xLoki schreef:Hier staat best veel nuttige informatie over wat te zwaar is voor het paard en met welke factoren het te maken heeft: https://www.knhs.nl/content-nieuwsbriev ... te-rijden/
Er vanuit gaande dat jouw paardje een gewicht van 475kg heeft (gemiddelde E-pony zit tussen 400-500kg) is het maximum gewicht wat hij kan dragen bij de 15% regel 71kg. Gezien jouw paardje al wat ouder is, zou ik niet snel naar de 20% regel neigen, maar dat is persoonlijk. Een paard kan, net zoals mensen en andere zoogdieren, op oudere leeftijd minder hebben dan in zijn jonge jaren.
Je schrijft zelf dat je je bewust bent van het probleem en het actief wil aanpakken, maar ik denk dat onderdeel van je plan zou moeten zijn om, voordat je het streefgewicht hebt bereikt (in dit geval dan 71kg), niet meer op je paard te stappen. Je kan natuurlijk op allerlei manieren je paard beweging blijven geven (longeren, wandelen/hardlopen, bijrijder zoeken), maar zoals ook op de KNHS site beschreven is rijden op een paard waar je te zwaar voor bent belastend en pijnlijk voor het paard. Hoe blij hij ook kijkt en hoe leuk hij over het strand crossen ook vindt. Zeker een lief paard zoals jij hebt, zal niet gauw gaan staken bij pijn. Dat jury's er niets van zeggen, zegt niet dat jouw paard er geen last van heeft. Ik zie op wedstrijd paarden ook behoorlijk kreupel door de ring lopen, en daar zeggen jury's soms ook niks van. Maar dat zegt niet dat het paard niet kreupel is.
Ik hoop dat je het niet verkeerd opvat TS, maar ik heb wel een beetje het idee dat je het rijden op je paard goedpraat door te zeggen dat je weet dat je moet afvallen en dat je ermee bezig bent. Maar dat haalt niet weg dat je op dit moment gewoon niet meer op je paard moet stappen. Dat is de eerste stap, en dan ook gelijk een mooi doel om aan te werken: weer op je paard kunnen rijden.
Helemaal mee eens, goede post Loki.

Hoe lastig ook, het is nu zaak om eerst aan je paarden te gaan denken..