Mag ik even tussendoor?
Ik begrijp niet helemaal waar jullie ruzie om maken.. Kheb ook geen zin om het hele topic doortelezen
(sorry
)
Maar ff 1 ding he
aan de teugel rijden ligt niet aan de hand.. je moet alleen een constante aanleuning hebben.. Verder moet de rest met been.. Je moet doorkrijgen hoe dat bij welke pony gaat, en hoeveel je moet geven bij welke pony.. Pas als je paard ontspannen gaat lopen en geheel aan jou gewend is en het goed vind dan kan die ook met zijn koppie naar beneden komen.. en als dat zover is dan moet jij een constante aanleuning hebben zodat een paard jouwn hand kan vinden. Bij jonge pony's als irma en chanel is dat gewoon moeilijk. Die zijn vaak nog met meer dingen bezig dan hun ruiter. Heel wat anders dan een paard wat zijn leven lang al in de dressuur loopt oni? 
Jonge pony's zijn gewoon stukken moeilijker.. Vooral pony's die net onder het zadel zijn.. Net als try, die vind alles interessant.
Je hebt wel super geluk fidder! Je gaat hier zo onwijs veel van leren..
En dan nog 1 ding waar het over ging
De beruchte martingaal..
opzich kan je hem er wel aanhangen denk ik, maar dan moet je wel meer opgaan letten. Teveel hand is dan wel slecht, want met een martingaal heb je als het ware 2 keer zoveel kracht. Maar dat zal wel goedkomen denk ik..
Als ik zelf de martingaal om heb dan doe ik altijd heel voorzichtig..
Ok haha, dat was mijn berichtje, ik h oop niet dat jullie het allemaal verkeerd opvatten wnt ik bedoel het goed