Mongol Derby 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Mongol Derby 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:03

Paardjes moeten volledig fit met een lage hartslag aankomen. Ze lopen 40 km.
De steppe paardjes zijn ca 1,40 en ca 375 kilo. Dus 85 kilo is 22,5% van hun gewicht.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:04

corrina1994 schreef:
Ik ben hier ook een beetje voor de welzijns discussie. Ik ben in veel verschillende landen geweest en ik kan jullie vertellen dat we ook een beetje moeten beseffen dat we in Nederland een van de meest vooruitstrevende landen zijn met betrekking tot dierenwelzijn en milieu.
Toen ik hier vertelde dat ik geen 80kg op mijn arabier laat waren de meeste mensen heel verbaasd. En zeker die van buiten Europa.
Wij hebben hele andere normen en waarden en de Mongolese mensen komen weinig buiten de Steppe, dit is dus ook een manier om te laten zien hoe het ook kan.
Ze zijn hier super geïnteresseerd in hoe wij het hier doen en vragen van alles.
De paarden zijn hun meest waardevolle bezit, waardevoller dan hun kinderen. Maar ook een soort gebruiksvoorwerp. En dat is soms moeilijk om te zien.
Ik heb vandaag een paard afgewezen vanwege singel plekken die bijna genezen waren. Ik vond het geen fijn idee dat ik die waarschijnlijk weer open reed.

Kwa optoming is het het beste wat hier verkrijgbaar is. Dus de bitten zijn niks extreems maar ook niets geks wat de paarden niet gewend zijn. De zadels zijn vergelijkbaar met podium/endurance zadels en super licht.

Als ruiter doe je er natuurlijk ook alles aan om je paard zo goed mogelijk te verzorgen in de tijd dat je hem bij je hebt, het voelt ook als een eer om een paard te mogen lenen. Uit ervaring weet ik dat er zo veel plekken zijn waar er slechter voor paarden gezorgd wordt (dat betekent niet dat het niet beter moet).

De Mongol derby betekent ook dat er veterinaire zorg is voor de paarden hier die er anders niet is. Deze paarden zien nooit een dierenarts maar tijdens de Mongol Derby wel, als de dierenartsen tijd over hebben dan gaan ze bij mensen langs of mensen komen naar ons toe met vragen over hun paard. Op deze manier wordt de kennis dus steeds groter.

Vragen staat vrij en bedankt voor alle aanmoedigingen! Ik heb de trainingen overleefd zonder te vallen dus ik ben blij ;) klaar voor de start.

In principe heeft deze race ook voordelen dus voor de lokale mensen. Ik hoop eigenlijk dat dierenartsen veel tijd over hebben. *\o/*

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:07

Shenavallie schreef:
Ik voel me bijna een knuppelwerper, maar mijn eerste indruk is dat het wel erg zwaar is voor de pony's. Heet weer, bepakt en bezakt, 85(!) kilo extra draaggewicht vanwege een (te grote, te lange) ruiter... Pittig. Op de site zie ik alleen maar galopperende pony's, dat moet ook zwaar zijn. En de laatst geplaatste foto ziet er niet uit alsof de pony er met plezier aan meewerkt. Of kan iemand deze indrukken wegnemen?

Nee, zo'n pony werkt er niet met plezier aan mee. Hij is semi-wild.
Ja, het is zwaar! Maar niet zo zwaar dat het zijn gezondheid schaadt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:16

Ze krijgen wel zwaardere lasten te dragen in het dagelijks werk, meer dan 100 kg soms.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:16

Deze race heeft ervoor gezorgd dat er meer aandacht is op lokaal niveau voor dierenwelzijn. En de situatie in NL vergelijken met hoe het wereldwijd er aan toe gaat. Appels en dennenappels vergelijken... zoiets..
Het gros van de Nederlandse dieren (niet alleen paarden) zijn de hele dag opgesloten, met een beperkte levensverwachting eindigend in een massaal slachthuis. Zou ik als dier terugkomen op aarde, weet ik wel waar ik zou willen zijn.

Zullen we nu overgaan tot de race.
Heel veel plezier en succes, Bokkers!
Laatst bijgewerkt door senna21 op 07-08-24 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:18

Oh dus omdat het ergens anders slechter kan zijn moeten we hierover niet zo zeuren. Got it. +:)+

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:19

Ze zijn semi wild naar onze standaard. De lokale bewoners rijden er zo mee weg aangezien die gewoon andere manier van rijden hebben. Veel meer de controle bij het paard latend. Dit is iets wat je bijv ook terug ziet bij het opstappen. Wij zijn gewend dat paarden stil staan etc dat is daar normaal geheel niet het geval. Ook het stuur en bepalen van snelheid ligt veel meer bij de pony zelf dan de absolute controle die wij hier graag zien. Normaliter worden deze ponys oa ook gebruikt door de kinderen om erop te racen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:21

Captain schreef:
Oh dus omdat het ergens anders slechter kan zijn moeten we hierover niet zo zeuren. Got it. +:)+

Of je start een topic met een titel in de trant van "Waarom de Mongol Derby 2024 te vuur en te zwaard bestreden zou moeten worden" misschien?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:30

Cowboy55 : mee eens !

Weet je, dit moet een topic zijn over het verloop van de Derby.
En wie het leuk vind en wil volgen moet dat vooral doen.

Vind je het niks, verlaat dan dit topic en start idd een ander topic.

Ik vind het leuk om Corinna en de rest te volgen, en ook ik heb een mening maar het verzand nu een beetje in dat alles te zwaar, moeilijk en lastig is....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:33

corrina1994 schreef:
Ik ben hier ook een beetje voor de welzijns discussie. Ik ben in veel verschillende landen geweest en ik kan jullie vertellen dat we ook een beetje moeten beseffen dat we in Nederland een van de meest vooruitstrevende landen zijn met betrekking tot dierenwelzijn en milieu.
Toen ik hier vertelde dat ik geen 80kg op mijn arabier laat waren de meeste mensen heel verbaasd. En zeker die van buiten Europa.
Wij hebben hele andere normen en waarden en de Mongolese mensen komen weinig buiten de Steppe, dit is dus ook een manier om te laten zien hoe het ook kan.
Ze zijn hier super geïnteresseerd in hoe wij het hier doen en vragen van alles.
De paarden zijn hun meest waardevolle bezit, waardevoller dan hun kinderen. Maar ook een soort gebruiksvoorwerp. En dat is soms moeilijk om te zien.
Ik heb vandaag een paard afgewezen vanwege singel plekken die bijna genezen waren. Ik vond het geen fijn idee dat ik die waarschijnlijk weer open reed.

Kwa optoming is het het beste wat hier verkrijgbaar is. Dus de bitten zijn niks extreems maar ook niets geks wat de paarden niet gewend zijn. De zadels zijn vergelijkbaar met podium/endurance zadels en super licht.

Als ruiter doe je er natuurlijk ook alles aan om je paard zo goed mogelijk te verzorgen in de tijd dat je hem bij je hebt, het voelt ook als een eer om een paard te mogen lenen. Uit ervaring weet ik dat er zo veel plekken zijn waar er slechter voor paarden gezorgd wordt (dat betekent niet dat het niet beter moet).

De Mongol derby betekent ook dat er veterinaire zorg is voor de paarden hier die er anders niet is. Deze paarden zien nooit een dierenarts maar tijdens de Mongol Derby wel, als de dierenartsen tijd over hebben dan gaan ze bij mensen langs of mensen komen naar ons toe met vragen over hun paard. Op deze manier wordt de kennis dus steeds groter.

Vragen staat vrij en bedankt voor alle aanmoedigingen! Ik heb de trainingen overleefd zonder te vallen dus ik ben blij ;) klaar voor de start.

Als ik het goed begrijp komt de Westerse paardenkennis op gebied van geneeskunde enkel met de Mongol Derby die kant op?

Hoe heeft de lokale bevolking er dan precies iets aan :o ? Zodra de Westerse medicatie weg is, wat moeten ze dan, bijvoorbeeld? Ik vraag me dat af, in Afrika zie je bijvoorbeeld dat er klinieken worden geopend, gebeurt dat in Mongolië ook?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:43

Ik wil graag Corrina via deze weg volgen maar het verloop van de Mongol Derby zelf wordt ondergesneeuwd door discussies over paardenwelzijn.
Kunnen we hier alsjeblieft gewoon praten over de Derby die nu bezig is en een los topic openen over het welzijn van de paarden daar?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:44

corrina1994 schreef:
Fly_high schreef:

De deelnemers zijn allemaal wel hartstikke westers, dus hoezo is er dan ineens sprake van andere normen en waarden? :?

In veel landen is het ook gebruikelijk dat magere, kreupele, zieke of niet gedomesticeerde dieren aan het werk gaan, is dat een vrijbrief om daar ook op te gaan zitten?

Dit argument heb ik nooit begrepen om eerlijk te zijn. Blijkbaar ben je dan toch niet heel vooruitstrevend :')

Het was een voorbeeld dat er in veel landen heel anders over gewicht gedacht wordt dan hier.

We zitten niet op kreupele, magere of niet gedomesticeerde paarden.

Equus caballus is een volledig gedomesticeerd diersoort dus het zal wel :P

Mijn punt was dat jouw argument van "in andere landen heeft men andere normen" geen rechtvaardiging is om op bepaalde manier met dieren om te gaan. Want ook al is het normaal* om met 85 kilo op een kleine pony te gaan zitten, is het in sommige landen evengoed "normaal" om op een olifant te zitten of op een magere ezel.

*Om eerlijk te zijn kan ik nergens vinden dat het normaal zou zijn om deze pony's zo te belasten behalve websites die trektochten te paard aan westerse (aldus zware :+ ) toeristen verkopen. Dus ja, hier ook wat vraagtekens bij.

corrina1994 schreef:
In Nederland in het algemeen denken we heel veel na over dierenwelzijn maar ook hier doen we dingen verkeerd, zoals paarden die 24/7 op stal staan. Daar ben ik het ook niet mee eens. Zo zijn er zo veel dingen waar paarden mensen verschillend over denken. Hier worden ze niet met een zweep geslagen en leven ze buiten.
Ik denk echt dat welzijn hier vooruit gaat doordat wij er zijn, we geven ook een bepaald voorbeeld. De mensen hier stellen veel vragen en zijn oprecht geïnteresseerd.
Je kan natuurlijk altijd naar Mongolië komen, er zijn zat toeristen ritten (geen idee hoe het daar aan toe gaat).

Doen we in Nederland het dan verkeerd of komen we goed voorbeeld geven? En wat voor voorbeeld is het om als zware volwassenen op kleine, nauwelijks beleerde pony's te gaan racen :?

Brainless schreef:
Paardjes moeten volledig fit met een lage hartslag aankomen. Ze lopen 40 km.
De steppe paardjes zijn ca 1,40 en ca 375 kilo. Dus 85 kilo is 22,5% van hun gewicht.

Die paardjes zijn zeker geen 140cm, op alle foto's (ook bijv. die van Psydoxy net) zijn ze nauwelijks groter dan de navelhoogte van de deelnemers dus meer rond 120 - 125 cm. Ze zullen dan realistisch gezien max rond 250 - 300 kilo kunnen wegen en circa 30% van hun gewicht dragen.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:48

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:49

En wat dan? Als je paard weg is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:56

@flyhigh
Ze zijn echt groter dan 125 hoor.
Afbeelding

Afbeelding

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:00

shadowstar schreef:
En wat dan? Als je paard weg is?

Hoop je dat ie wordt gevonden. Het is echt geluk dat de organisatie deze gespot heeft. Paarden gaan terug naar hun eigen plekje of kudde. Daar worden ze normaliter door hun herder gevangen. Als je een beetje pech hebt nemen ze een omweg en kun je die dag niet verder. Je kan niet verder zonder je zadel/hoofdstel. Al heeft de organisatie wel een paar reserve.

In onze editie zijn is er wel een paard teruggevonden, maar zonder zadel en spullen. Die zullen ze ooit nog wel eens op de steppen gevonden hebben. Leuk voor de lokale bewoners :D

De paarden zijn ongeveer even groot als IJslanders.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:03

Moderatoropmerking:
Over de discussie rondom het welzijn van de paarden kan een nieuw topic geopend worden, zodat het hier over het volgen van de race kan gaan.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:16

bij mij is CLE op de live tracking ''halfdoorzichtig'' geworden. Ze reed eerst samen met BCR en CMO en bleef toen achter. En nu is ze ''wazig''. Weet iemand wat dat betekent? De tracker signaal kwijt?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:17

CLE blijft wel een heel stuk achter. Hopelijk niet gelijk de eerste uitvaller.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:27

Corine is inderdaad vreemd, staat in de lijst met de klassering ineens bovenaan?

Marieke (Waikiki) gaat best goed in het middenveld, momenteel is ze diverse mensen aan het inhalen. Ik denk een combinatie van een snel paardje en goede route gekozen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:29

Soms ook mazzel hebben met goede klik met paard dat kan ook een hoop schelen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:29

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:37

Ze indiceren naar de adventure klasse zo te zien. Balen, maar hopelijk lang een mooie rit!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:38

Ik zie bij Corrina dat achter haar naam nu "adventure class" staat , bij de overige ruiters staat er "race class".
Waarom is dat?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:42

Bagheera_206 schreef:
Heel veel plezier en heel veel succes Corrina! En ja, natuurlijk zijn er stalgenootjes van jou op Bokt. :D

Veel succes en geniet ervan, van ook een stalgenootje.