Haflingerhengst Nobbie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: Haflingerhengst Nobbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:39

@ Caira: Ik neem aan dat je weet wat er gebeurd als je een merrie en een hengst samen zet? Vork

Arrisje heeft Nobbi nu net een maand denk ik, en ik twijfel er niet aan dat ze zelf ook kan zien dat hij te dun is. Maar dat is niet in deze ene maand gebeurd en is ook niet zo snel opgelost.
Ze heeft al gezegd dat hem verderweg weiden niet mogelijk is en opsluiten op stal is niet eens aan de orde.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:44

Een hengst samen met een ruin is ook altijd nog maar de vraag of dat goed gaat... want de hengst kan de ruin alsnog aanvallen om zijn teritorium te bescermen voor 'zijn' merries. Dus ook niet handig...

Ik denk dat het zicht op andere paarden en kunnen ruiken meer dan genoeg is voor een paard (hengst)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:09

Mooi dier! Foto 4 doet hem er een beetje lang uit zien (en daar ben ik niet zo'n fan van), maar ik heb het even nagemeten en da's zeker niet het geval. Heb je toevallig geen mooie vierkante standfoto die recht van opzij getrokken is? Zijn hals ziet er prima uit en hij heeft een mooi hoofd. Ik ben benieuwd naar zijn afstammelingen. Lachen

Mijn hengst (die overigens niet dekt) zit wel binnen, maar komt regelmatig buiten. Dat doet hij met zijn buurman, zodat het dier ook nog een sociaal leven heeft. In het begin, toen die andere hengst nog maar een veulen was, viel de oudere hem aan. Nu is dat al heel fel gebeterd; in 't begin ambeteren ze elkaar nog even en er wordt wat gesteigerd, gebokt en gebeten, maar niks ernstigs. Ik vind het voor beiden belanrijk dat ze zich ook op sociaal vlak kunnen uitleven...

Groeten, SuSEQ

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:07

Voor geen enkel paard is het kunnen zien en ruiken van paarden genoeg. Paarden hebben behoefte aan lichamelijk contact, en de veiligheid van de aanwezigheid van een ander dier.
Wij hadden een shetlanderhengst, stond altijd bij de merries in. Elk jaar komen er manegapaarden logeren, die hebben vakantie. Hij scheurde dag in dag uit langs het draad in het weiland, maar hij werd nooit zo schraal.

Je hoeft hem toch ook niet bij merries met veulens te zetten? Maar gewoon bij merries die gedekt door hem mogen worden lijkt me wel. Onze hengst stond elke dag bij ze, waren ze hengstig dan dekte hij, en zo niet, dan niet. Dan was hij gewoon de beschermer van de kudde.

Ik blijf hem ook te schraal vinden, dekseizoen of niet.

Marlo_es

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:52

Zeker het uitvergroten waard hoor! echt! Pling wauw wat een lekker dier Pling

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:53

Mijn hengst staat gewoon met een ruin op het land. Merries staan op een afstand van 10 meter. Het is maar net wat je zelf graag voor je paard wilt. Ik ga volledig met berdien mee.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:29

Hoi Arrisje ;
Ik vind persoonlijk dat je ( onterecht) veel kritiek krijgt op de conditie van je hengst.
Toegegeven ; hij zou iets meer in het vlees mogen staan maar de meeste Haffen van tegenwoordig zijn gewoon TE vet
( jaja mensen >>> laat de kritiek maar komen)
Het is een sober ras ( idd veel koudbloed) maar als de hormonen van een hengst opspelen ; dan is daar moeilijk tegen op te voeren. Zelfs mijn mini Shetter heeft er last van Tong uitsteken
Zijn kleur is prachtig, behang is goed ....idd wat lang in de rug maar zo worden ze tegenwoordig wel gefokt >>> als veredelde haffies / rijpaarden ...
Moest mijn 31 jarige merrie er zin in hebben , dan zou hij hier zo welkom zijn Lachen
Helaas weet ik niet hoe ik foto's moet opladen anders liet ik het zien Knipoog Haha! Vork
Succes nog verder & ik volg je topic Lachen

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:11

devi786 schreef:
Hoi Arrisje ;
Ik vind persoonlijk dat je ( onterecht) veel kritiek krijgt op de conditie van je hengst.
Toegegeven ; hij zou iets meer in het vlees mogen staan maar de meeste Haffen van tegenwoordig zijn gewoon TE vet
( jaja mensen >>> laat de kritiek maar komen)
Het is een sober ras ( idd veel koudbloed) maar als de hormonen van een hengst opspelen ; dan is daar moeilijk tegen op te voeren. Zelfs mijn mini Shetter heeft er last van Tong uitsteken
Zijn kleur is prachtig, behang is goed ....idd wat lang in de rug maar zo worden ze tegenwoordig wel gefokt >>> als veredelde haffies / rijpaarden ...
Moest mijn 31 jarige merrie er zin in hebben , dan zou hij hier zo welkom zijn Lachen
Helaas weet ik niet hoe ik foto's moet opladen anders liet ik het zien Knipoog Haha! Vork
Succes nog verder & ik volg je topic Lachen

31 jarige merrie...die wil ik eens zien. Zoek maar snel uit hoe je die foto's hier op krijgt. Knipoog

Ik heb gekeken in arrisje haar profiel en de hengst ziet er daar wel iets voller en rustig uit. Voller maar nog niet vol genoeg en daarom als hij dan int dekseizoen komt en er komen wat kilo's af dan heb je niet veel meer over. Mss moet je hem in de winter wat meer vetmesten ofzo.

Ik heb zelf twee hengsten en een ruin die samen staan, merrie's staan een weide ernaast wel hebben ze geen zicht op elkaar. Dit gaat prima....zijn wel geen dekkende hengsten en dikkere hengsten.

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:15

Ik vind hem prachtig, mooi kleur, mooi koppie. Tsja dekseizoen, begrijp wel dat ie zijn calorietjes heel snel verbrand Knipoog Haha!