Cursus: "Hoe verpest je de manen van je paard?"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Re: Cursus: "Hoe verpest je de manen van je paard?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:40

Hahaha...dit is mij ook een keer overkomen... Een student van me die toevallig bij mij in het dorp woont had de les toiletteren gemist. Mijn paard moest gedaan worden. Dus ik heb haar beloofd dat ze bij mij langs mocht komen. Alles keurig gedaan. Toen het manentrekken. Ze waren net te lang om ze nog goed te kunnen vlechten...dus net als bij jou...er moest eigenlijk maar een klein stukje af. De eerste paar stukjes gingen goed...toen ging ze ineens veel korter. Ik dat gecorrigeerd...ow ja...toen ging het weer goed en...opeens weer korter. Toen moest alles wel op de zelfde lengte (lees korte) gedaan worden. Het zag er net zo uit als bij jou....hahahaha
Ik kon er wel om lachen hoor...helemaal om het beteuterde gezicht van die studente!
Alleen had ik de week er op een wedstrijd en moesten er vlechtjes in... Ik hen staan pietepeuteren en ze met naald en draad vastgezet, want dat was met een elastiekje niet te doen. Die studente was ook op de wedstrijd en die was zeer verbaasd dat het überhaupt gelukt was er vlechtjes in te krijgen... Ik heb haar ze er uit laten halen...want dat was bijna niet te doen door de nmanier hoe ik ze vast had meoten naaien...hahahaha...
Maarre....na vier weken had ik ze al aardig weer op een goede lengte voor het vlechten.
Dus dat gaat best snel. Ik vind eht daarom alleen maar grappig en al helemaal geen drama...het staat best vlot...hihihi..

chantalvl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:43

Zonde zeg,,waaromdoe je dat??? maarja arm beest.. jouw probleem

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:15

chantalvl schreef:

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:19

Sieltjuh schreef:
M'n zus had me het toevertrouwd, vond het er al erg moedig van d'r

Anders gezegt: Ik had er gewoon geen zin in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:20

Ze waren juist helemaal NIET te lang op de eerste foto!
Perfecte lengte, iig om te vlechten wel. Alleen een beetje recht afknippen en voila!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 11:35

ShannaY schreef:
Perfecte lengte, iig om te vlechten wel. Alleen een beetje recht afknippen en voila!

Leest iedereen hier nou eigenlijk overheen
Ze waren wél te lang... suffe lengte... ze stonden horizontaal...

@ Letiets: Had al zo'n vermoede dat je er geen zin in had

@ polly2: Gelukkig dan maar dat het er niet in zit dat Darmoor voorlopig op een wedstrijd moet lopen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:43

ShannaY schreef:

Manen afknippen....ehm...dat is echt not done....tenzij je een Fjord hebt!

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:12

Groet wel weer aan hoor maare zo lang waren zijn manen nou toch ook weer niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:30

polly2 schreef:
ShannaY schreef:

RECHT afknippen?
Ik weet niet of jij kan knippen? Blijkbaar alleen fjorden dan ofzo?

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:49

Ik vind geknipte manen ook niet mooi bij een rijpony veels te strak/recht.

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:52

hihi mijn paard loopt nog veel meer voor banketstaaf, want die heeft een halsstuk op, en nu waren behalve de voorste 15 cm alle manen eraf geschuurd, toen heb ik maar rigolreus de schaar eroverheen gehaald, nu heeft ze inmiddels weer manen van misschien 4cm lang

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:58

ShannaY schreef:

RECHT afknippen?
Ik weet niet of jij kan knippen? Blijkbaar alleen fjorden dan ofzo?
[/quote]
[/quote]

Ehm...ik ben een echte toiletteerfreak... Fjorden knippen...ja, dat doe ik wel eens op verzoek...heel strak...vind ik ook leuk. Verder word ik in het keuringsseizoen van het KWPN en het Friesche stamboek regelmatig ingehuurd om paarden keuringsklaar te maken wat het toiletteergedeelte betreft en ik geef er les in....
En ja...ik kan knippen...maar geknipte manen bij een rijpaard zijn gewoon echt not done...hoe je ook knipt...je hebt altijd het effect van de bobline...en met vlechten kom je vroeg of laat ook in de problemen, omdat het te dik wordt. Bij een paard met erg dunnen manen snijd ik nog wel eens de manen met een kappersmes, omdat ze anders te dun worden om fijn te vlechten...dan heb je wel een natuurlijk effect...met snijden.
Maar ook al hoef je maar een halve cm van de manen af te halen...dan nog is het 't mooist als dit getrokken wordt.
maar goed....laten we niet te ver off-topic gaan.

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:10

Mensen ik KNIP de manen van Deena dus wel regelmatig en ze lijken absoluut niet geknipt. Kijk maar ff op profiel en de foto's van Deena tijdens longeren. Je moet gewoon een uitdunschaar hebben en vooral goed kunnen knippen! Maar ik ben het met mensen eens als ze zeggen dat Deentjes manen net wat te lang zijn, maar na een beetje knippen ben ik het meestal al weer beu en kap ik ermee.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:05

Precies! Als je het goed doet ziet het er gewoon normaal uit!
Mijn paard heeft hele dikke manen, rotmanen gewoon eigenlijk. Ik trek het dikste, en daarna knip ik de laatste puntjes bij. Staat prachtig verzorgd, en het is makkelijk met vlechten!

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:19

Met een uitdun schaar krijg je idd het gewenste effect, maar als ik hier knippen lees, neem ik aan dat ze een gewone schaar bedoelen
Maar goed, ik ga zo het resultaat voor het eerst live bekijken

Sieltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 15:45

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:09

Ehh ja, het was wel kort ja, gelukkig heeft ze 'n halve hals op haar deken zitten

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:14

Ho000i
Waarom wou je ze korter hebben dan dat het al was?
Vn het zonde maarja dat is mijn mening

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:15

Sieltjuh schreef:
Zonde?
Lange manen staan d'r niet hoor Binnen 2 weken zie je d'r niks meer van dat het zo kort was

Ehh, noem je dit lange manen?
Eerlijk gezegd zou ik ze er nu helemaal afhalen, knippen dus, zodat het omhoog gaat staan. Dat kan wel stoer staan. Enne, ik wil je niet ontmoedigen hoor maar met 2 weken zijn de manen echt geen 5 cm gegroeid.

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:19

chantalvl schreef:

Jahaaa..... arm beestjuh die wordt nu echt uitgelachen in het weiland door de andere paardjuhs

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:20

ellenlouise schreef:
Sieltjuh schreef:
Zonde?
Lange manen staan d'r niet hoor Binnen 2 weken zie je d'r niks meer van dat het zo kort was

Eerlijk gezegd zou ik ze er nu helemaal afhalen, knippen dus, zodat het omhoog gaat staan. Dat kan wel stoer staan. Enne, ik wil je niet ontmoedigen hoor maar met 2 weken zijn de manen echt geen 5 cm gegroeid.

Ja lijkt me echt geweldig staan

Storm_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:44

als je het eerste stuk afknipt zie je toch dat het te kort is dan ga je toch ook niet door?? Nja het kan iedereen gebeuren, vind het eerlijk gezegd ook wel schatiig een maanloos paard maar zou niet willen dat het mijn paard was

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:45

Letizia schreef:
Ehh ja, het was wel kort ja, gelukkig heeft ze 'n halve hals op haar deken zitten

Ja, zodat dat kleine stukje haar dat ze nog heeft, er helemaal afgeschuurd wordt door het deken

Ik zou het er nu ook helemaal afhalen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:47

Lotje85 schreef:
Mensen ik KNIP de manen van Deena dus wel regelmatig en ze lijken absoluut niet geknipt. Kijk maar ff op profiel en de foto's van Deena tijdens longeren. Je moet gewoon een uitdunschaar hebben en vooral goed kunnen knippen! Maar ik ben het met mensen eens als ze zeggen dat Deentjes manen net wat te lang zijn, maar na een beetje knippen ben ik het meestal al weer beu en kap ik ermee.

Iemand die aardig met een efileerschaar (uitdunschaar) overweg kan...kan idd vrij goed hetzelfde effect bereiken dan bij getrokken manen. Voor paarden die nogal dramatisch zijn met trekken is dat dan ook een goed alternatief. Maar het goed kunnen hanteren van een efileerschaar is vele malen moeilijker dan goed manen kunnen trekken (voor de meeste mensen dan).
Maar als er staat dat manen geknipt worden heb ik als eerste idd het beeld van iemand die de manen met een gewone schaar knipt.
Ik heb even in je profiel gekeken. Kan helaas niet supergoed zien hoe ze er uit zien in losse toestand. Vind wel dat je op die ene foto je paard superstrak gevlochten hebt. Dat vind ik altijd leuk om te zien!

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:50

ShannaY schreef:
Letizia schreef:

Ja, zodat dat kleine stukje haar dat ze nog heeft, er helemaal afgeschuurd wordt door het deken

Ik zou het er nu ook helemaal afhalen.

Deze deken heeft ze al vanaf november op en ze is er nog geen haar door verloren, ik vind dit een beetje een doelloze discussie worden, m'n zusje heeft dit topic geplaats met een dikke vette knipoog. En ik ga ECHT NIET de manen helemaal afknippen, das pas lelijk, ik kan er mee leven en m'n pony weet er niet van!