Tweede plaats op het Curio Concours met Ivy!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: Tweede plaats op het Curio Concours met Ivy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 18:15

Upendo, na mijn vakantie (en haar tandartsbezoek) ga ik kijken hoe ik dat kan inrichten!

Bedankt Selente voor alle tips, neem ik mee!

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 07:10

Goed gedaan, gefeliciteerd!!
En inderdaad respect voor je reactie op de reacties van sommigen. Poeh, ik voel het al jeuken, kan me voorstellen hoe jij dat ervaart

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 09:25

Dankjewel! Nu kan ik het gelukkig wel weer loslaten, maar dat was afgelopen dagen toch wel anders -O-

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:59

Jullie zijn enorm vooruit gegaan!

Wat betreft spieren en voer is er al het eea gezegd. Hoe vaak loopt ze nu per week? En hoeveel luzerne voer je bij?

Je zou bijvoorbeeld ook kunnen kijken naar luzerne brok of iets van fibre beet van Pavo. Zou daar ook best bijvoorbeeld een schep in de ochtend en in de avond van durven voeren. (Fibre beet moet je wel weken) en als je losse luzerne voert ‘s ochtends en s avonds twee scheppen. Ze heeft echt even wat extra nodig aan eiwitten om haal spieren weer aan te vullen. Zou daarmee beginnen en je zadel heel even uitstellen qua zadelmaker. Bijvoorbeeld even twee weken werken aan de hand en goed bijvoeren en even niet rijden. Kan maar zo zijn dat je al een boom maat verschil hebt. Dat zou zonde zijn als je net een zadel hebt aan laten passen.

Succes!

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:35

TS, complimenten voor hoe je de reacties oppakkt! _/-\o_ Dat mag gezegd worden. Niemand heeft alle wijsheid in pacht. We proberen allemaal het juiste te doen en te leren van de mensen om ons heen. En soms krijg je ook onwaarheden mee. Je wil overduidelijk een happy en gezond paard en doet wat met de feedback en tips. Misschien woont er wel een bokker bij je in de buurt die kennis en inzicht met je wil delen?
Je hebt al veel tips gekregen waar je wat mee doet. Ook lekker nagenieten van jullie 2e plaats! En kun je nagaan hoe fijn het rijden gaat zijn met een beter passend zadel en meer bespiering! :D

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 15:09

Dankjewel!

MarjanB, ik moet zeggen dat dat heel erg wisselt. De ene week 5 keer rijden, de andere week 2 keer, met natuurlijk daarnaast nog wel longeren enzo. Ik heb eigenlijk ieder week een ander schema. Luzerne geef ik niet heel veel, een flinke hand door de slobber momenteel. Ik weet niet of stal dat voor mij wil voeren, maar ik kan het wel vragen! Afspraak bij zadelmaker staat al op 2 augustus, dus die ga ik wel laten staan.

De tips neem ik mee verder!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:23

Heel veel is al gezegd, dus wil vooral zeggen dat je het top oppakt!

Wat betreft voeren, vraag eens of je bakjes mag klaarzetten of een ton luzerne bij stal waarvan ze bij elke voerbeurt een schep aan het brok toevoegen.
Als dit niet kan zou ik de porties die je voert wanneer jij bent geweest flink ophogen zoals bijvoorbeeld een emmer Seniores Priores, twee voerscheppen luzerne of bijvoorbeeld eiwitrijk hooi van een eigen baaltje.
Daar kun je dan prima de bodybuilder van mijten doorheen doen voor nog wat extra aanzet.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 16:42

Bedankt voor je tips! Goed om dat te vragen idd

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 17:06

Wat ga je super fijn om met alle tips etc TS! Ik vind dat je proef heel netjes rijd, soms kan de afwerking van je figuren nog iets netter maar daar kun je op oefenen :D

Qua onbelast trainen, geen idee wat voor grondwerk je doet, maar ik zou ook aanraden om dressuurmatig werk aan de hand mee te pakken. Ook daar kun je fijn spieren mee opbouwen aan de hand, en het is ook nog eens erg leuk :)

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:42

Longeer je wel eens met dubbele longe? Daarmee kan je onbelast toch dressuurmatig werken.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 00:32

Wat pak je alles positief op! En je hebt al zo'n team om je heen..
Maar vergeet vooral je trotse gevoel niet! Dat mag hoor, na zo'n spontane, succesvolle wedstrijd.

Voor de aankomende vakantietijd, wil ik graag mijn bijdrage aan jouw en Ivy's opmars voorstellen: op het kanaal van Schleese Saddlery zijn heel veel informatieve filmpjes te vinden m.b.t. de ligging van het zadel, maar ook over hoe jij als amazone hoort te zitten. Misschien ben je in de gelegenheid om hier eens naar te kijken, zodat je ruggenspraak kan houden als je straks andere zadels gaat passen. Ik hoop echt dat je de tijd neemt om een fijn zadel te vinden! Je zal beleven dat je uitstekende tenen en je onafhankelijke zit beïnvloed worden door je zadel. Je moet gewoon lekker over je paard heen kunnen zakken; ik gun je een ontspannen zit, met een mooi lang been. Daar heeft Ivy ook plezier van.
https://www.youtube.com/@SCHLEESESADDLERY/videos

Veel succes met al je puzzelstukjes!

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 07:39

Complimenten TS hoe je met alle negativiteit omgaat en het omzet in werkpunten, echt diep respect.

Je proef is netjes gereden maar wat me wel opvalt is dat je teugels steeds los-vast-los-vast gaan (je armen bewegen mee met je licht rijden ipv dat ze onafhankelijk van je lichaam bewegen) en je geen constante teugeldruk hebt. Is dat wel eens tegen je gezegd/ben je je daar bewust van?

Celaeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 09:07

Schiet me net iets tebinnen. Heb je weleens overwogen om zitlessen te nemen op een Joker, zo’n simulator? Daar kun je denk ik veel aan hebben voor je houding.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-24 10:46

Bedankt weer allemaal!

DemiSisa, met mijn andere paard heb ik dat net weer opgepakt. Net Ivy heb ik dat pas 1 keer gedaan. Ga ik vaker op mijn lijstje zetten!

Friezenfan2, Yes dat neem ik af en toe ook mee!

Kikido, daar zal ik vast wel wat tijd voor vinden komende vakantie.

AnnetteFlame, daar ben ik inderdaad vaker op gewezen. Ik probeer daar zeker op te letten en is na deze wedstrijd al een pak verbeterd door m’n teugels een fractie korter te pakken.

Celaeno, yes staat op mn lijstje! Is er alleen nog niet van gekomen omdat mn leven laatste tijd enorm druk was. Ik hoop dat er meer rust gaat komen en ook dus wat meer tijd voor dat soort dingen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:11

Citaat:
AnnetteFlame, daar ben ik inderdaad vaker op gewezen. Ik probeer daar zeker op te letten en is na deze wedstrijd al een pak verbeterd door m’n teugels een fractie korter te pakken.

Probeer je handen ook meer voor je te dragen.
Kort zijn ze hier meer dan genoeg

Afbeelding

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-24 12:25

Ja dat bedoel ik idd! Dat ik ze wat meer voor me kan houden, want ik heb, zeker op een volte, snel de neiging om ze bij me te houden.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 12:36

0000 schreef:
Er is genoeg gezegd over het paard denk ik, super knap hoe je het oppakt!!

Mbt het hooi, ik hoor vaker dat pensioneigenaren meer voeren afhouden met 'ze hebben het niet eens op'. Meestal is dat niet omdat ze geen honger hebben maar omdat het enorme rotzooi is wat ze voeren...bermhooi, stof, onkruid, te hard/stekelig....vaak zijn de stalhouders die willen besparen (want dat is gewoon simpelweg de reden van het weinig voeren), ook niet degene die dan kwaliteit hooi inkopen. En sommige paarden laten het dan inderdaad liggen maar dat wil zeker niet zeggen dat ze geen honger hebben.

Kan je misschien ergens een pakje goed hooi halen en zelf elke dag een vol hooinet erbij hangen? Dan merk je snel genoeg of ze dat liever en beter eten...

Beetje spuit11, maar waar die van mij enorme (zand)koliek kreeg door te weinig voer en daardoor veel zand eten, liet die van een vriendinnetje "niks" zien. Die heeft nooit duidelijke kolieksymptomen laten zien behalve steeds minder (en uiteindelijk stoppen met) eten en hooi laten liggen. Ondanks bijvoeren van liters en liters seniores viel die in de laatste week voor de verhuizing bijna af waar je bij stond. En staleigenaren maar leuk zeggen "dat ze minder hooi kreeg omdat ze zoveel liet liggen".
Nu ben ik natuurlijk biased omdat ik 2 paarden bijna dood heb zien gaan door gebrek aan voer en zich daardoor o.a. volvreten met zand, maar als het voerbeleid zo'n probleem is en meerdere paarden kampen met afvallen zou ik toch ook in de gaten houden of maagdarmproblemen/buikpijn geen rol spelen bij het eten laten liggen. Naast dus de kwaliteit van het voer dat ze krijgen.

Verder natuurlijk nog gefeliciteerd met je tweede plaats! :D
En alhoewel ik je niet volg en maar eens incidenteel een topic van je lees, valt het mij ook in elk topic op hoe goed je open staat voor kritiek en kijkt wat je daar mee kunt doen :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-24 18:31

Goed dat je het zegt. Dat benoemde mijn fysio ook al inderdaad. Ik hou het in de gaten! En dankjewel!

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 19:47

Gefeliciteerd met je debuut! Mooi resultaat hoor! En top dat je op zoek bent naar een beter rantsoen voor je paard :j

Je geeft zelf aan als werkpunt dat je je tenen wat meer naar binnen mag houden.
Als je op de foto die op deze pagina staat kijkt, zie je dat je eigenlijk in je heup iets naar buiten draait, bij je knieën is het al zichtbaarder en het meest duidelijk is het bij je tenen.
Als je in deze houding probeert je tenen naar binnen te houden dan krijg je daar alleen maar kramp van in je enkels :)
Probeer eens om vanuit je heup wat naar binnen te draaien en de binnenkant van je been tegen het zadel te houden, in plaats van de achterkant van je been. Dan staat je teen ook vanzelf naar voren.

Veel succes nog verder, met jou instelling kom je er wel :j

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-24 19:55

Dankjewel! Wat jij zegt klopt inderdaad. Ik heb een tijdje les gehad van een sporthippischoefentherapeut en die gaf me dat ook mee. Ik probeer ook, als ik eraan denk, mijn hele been bewust vanuit mijn heup naar binnen te draaien. Alleen er is zoveel waar ik op moet letten dat ik dat nog al eens vergeet. Goed dat je me er weer eens op wijst!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 19:59

Soms helpt het mensen als ze langs de letter H rijden te denken aan Houding.
En zo even snel de check te doen. Voor wat voor die ruiter belangrijke punten zijn.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:53

Kimmie25501 schreef:
Dankjewel! Wat jij zegt klopt inderdaad. Ik heb een tijdje les gehad van een sporthippischoefentherapeut en die gaf me dat ook mee. Ik probeer ook, als ik eraan denk, mijn hele been bewust vanuit mijn heup naar binnen te draaien. Alleen er is zoveel waar ik op moet letten dat ik dat nog al eens vergeet. Goed dat je me er weer eens op wijst!

Logisch hoor, niemand is perfect. Lekker blijven oefenen :D

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-24 21:17

Goeie DP! Die hou ik in mijn achterhoofd!

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 21:55

DuoPenotti schreef:
En zo even snel de check te doen. Voor wat voor die ruiter belangrijke punten zijn.

Wat een leuke tip!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:57

DuoPenotti schreef:

:)* die ga ik ook voor mijzelf gebruiken :-)