Cadiz @ Horse Event (Clinic Monty filmpjes)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Cadiz @ Horse Event (Clinic Monty filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:55

Aimee schreef:
Lusitana schreef:
Die kijken dus niet naar het paard als gevende reacties op degene die met hem werkt (en die fouten maakt) maar een mening over het paard, dat thuis wellicht totaal anders is.

Ik geef geen mening over het paard. Ik geef aan dat Monty in mijn ogen geen fouten maakt en ook waarom.

En de anderen geven aan dat Monty wel fouten maakt en welke! (oa het niet op tijd stoppen: And up, and down, and up, and down, and up, and down, and up, and down, and up, and down, and up, and down, and up, and down, and up, and down, and up, and down, and up, and down, and up and down.... om maar even aan te geven hoe irritant dit is, ook voor een paard). Hij ging over de grens van geduld dat een jong paard op kan brengen en dat had hij kunnen weten. Ook is het niet meer dan normaal om op te geven zodra iets goed gaat. Eindeloze herhaling was in dit geval aanleiding tot ongewenst gedrag, wat hij dus zelf uitlokte, lijkt me niet de bedoeling en kun je als gemaakte fout zien.

Als hij het over had kunnen doen, had hij het wellicht anders gedaan, hij moest nu werken met de gevolgen...The show must go on.

En jij geeft misschien geen mening over het paard, maar je bent niet de enige die reacties geeft in het topic en in dit topic zie je wel degelijk een heleboel mensen een mening over het paard uiten als zijnde eigenwijs, dominant, doende waar hij zin in heeft etc.
Vaak ook nog zonder onderbouwing.

Als eigenaar ben je nu eenmaal emotioneel in zo´n topic over je eigen paard, helemaal als die aangevallen wordt als zijnde dominant en weet ik het wat, als hij het niet is. Om nu te vallen over heftige verdedigingen die niet meer dan logisch zijn, vind ik erg kinds en is ook niet het onderwerp.
Het gaat niet om de eigenaar. Het gaat om het werk van Monty (en helpers) en het paard.

Overigens vind ik het wel correct van het team dat er een huisbezoek op volgt.

Ik hoop dat de eigenaar ook daar verslag van doet.

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:58

WildWings schreef:
Het is een jong paard, die raakt ook een keer ongeduldig of het zat. Natuurlijk heeft die op ene gegeven moment 'geen zin' meer en geen aandacht meer en concentratie.. nogmaals; jong paard. Minder concentratie, minder geduld... daar moet je, zeker als zgn 'paardenfluisteraar' toch wel op kunnen inspelen en niet tot in den treure doorgaan??? Met dit soort situaties als gevolg..

Inderdaad!! Het kan aan mij liggen maar een beetje begrip voor de concentratie van zo'n jong dier moet er toch wel zijn.
Het zal misschien inderdaad aan de tijdsdruk gelegen hebben. Ik weet niet. Maar ik vind het er niet prettig uitzien.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:17

Lusitana schreef:
Overigens vind ik het wel correct van het team dat er een huisbezoek op volgt.

Helemaal mee eens. Ja En ook heb ik respect dat de TS daar mee instemt! Ben ook erg benieuwd naar het hoe & wat van vanavond. Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:26

Lusitana schreef:
En jij geeft misschien geen mening over het paard, maar je bent niet de enige die reacties geeft in het topic en in dit topic zie je wel degelijk een heleboel mensen een mening over het paard uiten als zijnde eigenwijs, dominant, doende waar hij zin in heeft etc.
Vaak ook nog zonder onderbouwing.

Nee hoor, ga maar teruglezen. De enigen die negatieve woorden over het paard in de mond hebben gehad, zijn de mensen die met de TS instemmen. Zonder onderbouwing.........

Altijd jammer dat de verdediging niet in de verhouding staat tot de "aanval". Het blijft moeilijk om zelfkritiek te hebben Ach gut

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:26

drie mannen en een boel hekken.... als je dát nodig hebt... is het geen NH meer

Misschien dat we Monty het parelli pakket level 1 cadeau kunnen doen. 'it's al about safety' Knipoog

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:27

Vippie ik kan me voorstellen dat dit een behoorlijke teleurstelling is geweest! Ik zie een paard waar constant druk opgezet wordt ook als hij gewoon braaf en ontspannen is. De druk wordt teveel pony wilt vluchten maar wordt gedwongen door 3 man.. Rolleyes En dan dreigt de pony, imo heel normaal gedrag van een bang, onzeker, jong dier waar veel druk op ligt. Laat de onkunde en het ego van de mens erg goed zien Ja

Ik ben benieuwd hoe het vanavond gaat, laat je daar ook nog iets van horen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:38

ja schandalig gewoon en als ze het met drie man (!) sterk niet meer redden, sluiten ze dat arme ding op tussen vier hekken No Cheer

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:23

Met wat voor reden ben je erheen gegaan?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:29

Karoliefje_ schreef:
Met wat voor reden ben je erheen gegaan?

ik?

gratis kaarten van bokt Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:49

het ging bij filmpje 3 verkeerd............ dier was het getrut zat, en dan bedoel ik niet het getrut van monty.... maar de hele situatie Lachen

dier verteld dat op zijn paards........ en dan moet het even door. Ook dat is niet een probleem....... ik heb het ook wel eens niet naar mijn zin op mijn werk en moet dan ook nog even door.

Ponie blijft wel heel erg beleefd, dat zeker!!

monty heeft gewoon een inschattingsfout gemaakt, gebeurd bij iedereen anders ook wel eens.....

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:55

Moderatoropmerking:
Jammer dat er in dit topic geen gehoor gegeven wordt aan mijn oproep.
Kunnen jullie nu ophouden met een welles-nietes-discussie? Dit type discussie leidt zelden ergens toe en bovendien is ITP daar niet voor.

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:00

Ik vind het leuk om te zien hoe robberts dat doet .

Wat ik zie op de filmpjes is een eigenwijze fjord die leuk mee doet tot dat t hem gaat vervelen.Het paard schopt een aantal keren echt gericht en is zeker niet bang .Volgens mij heeft i gewoon zo iets van kappen nou ik vind t niet leuk meer en begint daarna te trappen en te bokken omdat het z'n zin niet heeft. Monty was kalm enrustig en ik denk dat hij het met een bang paard heel anders aan had gepakt als bij deze fjord. Het dier toont namelijk niet aan dat i bang is ,hij is het gewoon zat en wil z'n zin hebben. denk ik ...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:00

Ik vind het een natuurlijke en logische reactie van het paard, maar ik snap alleen niet waarom hun tegen het instinct van het paard in gaan. Zo kun je een paard gemakkelijk een traumatische ervaring geven. Verder vind ik dat je paard het heel knap heeft gedaan, op een onbekende plek met zoveel publiek in zo'n rare longeerring. Petje af!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:09

Ben het met KiWiKo eens. Ja
Na het doorlezen van dit topic dacht ik voor het bekijken van de filmpjes; nou... nu gaan we het krijgen. Werd er haast zenuwachtig van. Nagelbijten / Gniffelen Ik vind het eerlijk gezegd reuze meevallen. Monty is ook maar een mens, natuurlijk kan het gebeuren dat het niet klikt of werkt. Al helemaal in zo'n omgeving. En geloof het of niet; zelfs Monty kan foutjes maken. Maar ik denk dat hij heel goed weet waar hij mee bezig is. Respect voor deze 72-jarige man.

Persoonlijk zou ik met mijn paard nooit meedoen aan iets dergelijks. Niet vanwege Monty (in tegendeel, ik zou heel graag eens met hem werken) maar vanwege de hele entourage.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:20

In zo'n grote drukke ruimte met een jongen paard, tja.. dat gaat niet altijd goed nee

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:27

Vippie schreef:
Eerst even bijkomen van vrijdag en back to basics vanavond met Monty en Annemarie. We zijn er beide van geschrokken en willen het beide goed afsluiten voor hij morgen weer op het vliegtuig stapt.

Begrijp ik hieruit goed dat jullie een vervolg hebben gepland? vraag me nl. wel af hoe monty en annemarie er zelf naar kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:29

oei wat een reacties zeg. Enige wat ik even kwijt wil, is dat ik , na een hele dag gisteren gekeken en vooral geluisterd heb naar Monty Roberts in Oudenhoorn, dat het een fantastisch vakman is, en een paardenman in hart en nieren.
Hij is zowat geboren te paard, en kan boeiend vertellen, en laat mensen in zijn waarde wanneer ze het niet eens zijn met zijn omgangmethodes, gister nog gezien, hij staat open voor disscussies.

Ben erg benieuwd wat ts na vanavond te vertellen heeft.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:33

Ik ben ook erg benieuwd naar het verhaal van dit paard!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:34

ik weet wat TS gaat vertellen straks......... en dat is dat het allemaal wel goedkomt. Dier zal wat Upset zijn als ze aan het werk gaan, maar er komt gaandeweg rust in.....

Cadiz is in eerste instantie angstig, en zal dan zijn onzekerheid gaan camoufleren met dominantie...... als hij er dan doorheen is dan gaat hij zelfverzekerder worden en zijn grenzen aangeven...... op een mensacceptabele manier.

zo zal het verhaal gaan.

Pony weet heel goed wat hij wel en niet wil, maar weet het nog niet goed te communiceren naar het wezen mens op die manier dat het wezen mens het ook duidelijk kan verstaan..... dat is het hele verhaal.

en dan is het maar goed dat zo iets gebeurd bij iemand als monty, die toch echt hele kleine signalen oppikt dan bij iemand die nog niet geraakt word al wordt deze met een eind hout op het hoofd geslagen........ toch??? Haha!
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 16-09-08 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:14

jesse_rulez schreef:
Overigens vraag ik me af (niet aanvallend bedoeld!) of er geen mogelijkheid was om te zeggen: stop, tot hier en niet verder! omdat je aangeeft al tijdens de clinic sterk het gevoel te hebben dat dit niet de manier is om je paard iets te leren..?

dat vraag ik me dus ook al heel de tijf af.....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:19

Weet je dat dat ook steeds mijn gedachte was bij het bekijken van de filmpjes? Waarom ermee doorgaan? Het is jouw paard en als je er geen goed gevoel bij hebt dan kun je dat toch gewoon zeggen?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:38

Tja, maar ik denk dat ik dat ook niet zou (durfen) zeggen. Monty is toch best een 'grote' dus je verwacht eigenlijk dat het wel goed komt. En om daar nou tegenin te gaan voor zoveel mensen...

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:01

Wat ik me afvraag op een aantal reacties, wat als dit een KWPNer of iets anders was geweest? Was het dan nog eigenwijsheid/dominantie?

Vippie, ik hoop dat vanavond de lucht weer helder maakt, voor alle partijen!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:16

Ik snap een aantal dingen hier niet...

Als eigenaar van dat paard gewoon leuk een filmpje maken terwijl je eigenlijk niet tevreden bent met dat wat je ziet, om later doodleuk op Bokt te zetten en erover klagen dat het allemaal niet zo goed ging?! :s

Did I miss something?

Als dat mijn paard geweest zou zijn, zou ik hebben ingegregepen en proncto!!!

Dan snap ik Monty's doen niet, ga in godsnaam niet de hele tijd blijven door zeuren en ga een aantal stappen terug. Ik zie alleen maar spanning en meer spanning, in plaats van dat ze het paard eerst weer eens kalmeren voordat ze een stapje verder gaan (beginnersfout), wordt er juist weer méér druk opgelegd (spuitbusje). Onder zulke slechte spanning kan niemand wat leren. Het zou een stuk makkelijker, rustiger, veiliger en sneller zijn gegaan als hij gewoon een aantal stappen terug zou hebben gedaan.

Goede video voor stom,stommer,stomst als je het mij vraagt.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:57

Ik heb het live gezien.
En mijn haren gingen recht overeind staan.
Ik vond het gewoon het inbreken van een paard .
Hij heeft het ooit zo goed omschreven in een boek hoe ze dat vroeger deden bij een paard.
Wel hij heeft het ook gewoon gedaan .
Ik had niet verwacht dat monty echt met zijn show bezig ging zijn in plaats van naar het paard te kijken.
En ik vroeg me echt af hoe je eind mening sprakeloos bedoeld was.
Positief of negatief.
Negatief dus.
Groot gelijk ik was het er ook niet mee eens.