Zeer moeilijk paard, maar prachtig!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordeliefde

Re: Zeer moeilijk paard, maar prachtig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:20

Agooosj, zieliig!!! mensen die hun paard zooo inrijden zijn echt GESTOOOOOORD!!! Arme paardje,

vind het echt goed van je dat je het opnieuw met um gaat proberen!!!
je hebt echt een PRACHTIGE fjord!!! (dat zijn fjorde natuurlijk altijd )

HEEL veel suc6 met je paardje,

XXX

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 08:33

Ik zal eens proberen een foto van de tong te maken. Maar eerst eens kijken of hij wel zijn tong wil geven zo. Het is al erg genoeg, ik wil ook niet steeds zijn tong uit zijn mond halen namelijk. Maar als het goed lukt dan hebben jullie een idee hoe het eruitziet.

Jennytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:37

echt een mooie ford
en ik vind het erg lief dat jullie
zo goed voor hem zorgen
dit komt niet vaak voor echt super petje af

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:19

Wat is Theo een knapperd!!
Echt heel erg wat er met hem is gebeurd.. ik hoop dat het straks allemaal weer goed komt, met veel liefde en geduld!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 23:38

Ik weet niet of het weer goed komt kwa mennen en rijden, ik hoop het natuurlijk wel, maar heb er opzich niet zo'n heel goed gevoel bij. Maar ik ben niet de enige die ermee aan de slag gaat, we zijn met zu'n 3en. Misschien dat hun er een beter gevoel bij hebben. . De ene keer heb ik er meer vertrouwen in als de andere, ik ben ook een beetje mijn vertrouwen in hem kwijt namelijk.
Ook vooral als ik weer eens op de grond lig doordat hij hem weer de bak in is gespeerd, dan ben ik best kwaad. Zoals vandaag
Bij mijn vriend doet hij dit al bijna niet meer, die is hem kennerlijk meer de baas. Daarom proberen we dat hij hem zoveel mogelijk buiten zet. We voorkomen het liefst problemen.

Maar hij lijkt ook gelukkig zo met zijn leven zoals dat nu is, we zien het allemaal wel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 23:42

KimS schreef:
hey
wat een prachtige fjord, en wat een ruime gangen! Idd spijtig moest die weg moeten.
ik vind het super dat jullie hem een tweede kans geven.
Veel succes met beleren.
By the way: kan je geen bitloos hoofdstel proberen?
xxx

ja daar dacht ik ook aan bitloos!!
Ik weet niet of dat kan bitloos mennen??

straycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 01:43

er zijn al veel tips gegeven hier en bij de meeste sluit ik me aan..
Maar hier toch nog eentje..
je zou ook met hem grondwerk kunnen.. vrijheidsdressuur bijvoorbeeld.
Dan heeft hij toch wat te doen en hoef je niet met gevaar voor eigen leven te gaan mennen of rijden..
Door grondwerk bouw je meestal ook wel een goede vertrouwensband op en misschien vind ie dat wel leuk werk..

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 06:20

echt een supermooie fjord zonde van zijn tong.nouja allee optie's staan eigelijk al gegeven n dit forum maar korte antwooden maogen niet.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:50

Wat ontzettend zonde van z'n verleden zeg!
Ik hoop dat jullie snel een oplossing kunnen vinden, sommige ideeën hier zijn best wel goed

Theo is trouwens een prachtige fjord zeg! Wát een uitstraling, echt wow!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:33

misschien is het goed om eerst wat parelli te doen -->dat is natural horsmanship....dat je hem eerst jou vertrouwen geeft enzo...misschien dat het helpt

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 18:39

Ik heb helemaal geen ervaring met die manier van met paarden trainen. Zijn hier goeie boeken over te vinden?

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 18:47

Er zijn genoeg goed boeken over NH en VD.
Maar waarom ga je niet een aantal lessen in NH volgen.
Superleuke fjord btw! Idd rijden met een hackamore, dat kun je toch proberen?
Je hebt nog lang niet alle opties gehad..

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 18:48

Wat een mooie Fjord! Veel succes met het mennen, ik hoop dat het helemaal gaat goedkomen met hem!

wencalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 19:28

Oliver schreef:
Er zijn genoeg goed boeken over NH en VD.
Maar waarom ga je niet een aantal lessen in NH volgen.
Superleuke fjord btw! Idd rijden met een hackamore, dat kun je toch proberen?
Je hebt nog lang niet alle opties gehad..

helemaal mee eens!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 12:39

Ik heb inderdaad nog niet alle opties gehad.

Maar we gaan een paard niet voor de wagen zetten met een hackmore. Daar beginnen we gewoon niet aan. Het paard gedraagd zich gevaarlijk als je hem rijd en ik en de rest die hem dan traint durven/ willen hem gewoon niet met een hackmore of bitloos iets te rijden. Zeker niet voor de wagen. En ik ga hem niet onder het zadel rijden.

Wij hebben 6 pony's en 2 paarden. Daarvan is er 1 paard nog te jong om iets mee te doen (2 jarige fries).
Het andere paard (de 4 jarige fries) loopt in enkelspan en goed dressuur onder het zadel.
En 4 van de pony's kunnen allen in enkelspan en dubbelspan. De twee fjorden met elkaar, en de twee haflingers met elkaar.

Dan hebben we dus 2 pony's over waar we niets mee doen. Deze fjord en een 14 jarige haflinger die vervroegd met pensioen is omdat we een jongere haflinger erbij hebben gekregen die nu in zijn plaats in tweespan loopt.

We hebben het dus met zu'n drieen harstikke druk met het trainen van de andere paarden en pony's.
Voor VD en natural horsemanship hebben we echt geen tijd. Want het levert ons toch niets op.

De dubbelspannen doen hun werk door ritten voor de huifwagen te maken met groepen mensen in een natuurpark, dat is iets waar we voor trainen met hun. Aangezien Theo (deze fjord) nooit te vertrouwen is met een groep mensen zetten we hem ook niet in bij dit werk. En in enkelspan is hij gewoon nog onbetrouwbaarder.

Wat we willen proberen is hem, in de rijbak, in enkelspan enkele keren te rijden. Als dat goed gaat willen we hem naast Tuard (de braafste pony van stal), in dubbelspan zetten, vervolgens willen we niets anders met hem als in dubbelspan rijden, omdat hij dit veel beter doet als in enkelspan. We willen hem dan in dubbelspan rijden, voor zijn en ons plezier, maar nooit voor als doel hem hetzelfde werk te laten doen als de andere dubbelspannen (huifwagen ritten). Dit is ook niet nodig omdat we twee goeie dubbelspannen hebben.

Maar als Theo zich niet gedraagd in tweespan met Tuard, en na een periode van een paar maanden zich niet gedraagd, dan is het afgelopen voor hem kwa mennen. Dan gaat hij met pensioen op zijn 6e. Want zoals ik al zei, dit is een gezond paard met een gedragsstoornis. We willen hem graag een goed leven geven, en als we hem verkopen komt het volgens ons niet goed met hem, wij hebben plek en ruimte zat om dit paard een goed leven te geven, of we nou wel of niet met hem kunnen mennen.

Vd en natural hosemanship kost te veel tijd en geduld. Ik zie mijn vriend en zijn broer echt niet boeken lezen en zich met dit paard bezighouden met dat soort dingen terweil we de goeie dubbelspannen beter kunnen trainen in die tijd. De waarheid is hard, maar zo is het helaas. Ik ben wel bereid te lezen over deze methodes, maar ik heb gewoon geen tijd hiervoor. Ik ga ook liever de tijd die ik heb steken in mijn dressuurfries.

Er zal vast wel iemand zijn die wel de tijd en aandacht ervoor heeft om met Theo bezig te gaan op de manier van vd en natral horsemanship, maar dat risico dat iemand Theo zijn hele leven bij zich houd, dat willen we niet nemen. Dus houden we hem zelf. En hij ziet er gezond uit toch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 12:41

Erg mooie Fjord Zonde wat er in het verleden is gebeurd

Succes met het mennen en alles