Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
corrina1994 schreef:Ik ben hier ook een beetje voor de welzijns discussie. Ik ben in veel verschillende landen geweest en ik kan jullie vertellen dat we ook een beetje moeten beseffen dat we in Nederland een van de meest vooruitstrevende landen zijn met betrekking tot dierenwelzijn en milieu.
Toen ik hier vertelde dat ik geen 80kg op mijn arabier laat waren de meeste mensen heel verbaasd. En zeker die van buiten Europa.
Wij hebben hele andere normen en waarden en de Mongolese mensen komen weinig buiten de Steppe, dit is dus ook een manier om te laten zien hoe het ook kan.
Ze zijn hier super geïnteresseerd in hoe wij het hier doen en vragen van alles.
De paarden zijn hun meest waardevolle bezit, waardevoller dan hun kinderen. Maar ook een soort gebruiksvoorwerp. En dat is soms moeilijk om te zien.
Ik heb vandaag een paard afgewezen vanwege singel plekken die bijna genezen waren. Ik vond het geen fijn idee dat ik die waarschijnlijk weer open reed.
Kwa optoming is het het beste wat hier verkrijgbaar is. Dus de bitten zijn niks extreems maar ook niets geks wat de paarden niet gewend zijn. De zadels zijn vergelijkbaar met podium/endurance zadels en super licht.
Als ruiter doe je er natuurlijk ook alles aan om je paard zo goed mogelijk te verzorgen in de tijd dat je hem bij je hebt, het voelt ook als een eer om een paard te mogen lenen. Uit ervaring weet ik dat er zo veel plekken zijn waar er slechter voor paarden gezorgd wordt (dat betekent niet dat het niet beter moet).
De Mongol derby betekent ook dat er veterinaire zorg is voor de paarden hier die er anders niet is. Deze paarden zien nooit een dierenarts maar tijdens de Mongol Derby wel, als de dierenartsen tijd over hebben dan gaan ze bij mensen langs of mensen komen naar ons toe met vragen over hun paard. Op deze manier wordt de kennis dus steeds groter.
Vragen staat vrij en bedankt voor alle aanmoedigingen! Ik heb de trainingen overleefd zonder te vallen dus ik ben blijklaar voor de start.
Shenavallie schreef:Ik voel me bijna een knuppelwerper, maar mijn eerste indruk is dat het wel erg zwaar is voor de pony's. Heet weer, bepakt en bezakt, 85(!) kilo extra draaggewicht vanwege een (te grote, te lange) ruiter... Pittig. Op de site zie ik alleen maar galopperende pony's, dat moet ook zwaar zijn. En de laatst geplaatste foto ziet er niet uit alsof de pony er met plezier aan meewerkt. Of kan iemand deze indrukken wegnemen?
corrina1994 schreef:Ik ben hier ook een beetje voor de welzijns discussie. Ik ben in veel verschillende landen geweest en ik kan jullie vertellen dat we ook een beetje moeten beseffen dat we in Nederland een van de meest vooruitstrevende landen zijn met betrekking tot dierenwelzijn en milieu.
Toen ik hier vertelde dat ik geen 80kg op mijn arabier laat waren de meeste mensen heel verbaasd. En zeker die van buiten Europa.
Wij hebben hele andere normen en waarden en de Mongolese mensen komen weinig buiten de Steppe, dit is dus ook een manier om te laten zien hoe het ook kan.
Ze zijn hier super geïnteresseerd in hoe wij het hier doen en vragen van alles.
De paarden zijn hun meest waardevolle bezit, waardevoller dan hun kinderen. Maar ook een soort gebruiksvoorwerp. En dat is soms moeilijk om te zien.
Ik heb vandaag een paard afgewezen vanwege singel plekken die bijna genezen waren. Ik vond het geen fijn idee dat ik die waarschijnlijk weer open reed.
Kwa optoming is het het beste wat hier verkrijgbaar is. Dus de bitten zijn niks extreems maar ook niets geks wat de paarden niet gewend zijn. De zadels zijn vergelijkbaar met podium/endurance zadels en super licht.
Als ruiter doe je er natuurlijk ook alles aan om je paard zo goed mogelijk te verzorgen in de tijd dat je hem bij je hebt, het voelt ook als een eer om een paard te mogen lenen. Uit ervaring weet ik dat er zo veel plekken zijn waar er slechter voor paarden gezorgd wordt (dat betekent niet dat het niet beter moet).
De Mongol derby betekent ook dat er veterinaire zorg is voor de paarden hier die er anders niet is. Deze paarden zien nooit een dierenarts maar tijdens de Mongol Derby wel, als de dierenartsen tijd over hebben dan gaan ze bij mensen langs of mensen komen naar ons toe met vragen over hun paard. Op deze manier wordt de kennis dus steeds groter.
Vragen staat vrij en bedankt voor alle aanmoedigingen! Ik heb de trainingen overleefd zonder te vallen dus ik ben blijklaar voor de start.
corrina1994 schreef:Fly_high schreef:
De deelnemers zijn allemaal wel hartstikke westers, dus hoezo is er dan ineens sprake van andere normen en waarden?
In veel landen is het ook gebruikelijk dat magere, kreupele, zieke of niet gedomesticeerde dieren aan het werk gaan, is dat een vrijbrief om daar ook op te gaan zitten?
Dit argument heb ik nooit begrepen om eerlijk te zijn. Blijkbaar ben je dan toch niet heel vooruitstrevend
Het was een voorbeeld dat er in veel landen heel anders over gewicht gedacht wordt dan hier.
We zitten niet op kreupele, magere of niet gedomesticeerde paarden.
corrina1994 schreef:In Nederland in het algemeen denken we heel veel na over dierenwelzijn maar ook hier doen we dingen verkeerd, zoals paarden die 24/7 op stal staan. Daar ben ik het ook niet mee eens. Zo zijn er zo veel dingen waar paarden mensen verschillend over denken. Hier worden ze niet met een zweep geslagen en leven ze buiten.
Ik denk echt dat welzijn hier vooruit gaat doordat wij er zijn, we geven ook een bepaald voorbeeld. De mensen hier stellen veel vragen en zijn oprecht geïnteresseerd.
Je kan natuurlijk altijd naar Mongolië komen, er zijn zat toeristen ritten (geen idee hoe het daar aan toe gaat).
Brainless schreef:Paardjes moeten volledig fit met een lage hartslag aankomen. Ze lopen 40 km.
De steppe paardjes zijn ca 1,40 en ca 375 kilo. Dus 85 kilo is 22,5% van hun gewicht.
BalouArera schreef:Yessy schreef:https://x.com/mongolderbylive hier kun je de live updates zien, soms met foto's en filmpjes. Corrina's paard was zelf op pad gegaan: https://x.com/mongolderbylive/status/18 ... 3576183013
Ohhh nee dat loslopende paard haha. Zou ze dan gevallen zijn of zou haar paard bij de horse station los zijn gekomen?
shadowstar schreef:En wat dan? Als je paard weg is?