Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 08:35

IHN schreef:
ik vind wel dat ze erg afgezeken worden, hoor. Ze hadden een trappend paard bij, teruggaan was mss uitgelopen op nog meer getrap.
Ze hebben gevraagd of het ging en kregen als antwoord:ja.
Best kans dat ze ook geschrokken waren, en gewoon niet helder nadachten op dat moment.

Ik zou denk ik gewoon naar de manege toegaan, en niet gelijk beschuldigen, maar vragen waarom ze door zijn gereden. En je verwondingen schetsen.

Net zoals jij uit automatisme zei dat het goed ging kan bij hun ook zoiets gespeeld hebben.

Ze konden helemaal niet zien of het wel echt goed ging.
Ik ken een motorrijder die onderuit is gegaan. Had zijn knie gebroken, maar kwam op adrenaline toch overeind om achter de motor aan te gaan. Op zo’n moment zeg je al gauw dat het wel goed gaat.
De pijn kwam niet snel daarna pas.

Het is absoluut niet netjes dat ze niet hebben GEKEKEN of het echt wel goed ging.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 08:36

Ik kan me voorstellen, wanneer je niet na denkt,of het zelf nooit hebt meegemaakt, dat je verder rijdt als iemand zegt dat het goed gaat.

Ik zou zelf altijd even terug rijden, vragen "weet je het zeker?" En kijken of ik nog met iets kan helpen, maar dat is ook de ervaring dat mensen vaak door adrenaline de eerste momenten geen pijn oid voelen.

Maar heel zwart wit kan je het ze niet kwalijk nemen. Ook al was het niet netjes of sociaal... je zei zelf dat het goed ging.
Ik denk dat wanneer je dat gaat melden, je dat ook sowieso terug zal krijgen.
Even kijken is anders dan echt vragen en antwoord krijgen dat het goed gaat. Zoals hier gebeurt is.

"ja maar we vroegen het en ze zei zelf dat het goed ging, en toen zijn we verder gereden, anders was ik om gedraait"

Dit is een zin die ik mij kan voorstellen die veel buitenrijders hier in de buurt zouden uitspreken... hier rijden wel vaker mensen die niet heel behulpzaam of nadenkend zijn :')

Pumpkins

Re: Van je mede ruiters moet je het maar hebben.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 08:46

Bizar dat ze niet eens het fatsoen hadden om even te kijken of het goed ging met jou en je paard. Ik zou me echt rot schrikken als mijn paard dat zou veroorzaken, manegeruiter of niet.

Heel veel sterkte ts en inderdaad gewoon een mail sturen met het verhaal. Goed voor je eigen administratie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 08:50

c_alsemgeest schreef:
Ik kan me voorstellen, wanneer je niet na denkt,of het zelf nooit hebt meegemaakt, dat je verder rijdt als iemand zegt dat het goed gaat.

Ik zou zelf altijd even terug rijden, vragen "weet je het zeker?" En kijken of ik nog met iets kan helpen, maar dat is ook de ervaring dat mensen vaak door adrenaline de eerste momenten geen pijn oid voelen.

Maar heel zwart wit kan je het ze niet kwalijk nemen. Ook al was het niet netjes of sociaal... je zei zelf dat het goed ging.
Ik denk dat wanneer je dat gaat melden, je dat ook sowieso terug zal krijgen.
Even kijken is anders dan echt vragen en antwoord krijgen dat het goed gaat. Zoals hier gebeurt is.

"ja maar we vroegen het en ze zei zelf dat het goed ging, en toen zijn we verder gereden, anders was ik om gedraait"

Dit is een zin die ik mij kan voorstellen die veel buitenrijders hier in de buurt zouden uitspreken... hier rijden wel vaker mensen die niet heel behulpzaam of nadenkend zijn :')

Hier sluit ik me bij aan.

Netjes, nee alles behalve.
Maar die schrikken waarschijnlijk ook, hebben al geen braaf paard bij.
En ja ze hoorde, ook al was het bijna om de hoek, dat het goed ging dus zijn maar door gegaan.

Is dat goed van ze, nee, maar denk wel dat dat mede is waarom.
Ik zou er niet teveel energie in stoppen.

Hoe heb je vannacht geslapen, gaat het weer een beetje?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 08:54

IHN schreef:
ik vind wel dat ze erg afgezeken worden, hoor. Ze hadden een trappend paard bij, teruggaan was mss uitgelopen op nog meer getrap.
Ze hebben gevraagd of het ging en kregen als antwoord:ja.
Best kans dat ze ook geschrokken waren, en gewoon niet helder nadachten op dat moment.

Ik zou denk ik gewoon naar de manege toegaan, en niet gelijk beschuldigen, maar vragen waarom ze door zijn gereden. En je verwondingen schetsen.

Net zoals jij uit automatisme zei dat het goed ging kan bij hun ook zoiets gespeeld hebben.

De leiding of de ruiter aan het hoofd had de groep stil moeten zetten en had even terug moeten gaan.
Of de laatste ruiter.

Zo''n meppend paard in de groep lijkt mij al helemaal niet zo handig.

Maar misschien moet je je erbij neerleggen dat het een manege is zonder weinig fatsoen en blij wezen
dat het goed is afgelopen.
Voor de volgende dat je ze tegen komt weet je wat je moet doen : je eigen paard in de bosjes zetten en ze ruim laten passeren.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 09:00

Doorrijden na een Verkeersongeval is een misdrijf... ik zou zeker contact opnemen met de politie als je dit niet onderling kunt bespreken/oplossen met de manege eigenaar.

Dat manegeruiters niet weten wat ze moeten doen is misschien logisch... Maar ook direct de reden dat die niet zonder professionele begeleiding buiten horen te rijden... buiten dat staat gewoon in artikel 7 van de verkeerswet dat je niet door mag rijden zonder je gegevens kenbaar te maken en dat je iemand die hulp nodig heeft na een ongeval niet alleen mag laten. Een ieder hoort de wet te kennen...

Overigens zou ik de manege aansprakelijk stellen je weet nooit of je blijvend problemen overhoud aan dit accefietje... zeker met “kapotte“ nieren...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 09:02

Cowgirl, ik vind het helemaal niet zo goed afgelopen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 09:06

pien_2010 schreef:
Cowgirl, ik vind het helemaal niet zo goed afgelopen!

Nou dit inderdaad…

Ik zou het er zeker niet zomaar bij laten zitten en in elk geval een mail gaan schrijven naar de manege en melding doen bij je zorgverzekering met naam en adres van de manege erbij.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 09:08

Alle reacties die het gedrag van de manegeruiters begrijpelijk vinden, vind ik echt vreemd.

Iemand is gevallen. Dan blijf ik erbij tot diegene weer op zijn paard zit en/of duidelijk goed kan lopen en ik zeker weet dat hij/zij ergens heen kan. Anders loop ik zelf mee of bel ik hulp. Dat lijkt me gewoon je gezonde verstand gebruiken. Tenzij je vijf jaar oud bent natuurlijk, maar dit waren volwassenen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 09:14

TS is flink beurs maar er is geen zwaar en/of blijvend letsel.
En een bokker stelde een diagnose van gekneusde nieren, ook knap. Meestal doet de dokter dat.

En als je je echt bezwaard voelt na dit doe je aangifte bij de polite : doorrijden na ongeval. Helemaal als je al weet dat de manege als onbeschoft te boek staat.

En dan de vraag of het handig is it zo op Bokt te zetten.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 09:20

Cowgirl schreef:
TS is flink beurs maar er is geen zwaar en/of blijvend letsel.
En een bokker stelde een diagnose van gekneusde nieren, ook knap. Meestal doet de dokter dat.

En als je je echt bezwaard voelt na dit doe je aangifte bij de polite : doorrijden na ongeval. Helemaal als je al weet dat de manege als onbeschoft te boek staat.

En dan de vraag of het handig is it zo op Bokt te zetten.

Nog geen zwaar en/of blijvend letsel bekend op dit moment ;) TS is nog niet 'out of the woods'.

Maar afijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 09:27

Het probleem met dit soort dingen is, dat er vaak door de mensen die nalatig zijn niet bij nagedacht wordt.
Het is vaak totaal niet zo kwaad bedoeld. Daarmee praat ik het gedrag niet goed hé!!
Ooit een ruiter aangesproken die altijd in draf langs reed. Er werd behoorlijk over haar gesproken. Mijn paard gaf er niets om dus toen ze pittig langs wilde rijden, heb ik haar gevraagd of ze zich bewust was van het feit dat iedereen schande sprak over haar. Totaal niet dus, ze had er glad geen erg in. Daarna heeft ze het nooit meer gedaan, probleem opgelost.
Dit zal ook wel zoiets zijn. HEt is niet mijn manier want ik zou zeker afgestapt zijn totdat ze weer op het paard zou zitten en door kon rijden, maaar ik denk dat er gewoon niet is nagedacht dat "het is goed met me" niet wil zeggen dat het ook goed is. Heel veel mensen hebben er glad geen erg in , ook bij zware verkeersongelukken, dat mensen vaak heel veel nog kunnen doen op de adrenaline. En dat ze toch heel gewond kunnen zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 09:31

Bloed in urine betekend een fikse klap op de nieren. En dat hoeft niet erg te zijn maar kan ook uitmonden in een levensbedreigende situatie.
Manege of niet, de groep had even kunnen wachten maar ook dan waren ze doorgereden omdat Ts aangaf dat het oké was en pas echt naar werd na een korte periode. Met of zonder begeleiding doet er niet toe, even wachten en niet half in de bocht nog even vragen gaat het .
Maar de adrenaline stoot laat je ook onmogelijke dingen doen, je staat op , gaat naar huis en 24 uur later word je op het nippertje gered door de traumachirurg.
Getuige een kleine val en iets bloed plassen door mijn man. Ts ik hoop dat je alleen compleet beurs bent en dat het verder goed gaat.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 09:35

pien_2010 schreef:
Het probleem met dit soort dingen is, dat er vaak door de mensen die nalatig zijn niet bij nagedacht wordt.
Het is vaak totaal niet zo kwaad bedoeld. Daarmee praat ik het gedrag niet goed hé!!
Ooit een ruiter aangesproken die altijd in draf langs reed. Er werd behoorlijk over haar gesproken. Mijn paard gaf er niets om dus toen ze pittig langs wilde rijden, heb ik haar gevraagd of ze zich bewust was van het feit dat iedereen schande sprak over haar. Totaal niet dus, ze had er glad geen erg in. Daarna heeft ze het nooit meer gedaan, probleem opgelost.
Dit zal ook wel zoiets zijn. HEt is niet mijn manier want ik zou zeker afgestapt zijn totdat ze weer op het paard zou zitten en door kon rijden, maaar ik denk dat er gewoon niet is nagedacht dat "het is goed met me" niet wil zeggen dat het ook goed is. Heel veel mensen hebben er glad geen erg in , ook bij zware verkeersongelukken, dat mensen vaak heel veel nog kunnen doen op de adrenaline. En dat ze toch heel gewond kunnen zijn.

Daarom is op zijn minst een nette mail schrijven naar de manege wel iets goeds om te doen. Zodat ( hopelijk ) ze er wat meer bewust van worden dat ze een eventuele volgende keer anders zullen gaan handelen.

Overigens hoop ik dat mensen die dit topic lezen ook iets meer na zullen denken over hoe te handelen bij een ongeluk :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 09:51

miereneter schreef:
Alle reacties die het gedrag van de manegeruiters begrijpelijk vinden, vind ik echt vreemd.

Iemand is gevallen. Dan blijf ik erbij tot diegene weer op zijn paard zit en/of duidelijk goed kan lopen en ik zeker weet dat hij/zij ergens heen kan. Anders loop ik zelf mee of bel ik hulp. Dat lijkt me gewoon je gezonde verstand gebruiken. Tenzij je vijf jaar oud bent natuurlijk, maar dit waren volwassenen.

Dat staat er niet...
Dat je je kan voorstellen hoe iemand zonder fatsoen iets doet em dat begrijpt betekend niet dat je het goed keurt.
Dus doorrijden na het zeggen dat het goed gaat, terwijl ik dat zelf nooit zou doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 09:54

miereneter schreef:

Begrijpelijk is wat anders dan goed keuren.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:07

miereneter schreef:

jij zegt nu, in alle rust, dat je dit zou doen. Maar in een situatie als deze is er geen rust. Ik heb weleens een ongelyk gehad, kwam tot stilstand tegen lantaarnpaal dwars pver fiets en voetpad heengeslingerd. Ik ben doorgereden. Eenmaal thuis slieg de angst toe:wat als ik iemand geraakt heb? Politie gebeld die zijn gaan kijken.
Dat groepje is mss ook wel erg geschrokken, of ze dachten echt dat het meeviel, of dat je geen hulp van hen wilde. Ze wisten misschien niet wat ze konden doen met zelf ook paarden die niet goed op de jouwe reageerden.
Natuurlijk hadden ze ff moeten stoppen. Maar ga eens heel eerlijk bij jezelf na:is er hier iemand die in alle eerlijkheid kan zeggen dat je nog nooit achteraf hebt gedacht:dat had ik anders moeten aanpakken?

Ga erheen, zoek het gesprek op op een nette manier en als ze dan zeggen:ja, t interesseerde ons gewoon geen bal, heb je aalle recht te mopperen.

overigens:ik bedenk me net dat ik weleens een gevallen fietser wilde helpen. Van afstandje in auto gevraagd of het ging:ja hoor. En ben ook doorgereden. Geen onwil om te helpen (sterker:ik vind het fijn als ik kan helpen), maar omdat ik ervanuit ga dat mensen dan echt geen hulp nodig hebben of zelfs niet willen. En ik me niet op wil dringen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:19

Ik zou hier geen (negatieve) energie aan verspillen. Soms reageren mensen gewoon niet 100% adequaat.
Dat kan door een samenloop van omstandigheden over het effectief verkeerd inschatten van de situatie tot het feit dat mensen zich in groep anders gedragen dan dat ze individueel zouden doen. Niet alles hoeft vanuit kwade wil te gebeuren.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:23

Hoe gaat het nu met je TS, na een nachtje slapen, of misschien wel wakker liggen van pijn ?
Hoe dat het meevalt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:36

jetm schreef:
Hoe gaat het nu met je TS, na een nachtje slapen, of misschien wel wakker liggen van pijn ?
Hoe dat het meevalt.

Ja inderdaad, klachten verder niet verergerd? Iig beterschap!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:47

Gini schreef:
Ik zou hier geen (negatieve) energie aan verspillen. Soms reageren mensen gewoon niet 100% adequaat.
Dat kan door een samenloop van omstandigheden over het effectief verkeerd inschatten van de situatie tot het feit dat mensen zich in groep anders gedragen dan dat ze individueel zouden doen. Niet alles hoeft vanuit kwade wil te gebeuren.

Ik denk ook niet dat het uit kwade wil gebeurd is, maar mensen ( in dit geval de manege dan) er op attent maken dat dit gebeurd is kan sowieso geen kwaad.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 11:07

Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik heb goed geslapen, de pijnstillers hebben goed hun werk gedaan. Ik heb nu veel meer spierpijn en de zere plek voel ik wel, dus zometeen weer aan de pijnstillers. Wil namelijk wel ff langs gaan bij mijn ouders ivb vaderdag.

Ik moest contact opnemen met het ziekenhuis als ik buikpijn krijg of mijn klachten erger worden want dan halen ze me door de scan. Morgen dus ff naar de huisarts.

Ik heb gisteren idd de politie gebeld vanwege doorrijden na ongeval. Ik kreeg een vaag antwoord dat het niet om motor voertuigen gaat, dus is het geen doorrijden na ongeval? Het had meer met respect te maken en was geen strafbaar feit dus ze doen er niks aan. Ik vind dit heel raar, maarja kan er niks aan doen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:18

Nee ik denk inderdaad niet dat de politie hier iets mee kan, terwijl dat eigenlijk best gek is.

Hopelijk loopt het voor jou lichamelijk allemaal met een sisser af ts, maar hou het goed in de gaten!

Als iemand valt zou ik nooit gewoon doorrijden. Mijn inmiddels overleden paard zou zelfs uit zichzelf zijn omgekeerd, zij wist altijd heel goed wanneer er iets mis was. Ging ook uit zichzelf achter een op hol geslagen paard aan, het duurde best even voor ik wist waar we nou ineens heen gingen :') Dat was echt een heel zorgzaam paard.

Maar ook vanuit mezelf, tuurlijk stop je, rij je terug, controleer je of het goed gaat, of je nog iets kunt doen, desnoods even het paard vasthouden. Dat zijn toch echt hele normale dingen vind ik. Bizar hoor..

Zeker in een groepje moet er toch iemand zijn die even nadenkt..

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:22

Cinnepin schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik heb goed geslapen, de pijnstillers hebben goed hun werk gedaan. Ik heb nu veel meer spierpijn en de zere plek voel ik wel, dus zometeen weer aan de pijnstillers. Wil namelijk wel ff langs gaan bij mijn ouders ivb vaderdag.

Ik moest contact opnemen met het ziekenhuis als ik buikpijn krijg of mijn klachten erger worden want dan halen ze me door de scan. Morgen dus ff naar de huisarts.

Ik heb gisteren idd de politie gebeld vanwege doorrijden na ongeval. Ik kreeg een vaag antwoord dat het niet om motor voertuigen gaat, dus is het geen doorrijden na ongeval? Het had meer met respect te maken en was geen strafbaar feit dus ze doen er niks aan. Ik vind dit heel raar, maarja kan er niks aan doen.

De politie bellen vind ik wel ver gaan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:27

onpaard schreef:
De politie bellen vind ik wel ver gaan.

Even teruglezen, dan zie je dat er geen best contact is met de manege. Wat had die trouwens kunnen doen?
De politie vind ik niet zo rare gedachte hoor, die had hulp kunnen bieden als het echt niet goed ging met ts.