Nistral dressuur Texelweekend 22-04-22

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:30

xLoki schreef:
Hier staat best veel nuttige informatie over wat te zwaar is voor het paard en met welke factoren het te maken heeft: https://www.knhs.nl/content-nieuwsbriev ... te-rijden/

Er vanuit gaande dat jouw paardje een gewicht van 475kg heeft (gemiddelde E-pony zit tussen 400-500kg) is het maximum gewicht wat hij kan dragen bij de 15% regel 71kg. Gezien jouw paardje al wat ouder is, zou ik niet snel naar de 20% regel neigen, maar dat is persoonlijk. Een paard kan, net zoals mensen en andere zoogdieren, op oudere leeftijd minder hebben dan in zijn jonge jaren.

Je schrijft zelf dat je je bewust bent van het probleem en het actief wil aanpakken, maar ik denk dat onderdeel van je plan zou moeten zijn om, voordat je het streefgewicht hebt bereikt (in dit geval dan 71kg), niet meer op je paard te stappen. Je kan natuurlijk op allerlei manieren je paard beweging blijven geven (longeren, wandelen/hardlopen, bijrijder zoeken), maar zoals ook op de KNHS site beschreven is rijden op een paard waar je te zwaar voor bent belastend en pijnlijk voor het paard. Hoe blij hij ook kijkt en hoe leuk hij over het strand crossen ook vindt. Zeker een lief paard zoals jij hebt, zal niet gauw gaan staken bij pijn. Dat jury's er niets van zeggen, zegt niet dat jouw paard er geen last van heeft. Ik zie op wedstrijd paarden ook behoorlijk kreupel door de ring lopen, en daar zeggen jury's soms ook niks van. Maar dat zegt niet dat het paard niet kreupel is.

Ik hoop dat je het niet verkeerd opvat TS, maar ik heb wel een beetje het idee dat je het rijden op je paard goedpraat door te zeggen dat je weet dat je moet afvallen en dat je ermee bezig bent. Maar dat haalt niet weg dat je op dit moment gewoon niet meer op je paard moet stappen. Dat is de eerste stap, en dan ook gelijk een mooi doel om aan te werken: weer op je paard kunnen rijden.

Helemaal mee eens, goede post Loki. :j
Hoe lastig ook, het is nu zaak om eerst aan je paarden te gaan denken..

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:34

corientjuhh schreef:
wij zijn van hindernissen gekomen van 20cm die ze al niet eens sprong. Het is geen makkelijke merrie met het springen

corientjuhh schreef:
Ik heb niet het idee dat Nistral een niet blij paard is, ik ken mijn paard daarvoor het beste, dressuur vind ze alleen het stomste wat er is

corientjuhh schreef:
Verder over de (extreem) weggedrukte rug, zij is van zichzelf al wat overbouwd en vind het lastig van achter onder te treden.

corientjuhh schreef:
Dit leg ik zeker niet in verband met mijn gewicht

corientjuhh schreef:
Nu kunnen we daar de discussie over gaan houden over wat wel en wat niet te rijden, maar ik ben van mening dat dat niet is, ik weet het wel.

Im zal mijn reactie zo vriendelijk mogelijk proberen te houden, maar TS, je geeft toch zelf aan dat het paardje overduidelijk al jaren moeite heeft met springen, in het verleden zelfs met cavaletti, verder moeite heeft met dressuur waarbij die niet goed met achterbeen ondertreedt. Dat sluit aan bij het beeld dat op de foto's te zien is - pain face, paard dat uit elkaar loopt met weggedrukte rug, telkens ongemakkelijke sprongen, matige bespiering van de bovenlijn.

Uiteraard kan elke van deze issues meerdere oorzaken hebben welke niet aan het ruitergewicht te linken zijn :o Je geeft ook aan er geen verband tussen te zien. Maar het feit blijft, dat deze pony al liefst 10 jaar, de hele tijd dat je ook tegen deze issues aan blijft lopen, een te zware ruiter draagt. De richtlijn van KNHS is namelijk dat het ruitergewicht inclusief tuig binnen 17,5% van gezond gewicht van het paard hoort te vallen. Andere bronnen leggen die grens rond 20%, ook niet onrealistisch zo. Een ranke pony van deze maat (+/- 150cm) en leeftijd (20) gaat niet meer dan 400-450kg aan gezond gewicht hebben. Dat is hooguit 78-90 kg inclusief tuig, waarvan dus kilo of 70-80 voor de ruiter overbijlift. Jouw lengte en gewicht van paar jaar terug zijn op bokt te vinden, gezien veranderingen in de tussentijd weet je ongetwijfeld zelf ook dat je boven deze grens zit.

Te zwaar - het klinkt wellicht heftig, maar is niet aanvallend bedoeld; heel veel volwassenen zijn te zwaar voor pony's, het is niets om je voor te schamen. Waarom stap je niet op een groter, stevig, goed bespierd paard over, dat jouw gewicht wel kan dragen? Ik begrijp dat je het moeilijk hebt met afvallen, dat is ook nou eenmaal lastig. Zeker als het mentaal niet helemaal soepel gaat en er iets van eetstoornis of vervelende relatie met eten bij komt te kijken. Maar dat je hier tegenaan loopt en hartstikke graag lichter wilt zijn verandert toch niets voor je paardje en de feitelijke belasting waarmee hij alsnog op wedstrijd moet presteren? Je hoeft je paardenhobby ook niet op te geven, maar gewoon niet meer op een pony stappen die duidelijk te klein voor jou is.

Nog wat KNHS jury's betreft, die mogen niets over het ruitergewicht zeggen omdat er geen bepalingen in het reglement zijn wat dat betreft. Dus dat je hier niet op aangesproken wordt wil niet zeggen dat het goed is. Net zoals er helemaal geen regels zijn om te voorkomen dat iemand van 2 meter lang een proef rijdt op een kleine kinderpony, zolang de pony niet kreupel loopt kunnen de juryleden hun mening alleen laten doorschemeren met opmerkingen over houduing en zit, balans, meezitten etc, maar zelfs dat doen ze al lang niet altijd.

corientjuhh

Re: Nistral dressuur Texelweekend 22-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 12:26

Moeite met het springen zelf heeft zij niet, dit wordt foutief geinterpreteerd, dit komt van vroeger uit voor ik haar zelf begon te rijden. Wat overblijft is dat zij met gekke hindernissen er niet altijd in een keer overheen gaat. Heeft zij het een keer gezien, dan is het goed

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 12:33

corientjuhh schreef:
Moeite met het springen zelf heeft zij niet, dit wordt foutief geinterpreteerd, dit komt van vroeger uit voor ik haar zelf begon te rijden. Wat overblijft is dat zij met gekke hindernissen er niet altijd in een keer overheen gaat. Heeft zij het een keer gezien, dan is het goed

Maar Corina, er worden nog veel meer echt goede inhoudelijke argumenten aangedragen waar je verder niet op in gaat. Ik snap dat het geen makkelijke boodschap is, maar zie je zelf niet in de foto's van je paard/het rijden terug wat er bedoeld wordt? Als je heel eerlijk tegen jezelf bent? De uitdrukking van het paard, de opgetrokken wenkbrauwen en strakke neus zijn namelijk echt duidelijke tekenen van ongemak/pijn/stress (op foto 2 en 3 zeer goed te herkennen). Ze drukt de rug weg, heeft overduidelijk moeite om je te dragen.
Het moet toch geen fijn gevoel geven om zo door te blijven rijden?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 12:34

_Mir schreef:
Maar maakt een jury hier ook geen opmerking over?

Was het in mijn ring geweest: Ja.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 12:36

corientjuhh schreef:

Zegt iets over het lieve werkwillige karakter van je paard. Maar elke landing op de voorbenen is een zeer zware belasting.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 12:44

Avalanche schreef:
Persoonlijk gaat het mij niet om het gewicht op zich.

Ik snap dat je het moeilijk hebt, ik snap dat afvallen moeilijk is. Wij als soort zijn bijzonder goed in aankomen en slecht in afvallen.

Maar: je gaat met dat gewicht op een vrij rank, klein paard zitten, en daar heb ik een probleem mee. Ik zie een aantal rijtechnische issues, maar waar ik van schrok in je spring topic was de foto van je wending. Je paard gaat plat door de bocht en jij zit aan de verkeerde kant. En op dat moment speelt je gewicht wel een rol, want als het paard met jou haar balans verliest, gaan jullie samen op je plaat. Dat is hoe paarden hun benen kunnen breken.

Verder zie ik echt op elke foto opengesperde neusgaten, gespannen lippen, worried eyes: kortom een pain face.

En ik ben echt echt blij dat je het inzicht hebt, maar alsjeblieft, ga niet meer rijden tot er minimaal 15 kg af is, of op een veel groter paard gaan zitten.

Precies, waar ik me aan stoor is dat de boodschap: even niet op je paard kruipen eerst aan jezelf werken niet door komt.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:16

corientjuhh schreef:

Ik heb de springfoto's gezien en de manier van springen, de grond in, en de gezichtsuitdrukking van het paard maken het duidelijk dat het niet heel lekker gaat. Weigeren is slechts een van de zaken die de alarmbellen doen rinkelen.

Maar nogmaals, bekijk de gewichtsrichtlijnen van KNHS en ga dan je pony wegen en zelf ook op de weegschaal staan, ik ben ervan overtuigd dat je zelf ook weet dat het gewoon niet klopt.

Slechts 1 slecht wedstrijdplaatje kan een toeval zijn, miscommunicatie of een foutje, maar deze pony geeft op alle foto's duidelijk aan ongemak te hebben. En dat ze geen nee druft te zeggen... een lief paard kan ondanks heel veel pijn en ongemak door blijven gaan, zo zijn er zat kreupele en zieke (manege)paarden die ook keihard blijven werken. Dat wil niet zeggen dat het eerlijk is :n

Met jouw lengte is een E-pony sowieso niet heel handig, waarom ga je niet gewoon overstappen op grotere, stevige paarden? Dat is toch niet zo heel anders dan als je je pony uitgroeit omdat je te lang bent geworden, erg lange mensen blijven er dan niet op stappen hoe lief ze hun pony wel en niet vinden. En ik denk dat in de hoek van zwaardere warmbloeden etc er een paard valt te vinden dat zelfs met jouw huidige gewicht aan de slag kan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:20

Paarden zijn geen mensen, en paarden werken zo graag samen dat ze vér over hun eigen grenzen heen gaan. We moeten ze daarin echt tegen zichzelf beschermen :(:)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:24

Het enige dat ik hierover ga zeggen is dat je echt een heel, héél lief en braaf paard hebt. Te misschien zelfs.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:46

Paarden zijn veel te goed voor ons mensen.
Ten koste van zichzelf jaren doorlopen met een ruiter die zelf ook wel weet wat er niet klopt.... weinig dieren die zo zouden doorlopen. Gouden karakter.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:54

Mars schreef:
Paarden zijn veel te goed voor ons mensen.
Ten koste van zichzelf jaren doorlopen met een ruiter die zelf ook wel weet wat er niet klopt.... weinig dieren die zo zouden doorlopen. Gouden karakter.

Dit.

En juist daarom zou je ze tegen zichzelf en tegen ons moeten beschermen. Dat verdienen ze.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:55

Ik wil op mijn handen blijven zitten maar het lukt me even niet.

Met alle respect voor alle moeilijkheden die je hebt met afvallen... Ik kan me voorstellen hoe moeilijk het is en hoeveel beren op de weg daarbij komen kijken...

Maaarrrrrr..... Dat dat moeilijk is is geen rechtvaardiging om alsnog met dit gewicht op een paard te stappen. Dan doe je het puur voor je eigen plezier. Ik denk dat de reacties al duidelijk zat zijn, maar als je zelf kritisch naar de beelden kijkt, wat zie je dan zelf? Als dit een combinatie zou zijn geweest die jij zou zien starten op wedstrijd, wat zou je denken?
Jij bent de enige die je paard kan beschermen. Door erop te zitten, sorry om het zo neer te zetten, doe je dat niet.

Ik zie geen ontspannen, losgelaten en blij paard. Verre van. Dressuur wel of niet leuk vinden vanuit het paard ligt vaak niet aan het paard maar aan de rijderij.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:58

chanicha schreef:
Mars schreef:
Waarom zou er niks over gezegd moeten worden? In topics van jaren geleden zegt TS ook al te gaan afvallen. Er lopen topics over Arjen Lubach die wil dat we kappen met rijden en de sport krijgt een steeds slechtere naam… hpe zou dat komen??

Er is toch al verschillende keren wat van gezegd? Waarom dat maar doorgaan, ik vind dat niet echt vriendelijk hoor, denk dat TS het nu echt wel weet.

Misschien niet vriendelijk, maar misschien de enige manier om de boodschap door te laten dringen. Waarom altijd dat tuttige poelie poelie ach gossie, het gaat hier nb om het welzijn van het paard. En de sport ligt al aardig onder vuur.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:07

als je heel goed in balans/harmonie zitten, recht boven het paard, met heel lichte gelijke aanleuning op beide handen, mooie stille zit. en stuurt met je zit, en ondersteunt met hand en been.

dan kan iedereen fijn rijden, ook al heb je overgewicht.

als je rijtechnisch nog veel te leren hebt, en je paard stoort met je houding zit en hand, dan krijgt paard pijn, en of je nu licht, normaal of overgewicht hebt, dan sloop je je paard!!!

Dus hier moet gewerkt worden aan het leren van de juiste manier( klassieke manier) van rijden!!

bovenal moet je een zadel hebben waar je in PAST!!

ik kwam met mn 90 kilo op een 18 inch drs zadel met open zit!! daar paste mn kont in. of ik reed op een 18 inch stubben spring zadel, die hebben ook open zit.

veel rijden met te klein zadel( diepe zit/ gedwongen zit.) en daar kan je niet in zitten op de juiste manier!!! als je teveel lichaamsvet hebt. en kan je niet werken aan het verbeteren van je rijstijl, omdat je ten 1e niet in zadel past!!

dus dan is t al dweilen met de kraan open!!

het ontwikkelen van het rijden gaat altijd door!!

ik ben zelf wel 20 kilo afgevallen in 2 jaar tijd.. en kwa rijden kan ik nu veel meer, omdat mn vet mij niet in de weg zit!!!

ik zal zo nog wat fotos plaatsen, waar in je kan zien dat je ook met overgewicht wel in balans kan zitten, zonder je paard pijn te doen.

Dus TS, SUCCES!!!

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:15

@MyWishMax
Maar een jury beoordeeld toch wel het 'totale plaatje'?
Dus niet direct gezegd gewicht.

TS
Ik vind dat je heel sympathiek reageert. Niemand zal ontkennen dat afvallen lastig is. Klinkt simpel, kwestie van knop omzetten. Succes, hopelijk voel je je snel lekker in je vel. Daar zal je paard ook blij mee zijn.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:32

Bij deze fotos zodat je kan zien dat t anders kan ook al ben je zwaar...Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 00:28

Het zijn toch allemaal foto's van veel kleinere en lichtere ruiter op veel grotere paarden, hele andere verhouding dan bij TS. Ik gok dat het qua % allemaal gewoon klopt. Plaatjes zoals dit krijgen sowieso geen negatief commentaar op bokt en terecht zo :)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 01:25

Het is dat ik de mod niet kan quoten maar het is nu wel duidelijk toch?

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 07:11

Jester_ schreef:
Het is dat ik de mod niet kan quoten maar het is nu wel duidelijk toch?

Voor ons lijkt het duidelijk ja, maar de TS heeft het volgens mij nog niet echt door. :o

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 07:17

Ik geloof dat de TS al meerdere keren gezegd heeft er bewust van te zijn en ermee bezig te zijn.
Herhalen is dan ook nergens voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 07:23

Ts vindt dat ze gewoon kan blijven rijden omdat haar pony vast geen last heeft. Ik denk dat dat bedoelt wordt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 07:28

Ook dat is door meerdere Bokkers al gemeld. Het is aan haar of en wat ze ermee doet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 07:58

Ik vind ook dat er nu behoorlijk doorgezaagd wordt

Ts ik vind dat je super netjes blijft reageren. Petje af

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 10:28

Moderatoropmerking:
Op de vorige pagina is de volgende moderatoropmerking geplaatst:

Sica schreef:
]Zoals ook in de regels van ITP staat is het herhalen van commentaar niet de bedoeling:
*Negatief commentaar is toegestaan, mits opbouwend en vriendelijk gebracht. Probeer niet in herhaling te vervallen, dit ontaardt snel in 'bashen'.

Er is nu voldoende herhaald over het gewicht van TS.

Een moderatoropmerking wordt niet voor niets geplaatst, geldt voor alle gebruikers en dient altijd te worden opgevolgt.

Voor de laatste keer, het onderwerp gewicht is nu genoeg besproken in dit topic en mag niet meer aangehaald te worden.