Liefde op het eerste gezicht, Fjölnir van het Slingerbos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:00

office schreef:
Dus het onderzoek concludeert dat een compactere (dus kortere neem ik aan ?) paarden rug sterker is dan een langere rug.
Op zich misschien logische maar ik lees vaak dat er over trekpaarden , (die vaak een compacte rug hebben toch ? ) gezegd wordt dat dat juist geen gewichts dragers zijn.
Dat vind ik verwarrend.

Dat heeft ook te maken met dat trekpaarden stuwers zijn (en dat is logisch want ze zijn gefokt om te trekken). Wanneer een paard draagt (zichzelf bedoel ik dan), de rug opbolt en de achterhand ondertreedt is hij beter in staat tot gewicht dragen op zijn rug. Een stuwend paard heeft een heel ander ruggebruik. Waarmee ik niet wil zeggen dat een trekpaard niet kan verzamelen. Alleen zijn lichaam is daar veel minder geschikt voor.

imaudy

Re: Liefde op het eerste gezicht, Fjölnir van het Slingerbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:08

Cinnepin, hij heeft geen bokhoef. Kwam nog een foto tegen. Vandaar dat de foto kan vertekenen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:09

O ja bedankt klinkt logisch als je het zo stelt .

Ik vind het echt een stoere pony al dat haar vind ik prachtig .De foto is niet zo goed genomen denk ik als ts iets naar voren schuift in het zadel ziet het er vast heel anders uit.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:11

office schreef:
O ja bedankt klinkt logisch als je het zo stelt .

Ik vind het echt een stoere pony al dat haar vind ik prachtig .De foto is niet zo goed genomen denk ik als ts iets naar voren schuift in het zadel ziet het er vast heel anders uit.

Ja en de fotograaf iets minder van bovenaf de foto neemt ook.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:20

TS is inmiddels anoniem dus zal het topic ongetwijfeld niet meer lezen.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 22:34

Tja, ik heb ook jarenlang IJslanders gehad. Vroeger was ik ook in de veronderstelling dat ik er "gewoon" op kon rijden wantja, op wedstrijden zag ik nog veel gekkere dingen.

Uiteindelijk toch tot de conclusie gekomen dat er in de IJslanderwereld ontzettend veel misstanden zijn die we met zn allen in stand houden. Ik ben gaan mennen met mijn IJslanders en heb later een groot rijpaard gekocht.

Advies: Koop een leuke, lichte kar en laat hem beleren voor de wagen, dat vinden ze hartstikke leuk.

Dat mannen op IJsland op de ponies rijden is geen excuus voor ons om met onze lengte + gewicht op zo'n pony te gaan zitten. Want dat zijn het. Ponies.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 00:14

HopeMyDay schreef:
Tja, ik heb ook jarenlang IJslanders gehad. Vroeger was ik ook in de veronderstelling dat ik er "gewoon" op kon rijden wantja, op wedstrijden zag ik nog veel gekkere dingen.

Uiteindelijk toch tot de conclusie gekomen dat er in de IJslanderwereld ontzettend veel misstanden zijn die we met zn allen in stand houden. Ik ben gaan mennen met mijn IJslanders en heb later een groot rijpaard gekocht.

Advies: Koop een leuke, lichte kar en laat hem beleren voor de wagen, dat vinden ze hartstikke leuk.

Dat mannen op IJsland op de ponies rijden is geen excuus voor ons om met onze lengte + gewicht op zo'n pony te gaan zitten. Want dat zijn het. Ponies.

Denk dat de gemiddelde ijslander meer gewicht kan hebben dan een groot rijpaard. Ik weet niet over welke misstanden in de IJslanderwereld je het hebt, maar ijslanders zijn fijne sterke paarden. Paard van TS is ook erg leuk.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 00:16

Ik vind IJslanders echt heel leuk om te zien maar degene die ik ken zijn heet hoofden,Dat vind ik voor mijzelf dan weer niet zo fijn.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 00:24

office schreef:
Ik vind IJslanders echt heel leuk om te zien maar degene die ik ken zijn heet hoofden,Dat vind ik voor mijzelf dan weer niet zo fijn.

Er zijn er ook die rustiger zijn, maar allemaal hebben ze wel wat ijslands vuur.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 08:30

imaudy schreef:
HopeMyDay schreef:

Denk dat de gemiddelde ijslander meer gewicht kan hebben dan een groot rijpaard. Ik weet niet over welke misstanden in de IJslanderwereld je het hebt, maar ijslanders zijn fijne sterke paarden. Paard van TS is ook erg leuk.

Er zijn genoeg misstanden hoor. Ruitergewicht is alleen wel de grootste. Verder de IJslandse bitten, slechte fokkerij (lage kruizen, slecht beenwerk), hypermobiliteit, fokken met paarden met zomerexzeem en natuurlijk het forceren van een gang die veel verzameling vraagt bij paarden die daar lang nog niet klaar voor zijn.

Maargoed, ik ben heel blij dat ik nu geen deel meer uitmaak van de IJslanderwereld.

En nee, de gemiddelde IJslander kan niet meer gewicht verdragen dan een groot rijpaard. Dat is onzin. Zeker niet als dat gewicht in combinatie is met veel lengte, je haalt zo'n pony gewoon heel snel uit balans. Daarbij worden de "stevige" IJslanders al jaren niet meer gefokt, ze hebben tegenwoordig eerder model "arabier".

Edit: ik zeg overigens nergens dat de pony van TS niet leuk is. IJslanders zijn hartstikke leuk, maar niet om op te zitten voor langere/zwaardere mensen. Dan kun je hem beter voor een wagen zetten, dan is 'ie nog steeds leuk :j

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 11:11

Moderatoropmerking:
Ik plaats hier een slotje. De topicstarter van dit bericht heeft aangegeven te stoppen met Bokt. Kan daardoor ook niet meer reageren.