Paard 2008 - Bitloos paardrijden (zondag)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Paard 2008 - Bitloos paardrijden (zondag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:27

Wat een onzin... Gaan we straks ook alle subtoppers zonder cap veroordelen? Elk maakt zijn eigen keuze over cap ja of neen. Princesa geeft toe dat ze geregeld zonder rijdt. Dat is haar keuze. Net zo goed als het Voest zijn keuze is om enkel mensen met cap in zijn piste te willen. Maar hij had toch even zijn microfoontje kunnen afzetten...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:44

Het lijkt bij deze discussie wel of het niet dragen van een cap een grove vorm van dierenmishandeling is. Ik heb vele shows gezien waar een cap dragen gewoon niet past bij de voorstelling. Daar wordt ook niet over gezeurd. En inderdaad bij het inpakken voor bijvoorbeeld een vakantie of clinic zelf ook nooit eens een cap vergeten hoewel je die elke dag draagt. Ze geeft toe dat ze met cap had wel rijden maar ook duidelijk aan dat ze niet in de gelegenheid werd gesteld om deze op te zetten.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:05

De foto's zijn toch wel erg mooi geworden hoor!

Ik was eerst van plan te gaan, besloot toen vanwege de afstand niet te gaan en heb nu spijt Bloos Haha! !

Vage discussie over dat voorval met Voest. Het gedoe rondom die cap boeit me niet zo, deze discussies hebben we hier op bokt al zo vaak en voor-en-tegen worden het toch niet eens ...

Wel ben ik toch benieuwd naar het vooraf loswekren van Voest. Is dat echt zo agressief gegaan of hebben omstanders het niet helemaal begrepen (paard wegsturen en laten lopen, later naar je toe laten komen)?
Ik vind Voest eigenlijk juist wel heel goed, zijn instructies erg duidelijk en zelf werk ik opdezelfde (??) manier met mijn paarden maar dat heeft op geen enkele manier met agressie of breken te maken!!!!
Wie vertelt er meer over?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 20:08

Ja daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, in de piste deed hij sowieso niks agressiefs oid, gewoon beetje wandelen, daarna aan de dubbele lijnen en daarna menhouding er achteraan.
Hij zei toen idd dat hij dat al even voorbereid had in de losrijbak en het paard er toen wel heftig op reageerde.

Ben ook wel benieuwd wat hij dan gedaan heeft in de losrijbak.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:12

Ik heb er een nieuw topic over geopend onder Informatief/Disciplines/Van Nature/Natural Horsemanship (""Emiel Voest op Paard 2008, freestyle of breken?

(Ik weet niet hoe je een link moet maken Bloos )

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 20:14

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:22

Ik vind het uitermate triest dat sommigen Emiel Voest op zijn professionaliteit beoordelen, als je niks van NH, loswerken of what so ever begrijpt, kun je beter je mond erover houden.

Die man weet heel goed wat hij doet en heeft dat paard terug op zijn plaats gezet (hetzij in de voorring of niet), maar als je dat dier te soft behandeld zoals zijn eigenaresse er mee om ging in de ring (heb het zelf gezien), krijgt het dier zijn zin door imposant over te komen.

Hij nam gewoon een loopje met haar ook al was het angstig, als je er ook maar iets van begrijpt, weet je dat je het op de rug van zo'n dier niet opgelost krijgt en was het verstandig geweest om af te stappen. Is niet gebeurd!

Dat paard is helemaal niet gebroken door Emiel en ook al stond ie glazig op de trailer oid te kijken, dat komt alleen omdat het dier de informatie aan het verwerken is.
Als je niet weet hoe je met een paard hoort om te gaan en niet begrijpt hoe een paard denkt, kun je beter een andere sport kiezen!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:26

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:27

Miska volgens mij had de eigenaresse van dat paard niet om een behandeling gevraagd maar hem enkel aangeboden ter demonstratie. Lijkt me nogal een verschil.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:28

Miska schreef:
Hij nam gewoon een loopje met haar ook al was het angstig, als je er ook maar iets van begrijpt, weet je dat je het op de rug van zo'n dier niet opgelost krijgt en was het verstandig geweest om af te stappen. Is niet gebeurd!

Ik vond eigenlijk dat ze het wel goed oplostte door te stoppen op het moment dat 'ie een tijdje braaf was geweest Ja Ondanks dat iedereen op een show zat te wachten ...

Wbt Voest: ik ben ook altijd erg fan van zijn methode en wat er precies daar in de losrijbak is gebeurd, zullen we toch niet te weten komen. Ik hoop dat het inderdaad allemaal meeviel/verkeerd geinterpreteerd werd door de eigenaresse. Voest zei tijdens de show wel dat het paard achter even heftig had gereageerd. Ben ook wel beniewd naar meer uitleg, dus verhuis ook even mee naar andere topic.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:41

Dinopino schreef:
Miska volgens mij had de eigenaresse van dat paard niet om een behandeling gevraagd maar hem enkel aangeboden ter demonstratie. Lijkt me nogal een verschil.

Als je je paard ter demo aanbiedt, moet je ook accepteren wat zo'n iemand met je paard doet.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:44

Tot op zekere hoogte. Als ik mijn paard aanbiedt voor een demo lange teugel accepteer ik het niet als zo iemand er ineens een zadel op legt. Of, zoals in dit geval, zonder overleg een dominantieverhaal gaat uitvechten. Het blijft tenslotte jouw paard en de persoon die je paard leent moet daar wel op die manier mee omgaan die jij prettig vindt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:44

Miska schreef:
Dinopino schreef:

Als je je paard ter demo aanbiedt, moet je ook accepteren wat zo'n iemand met je paard doet.

daar ben ik het zeker niet mee eens....
als ik mijn paard aanbied om een demo lange lijnen te geven verwacht ik ook dat dat is wat ermee gaat gebeuren....
als ik dan vervolgens kotsneigingen krijg (zoals de eigenaresse het verwoordde) over de manier waarop er met mijn paard wordt omgegaan en ik zie dat er dingen van hem gevraagd worden of gebeuren die niet van tevoren besproken zijn, dat staat mijn paard binnen 5 min weer op de trailer!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:47

Maroush schreef:
Miska schreef:

Ik vond eigenlijk dat ze het wel goed oplostte door te stoppen op het moment dat 'ie een tijdje braaf was geweest Ja Ondanks dat iedereen op een show zat te wachten ...

Wbt Voest: ik ben ook altijd erg fan van zijn methode en wat er precies daar in de losrijbak is gebeurd, zullen we toch niet te weten komen. Ik hoop dat het inderdaad allemaal meeviel/verkeerd geinterpreteerd werd door de eigenaresse. Voest zei tijdens de show wel dat het paard achter even heftig had gereageerd. Ben ook wel beniewd naar meer uitleg, dus verhuis ook even mee naar andere topic.

Breng dan een dier mee waar je wel een show mee weg kunt geven, om de dingen te presenteren waar het omgaat, de hele presentatie was in mijn ogen op deze manier een aanfluiting!
Dat het zo lopen kan, is uiteraard aanwezig omdat het een dier blijft, maar los de situatie dan ook met meer verstand op, het heet niet voor niks GROND werk.
Zet dan ook je ego op zij en stap af en leid je paard zoals het hoort. Ga niet dat gevecht aan, want dat verlies je altijd op deze manier.

SuusJj_tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:47

Geweldige foto's!

Wat een raar verhaal..
Ze moest de bak weer uit omdat ze een cap op moest?
Dan zet je toch een cap op je hoofd.. :S

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 20:51

Mja maar Voest kan er geen demo lange lijnen mee geven als er dominantie problemen zijn, lijkt mij?
Dus heel raar vind ik het niet dat hij die eerst op wil lossen en aangezien hij toch meer bekend staat om z'n freestyle/NH/etc dan om z'n lange lijnen werk, vind ik het wel logisch dat hij dat er ook in meepakt.

Clinic lange lijnen geven terwijl het paard alleen maar naar de uitgang wil wordt 'm natuurlijk niet.

Maar goed, ik weet verder niet wat er precies gebeurd is, dus kan er niet over oordelen. Ben daarom dus wel benieuwd wat hij nou gedaan heeft, dus als iemand die dat wel gezien heeft daar iets preciezer over zou willen zijn zou ik dat wel fijn vinden, dat geeft toch een wat completer beeld Lachen .

Wat ik gezien heb was iig een leuke, leerzame clinic.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:53

Die dame van 'ik wil geen cap op', haar Anda had supersmalle hoefjes, om bang van te worden.

Ik zat er naar te kijken en vond het helemaal niks , verder een mooi paard, maar wat heb je eraan als ie op zulke torentjes moet lopen. Hij zwaaide ook heel erg uit met zijn voorbenen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:56

Anda's staan bekend om hun smalle hoeven en op het "uitzwaaien met de benen" zijn ze eeuwen lang gefokt omdat de spanjaarden dat mooi vonden...

Renza > Als hij vanwege dominantie problemen niet met het paard kan werken lijkt het me dat hij samen met de eigenaresse naar een plan van aanpak kijkt of een ander paard vraagt en niet op eigen houtje met het dier aan het werk gaat, zo zou ik het iig oplossen...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:57

Arabesk stond jij ook nog bij een standje ofzo?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:00

Bojangles schreef:
Arabesk stond jij ook nog bij een standje ofzo?

nee ik zou de aankondigingen doen bij de shows samen met iemand anders, maar dat ging op het laatste moment niet door

met de NHdag hadden we wel een standje, maar ik ben niet zo'n standjes mens, je staat daar maar de hele dag te staan en te staan Ziek

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:03

Gaven foto's echt waanzinnig was alles bitloos?!
echt wel gaaf!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:03

Arabesk schreef:
Die dame van 'ik wil geen cap op', haar Anda had supersmalle hoefjes, om bang van te worden.

Ik zat er naar te kijken en vond het helemaal niks , verder een mooi paard, maar wat heb je eraan als ie op zulke torentjes moet lopen. Hij zwaaide ook heel erg uit met zijn voorbenen.

Wat is de relevantie van jouw opmerking over die hoeven?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:05

ja sorry beroepsdeformatie, maar het viel me gewoon op, zo smal als ze waren....

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 21:06

Clown Zal nog een keer foto's maken van een NH iets, krijg ik gelijk hele discussies in m'n topic Huilen van het lachen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:10

Bloos Je hebrt volkomen gelijk. Maar je fotos zijn wel super duidelijk En ook leuk dat er verschillende stijlen te zien zijn van bitloosrijden.