nette proeven.. en toch 2x verlies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Re: nette proeven.. en toch 2x verlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:59

Cardy schreef:
Ilja000 schreef:
CharleeyT lees even goed: TS geeft aan dat het wél lekker ging, zeker gezien de zware bodem! Alleen dat de punten dus zo niet in relatie tot de rit stonden.

ja klopt Lachen

Ok, kort samengevat, het gingwel lekker, ondanks zware bodem. Dan kan die bodem dus niet de schuld krijgen en hoeft de jury er geen rekening mee te houden. Blijft over : je punten vielen je tegen!
En daar zit je nu al een hele poos over te miepen, triest triest triest, je bent al M2, verder dan heel veel mensen ooit komen. Vergeet die proef, er zullen nog wel meer van dit soort situaties komen. Maar... gaat je paard echt lekker lopen in de M2 krijg je heus je winstpunten wel.
En niet elke keer als de punten tegenvallen hier op bokt een medelijden verhaal beginnen.
Op naar de Z1 is toch je doel? Nou, rijden dan en genieten van je paard!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:04

Ik heb nog wel meegemaakt dat een jury na 1 slechte proef met verlies desbetreffende combi bij zich riep en aangaf dat dit een proef met verlies was.
Dat het dus aan de ruiter was om te besluiten om een tweede proef te starten of niet, als het paard net zo zou blijven lopen dan is het ook een tweede keer verlies.

Op die manier had deze ruiter 1 verliespunt ipv gelijk 2.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 13:42

CharleyT schreef:
Ok, kort samengevat, het gingwel lekker, ondanks zware bodem. Dan kan die bodem dus niet de schuld krijgen en hoeft de jury er geen rekening mee te houden. Blijft over : je punten vielen je tegen!
En daar zit je nu al een hele poos over te miepen, triest triest triest, je bent al M2, verder dan heel veel mensen ooit komen. Vergeet die proef, er zullen nog wel meer van dit soort situaties komen. Maar... gaat je paard echt lekker lopen in de M2 krijg je heus je winstpunten wel.
En niet elke keer als de punten tegenvallen hier op bokt een medelijden verhaal beginnen.
Op naar de Z1 is toch je doel? Nou, rijden dan en genieten van je paard!

Ik vraag toch niet om medelijden? Ik zij dat het wel lekker ging, maar dat me pony wel erg moest zwoegen wilde ze de baan door komen.
En verder mensen die niet met mij "meeleven" of zo iets dergelijks (wat ook helemaal niet hoeft). die geef ik ook gelijk en ik neem hun mening ook mee...

Ik zit er niet meer over te miepen hoor, maar omdat ik afgelopen zondag toch even een verslagje wilde schrijven wordt er gereageerd op dit topic (waar ik erg blij mee ben hoor Lachen ).
En ja hier reageer ik ook op Lachen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:17

Cardy, ik denk zomaar dat ik je begrijp... Verbeter me als ik het mis hebt. Volgens mij komt het neer op: soms heb je voor je gevoel een stuk beter gereden dan je punten weergeven. Net zoals je soms heel bagger rijdt en heel hoge punten haalt. Klopt dat?

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:24

Cardy schreef:
Ik baal hier erg van, ik zal even het hele verhaal vertellen:

Ik had vandaag wedstrijd, ik rijd op het moment M2 met lavita ,een e-pony, tussen de paarden.

Toen ik de losrijbaan in reed merkte ik dat de baan hardstikke zwaar was. Ook hoorde ik dat er net 3 weken een nieuwe bodem inligt, en dat deze bijna nog niet is gebruikt.

Ik baalde echt erg, maar omdat het leek alsof lavita er geen moeite mee had ben ik toch maar gaan rijden.
Na 10 minuten stond ze al heel erg te zweten en der neusvleugels stonden wijd open. Als ik om mij heen keek zag ik dat veel paarden er last van hadden.

De baan waar de proeven werden gereden had ook sinds 3 weken een nieuwe bodem, maar deze was al een tijdje in gebruik door de manegepaarden.

Hoi Cardy,

Ik las je topic. Wat een waardeloze situatie.
Gezien onze eigen wedstrijdplanning en het feit dat je heel dicht bij ons in de buurt woont, ben ik erg benieuwd waar dit was. Onze merrie heeft ook been problemen gehad en als het even kan proberen we zware bodems dus te vermijden. Vandaar mijn vraag aan jou.

Gr. Esther

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:25

ontzettend jammer dat ze er geen rekening mee hielden
maar het scheelt dat je niet de enige was..
gewoon niet meer daarheen gaan...tot je zeker weet dat de
bak goed is...en ergens anders heen gaan
veel succ6 verder

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 10:56

Philadelphia schreef:
ontzettend jammer dat ze er geen rekening mee hielden
maar het scheelt dat je niet de enige was..
gewoon niet meer daarheen gaan...tot je zeker weet dat de
bak goed is...en ergens anders heen gaan
veel succ6 verder

Ik ben ook echt niet meer van plan om erheen te gaan, alleen de buitenwedstrijden zijn bij hun heel erg fijn.
En een jaar geleden hadden ze ook al eens een nieuwe bodem erin gegooid, dus ik had dit keer verwacht dat het niet weer zou zijn..

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:08

Wel balen zeg. kun je geen contact opnemen met de jury voor commentaar?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 12:10

moowsy schreef:
Wel balen zeg. kun je geen contact opnemen met de jury voor commentaar?

geen idee hoe eigenlijk Clown maar denk niet dat het verder nog wat uit zal gaan maken

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:27

Ik heb de jury een keer gebeld toen er tijdens regio 20 punten verschil zat tussen de mening van de ene en de andere jury (zelfde proef). De ene jury gaf 8 voor middendraf de andere een 4. En het was toch echt dezelfde middendraf.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 12:29

@ Daniellev: en hoe is het toen afgelopen?

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:44

Ze hebben toegegeven dat ze niet op een lijn zaten tijdens deze kampioenschappen. Er was zelfs een ruitertje met 24 punten verschil. Je kunt verder alleen maar hopen dat ze er wat mee doen. Bijv. overleg na 3 combinaties om te kijken of ze op 1 lijn zitten.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:46

Maar goed, het kostte mijn dochter wel haar plaats. Alleen de 1e 3 gingen door en zij werd ondanks die 20 punten verschil toch nog 4e van de 12. Ach nieuw jaar nieuwe kansen!!! Dit hou je toch. Dus gewoon doorgaan en volgende keer knallen. In jouw geval zou ik gewoon uitleg willen. Dan kun je er misschien wat mee.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:49

Daniellev schreef:
Ze hebben toegegeven dat ze niet op een lijn zaten tijdens deze kampioenschappen. Er was zelfs een ruitertje met 24 punten verschil. Je kunt verder alleen maar hopen dat ze er wat mee doen. Bijv. overleg na 3 combinaties om te kijken of ze op 1 lijn zitten.

En dan? Wie gaat dan zijn/haar mening bijstellen? Verward
Dit kan natuurlijk echt niet, als je jureert beoordeel je wat je ziet, niet wat de buurman of buurvrouw er van vindt. Dan kan je het 'probleem' beter oplossen door er gewoon maar één jury neer te zetten, dan heb je zeker geen verschillen. Grote verschillen tussen 2 jury's bij dezelfde proef is altijd balen, maar het verschil in punten zegt nog niet eens zoveel, het verschil in plaatsing is veel belangrijker. De ene jury punt nu eenmaal over de hele linie wat hoger dan de andere, maar als ze dan wel de combinaties in ongeveer dezelfde volgorde hebben staan is er niets aan de hand. Als je bij de ene jury eerste bent en bij de ander laatste is het natuurlijk wel vreemd, maar dan nog zit het in mensen in om het dan altijd maar eens te zijn met de jury die je het hoogst geplaatst heeft, zag ik in jouw voorbeeld ook;
Citaat:
Maar goed, het kostte mijn dochter wel haar plaats. Alleen de 1e 3 gingen door en zij werd ondanks die 20 punten verschil toch nog 4e van de 12
wie zegt dat de 'zuinigste' jury geen gelijk had en je dochter profijt heeft gehad bij de hogere punten van de andere jury? Knipoog
Dit bedoel ik niet vervelend hoor, maar dit is zo'n discussie die telkens weer terugkomt, het hele probleem is inherent aan een jurysport, het is heel moeilijk om mensen precies op één lijn te krijgen in de beoordeling van wat ze zien, vooral als niet zoals bijvoorbeeld bij turnen precies is omschreven dat een scheef geplaatste voet 0,2 punt aftrek geeft en een voetje buiten de mat een half punt of zo.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:47

Dat blijft ook een eeuwige discussie dat weet ik, ben ik ook met je eens want een jury doet het pas goed als je goeie punten hebt (bij wijze van spreken). Maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat een middendraf door de ene met een 8 en door de ander met een 4 werd beoordeeld. Je rijdt middendraf of niet, daar valt verder weinig tegenin te brengen. En dat verbaasde mij op dat moment, want er waren wel meer punten (hals strekken, middengalop) waar ze echt lijnrecht tegenover elkaar stonden. Ik wilde gewoon weten hoe dat nou kon. En dan vind ik niet meer dat je kunt zeggen de ene jury punt wat hoger als de ander. Je hebt of wel of niet halsstrekken getoond. Smaken zullen verschillen, maar niet met een dikke onvoldoende of een voldoende. Dan is er over de hele linie bij jury's niet duidelijk wat er getoond moet worden. Weet welke klasse je jureert en oordeel daar naar. Niet een klasse hoger.
We hebben het ook niet over kleine stukjes verschil, maar gewoon echt totaal iets anders gezien hebben. Verder leg ik me altijd bij het oordeel neer, anders moeten we gaan springen. Maar in dit geval wilde ik uitleg. Soms gaat het nl. echt te ver en dan mag je best daarover praten vind ik.

Bij een ander onderwerp op bokt ben ik hierover ook al begonnen. Dit ging over het aan de teugel rijden in de B. Anders moet je eens googlen op 'jureren kinderen dressuur'. Dan kom je uit bij een artikel uit de Hoefslag. Dit gaat over de kwaliteit in de breedtedressuur, een discussie tussen o.a. Johan Hamminga, Leunus van Lieren, etc. Ook deze mensen zetten zo hun vraagtekens bij het jureren van nu (dit gaat vnl. over kinderen en het getrek tijdens het inrijden om toch maar een winstpunt te scoren).
Ik denk dat we best kritisch mogen zijn naar de jurysport. Ook de jury's zullen uiteindelijk willen dat de kwaliteit verbetert. En om dat voor elkaar te krijgen zullen de jury's ook een stap in de goede richting moeten zetten.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:58

En ook de ouders hoor, ook daar lopen er tussen die het echt te bont maken. Ik sta vaak zat langs de kant en verbaas me echt wel. Maar ja, aan de andere kant is het ook wel logisch als er constant op je briefje staat "pony is niet nageeflijk", "pony loopt niet voorwaarts/neerwaarts" terwijl je 6 / 7 jaar bent en met je A pony ook gewoon leuk wedstrijdjes wilt rijden (jammer genoeg is het hele Bixie gebeuren wat tegen gevallen, er zijn ontzettend weinig wedstrijden), dan denk ik toch dat het trainen thuis ook de nadruk gaat leggen op de punten die een jury opschrijft. En dat is een gemiste kans. Want dan vergeet je dat het daar begint en dat deze kinderen eigenlijk in de B en L onafhankelijk en in balans moeten kunnen zitten, de pony niet storen en in de drie basisgangen hun paard linksom en rechtsom moeten kunnen sturen.
Maar goed, wie ben ik.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:21

Daniellev schreef:
Ik denk dat we best kritisch mogen zijn naar de jurysport. Ook de jury's zullen uiteindelijk willen dat de kwaliteit verbetert. En om dat voor elkaar te krijgen zullen de jury's ook een stap in de goede richting moeten zetten.

Ik denk dat je daarvoor ook bij de afdeling opleidingen van het KNHS moet zijn. Maar dit probleem is er eentje die altijd zo zal blijven. De verschillende cursusleiders hebben vaak ook verschillende inzichten. Lachen

Maar deze discussie hoort niet in dit topic thuis.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 00:13

ik heb ook met een pony bij de paarden gereden. Geloof dat ik net M2 was toen ik overging. Dat ging bij mij toen vrij moeizaam maar lag net aan het fijn dat het een pony was maar aan de klasse. Ik vind dat een goed bewegende e pony goed mee kan tussen de paarden. Ben Z1 geworden en daar ging het weer super.
Ik heb ook eens een m1 proef gereden. Zo goed had ik hem voor mijn gevoel nog nooit gereden. Ik reed op 1 punt na een minpunt. bij 117 was het geloof ik een min punt en had 118. wist niet wat ik meemaakte. WAs om te barsten.
en een zware bodem is erg.

Gewoon doorgaan en geniet van je paard.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 16:21

Even een qoute van een mede-bokker:

Citaat:
in de Paardenkrant van afgelopen woensdag stond een stukje dat dressuurruiter Patrick van der Meer zijn paarden heeft afgemeld voor de selectiewedstrijden van de Subtop bij het Meers Paardencentrum, aangezien hij de bodem veel te slecht vond en zijn paarden daar niet aan wil wagen. Er stond dat de paarden tot over de kogels erin zakken.

Moet je nagaan! Oftewel dat de bodem zo zwaar is, lag dus niet aan mij Lachen

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:36

tja dat zegt veel ja

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:14

Tyke schreef:
tja dat zegt veel ja

Ja, hij is een stuk zuiniger op z'n beesten dan de TS.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:53

tja als meerdere ruiters denk ik niet alleen de TS noemen dan. Er zijn er vast velen die er ook gewoon starten. Sommige vinden een bak overigens ook al heeeeel snel te zwaar.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:57

das zwaar k*t
jury's zyn soms een beetje raar. maar zonder kom je ook nit ver.
heb het zelf ook een x gehad.
had voor myn gevoel super proef gerden. 150 en 155 Boos!
er stond maar 1 ding op beide protecolen, en verder heelmaal niks Boos!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:17

Tyke schreef:
tja als meerdere ruiters denk ik niet alleen de TS noemen dan. Er zijn er vast velen die er ook gewoon starten. Sommige vinden een bak overigens ook al heeeeel snel te zwaar.

Maar TS is diegene die hier gaat klagen Vork

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:39

ik denk niet dat ze echt klaagt. maar ik reageer op een opmerking dat de ts haar paard kapot zou rijden. En of zij dan klaagt of niet vind ik dat geen goede opmerking omdat er meer paarden kapot gereden worden.