Osteopathie en Bachbloesem: dagboek

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GreaseMonkey

Re: Osteopathie en Bachbloesem: dagboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 13:15

Osteopaat waar ik morgen met mijn paard naartoe ga is Mariëlle Kamphorst. Veel goede verhalen over gehoord.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:00

Alani schreef:
Ach ze zullen er een commercieel verhaal van moeten maken. Marketing technisch is het niet erg sterk als ze vermelden dat het zo gezellig in de voerbak staat. En op het ene product is meer te verdienen dan het andere.
Waarschijnlijk zul je van muesli minder (in kg) geven dan dat je van brok doet.

Magnesium heeft idd een ontspannende werking. Als supplement te koop, maar als je paard van bananen houdt, kun je hem die ook geven. Maar nogmaals ik zou het eerst even alleen bij de Bach houden.

Toevallig spreek ik uit eigen ervaring, als ik mijn paard alleen op brok zet dan ziet ze overal bos-, bak-, stal- en tuinkabouters. Zodra ik de brok laat staan en op muesli over ga is het over, dit heb ik verscheidene malen geprobeert en elke keer was het resultaat hetzelfde, dus jij kunt het commercieel geklets noemen, ik denk er toch anders over. Haha!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 20:46

tja het ene paard is het andere niet. Ik ga voorlopig even niets aan het dieet van mijn paard veranderen. Niet omdat ik je theorie niet geloof, maar omdat ik niet te veel dingen tegelijk wil veranderen, anders kan ik achteraf niet verklaren welke verandering nou het verschil maakte in het gedrag. Ik heb nu al een probleem namelijk: ik geef haar nu bach, maar ik rijd ook op een andere manier. Verklaar dus maar waardoor ze nu anders op me reageert... door de bach of door de rijmethode??? Nu moet ik dus maar weer eens op de oude manier rijden om te zien of het nou de bach is of niet... ik heb het voor mezelf dus ingewikkelder gemaakt. Het dieet blijft dus even het zelfde Knipoog

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 13:40

Vanmorgen bij de Osteopaat geweest. Nu eerst een week rust en dan zien we wat de uitwerking is geweest!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 18:40

Wat zei de oseopaat precies. Had ze blokkades en heb je tips meegekregen hoe iets te voorkomen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 07:18

MD-->VvdD

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 07:28

er zaten maar liefst 5 (!!!) wervels vast. 1 bij het heiligbeen, 1 pal achter haar oren en 3(!!!) onder het zwaartepunt van het zadel Frusty Geen wonder dat ze niet zo lekker liep dus!

De wervel bij het heiligbeen en de 3 onder het zadel waren niet heel ernstig en Mariëlle kon ze goed behandelen. Die achter haar oren was al ouder. Ze heeft die waarschijnlijk opgelopen als jaarling of tweejarige door hangen aan een halster. Deze wervel zat héél erg vast en Mariëlle kon hem niet helemaal los krijgen. Hiervoor moeten we nog een keer terug komen en dan kijkt ze ook gelijk de rug nog een keer na.

De wervels die vast zaten kun je niet voorkomen. Dat gebeurt soms gewoon. Keertje verstappen tijdens het rijden, verkeerd uit de trailer gestapt, rare bok in de wei, een uitglijder, verkeerd neergekomen na een sprong... niets rijtechnisch dus en niet te voorkomen. Ik was er heel vroeg bij zei de Osteopaat dus dat is gelukkig goed nieuws.

Deze merrie wil zich achter haar oren AB-SO-LUUT niet laten aanraken. als ik het probeer heb ik heel veel geduld nodig om haar ervan te overtuigen dat ik niets engs ga doen, en als ze het dan toe laat staat ze nog steeds met haar hoofd zo hoog als maar kan en laat ze het wit van haar ogen zien. Vind ze heel heel heel eng dus. Dat daar een wervel zo erg vast zat is een hele goede verklaring. Dat kan namelijk, zeker als hij al lang vast zit, heel veel pijn veroorzaken.

Toen de Osteopate deze wervel wilde behandelen reageerde mijn paard in eerste instantie een klein beetje huiverig (lang niet zo heftig als gewoonlijk) en toen Mariëlle haar hand op de juiste wervel legde werd mijn paard rustig en liet ze zelfs haar hoofd zaken zodat de Osteopaat er beter bij kon!!! Wonderbaarlijk!!! Schijnbaar voelde het dus goed Lachen Helemaal los kwam hij zoals gezegd helaas nog niet dus gaan we over 6 tot 8 weken nogmaals die kant op. Nu krijgt ze eerst een week rust, en daarna kan ik heel rustig aan beginnen met longeren en als ze daarin haar evenwicht weer heeft gevonden kan ik er voorzichtig aan weer op gaan zitten. Dan zal ik haar er eerst van moeten overtuigen dat ze haar pijnlijke wervels niet meer hoeft te ontzien, en als ze dat door heeft moet ze als het goed is lekker ontspannen kunnen lopen (en hoef ik me dus niet meer druk te maken om een paard dat onder me uit probeert te rennen)

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:45

ik zet even een stipje...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:55

Eigenlijk vind ik het resultaat van de osteopaat nog wel meevallen eigenlijk. Al zou ik als ik jou was misschien voorlopig even met een normale trens gaan rijden om druk van het bit achter de oren even te vermijden Lachen

Toen de chiro (is iets anders dan een osteopaat) voor het eerst bij Walter kwam vond ze dit...
Afbeelding
Natuurlijk heb ik hem daarna nog een keer laten behandelen, zoals ze aanraadde.

Ik ga nog even teruglezen over de bachbloesems...

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 11:59

Ik rijd Gigi al een tijdje op een ongebroken trens. Van druk achtr de oren is dus geen sprake Lachen

Momenteel moet Gigi even op rust, tot na het weekend. Dan ga ik rustig aan beginnen met longeren Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:16

Ik wist niet zeker of je nog met dat bit reed Lachen
Heeft ze je nog tips meegegeven over hoe te longeren?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 12:18

Ja ik moet rustig aan beginnen, lekker met een halstertje, goed opletten wat voor signalen Gigi afgeeft en goed letten op haar balans. Veel overgangen en Gigi zelf het tempo laten bepalen.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 18:31

Inmiddels gaat het allemaal eigenlijk boven verwachting goed met mijn merrie! Ik ben heel erg verbaasd over de effecten van de behandeling door de osteopaat!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:28

Babje_84 schreef:
Inmiddels gaat het allemaal eigenlijk boven verwachting goed met mijn merrie! Ik ben heel erg verbaasd over de effecten van de behandeling door de osteopaat!

En hoe is het met de Bach?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 14:48

Ik merk wel dat de scherpe randjes er van af zijn. Onder het rijden is ze in ieder geval een stuk relaxter! Wanneer ik haar 'in de steek' laat (bijvoorbeeld in de bak even van haar weg loop) raakt ze echter nogsteeds in paniek. Een extra kuurtje komt daarvoor waarschijnlijk nog.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:07

Kan me voorstellen dat ze ook beter loopt omdat ze de osteopaat geweest is. Is ze van haar pijn bevrijdt.

Heb met mn ruin ook bach geprobeerd. Hij was verschrikkelijk boos en verschrikkelijk eigenwijs/respectloos. Er zijn heel wat druppels ingegaan en elke keer vond de bach mevrouw een andere verklaring. Uiteindelijk won mn gezonde verstand het van de druppels Koe

Edit: het is niet vervelend bedoeld, maar het is zonde als je er heel veel geld in stopt terwijl de oplossing misschien in iets wezenlijks ligt.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:23

Wat leuk dat je al zo snel positieve veranderingen opmerkt bij je paard, ook al is het maar klein.
Het lastige van dit 'behandelplan' is alleen dat, doordat je twee behandelmethodes naast elkaar legt, je uiteindelijk niet goed kunt zeggen wat nou precies welk effect heeft gehad.
Een osteopathische behandeling bv kan uiteindelijk namelijk ook 'tussen de oren' van je paard een hoop veranderen. Bv doordat hij geen pijn of bewegingsangst meer heeft.
Dus vind ik het niet raar dat je het samen hebt laten vallen, want je wilt uiteindelijk gewoon dat je paard lekker in z'n vel zit, maar als je het puur als experiment beschouwt: welke uitwerking beide therapieen nou hebben gehad op jouw paard, dan wordt je er niet zoveel wijzer van.

Het leuke is dat de 'nawerking' van een osteopathische behandeling nog wel zo'n 6 tot 8 weken kan duren, dus er kan nog een heleboel gaan veranderen in een later stadium.
Dit omdat de osteo-behandeling eigenlijk niets anders is dan de wegen vrijmaken (via de wervelkolom oa) voor het eigen lichaam, om weer in balans te komen, en hier heeft het lichaam wel even de tijd voor nodig. Dus aub niet te snel teveel willen doen met je paardje, gun hem de tijd!
Heel veel succes, hou je ons op de hoogte?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 20:27

Musjes schreef:
Kan me voorstellen dat ze ook beter loopt omdat ze de osteopaat geweest is. Is ze van haar pijn bevrijdt.

Heb met mn ruin ook bach geprobeerd. Hij was verschrikkelijk boos en verschrikkelijk eigenwijs/respectloos. Er zijn heel wat druppels ingegaan en elke keer vond de bach mevrouw een andere verklaring. Uiteindelijk won mn gezonde verstand het van de druppels Koe

Edit: het is niet vervelend bedoeld, maar het is zonde als je er heel veel geld in stopt terwijl de oplossing misschien in iets wezenlijks ligt.

Ik snap je reactie. Ik moet ook zeggen dat ik zelf nogal sceptisch was t.o.v. bach... ik had er het een en ander over gelezen en ik vond het allemaal zo onwijs zweverig... Ik was dan ook heel erg verbaasd toen ik veranderingen in mijn paard merkte. Niet veel, maar de scherpe randjes gingen er wel degelijk af. Dat was nog vóór de osteopathische behandeling dus dat is er geen invloed op geweest en ik moet dus, als scepticus, toch echt toegeven dat het geen onzin is! Als de tweede kuur niet de gewenste invloed heeft ga ik overigens niet verder met bach. Niet omdat ik het niet geloof, maar omdat ik niet zo van dat 'uitgeprobeer' houd... met echte medicijnen via een veearts zou ik ook geen hele waslijst uitproberen om te zien wat haar rustig krijgt. Als het niet werkt heb ik pech en moet ik haar verder accepteren zoal ze is.

Overigens (@am13 Lachen ) beschouw ik dit niet als een experiment Lachen ik probeer er idd alles aan te doen om ervoor te zorgen dat mijn paard het goed heeft en als dat betekent dat haar behandeling geen representatief beeld geeft m.b.t. een experiment dan zij het zo, ik ben een liefhebber, geen laborant Lachen (maar dat wist je denk ik al, wou het alleen nog even vermelden voor er misverstanden ontstaan Nagelbijten / Gniffelen )