Cardy schreef:Sunrise_ schreef:
Ja? Of is het een gedachtepatroon geworden, de angst voor pijn die er vroeger zat, maar nu niet meer?
En dat is dus de vraag waarvan niemand 100% zeker antwoord op kan geven...
De dierenarts?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
chikohaa schreef:Ra_chel schreef:@lady62 , softe behandeling bij een opgelopen trauma helpt niet? hij moet er maar gewoon doorheen , en dan vervolgens zeggen dat hij weer het vertrouwen moet krijgen? hoe moet volgens jou het paard vertrouwen krijgen in de ruiter als de signalen die hij afgeeft genegeerd worden?
en de show daar moet je maar even doorheen kijken? is dat vantevoren ook even aan het paard uitgelegd? joh beestje, al die mensen aan de kant en al dat geren en geschop tegen de banken, daar moet je maar even doorheen kijken want dit is voor de show???!!
dat het paard onhandelbaar zou zijn ben ik het niet mee eens , paard heeft imo op geen enkel moment werkelijk "lelijk" gebokt , als hij had gewillen had hij veel gekkere capriolen uit kunnen halen.
respect van mijn kant voor het karakter van het dier.
Hoe denk je dat het gebeurd bij paarden onderling in kuddeverband?
Ff wachten jongens, want een van onze medekuddeleden durft niet verder en is het vertrouwen kwijt..........kan iemand meneer Leeuw ook even vragen of hij de jacht op ons even wil stilzetten
Precies hetzelfde, vertrouwen is iets heel anders in paardenland dan in mensenland.
Anoeska schreef:Even een gewetensvraag; hoe 'erg' is het dat het paard een beetje pijn heeft? (ooh ooh, daar komt iedereen...). Je komt aan spieren die een tijd niet, of verkeerd zijn gebruikt. Daar doorheen werken, doet een paard inderdaad een beetje pijn. Maar een goede ruiter kan inschatten of dat een tijdelijke pijn is, en daarna wordt het allemaal beter voor het paard.
Vooropgesteld natuurlijk dat je niet rijdt op een paard wat stuk is. De DA moet een go hebben gegegeven, het echte probleem moet zijn opgelost.
Als ik de eerste keer weer ga hardlopen, dan heb ik ook pijn. En dan wil ik ook heel graag omkeren en op de bank gaan zitten met een zak chips. Maar ik kan inschatten dat doorzetten beter is. Zou het dan niet zo kunnen zijn, dat in bepaalde gevallen, dat ook voor een paard geldt. Er is een bepaalde (beperkte!) mate van pijn, waar doorheen gewerkt moet worden om het beter te maken.
(echt geprobeerd om het zo genuanceerd mogelijk op te schrijven... )
dan heb ik geen pijn hoor
Joolien schreef:cobiie schreef:Hoeveel van de mensen die de methode van Gert niet fijn vinden hebben de ts al geld geboden voor dit paard zodat ze dit dier met een andere methode weer helemaal fijn aan het lopen kunnen krijgen?
Ik laat t lekker aan Gertje overMaar ik vind dan ook dat ie t knap aanpakt. Wil best wel een beest corrigeren maar graag met behoud van tanden, heupen en andere handige botten in mijn lijf.
Gini schreef:Cardy schreef:En dat is dus de vraag waarvan niemand 100% zeker antwoord op kan geven...
De dierenarts?
:
Gaaf paard. 

Air schreef:Wat kunnen mensen toch banketstaaf zeg.
Duidelijk een gebrek aan lezen.
In 3 maanden tijd, waarin het paard braaf is, opeens omslaat in gedrag, er een ontsteking tevoorschijn komt, revalidatietijd....... Dat kan niet op een vriendelijke methode geprobeerd zijn, die tijd kan je namelijk nergens tussenin proppen.
Simpel rekensommetje......
En vroeger?
Vroeger spreek je over een aantal jaren geleden of zelfs meer. Niet over een maandje geleden!
Ik heb er gister overigens over nagedacht.... en ik denk dat als je een paard zonder problemen als probleempaard aandraagt... dat je dan hetzelfde spektakel krijgt.
Kort houden van de teugels, spanning van alle omstanders en omroeper, verkeerd passend zadel....
chikohaa schreef:Het is vrij simpel om te constateren of een paard nog pijn heeft. Je gebruikt een pijnstiller en als het paard dan nog steeds hetzelfde gedrag vertoond dan is het aangeleerd gedrag en niet meer vanuit een pijnreactie.
Joolien schreef:Misschien gaf het dier wel een pijnreactie toen de da de hals opzij boog en na de behandeling geen reactie. Lijkt me dan toch makkelijk en duidelijk? Je weet het niet he, maar zo moeilijk is t niet

Cardy schreef:het probleem is dus dat we het niet weten en kunnen dus geen aannames doen waardoor het staken gebeurt. En soms is het zo onduidelijk wat de echt oorzaak is, kan uiteraard ook een mengeling van zijn.
cobiie schreef:Ik ben ook wel eens voor een dierenmishandelaar uitgemaakt want hoe kon ik het in mijn hoofd halen met een Gribaldi crosslessen te volgen of een beginnende ruiter op een Z paard te laten rijden. Mijn reactie is dan erg simpel of bel de dierenbescherming of doe een goed bod en red het dier op die manier als een echte penny.

Air schreef:Er zijn wel meer klinieken die niks kunnen vinden en dat het probleem dan ligt bij bijvoorbeeld scheefheid van het paard. Het is te idioot voor worden maar daar wordt bij veel klinieken echt niet op gelet.
Zoiets simpels en klinieken kijken te ver.
Dit is al zovaak naar buiten gekomen.
chikohaa schreef:Cardy schreef:het probleem is dus dat we het niet weten en kunnen dus geen aannames doen waardoor het staken gebeurt. En soms is het zo onduidelijk wat de echt oorzaak is, kan uiteraard ook een mengeling van zijn.
Kan ook, maar iemand als Gert die zoveel ervaring heeft in het rijden van probleempaarden zal zoiets heel snel opmerken. En hij heeft al vaker een paard eerst naar de veearts gestuurd voor hij erop ging.
Ben vorig jaar nog bij hem geweest met een paard welke door 3 klinieken helemaal op de kop is gezet en lichamelijk geen enkel probleem had. Maar staken................abnormaal.
chikohaa schreef:Air schreef:Er zijn wel meer klinieken die niks kunnen vinden en dat het probleem dan ligt bij bijvoorbeeld scheefheid van het paard. Het is te idioot voor worden maar daar wordt bij veel klinieken echt niet op gelet.
Zoiets simpels en klinieken kijken te ver.
Dit is al zovaak naar buiten gekomen.
Denk je nou echt dat er rondom dat paard een stel onbenullen liepen die dat soort dingen niet zien of voelen?
Cardy schreef:.
net zoals dat de opgeloste ontsteking, niet altijd maar betekent dat er geen pijn meer is. En als er geen pijn meer is tijdens die 3 weken revalidatie, wie zegt dat de pijn niet terugkomt zodra het paard meer aan het werk wordt gezet?