Blissfully is haar oogje kwijt!!(Kan schokkend zijn)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bitterbal

Re: Blissfully is door een ongeluk haar oogje kwijt!!(6 maand ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:05

ik vind ook dat je een goede keuze hebt gemaakt en zou diezelfde keuze ook zo maken. Wij hadden toendertijd op stal een connemara pony, Pino.. wat een heerlijk beest. Ook zij had maar 1 oog, de andere kant was slechts een holte. Je moest nooit stil zijn als je langs haar rechterkant liep want dan schrok ze zo erg. Maar als je tegen haar praatte vond ze het niet erg. Helaas had ze meer problemen aan haar benen en moest ze tijdens een operatie aan haar benen ingeslapen worden. Maar met dat ene oog redde ze zich prima. Liep lekker in de wei met andere paardjes, werd nog mee gereden, ook buiten. Heerlijk beest was dat...

Sterkte met je veulentje!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 16:56

Ik vind dat ze zich al snel weet te redden met een oogje minder.
Ik heb ze door de harde grond niet meer op de paddok gezet.
Maar momenteel is ze weer rustig op stal,ze staat in een grote ruime box en met ruwvoeder zoveel ze wil,dus de verveling is nog niet zo erg.

Morgen komen er weer foto's.
Haar oogkast begint een holte te vertonen,niet fel ,maar de ergste zwellingen zijn wel weg.

dodi459

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:36

Fijn dat het goed gaat!! Hier gaat het ook steeds beter, gister is de hechting eruit gehaald..het is erg mooi.. Ik zal een foto plaatsen, als dat mag! Het is natuurlijk jou topic Knipoog
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4JBUWMZA.jpg

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:28

Savath, onze Beau moet het vanaf drie weken ook zonder oog doen.
Ze redt zich er prima mee. Niet schrikkerig aan die kant oid

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:10

Beaujolette net na de operatie:
Afbeelding

Beautje nu:
Afbeelding

Op internet vind je inderdaad niet veel info, maar wel als je met mensen praat op concours bijv. dan kom je ineens tot de ontdekking dat er heel veel paarden lopen die of blind zijn of een oog missen en het toch heel erg goed doen.

Bij Beau hadden we ook de keuze of inslapen of opereren.Bij een hengstveulen hadden we eerlijk gezegd wel getwijfeld Bloos
Maar met een merrie absoluut niet. Ze wordt volgend jaar gedekt en gewoon beleerd!
Pben voor meer info mag altijd.

dodi459

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:18

Zo! dat ziet er netjes uit! Ja

Bij Jolita begint het er ook steeds mooier uit te zien!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:19

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:25

Goede keus.
Wat ziet het er apart uit zeg.
Mijn verzorgpony heeft van de zomer ook trap tegen oog gehad kan alles nog. Zelf met dekken(is hengst) gaat het super goed

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 00:09

Oh jeetje, arm diertje.

Ik heb eens een fotoreportage gehad van een Haflinger met 1 oog en daar hebben ze naar mijn weten gewoon niks mee gedaan verder. Gewoon zo gelaten hoe het was en geen oogbol oid erin. Was ook een andere reden waarom het oog er uit moest (kanker).

Ik hoop dat ze goed geneest en met één oog de wereld verder ontdekken is ook spannend, misschien nog wel spannender. Knipoog

Maar oh, wat zou ik in paniek zijn geweest als dit mijn Heaven was overkomen. Bloos!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 10:05

Mensen,bedankt voor de foto's,en jullie verhalen,ik heb er echt wat aan!
Die beau,is een echte beauty,en zoals ze nu is valt het bijna niet op dat ze daar een oog mist vanop afstand.

Ik denk ook dat de keuze hier vooral gevallen is omdat het een merrie is,bij een hengstje zouden we ook erg getwijfeld hebben.
Laten jullie beau gewoon bij jullie andere paarden op de weide, of heeft ze gewoon een goed maatje en blijft ze daarbij?

Ik ben nu bang om ze later in de groep te zetten,met haar mams heb ik het wel gedaan,maar die ziet uit haar slecht ook nog wat vaag,maar bliss heeft maar 1 en als dat ook wat overkomt!
Ik weet niet goed wat te doen dan.

Ik ben wel geschrokken van hoeveel mensen hier een paard hebben met 1 oog.
Nu heb een iets beter beeld van waw,het zijn dus niet allemaal lastige schichtige paarden!!
Want hier wordt me vaak verteld(boeren onderling) dat ik er niet meer dan een fokmerrie kan van maken.

Muzefee: hier was echt paniek!!

Ook het lease paardje ziet er niet lelijk uit met haar 1 oogje.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:56

Beau staat in de opfok met 2 andere inmiddels tweejarige en een fokmerrie. Ze gaat echt supergoed, en is ook de enige die uitbreekt Nagelbijten / Gniffelen Ze heeft echt een eigen wil, maar bij haar vind ik dat dus echt geweldig.
Na de operatie was ze ook zo weer wakker en stond ze binnen 5 minuten weer. De artsen stonden versteld van haar vechtlust.

Beautje is verre van schrikachtig, ze is werkelijk nergens van onder de indruk. ( zelfs stroomdraad houd haar niet tegen Haha! )

dodi459

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:58

Jolita schrikt ook nérgens van Je kan gewoon dat gedeelte waar het oog zat aanraken en dan nog schrikt ze niet...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:09

De moeder van Dennis mist ook een oog. Een beetje het zelfde verhaal, er een klap op gehad, erg beschadigd en wat nu. De eigenaar heeft voor de makkelijkste en paard vriendelijkste oplossing gekozen. Boel er uit halen en dicht laten naaien (en er dus een 'gat' laten zitten). Als je het niet weet zie je het niet, het gaat om een shet met een MEGA bos manen.
Dit hele verhaal is gebeurd toen Dennis bij haar aan de voet liep, Dennis word dit jaar al weer 11 en z'n moeder doet het er nog steeds prima mee. Ik heb geen idee of die merrie trouwens betuigd of bereden is, ze is altijd fokmerrie geweest.

Ik zelf heb ook een merrie die grotendeels blind is. Aan 1 kant ziet ze niets (door staar) andere kant ziet ze ook slecht. Ik heb er geen last van. Ik ga volgend weekeind M voor de wagen starten en ze loopt thuis op L nivo ohz. Alleen springen vind ze erg moeilijk en buitenrijden doe ik haar geen plezier mee (bos en strand wel, langs de weg niet).
Beide merries zijn niet schikkerig, eigenlijk zelfs super mak. Beide zijn het echte kinderpony's.

Succes er mee Lachen. Super dat je haar een kans geef.

LoTjE22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:32

Heel goed dat je deze keuze hebt gemaakt, je zal zien met de tijd dat t beter gaat en dat bliss er goed mee overweg kan.

Toen mijn haflinger 8 jaar was kreeg ze een oogtumor, daarvoor had ik ook aantal keuzes, ik heb de keuze ook gemaakt om de oog er uit laten halen.
Maar bij mij is het geval iets anders, lotje had een oogtumor (wat later helaas terug kwam)

Ik denk dat op zo'n jonge leeftijd van het beestje helemaal wel goed komt kwa alles en de sport. Maak je dus geen zorgen, nergens voor nodig.

Ik wens bliss veel beterschap en dat ie er snel weer boven op komt.

Ik denk haast dat het er zo wel uitkomt te zien.
Afbeelding

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 02:31

Ach die fotos, sneu voor d'r. Maar ik vind het ook geen reden om haar te laten inslapen. Ik heb een paar paarden gekend die blind waren of maar 1 oog hadden. Het kan Lachen Maar wel zielig voor de kleine popje Ach gut

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 20:04

Zoals beloofd,hier de enkele foto's van de operatie zelf.
Ik heb de bloederigste weg gelaten want ik wil hier geen sensatie maken,alleen tonen hoe het een beetje in zen werk gaat en hoe groot de massa is die wordt weggenomen.

Ps: vandaag zijn de draadjes verwijderd,en ze was erg flink!!

Ik heb nog een vraagje willen de mensen die hier foto's of liks geplaatst hebben mee werken aan de wiki hier op bokt over oogenulatie!!
Graag dan je toestemming om de foto's voor dat doeleind te mogen gebruiken en dat wiki ze dus mag gebruiken.
Ik plaats enkel foto's vanwie ik toestemming heb,dus graag jullie antwoord,(Ja of neen = even goede vrienden)

Maar via wiki gaan we dus wel wat bekendheid aan deze zaken geven en krijgen wat meer eenogigen de kans om te ontplooien.
Afbeelding
hier is haar oogje er nog in,klaar om verwijderd te worden.

Afbeelding

Hier zijn ze het oogje aan het losmaken

Afbeelding
Hier is de oogbol met zenuwen verwijderd(let op de grootte van het geheel dat verwijderd is,dat wordt later de grootte van de holte ongeveer)

Afbeelding
De oogkast zonder oogbol

Afbeelding

de oogholte dicht genaaid.

Ik heb nog veel foto's van de tussen stappen ,maar die zijn te bloederig.

Ik wil wel mijn da ''Stefan de Keersmeaker'' bedanken om deze foto's te maken en zijn toestemming te geven deze op bokt te zetten.

dodi459

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:12

Ik vind het er niet eng uitzien omdat ik in de afgelopen weken bij Jolita ook vreselijke dingen heb gezien Ja Bij Jolita moesten ze veel meer weghalen omdat er nog een ontsteking zat. Je kan haar nu nog zien knipperen, heel apart om te zien Lachen

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 20:14

Hi,dat knipperen doet bliss ook,dat is raar,want je merkt dat de huid mee werkt met het andere oog.

dodi459

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:20

Ja is apart om te zien hé? Ik moet zeggen dat ik het eerst niet eens in de gaten had, tot dat mijn stalbaas het zag en vertelde Lachen

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 20:26

Joline_

Re: Blissfully is haar oogje kwijt!!(Kan schokkend zijn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:34

Zo'n dier kan een heel normaal leven leiden hoor. Wij hebben een ruin op stal staan met 1 oog. Bij hem is alleen de oogkas er nog wel en dus gewoon leeg. Hij loopt overigens Z in de dressuur.

Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:08

Wat ziet het er supernetjes uit nu zeg!
Zo te zien gaat het heel goed nu met dr! *LOL*

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:18

xLienepienx schreef:
Zo'n dier kan een heel normaal leven leiden hoor. Wij hebben een ruin op stal staan met 1 oog. Bij hem is alleen de oogkas er nog wel en dus gewoon leeg. Hij loopt overigens Z in de dressuur.

Helemaal mee eens Ja
Zal wel een nare ervaring zijn en zijn geweest denk ik zomaar Ach gut Maar gaf de DA jou echt de optie om je veulen te laten inslapen? Scheve mond Bedoel, persoonlijk vind ik dit nogal vreemd, verder kerngezond, jong paard dat aan het begin van z'n leven staat, en alleen schade aan zijn oog heeft opgelopen. Zoals xLienepienx al zegt: zulk soort paarden kunnen ook ver komen!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:57

Ik ken ook een pony waar het oog er van uit is..daar had een tak ofzo toen in gezeten..Die doet het ook super zonder dat oog.Is een hele brave pony..rijden zelfs kleine kindjes op.Pony heeft er geen last van gelukkig..
wel zielig voor je paardje.maar gaat vast helemaal goedkomen met dr..

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 08:22

Julie: Niet alle mensen geven zomaar 1000 euro uit aan een veulen dat voor de meeste mensen toch te klein wordt bevonden.
Ze kan inderdaad met 1 oog ook nog veel bereiken,maar niet iedereen beziet dat zo.
Stel dat ik een handelaar was,en je begint de kosten te rekenen,dan kom je op een bedrag dat ze niet snel meer zal opbrengen.

Ps: de oogkas is er nog wel hoor,maar is nu leeg: die deuk komt nog als al de zwellingen weg zijn.

Gisteren vernomen dat de vader van bliss : Apollo van het lindebos(Skippy II x Pavarotti) naar mexico is verkocht hij zal daar gereden worden door Federico Fernandez

Van papieren is ons bliss gelukkig dus niet de slechtste(moeder is afstammeling van samber)
Maar wat mij het blijest maakt is dat ze nog even dartel en speels is dan voor het ongeluk!