Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marijeD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 13:49

Afbeelding
sorry maar een betere foto heb ik niet van hem maar als je goed kijkt dan zie je wel dat er niet veel lichaam achter zit en ik denk dat hij er nu al stukken beter uit ziet deze foto is nadat hij een week bij mij stond want daarvoor lag hij alleen maar en is hij de stal niet uit geweest heb er toen ook een dierenarts bij gehad hij was zelfs te zwak om een wormenkuur te geven dat kon pas later en hij is gecontroleerd en zijn mest is schoon nou en een paard dikker krijgen is niet van de een op andere dag.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:52

Kijk en zo worden er dus te snel conclusies getrokken. Ik heb ook zo'n mager ding opgehaald een aantal maanden terug en die heeft een tijd alleen gelopen langs de weg voordat ze bij de kudde mocht, daar is ook over gesproken maar zo'n paardje heb je echt niet in een paar dagen op gewicht, vooral niet in deze tijd van het jaar!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:52

triest gevalletje :(:)
in ieder geval fijn dat jij er tijd en moeite in wil steken om het beestje op te knappen

toch zou ik zo'n kleintje liever een dekentje op geven als hij veel in de regen staat anders gaat al je moeite weer verloren

kou is veel minder erg als veel regen, daar koelen ze heel hard van af en kost bergen energie

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:53

Punt is uiteindelijk denk ik dat puntje bij paaltje niemand weet waar ze aan toe zijn kwa wetten.
Wij als burger worden te weinig geinformeerd of krijgen andere informatie over welzijn van dieren.
Zoals vaak genoeg hebben instanties zoals deze weer hele andere uitgaans posities.
Een lijn trekken zodat iedereen weet waar ze aan toe zijn zou fijn zijn.

Vind het wel kwalijk dat zo instantie dreigt je paarden af te pakken.
Zeker als het om het geval zou gaan van volgens hun niet deugelijke paddocken.

Misschien moet gemeentes dan toch wat soepler worden met bepaalde vergunningen zodat je ook daad werkelijk als eigenaar aan bepaalde welzijn eisen kan gaan doen.

Het gebeurt zo vaak als je iets vaak vraagt aan de ene agent krijg je zus te horen en een ander verteld weer het tegenover gestelde :roll:
Dan weet je het als burger ook niet meer.

Over schraal zijn.
Het is ongezond om een paard te snel aan te laten komen dit is gezonder om geleidelijk aan te laten komen.
Ook lijkt het wel of dik in is :o
Heb dat ook eens op een keuring vol verbazing gezien.
En kijk maar eens in de gemiddelde opfok....

En zoals vaker lijkt het wel of de goede onder de kwade lijden.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:56

ik heb momenteel ook zo'n triest gevalletje op stal staan.
het valt idd niet mee om zo'n beestje in deze tijd van het jaar op dikte te krijgen.

en als mensen dat verkeerd zien heb je dus de dierenpolitie op je dak.

Barcelano daar heb je gelijk in.
in de meeste opfokstallen zijn ze ook vaak schraal.

marijeD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 13:56

En mijn andere hengst de bruine is gestolen geweest van de wei af en naar veel gedoe en 2 polietie auto,s kreeg ik hem zo weer
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Daar loopt nog een rechtzaak tegen het gaat nou stukken beter met hem en de dierenarts heeft alles nog proberen te hechten maar was al te laat de wonden waaren te oud en de hechtingen zijn er uit geknapt.
Dus voordat je oordeeld bekijk dit dan even

marijeD

Re: Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 13:58

En er is door de dierenpolitie gezecht dat de paarden er verder wel goed uit zagen

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:59

goed dat je dit verteld,dus ze zijn na gekeken en ze waren eerst magerder,nou je kan ze niet meer geven dan ze op krijgen,ik krijg die bij ons ook niet dik en ga dus ook een da er bij halen,ts nu vind ik je verhaal wel stukken duidelijker en hoeft niemand zich druk over de smalle paardjes te maken.ik hoop dat ze niet meer langs komen en dat je geen gezeur meer krijgt.
marijeD schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BYAX3R6F.jpg
sorry maar een betere foto heb ik niet van hem maar als je goed kijkt dan zie je wel dat er niet veel lichaam achter zit en ik denk dat hij er nu al stukken beter uit ziet deze foto is nadat hij een week bij mij stond want daarvoor lag hij alleen maar en is hij de stal niet uit geweest heb er toen ook een dierenarts bij gehad hij was zelfs te zwak om een wormenkuur te geven dat kon pas later en hij is gecontroleerd en zijn mest is schoon nou en een paard dikker krijgen is niet van de een op andere dag.
Laatst bijgewerkt door Gem op 24-01-12 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote foto in link gezet

laif

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:01

En dat is het nadeel van bokt, tenminste vind ik, er wordt zovaak te snel een conclusie getrokken.
Agenten zitten ook absoluut niet op 1 lijn.
En doordat andere mensen klagen, zit je er wel weer mee dat de dierenpolitie komt, en dat alleen maar voor wat modder.
Overal ligt water, en dat is ook niet gek met dit weer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:02

Barcelano schreef:
Punt is uiteindelijk denk ik dat puntje bij paaltje niemand weet waar ze aan toe zijn kwa wetten.
Wij als burger worden te weinig geinformeerd of krijgen andere informatie over welzijn van dieren.
Zoals vaak genoeg hebben instanties zoals deze weer hele andere uitgaans posities.

Er is geen wetgeving voor huisvesting, etc. voor paarden. Dan kan je wel een kapstokartikel als het niet mogen onthouden van noodzakelijke zorg quoten, maar er is geen definitie van wat die noodzakelijke zorg dan wel is. En dan ben je dus afhankelijk van de persoonlijke mening en kennis van de betreffende agent.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:04

@angelpam & randalinpony: dat zou wederom gissen worden, heeft niet zoveel toegevoegde waarde. Als TS aangeeft dat het alleen om de modder zou gaan, dan zou ik als de wiederweerga contact opnemen met de politie en vragen wat voor strafbaar feit ze pleegt. Wij kunnen haar die antwoorden niet geven.
Ik vind het overigens wel een raar verhaal dat als je 1 hengstje koopt en er een hengst bij staat die je er maar bij moet nemen, terwijl die niet gezond is.. en je dat dan ook maar doet.. Vind ik persoonlijk ook een raar verhaal..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:05

marijeD schreef:
Als je 144 belt dan bel je met de dierenpolietie maar die werkt samen met de politie en nieuwe Voedsel- en Warenautoriteit en Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming en Dierenbescherming en de Dierenambulance. Bij mijn stallen is iemand geweest van de dierenpolitie en vertelde dat de klacht is gemaakt op 144 en dat hij van de dierenpolitie was. Maar hij is op mijn stal geweest dat ik er niet was en heeft zijn kaartje in de bus gedaan en ik moest terug bellen en ik belde het nummer van het kaartje en belde naar de inspectiedienst en die verbond mij door met deze man en hij vertelde me dat allemaal aan de telefoon en vertelde er ook bij dat hij foto's van de modder heeft gemaakt en hij komt terug controleren en als er dan weer paarden in de modder lopen dan worden die in beslag genomen. Dus ik heb ze nou alleen nog buiten in de modder als ik daar zelf ben dat als hij terug komt ik daar ben en met hem kan praten omdat hij door de telefoon niet voor rede valtbaar was want ik vroeg als ze dan niet in de modder mogen waar moeten ze dan heen het antwoord was lekeer in een droge en warme stal waar ze ook horen met dit weer. Daarna vroeg ik maar ze moeten elke dag wel even de benen strekken en het antwoord was nee die kunnen gewoon op stal blijven en er niet weer uit halen zolang er modder is.

Als het goed is heb je een naam en telefoonnummer gekregen op dat kaartje? Als je dat nr belt en je krijgt de inspectiedienst....die verbinden echt niet door naar de dierenpolitie. Ik zou als ik jou was eens gaan kijken of die persoon wel echt van de dierenpolitie is. Er zijn niet zo heel veel agenten die dit werk doen, dus als je het bureau in jouw woonplaats belt, zul je vast iemand van de DP aan de lijn krijgen die je precies kan vertellen wie dat dan wel of niet kan zijn geweest. Ze kunnen ook de melding nazien. Ik blijf het een vreemd verhaal vinden...

Om zeker te weten dat niet iemand je in het Oo-tje neemt....zou ik bellen met het plaatselijke bureau en vragen naar die DP.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 23-01-12 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:06

tamary schreef:
Barcelano schreef:

Er is geen wetgeving voor huisvesting, etc. voor paarden. Dan kan je wel een kapstokartikel als het niet mogen onthouden van noodzakelijke zorg quoten, maar er is geen definitie van wat die noodzakelijke zorg dan wel is. En dan ben je dus afhankelijk van de persoonlijke mening en kennis van de betreffende agent.

Dus uiteindelijk kan Agentje pietje zeggen dat het slecht is terwijl agent Jantje het helemaal te gek vind :roll:
Kan je het dan allemaal wel serieus nemen?
En komt er geen verdere onderzoek dan van behalve die ene agent?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:12

Ja, Barcelona we zijn blijkbaar afhankelijk van de persoonlijke mening van de agent ter plaatsen. Het is een nieuwe functie en dat geeft af en toe wat overenthousiastme.

laif

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:15

Jotoma schreef:
@angelpam & randalinpony: dat zou wederom gissen worden, heeft niet zoveel toegevoegde waarde. Als TS aangeeft dat het alleen om de modder zou gaan, dan zou ik als de wiederweerga contact opnemen met de politie en vragen wat voor strafbaar feit ze pleegt. Wij kunnen haar die antwoorden niet geven.
Ik vind het overigens wel een raar verhaal dat als je 1 hengstje koopt en er een hengst bij staat die je er maar bij moet nemen, terwijl die niet gezond is.. en je dat dan ook maar doet.. Vind ik persoonlijk ook een raar verhaal..

Het is geen raar verhaal. En het was echt een erg zielig diertje, dat wij het niet over onze harten konden krijgen om die daar te laten staan. Als hij daar was gebleven was hij sowiezo dood gaan. We hebben hem hier op stal gezet en hij is gelijk gaan liggen. De DA is er ook gelijk bij gekomen. En we hebben 2 dagen en nachten elke 2 uur hem in de benen geholpen. Ik heb samen met de ts omstebeurten nachtdiensten gedraait, om dit diertje te helpen! En als je kijkt hoeveel lol ze nu met elkaar hebben, ben ik erg blij dat we dat gedaan hebben!

Ze hebben geen deken op, omdat ze elke dag zo aan het spelen zijn, en daarom zijn we bang dat ze in elkaars deken vast blijven zitten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:17

Daarom geef ik aan: 'persoonlijk vind ik het wel een raar verhaal'. Ik vind het gek dat je een dier meeneemt, die al niet gezond is. Weet jij veel wat voor kosten er voor komen te staan? Dat bedoel ik met referentiekader, wat voor de een normaal is, dat is het voor de ander niet.
@laif: als ik iets vind, kan jij dus niet zeggen dat het niet zo is. Jij zit er alleen anders in.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:20

Misschien een rare suggestie... maar ik zou de neiging hebben om ze op stal te gooien. En vervolgens iemand anders te laten bellen naar 144 met de klacht dat die paarden nooit buiten komen. En dat mag toch niet volgens de nieuwe regels? Paarden moeten toch 4 uur per dag naar buiten?

Kijken wat ze daarop zeggen....

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:23

Ik denk dat we er van uit moeten gaan dat de dierenpolitie het goed bedoeld. Ook zien ze vaker gevallen van verwaarlozing dus ik denk niet dat ze meteen moeten worden weggezet als ondeskundig.
Ik vind het sowieso moeilijk om te bepalen wie deskundig is of niet. Het ook niet perse zo dat als je bokt zit, je dan meteen deskundig bent.
Anyway, buiten is natuurlijk altijd fijn voor een paard maar persoonlijk vraag ik me een beetje af uit of het uitmaakt of een paard in een stal staat van 3x4 of dat 4 paarden een klein paddockje moeten delen. Blijft een klein oppervlak voor een paard en vaak ook nog eens nat.
Er volgens mij is het niet de bedoeling dat de ruggengraat van een paard zo erop ligt, ook niet bij jonge paarden. Daar hoort vet en spier te zitten.
Kan natuurlijk zo zijn dat als je een paard zo gekocht hebt het nog niet genoeg is aangekomen want dat duurt vrij lang zeker in de winter en zeker buiten.
Moeilijk verhaal maar als alles in orde is en je paarden onder controle staan van een dierenarts enzo dan kun je dat toch gewoon duidelijk maken en bewijzen? Dan is er toch niets aan de hand?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:28

Doet het er allemaal toe, of de paarden van TS voer van de grond krijgen, ziek opgekocht worden, al dan niet een dekentje op hebben enz, enz, enz?
En of wij dat 'raar' vinden of niet?

Het gaat om de situatie ter plekke, MarijeD geeft nu aan dat de klacht alléén over modder ging. Tuurlijk, niets leuker dan via bokt de woorden van iemand in twijfel trekken maar feit is en blijft dat de vraag van MarijeD was: ik moet mijn paarden ophokken van de DP, ben dat niet van plan, en wat kan ik eraan doen?

@Blingpiggy: die is zo gek nog niet. :D

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:32

Nou als je niet in overtreding bent dan is er toch niets aan de hand? Dan kan de dierenpolitie haar toch niets maken? Zie het probleem niet zo. Ik zou me meer druk maken over degene die de klacht heeft geplaatst.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:35

Bethje 31; ik heb zojuist even een familielid gebelt die bij de politie werkt (omdat het bij ons ook redelijk nat is), en ik kreeg ook het dringende advies om vooral alle rekeningen en correspondentie van de DA goed te bewaren om zo aan te kunnen tonen dat zieke dieren geen enkele vorm van medische zorg onthouden was.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:38

Maar dat is toch te gek voor woorden?

Dat je je als dierenbezitter op voorhand al moet gaan indekken?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:38

Nou precies..Ik denk dat de dierenpolitie in principe alles natrekt waar ze een klacht over krijgen. Ze moeten wel. En vaak is het ook goed en nodig dat ze ergens gaan kijken. Maar als je paarden in orde zijn dat heb je niets te vrezen lijkt me.
Vind wel dat de regels/wetten over paardenwelzijn duidelijker zouden mogen. Er is volgens mij nog heel veel onduidelijkheid over.

laif

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:40

@ Jotoma
Ik leg je alleen maar uit dat het geen raar verhaal is.
Wij zijn volwassen genoeg om te bedenken dat er meerdere kosten kunnen zijn, als je een dier mee neemt wat al ziek is.
maar als je dat kunt opbrengen en je hebt er ook plek voor,dan denk ik van, waarom niet?
maar dat is ieder voor zich natuurlijk.
Ik heb meer het idee dat jij het een ongeloofwaardig verhaal vind. Dat wij dus niet de waarheid spreken.
Maar niet iedereen op internet banketstaaf maar zoiets, er zijn toch mensen die wel de waarheid spreken.

laif

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:42

Weet je als het je overkomt schrik je toch. En het is al niet duidelijk wat nu eigenlijk de regels zijn. Ze moeten 24/7 op stal omdat er modder ligt. Dat is toch te gek voor woorden! en als je zegt ik zet ze niet op stal, want ze moeten lekker kunnen rennen etc etc dan krijg je te horen dat ze in beslag genomen worden. Nou daar word je niet vrolijk van hoor.