Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Art_Ificious schreef:Het staarzwiepen zie ik nu niet echt als een groot probleem. Staarzwiepen zie ik namelijk heel vaak en wordt vaak zelfs niets over gezegd (ja ook op bokt) Paard van mijn zus is ook helemaal in orde (op peesblessure na maar is genezen maar nu zit mijn zus in de lappenmand helaas) en zwiept ook met haar staart.
Maar zoals al paar keer vernoemd ga ik hem sowieso wel eens laten nakijken. Is eigenlijk nog niet gebeurd sinds hij geadopteerd is na verwaarlozing. Tandarts is wel al geweest en had geen problemen, vorig jaar wel snijtanden (melkfragmenten) getrokken en volgens RX mist hij zijn vaste snijtanden in de bovenkaak rechts. Hij heeft nog 1 zitten die onderontwikkeld is. (klein en heel korte wortel dus kan daar tzt ook wel last van gaan krijgen.)
Soms verdenkt ik echter wel dat zijn achterbeen met het wit voetje zwakker is. Maar dat zal dan hopelijk ook wel te boven komen als osteopaat er is.
Kantelen bekken en bollen van rug kan hij wel en doet hij zonder protest. (misschien ook handig om te weten)
Buiging aanleren doet die dus ook zonder problemen en zonder dwang. Ik heb hem namelijk niet vast bij halster of touw, hij volgt het snoepje uit zichzelf. (is niet perfect waren de eerste pogingen)
[ [url=m/QKTHKV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/mJIv2B.jpg]Afbeelding[/url] ]
Eldmodur schreef:Ik neig ook een beetje naar stoelzit, vooral als ik langer niet gereden heb. Ik ben dan "vergeten" dat ik m'n heup moet openen (of gewoon stijf...)
Wat me vaak helpt is om bij het losstappen m'n voet/hak met m'n hand helemaal achterlangs naar boven te trekken; zodat ik met m'n hak m'n bil raak.
Als ik daarna m'n been loslaat en laat afhangen, hangt het netjes naar beneden. Ik hoef dan alleen m'n bovenbeen/knie maar iets naar binnen te draaien en m'n beugel te zoeken. Dat zit meteen veel beter!
Amado7 schreef:Avalanche81 schreef:Ze rijdt echt al meer dan 10 jaar, Amado. Ze begint niet net.
Maar misschien nooit les gehad. En daar is ze nu mee begonnen.Hoe reed jij toen je geen begeleiding had?
Avalanche81 schreef:Om die vraag te beantwoorden: ik ben opgegroeid met paarden, wij hadden vroeger thuis paarden en ik sprong er regelmatig gewoon op om ze te begeleiden naar de wei, want dan hoefde ik niet te lopen.
Ik ken die ervaring dus niet zo, als kind zit je heel gemakkelijk en heel ontspannen, en dat is eigenlijk gewoon zo gebleven.
Plus dat ik kon rijden wanneer ik maar zin had, en redelijk goede begeleiding had.
Wat TS betreft: super dat je hulp gaat zoeken, en een osteopaat lijkt me een heel goed ding. Goede begeleiding is belangrijk.
Art_Ificious schreef:Maar zonder zadel waarin je goed zit, heb je niets aan iemand die je in een bepaalde houding wil forceren. Dat komt je ontspanning ook niet ten goede.Ik zou het liefst les hebben van een dressuurruiter als ik eerlijk mag zijn. Die zijn toch vaak strenger op de houding van de ruiter heb ik ervaren. Die van de fries was namelijk een dressuurruiter en de andere voornamelijk springruiters.
Mkango schreef:Art_Ificious schreef:Maar zonder zadel waarin je goed zit, heb je niets aan iemand die je in een bepaalde houding wil forceren. Dat komt je ontspanning ook niet ten goede.Ik zou het liefst les hebben van een dressuurruiter als ik eerlijk mag zijn. Die zijn toch vaak strenger op de houding van de ruiter heb ik ervaren. Die van de fries was namelijk een dressuurruiter en de andere voornamelijk springruiters.Ik denk dat je er goed aan doet om gewoon wat losse zitlessen ergens te boeken op het paard van een ander, zodat je je niet hoeft te focussen op hoe jouw paard loopt, maar je gewoon puur kan concentreren op hoe dat nou "hoort" te voelen, een goede zit. Een goede instructeur kan daarbij ook zien waarom je zit zoals je zit en je tips geven om dat te verbeteren op een manier die voor jouw lichaam werkt.
Wat voor mij goed werkte om mijn benen lang te houden, is een paar passen in verlichte zit gaan en daarbij je onderbenen laten hangen. Daarna ga je weer zitten, maar probeer je niets te veranderen aan je beenligging vanaf je knie naar beneden. Elke keer dat je merkt dat je toch weer je hakken oprekt o.i.d., doe je dat weer.
purny schreef:Het zou wel kunnen helpen tegen spanningen. Probeer het eens uit
Art_Ificious schreef:Vlak zadel zonder veel wrong betekent niet dat je er ook automatisch goed in kunt zitten. Je zit nu, zoals je zelf al aangeeft, in stoelzit, mogelijk doordat je beugels niet op de juiste plek zitten voor je. Als dat het geval is, heeft het niet zoveel zin om jezelf in een bepaalde houding te forceren, omdat je dan weer spanning krijgt in je lichaam om de boel in balans te houden.Zadel wat ik heb dwingt me niet in een houding, is een vlak zadel zonder al te veel wrong. Dus zie niet waarom er dan niet aan mijn houding gewerkt kan worden?
Ik zit vaak ook te veel voorover gzbogen, al vind ik dat al wel verbeterd tov voorheen.
Enige probleem wat ik heb is mijn beenligging en het kantelen van mijn bekken. Ik probeer wel mijn navel naar mij toe te trekken en dan meer op mijn billen te zitten, maar dan verlies ik dus de ontspanning in mijn benen.
Art_Ificious schreef:Ik geloof niet zo in emoties die worden opgeslagen in je lichaam, hooguit spanning, maar dat wordt aangestuurd door je hersenen. Je heupen hebben geen hersenen.purny schreef:Het zou wel kunnen helpen tegen spanningen. Probeer het eens uit
Ga het zeker eens proberen.
Juist ook yoga oefeningen gevonden om de heupen te openen. Blijkbaar wordt in het heupgebied ook veel emoties opgeslagen(?) Dat kan bij mij dan ook wel een trigger zijn voor blokkades, ik worstel met heel veel diverse emoties en ervaar veel stress.
In ieder geval er zijn oefeningen die ik gerust elke dag kan uitoefenen thuis of op de wei.
Ineke2 schreef:https://www.bokt.nl/markt/ad/488576/les ... ator-joker
Dat is Saskia Pilanen. Die zit in Wapenberg vlakbij Breda inderdaad
Hilary schreef:Ik heb even gezocht, want ik kan er niet tegen als ik er niet op kan komenIk bedoelde Nathalie Visser, zit in Etten-Leur https://www.equustatera.nl/
Je kunt even kijken of er andere instructeurs zijn die ongeveer hetzelfde doen en waarvoor je de grens niet over hoeft. Bovendien hoop ik dat Corona niet eeuwig gaat duren...
purny schreef:emoties opgeslagen in het heupgedeelte? Waar heb je dat vandaan?