Challenge (Asca Z) nu een maand zadelmak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:56

@ Joolien, ik ben het helemaal met je eens.

Ik vind dat de ruiter het super doet, hij rijdt erg overtuigend, ontspannen en dat hoor je ook aan zijn stem. Een paard voelt dit heus wel aan en ik vind dat het paard ook snel ontspannen is.

Ik gebruik momenteel de hengst die ik zadelmak maak ook een zweep, omdat hij het been gewoon niet snapt. Vandaag was de derde dag en hij sprong heel netjes over sprongetjes en het muntje is bijna gevallen want hij reageert nu wel redelijk op het been.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:06

anne_bento schreef:
Joolien schreef:
Ben ik een van de weinige die deze methode niet verkeerd vind? Sorry maar ik heb geen 20 paginas doorgelezen.

Kijk dat sommige mensen nou een uur doen over opstappen, daarna 6 maanden alleen maar rond stappen en draven na een jaar pas los kunnen galopperen, dat moeten zij weten. Dit is een methode die er misschien paard onvriendelijk uitziet maar ze worden er wel mak van. Ik geloof niet dat je het bij ieder paard zo moet aanpakken maar sommige dominante rakkers wel hoor. Het enige wat ik jammer vind zijn de sporen maar dat voortgedreven worden door anderen snap ik we, zo krijgt ie geen kans om op de achterbenen te komen.

Je ziet op 7,5 min met op en afstappen dat ie al best relaxed is.

Nee ik vind dit geen verkeerde manier, misschien de penny dames onder ons wel, maar gaan jullie maar lekker verder met jullie pony poetsen met een roze borstel :D

Zo scheer jij even iedereen over 1 kam. Of deze methode, of pony poetsen met een roze borstel.... gelukkig zijn er ook nog mensen die wel een tussenweg kunnen vinden! :n

Inderdaad belediging voor de roze borstels.............. Ik kan deze manier ook niet schokkend vinden en mocht ik het met mijn toekomstige veulen niet redden dan breng ik die ook weg en mag het ook op deze manier. (en ik heb heel veel roze spullen :P )

steinstein

Re: Challenge (Asca Z) nu een maand zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:09

Toen ik dit topic met filmpje zag, had ik al verwacht dat er een hele hoop reacties zouden komen. En ja wel hoor, je zit al op 21 pagina`s PB.

Gaaf dier heb je onder je kont. Hoop dat je binnenkort weer foto`s plaatst.

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:12

Ik denk dat hij een stuk ontspannender was geweest als hij eerst met een roze borstel was gepoetst en een roze 'setje' aan had gehad.

:r

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:14

willemieke schreef:
Ik ben ook zeker niet tegen het omtrekken, voortjagen en springen. Maar wat mij stoort is de lompe manier waarop het gebeurt. Je kan een paard ook 'netjes' omtrekken. En voortjagen kan ook door met de zweep te zwiepen zonder dat je hem over zijn rug of achterbenen hoeft te raken...

En nee ik ben geen penny :+

paard, heeft u er een probleem mee dat ik u binnen nu en korte tijd ga omtrekken?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:20

Na het lezen van het topic, heb je wel even voor nodig...
Wat een kinderachtigheid hier zeg :P . Mensen die het anders doen maken de ts en aanhangers af, terwijl deze juist weer de mensen met een andere aanpak meteen als penny's verwijten. Er kan geen normale discussie zowat tussen beide zijn? In plaats van van elkaar leren, wordt er heel veel modder gegooid *zucht*. Ik ben het ook niet eens met deze manier van beleren, maar ik begrijp wel waarom hij heel veel dingen doet. Ik zou het alleen anders doen, rustiger inderdaad. En nee ik ben geen penny, ben zelfs nog beschuldigd van dierenmishandeling omdat ik met twee zwepen reed :+ .
Met halster rijden en zo omtrekken vind ik gewoon niet fijn voor een paard, dat halster draait als wat zo ver ik weet. Doe er dan een kaptoom om als je zonder bit wilt beleren.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:20

Wat een stelletje prutser op het filmpje
wie maakt er nu zo een paard zadelmak :(
hij houd er alleen maar een trauma aan over
om zo met een zweep erachter aan te gaan
en ook nog eens zo omtrekken
dat mens had ik gelijk van mijn paard aftrokken!!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:21

willemieke schreef:
Ook overrompelen hoeft niet zo lomp te gaan...

Maar als je te afwachtend cq voorzichtig bent dan ben je met een brutale gewoon te laat vermoed ik. Die brutale types zijn waarschijnlijk niet zo snel onder de indruk van dit. Misschien als je dit met een simpele doet dat het averechts werkt, maar op deze manier houdt ie zijn botten wel heel natuurlijk...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:22

_helga_ schreef:

Hoe had jij het dan gedaan?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:24

Met een wortel aan een stok voor z'n neus m geprobeerd vooruit te krijgen denk ik :j

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:24

WowAmigo schreef:
_helga_ schreef:

Hoe had jij het dan gedaan?

met rust en geduld. en niet als een gek erachter aan rennen met een zweep :(
ieder zijn eigen manier natuurlijk maar zeker niet die van mij

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:26

Needje schreef:
Met een wortel aan een stok voor z'n neus m geprobeerd vooruit te krijgen denk ik :j

:D

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:27

_helga_ schreef:

Leuk hoor rust en geduld, maar als paard-lief even geen geduld heeft dan heb JIJ een probleem.....

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:28

Volgens mij heeft TS het met rust en geduld geprobeerd en geconcludeerd dat ze schade ging oplopen als ze dat verder ging doen?

Als je paard aangeeft gevaarlijke dingen te gaan uitvreten als je erop gaat zitten, wat doe je dan?

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:31

manie schreef:
_helga_ schreef:

Leuk hoor rust en geduld, maar als paard-lief even geen geduld heeft dan heb JIJ een probleem.....

niet als je dit rustig aanpakt
zoals longeren met zadel etc.
en je kan ook eerst wat gewicht aan het zadel hangen.
als hij dan wat geks doet kan er niks gebeuren.
en dan pas iemand erop zetten en bijvoorbeeld aan de longe rustig stappen als dat goed gaat draven.
maar nogmaals ieder zijn eigen methode. ;)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:32

Ik zie trouwens ook nergens een gek erachter aan rennen met een zweep... Iets gemist?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:34

Het is nu eenmaal zo dat er maar een paar mensen zijn die dit zo kunnen - en dit is er één van...Je moet het dus gewoon niet zelf op deze manier proberen omdat vrijwel niemand zoveel ervaring en balans heeft. Bovendien rijdt hij ze altijd op het halster! Dus hij trekt ze wel om, maar nooit in de mond. Ik zou mijn paarden er zonder problemen heenbrengen, maar tot nu toe nog niet nodig geweest.
Je moet het alleen niet proberen na te doen :D :D.

Dat met die zweep vind ik trouwens vrij normaal, een net zadelmak paard moet voorwaarts voorwaarts voorwaarts - en als ie dat niet zelf doet is dit een volstrekt normale en paardvriendelijke manier om dat voor elkaar te krijgen. Beter dan permanent te schoppen (wat ik toch vaak zie en waar je later enorm veel problemen mee kunt krijgen).

Foto's TS zien er ook goed uit, maar hij wordt misschien wat strak in de hand gereden en zou iets meer mogen zakken. Wel voorzichtig zijn met zo'n paard, deze lijkt al erg uitgezwaard maar het blijft natuurlijk gewoon een 3-jarige. Wat een mooi paard trouwens!
Laatst bijgewerkt door Kendra op 29-10-10 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:34

Sannnn schreef:
Ik zie trouwens ook nergens een gek erachter aan rennen met een zweep... Iets gemist?

waarmee rent hij er dan achterna in het filmpje? ;)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:37

Ik noem dit niet als een gek er achter aan rennen met een zweep. :) Dan denk ik aan wat heel anders.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:37

Sannnn schreef:
Ik noem dit niet als een gek er achter aan rennen met een zweep. :)

ik wel. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:38

En iedereen weet en kan het altijd beter.

Ik zeg: petje af voor Gert, en pluim voor de TS. Hartstikke fijn dat je met deze -op het moment van toepassen wat minder vriendelijke- methode zo snel -binnen 1 week!- dusdanig resultaat kan bereiken. Je rijdt nu al zelf los in de rondte! Lijkt me heerlijk voor je.

Iets wat op het oog minder vriendelijk is kan wel degelijk heel effectief en bovendien veiliger zijn als blijven aanklooien en wachten tot ie omhoog klapt.

Mensen, naai jullie niet zo op.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:41

Ook Monya Erb (Balingehof) adviseert in bepaalde gevallen Gert vd Hof aan als je problemen hebt met zadelmak maken.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:43

Heerlijk topic zeg :D

Maar wat een leuk paard heb je TS! Van het zo zadelmak maken zie ik ook niet veel problemen van in, beter zo dan een vervelend paard hebben...
Als ik je paard nu zo zie lopen zie ik niet dat die er veel last aan overhouden heeft, loopt er niet gespannen bij! Ziet er niet uit als een paard dat veel geplaagd is.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:43

Punt 1. Wat een ontzettend gaaf dier TS! daar ga je een goede aan hebben in de cross denk ik :j

Mensen, mensen wat een gezeur. Ik zie een paard wat overrompeld wordt, wat duidelijkheid nodig heeft, en uiteindelijk toch redelijk ontspannen door de baan gaat. Sprongetje is inderdaad afleiding, oortjes gaan mooi naar voren en hij springt netjes, daar wordt ie dan ook voor beloond. Omtrekken kan ook als reden hebben om het paard direct te laten zien dat er iets achter hem zit wat hem absoluut echt niet aan gaat vallen.
Ook ik zorg bij riedelige paarden dat ze naar voren worden gehouden. desnoods met een man of twee met zweep erbij. Spoortje voegt mi niet echt iets toe, maar kan ook geen kwaad. Hoeveel paarden schrikken de eerste paar keer niet van het gebruik van een spoortje? Jong geleerd is oud gedaan..

TS, Succes! En kom maar op met de 'getraumatiseerde' foto's :Y)

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:44

Wat een super mooi paard zeg!
Je rijdt hem op de foto's ook goed, mooi op eigen benen en hij zal vanzelf wel wat gaan zakken. Maar dit snap jij zelf vast ook gezien je ervaring. :D

Wat betreft het beleren, neej ook niet echt mijn ding. Maar ik snap wel dat het zo gedaan wordt.
Het paard wordt ook overrompeld, maar afwachten totdat hij gaat steigeren of bokken is ook niet de manier. (zeker als je het paard niet kent!)
Echt heftig 'erachteraan gejaagd' vind ik ook niet. ja er loopt iemand achteraan met een zweep, maar ze blijven op fatsoenlijke afstand en ik zie geen heftig gezwiep of slaan met de zweep.
Dat 'sprongetje' (hupsje over een op de grond liggende balk) vind ik ook niet storend, hij lijkt het nog wel leuk te vinden ook.

Iets meer rust en vertrouwen geven had het beeld voor mij wel een stuk vriendelijker gemaakt. Ik zag ook helemaal geen steigerneigingen, het paard bleef keurig staan, dus waarom dan alsnog dat omtrekken? Ik had hem juist beloond voor het rustig blijven staan en dan wegdraven.

maar ja meningen verschillen en ieder zijn manier en aan de manier waarop je nu op hem rijdt kun je wel zien dat het paard niet getraumatiseerd is.

ben benieuwd naar vervolgfoto's!