doorheen lopen? Omdat niemand kan zien waar die pijn vandaan komt?
Verschil met mij en het paard is, is dat ik het kan aangeven en het paard niet zo duidelijk als dat ik dat kan.

De vraag is of het in dit geval ook zo is, maar het kan ook zo zijn dat het staken door iets anders komt (zoals het verhaal van Anoeska over het hardlopen, evt. bang voor pijn, visuele cirkel, onkunde/angst/spanning/onzekerheid ruiter, verkeerd gereden, etc.).

net zoals dat de opgeloste ontsteking, niet altijd maar betekent dat er geen pijn meer is. En als er geen pijn meer is tijdens die 3 weken revalidatie, wie zegt dat de pijn niet terugkomt zodra het paard meer aan het werk wordt gezet?
Laatst bijgewerkt door Cardy op 04-04-13 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:47

Er even vanuitgaand dat dit paard hersteld is (maar nog wel de associatie met pijn kan hebben) denk ik echt dat er niet veel ruiters zijn die dit op kunnen lossen. Gert is een van de weinigen. Ik vind hem een enorm kundige man.

Zijn manier van zadelmak maken gaat mij 100x te snel. Ik wil de paarden niet overdonderen. Maar dan nog, ALS iemand het paard in een half uur zadelmak wil hebben, dan kan dat alleen als je zo handig bent en je paarden zo goed aanvoelt als Gert. Ik zou het direct verprutsen als het zo snel moest.

Ik vond het heel interessant om de filmpjes te bekijken. :) Gaaf paard.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:47

Pijn bij dieren is iets dat niet objectief te meten is, we meten namelijk gedrag. Ook bij mensen is het niet echt meetbaar, maar wij kunnen praten en het aanwijzen. Bij paarden moet je er dus vanuit gaan dat pijn er wel of niet is. Los van dat, kan een paard best hetzelfde gedrag laten zien als toen de pijn er nog wel was en er nu niet meer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:48

Misschien gaf het dier wel een pijnreactie toen de da de hals opzij boog en na de behandeling geen reactie. Lijkt me dan toch makkelijk en duidelijk? Je weet het niet he, maar zo moeilijk is t niet :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:49

Wat kunnen mensen toch banketstaaf zeg.
Duidelijk een gebrek aan lezen.

In 3 maanden tijd, waarin het paard braaf is, opeens omslaat in gedrag, er een ontsteking tevoorschijn komt, revalidatietijd....... Dat kan niet op een vriendelijke methode geprobeerd zijn, die tijd kan je namelijk nergens tussenin proppen. :)

Simpel rekensommetje......

En vroeger? :')
Vroeger spreek je over een aantal jaren geleden of zelfs meer. Niet over een maandje geleden!

Ik heb er gister overigens over nagedacht.... en ik denk dat als je een paard zonder problemen als probleempaard aandraagt... dat je dan hetzelfde spektakel krijgt.
Kort houden van de teugels, spanning van alle omstanders en omroeper, verkeerd passend zadel....

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:50

Het is vrij simpel om te constateren of een paard nog pijn heeft. Je gebruikt een pijnstiller en als het paard dan nog steeds hetzelfde gedrag vertoond dan is het aangeleerd gedrag en niet meer vanuit een pijnreactie.

Anoniem

Air schreef:
Wat kunnen mensen toch banketstaaf zeg.
Duidelijk een gebrek aan lezen.

In 3 maanden tijd, waarin het paard braaf is, opeens omslaat in gedrag, er een ontsteking tevoorschijn komt, revalidatietijd....... Dat kan niet op een vriendelijke methode geprobeerd zijn, die tijd kan je namelijk nergens tussenin proppen. :)

Simpel rekensommetje......

En vroeger? :')
Vroeger spreek je over een aantal jaren geleden of zelfs meer. Niet over een maandje geleden!

Ik heb er gister overigens over nagedacht.... en ik denk dat als je een paard zonder problemen als probleempaard aandraagt... dat je dan hetzelfde spektakel krijgt.
Kort houden van de teugels, spanning van alle omstanders en omroeper, verkeerd passend zadel....

Nee hoor, ik ken mensen die hun paarden voor kleine dingen naar hem toe brachten en die gingen braaf rond hoor :)

Cardy

het probleem is dus dat we het niet weten en kunnen dus geen aannames doen waardoor het staken gebeurt. En soms is het zo onduidelijk wat de echte oorzaak is, kan uiteraard ook een mengeling van zijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:51

chikohaa schreef:
Het is vrij simpel om te constateren of een paard nog pijn heeft. Je gebruikt een pijnstiller en als het paard dan nog steeds hetzelfde gedrag vertoond dan is het aangeleerd gedrag en niet meer vanuit een pijnreactie.

Da's inderdaad deels waar. Maar als het paard reageert uit angst voor pijn (terwijl het er niet is) dus gedragsmatig dan gaat het dus in de staak, maar als het paard reageert op de wel aanwezige pijn, staakt het ook. Dan kan je dus niet zeggen of het paard wel of geen pijn heeft.

Bij kreupelheid werkt dit wel.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:52

Joolien schreef:
Misschien gaf het dier wel een pijnreactie toen de da de hals opzij boog en na de behandeling geen reactie. Lijkt me dan toch makkelijk en duidelijk? Je weet het niet he, maar zo moeilijk is t niet :D

Zo moeilijk is de taal van paarden ook niet...... voor veel mensen blijkbaar wel :)
Hoeveel gevallen moeten er nog komen dat het te laat is en een paard wordt ingeslapen voordat mensen geloven dat een dierenarts het echt niet altijd bij het juiste eind heeft?

Er zijn zoveel verhalen te vinden, alleen op bokt al, waarbij de DA niets meer kon vinden maar er wel iets aan de hand bleek te zijn...
Hoe naief, of egoistisch willen mensen blijven?

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:53

Cardy schreef:
het probleem is dus dat we het niet weten en kunnen dus geen aannames doen waardoor het staken gebeurt. En soms is het zo onduidelijk wat de echt oorzaak is, kan uiteraard ook een mengeling van zijn.

Kan ook, maar iemand als Gert die zoveel ervaring heeft in het rijden van probleempaarden zal zoiets heel snel opmerken. En hij heeft al vaker een paard eerst naar de veearts gestuurd voor hij erop ging.

Ben vorig jaar nog bij hem geweest met een paard welke door 3 klinieken helemaal op de kop is gezet en lichamelijk geen enkel probleem had. Maar staken................abnormaal.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:56

Er zijn wel meer klinieken die niks kunnen vinden en dat het probleem dan ligt bij bijvoorbeeld scheefheid van het paard. Het is te idioot voor worden maar daar wordt bij veel klinieken echt niet op gelet.

Zoiets simpels en klinieken kijken te ver.

Dit is al zovaak naar buiten gekomen.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:57

cobiie schreef:
Ik ben ook wel eens voor een dierenmishandelaar uitgemaakt want hoe kon ik het in mijn hoofd halen met een Gribaldi crosslessen te volgen of een beginnende ruiter op een Z paard te laten rijden. Mijn reactie is dan erg simpel of bel de dierenbescherming of doe een goed bod en red het dier op die manier als een echte penny. ;)

Hoe kom je er ook op, crosslessen, een Gribaldi zet je toch stil in een stalletje zodat hem niks kan overkomen tot hij wedstrijd moet rijden? ;) :+

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:00

Air schreef:
Er zijn wel meer klinieken die niks kunnen vinden en dat het probleem dan ligt bij bijvoorbeeld scheefheid van het paard. Het is te idioot voor worden maar daar wordt bij veel klinieken echt niet op gelet.

Denk je nou echt dat er rondom dat paard een stel onbenullen liepen die dat soort dingen niet zien of voelen?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:04

chikohaa schreef:
Cardy schreef:
het probleem is dus dat we het niet weten en kunnen dus geen aannames doen waardoor het staken gebeurt. En soms is het zo onduidelijk wat de echt oorzaak is, kan uiteraard ook een mengeling van zijn.

Kan ook, maar iemand als Gert die zoveel ervaring heeft in het rijden van probleempaarden zal zoiets heel snel opmerken. En hij heeft al vaker een paard eerst naar de veearts gestuurd voor hij erop ging.

Ben vorig jaar nog bij hem geweest met een paard welke door 3 klinieken helemaal op de kop is gezet en lichamelijk geen enkel probleem had. Maar staken................abnormaal.

Erg fijn dan Gert veel ervaring heeft met dit soort paarden en als hij het niet vertrouwt het paard eerst doorstuurt naar de veearts. Maar dat betekent niet dat dit paard wel/geen pijn heeft.

Waar ik dan ook over denk.. Wat is de oorzaak geweest van de ontsteking? Een trauma van buitenaf of toch iets rijtechnisch? Als de oorzaak toch het laatste is, dan zal er toch gekeken moeten worden naar het rijden.
Waar ik dus op doel is, dat de arts wel gecontroleerd kan hebben of de ontsteking weg is gebleven na die 3 weken.. Maar hoe ontwikkelt het verder nadat de ruiter het normale rijden weer oppakt? Als deze hetzelfde blijft rijden als voorheen (en dit ook daadwerkelijk de oorzaak is), dan lijkt het mij meer dan logisch dat de pijn op een gegeven moment weer terug komt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:05

Toch wel raar dat de harde volte dan nog uitgevoerd wordt he :)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:06

chikohaa schreef:
Air schreef:

Denk je nou echt dat er rondom dat paard een stel onbenullen liepen die dat soort dingen niet zien of voelen?

Je had natuurlijk eerst moeten laten pendelen, de aura laten lezen en een waarzegger erbij halen. ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:07

Cardy schreef:
.
net zoals dat de opgeloste ontsteking, niet altijd maar betekent dat er geen pijn meer is. En als er geen pijn meer is tijdens die 3 weken revalidatie, wie zegt dat de pijn niet terugkomt zodra het paard meer aan het werk wordt gezet?

Dat kan inderdaad allemaal. Maar daar kan je alleen maar achter komen door het te doen.
Als dit paard dan na 3-4 trainingen thuis in alle rust bij Gert thuis, nog steeds 100% hetzelfde gedrag vertoond. Dan zou ik zeggen, kijk eens verder. Ik denk dat het sowieso wel pijn gaat doen. De spieren in dat gebied hebben een flinke opdoffer gehad, dat dat niet meteen rustig en pijnloos gaat. Je zult toch eens dat moment moeten opzoeken.
En dan kan je wel je tijd nemen (waar ik overigens ook wel voor ben, ieder paard zijn aanpak), maar je wilt dat moment liefst opzoeken voordat het paard geleerd heeft dat die door dit gedrag gemakkelijk ruiters af kan werpen, want dan zit je daar weer mee en zo blijft de cirkel rond gaan.
De gedragscirkel wordt door Gert nu afgestopt. En dan kan je daaruit veel makkelijker besluiten nemen dan wanneer je maar blijft 'als dit, als dat, als....als....'.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:07

Cardy, wie zegt dat de ts de DA straks niet nog een checkup laat uitvoeren? Het dier is nu eenmalig door Gert gereden en wordt binnenkort daarheen gebracht, dus nog alle tijd om een extra controle te laten doen. ;)