mijn nieuwe aanwinst! 2.5 jarige hengst (v. Sunny boy)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: mijn nieuwe aanwinst! 2.5 jarige hengst (v. Sunny boy)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:40

Sannah schreef:
dees_daan schreef:
dat de hengsten voor de keuring zijn klaar gemaakt, vind ik geen excuus, sorry..

Het is geen excuus, maar een goede reden. Verder kan niemand hier beoordelen hoe er straks met dit paard omgegaan wordt; misschien gaat ie straks wel voor een paar maanden het land in Lachen

Leuk om de foto's te zien met jou erop, Maud! Daarnaast vind ik het fijn om te zien dat je professioneel reageert op de verschillende reacties hier en je niet laat verleiden tot...

om het dier nu al 4 keer per week te rijden? nee dat vind ik geen goede reden ik vind het een excuus, en veel te jong, 4 keer per week vind ik veel te veel, daarnaast is het dier al een maand ohz, sorry maar dit vind ik in een manier van hoe help ik mijn paard naar de knoppen.. en dat vind ik erg zonde van dit mooie dier.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:44

Nou ja...ik zal na deze post waarschijnlijk niet meer reageren..

Maar ik ben wel blij te zien dat er nog mensen zijn die ook aan hun paard denken en niet alleen aan hunzelf....

(@pasha: het paard raakt er echt niet van in de war hoor als hij weer lekker in de wei mag....denk eerder het tegenovergestelde...)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:51

Zoooo, 2.5 jaar. En ik dacht dat 4.5 vroeg zat was.
Ik laat mijn paard liever een een jaar of 2 langer staan, dan dat hij later zo'n last krijgt doordat hij op 2.5 jaar zo intensief gereden werd.

Oke nu even verder:
Ontzettend mooi dier, en heel veel plezier ermee.
Als het op aanraden van de DA zo vroeg is ingereden, dan heb ik er geen problemen mee.
Maar ik zou hem toch nog even dat ene half jaartje laten staan.

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:37

Mooi ding! Kwijl

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:38

Je hebt een prachtig dier!!!!!!
Maar geef hem please ook kans om uit te groeien, dan zul je uiteindelijk langer plezier van hebben.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:49

daNiielle_ schreef:
Ik laat mijn paard liever een een jaar of 2 langer staan, dan dat hij later zo'n last krijgt doordat hij op 2.5 jaar zo intensief gereden werd.

Oke nu even verder:
Als het op aanraden van de DA zo vroeg is ingereden, dan heb ik er geen problemen mee.

Wat een aparte uitspraak. Er zijn maar zat paarden die met hun 2.5 aangereden zijn en later niks zijn gaan mankeren hoor. Vanaf de foto's valt daar niet over te oordelen.

Gewoon zo doorgaan. Je hebt goede begeleiding en dus voldoende mensen om je heen die er verstand van hebben. Ik snap sowieso niet zo goed dat zoveel mensen hier maar blijven hameren op de leeftijd van je paard Een ieder is voorzichtig op zijn of haar eigen paard, en daardoor ook op zijn of haar eigen manier. Verantwoord rijden op een 2.5 jarige is absoluut niet verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:54

talented schreef:
daNiielle_ schreef:

Oke nu even verder:

Wat een aparte uitspraak. Er zijn maar zat paarden die met hun 2.5 aangereden zijn en later niks zijn gaan mankeren hoor. Vanaf de foto's valt daar niet over te oordelen.

waarom vind je dat apart? ik wil mijn paard rug problemen besparen, ik snap echt niet waarom er niet een half jaartje gewacht kan worden, is dat zo vreselijk dan? ik vind ze nog zo kleuter als ze 2,5 zijn. daarbij, voor hun 3e inrijden vind ik gewoon niet kunnen. en ik snap ook niet waarom dat zou moeten, haastige spoed is zelden goed Knipoog
Gewoon zo doorgaan. Je hebt goede begeleiding en dus voldoende mensen om je heen die er verstand van hebben. Ik snap sowieso niet zo goed dat zoveel mensen hier maar blijven hameren op de leeftijd van je paard Een ieder is voorzichtig op zijn of haar eigen paard, en daardoor ook op zijn of haar eigen manier. Verantwoord rijden op een 2.5 jarige is absoluut niet verkeerd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-02-08 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 21:58

hmmm ik denk dat dit nog wel eeuwig door kan blijven gaan, de beste stuurlui staan toch aan wal zeggen ze wel..

ik heb nog nooit problemen gezien met mensen om mij heen die op dezelfde manier te werk gaan met hun paarden als ik. de paarden willen allemaal graag werken, zien er super gezond uit en zitten goed in hun vel. komen niks te kort..

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:00

Het is inderdaad een eindeloze discussie. Maar op concours zie je ook wel eens van die 4 a 5 jarige onbespierde, onstuimige en nog vrij groene paarden voorbij komen. Daar heb ik persoonlijk ook weinig mee!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 22:03

talented schreef:
Het is inderdaad een eindeloze discussie. Maar op concours zie je ook wel eens van die 4 a 5 jarige onbespierde, onstuimige en nog vrij groene paarden voorbij komen. Daar heb ik persoonlijk ook weinig mee!

klopt, vraag denk ik maar een slotje aan, en dat is niet omdat ik me niet kan verdedigen, maar gewoon omdat ik dat niet nodig vind omdat te doen. het is mijn beslissing om het zo te doen, en voor mijn gevoel zit dat goed Lachen dus toch bedankt iedereen voor de leuke reacties. en de anderen, ook bedankt voor hun reacties, als ik er iets mee kon ging ik dat zeker doen maar in dit geval is dat dus niet zo Lachen

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:10

Talented, het betekent toch niet dat je paard per definitie onstuimig en onbespierd is als je op latere leeftijd begint met zadelmak maken? Want zo laat je het nu wel overkomen in je post.

En klopt, het is een eindeloze discussie. Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen, heb nu ook een 2.5 jarige staan die qua uiterlijk toch heel wat lijkt, maar hij mag nog even kleuteren voordat ik ermee begin. Tijd zat Lachen . Maar goed, dat is mijn mening en daarmee wil ik ook niet zeggen dat iedereen het op mijn manier moet doen Knipoog .

Maar neemt niet weg dat je een heel mooi paard hebt gekocht rockey! Prachtdier en idd, echt een eyecatcher Ja !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:11

talented schreef:

dat vind ik een kwestie van te snel op concours gaan met een jong dier, onstuimig, groen, en onbespierd zijn ze allemaal als ze net onder het zadel zijn ongeacht leeftijd..

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:12

Het is toch heel normaal dat paarden vanaf dat ze 3 zijn (wat hij nu feitelijk is!!) zadelmak gemaakt worden?
Ik zie echt het probleem niet.
Rockey weet zelf dondersgoed dat ze niet iedere dag een uur met zo'n dier moet gaan trainen Rolleyes

Maar, Rockey, je hebt echt een supergaaf dier gekocht! Ja

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:13

@Rockey: De keuze is nog altijd aan jezelf....dat lijkt me logisch...

BTW: Onstuimige 4 en 5 jarigen op concours vind ik niet raar...je moet een keer beginnen...(niet te vroeg dus..).
Dat zie ik liever dan een 2 jarige ohz...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:15

Bettine schreef:
Het is toch heel normaal dat paarden vanaf dat ze 3 zijn (wat hij nu feitelijk is!!) zadelmak gemaakt worden?
Ik zie echt het probleem niet.
Rockey weet zelf dondersgoed dat ze niet iedere dag een uur met zo'n dier moet gaan trainen Rolleyes

Maar, Rockey, je hebt echt een supergaaf dier gekocht! Ja

uhh...feitelijk issie nog maar 2,5 jaar hoor.... Slapen

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:23

Ligt er maar net aan welke feiten je bekijkt Lachen

Volgens het stamboek verjaren paarden op 1 januari, dus is deze nu 3 Lachen

Maargoed, wat dan nog?
Pff wel een hoop mutserig gedoe hier zeg.
Een paar keer in de week voorzichtig met je 3 jarige aan de gang is toch niks mis mee?
Dit paard ziet er al heel volwassen uit en het lijkt gewoom prima te kunnen.
Wanneer je een nog zeer overbouwde ielige 3 jarige hebt staan is het een ander verhaal, maar da's hier echt niet het geval...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:24

Hij is gaaf Rockey, ik zou ook zo voor hem zijn gevallen.

Paintlinger schreef:
uhh...feitelijk issie nog maar 2,5 jaar hoor.... Slapen

Is hij van augustus 2005 dan?

Marieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:26

Je hebt echt een gaaf dier gekocht Maud!
Gelukkig weet je zelf ook dat je goed zit en bezig bent.

Vind het alleen heel erg jammer dat er meteen wordt ''gezeurd'' dat ie ''te jong'' is. Ze heeft hem eenmaal zo gekocht en licht trainen is niks mis mee. Iedereen doet het op zijn eigen manier of het nou 2,5 is met een lichte training of 4 jaar met een wat zwaardere training, het blijft ieders eigen keus en daar hoeft geen discussie uit voort lijkt me zo. Lachen

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:29

tof dier zeg!
lekker op t gemak, kun je veel plezier van hebben!

En denk ook wel dat Rockey heel goed weet hoe ze met zo'n jong dier aan de slag moet!

Veel succes meid!

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:32

Kwijl Gaaf paard!
Hij ziet er goed uit! Als je er niet bij had gezet dat ie pas 2.5 was had ik dat zo niet aan em gezien, vind hem er niet als een baby uitzien (positief)!
Het ene paard kun je prima met 2.5 inrijden en met het andere kun je dat beter niet doen, ligt aan de groei etc vind ik. Volgens mij gaat het prima met deze en neem aan dat je nog geen Z oefeningen met hem doet Knipoog
Heel veel succes met deze nieuwe topper!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:35

Bettine schreef:

Ach ja, tis maar net wat je het beste uitkomt denk ik.... Nors opkijken

KarinvdM schreef:

Geen idee maar de titel zegt "2,5 jarige hengst"...
Dus ik denk dat ik hieruit kan afleiden de eigenaar niet met de "Per 1 januari....-regel" werkt Lachen

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 22:39

Paintlinger schreef:
Bettine schreef:

Ach ja, tis maar net wat je het beste uitkomt denk ik.... Nors opkijken

KarinvdM schreef:

Geen idee maar de titel zegt "2,5 jarige hengst"...
Dus ik denk dat ik hieruit kan afleiden de eigenaar niet met de "Per 1 januari....-regel" werkt Lachen

weet je dat voor een 2.5 jarige mini pony hengstje, stijgeren ook niet zo goed is voor zijn beentjes Ach gut

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:41

Hij is van begin mei 2005, dus 2,833333333333 jaar Haha!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:41

Ik vind het ook niet zo raar om even door te pakken met eentje die klaar is gemaakt voor de HK. Ze zijn al gelongeerd, kennen een singeltje, ik zie niet in waarom je die weer moet wegzetten.
Rockey rijdt hem vast geen uur per dag en de piaffe en de passage laat ze vast ook nog wel achterwege. Zo om de dag 20 minuutjes wat rijden lijkt me niet zo'n probleem.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:44

Jammer dat er in dit topic met zoveel vooroordelen gekeken wordt.
De paarden waar iedereen helemaal enthousiast van wordt bij de hengstenkeuring zijn ook allemaal zadelmak gemaakt en dat is misschien niet ideaal maar het gaat in heel veel gevallen prima omdat het door vakmensen wordt gedaan die goed naar hun paarden kijken.
Die maken vaak minder kapot dan een goedbedoelde amateur met een paard dat een jaar ouder is.

Het gezeur over 2,5 of 3 jaar vind ik een beetje overkomen alsof er gezocht wordt naar een stok om mee te slaan. Het is gebruikelijk dat je om deze tijd van het jaar over 2,5 of 3,5 enz spreekt om verwarring te voorkomen of een paard nou 2, 3 of 4 is.