Ranger aan het werk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eldmodur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 23:29

Ik neig ook een beetje naar stoelzit, vooral als ik langer niet gereden heb. Ik ben dan "vergeten" dat ik m'n heup moet openen (of gewoon stijf...)

Wat me vaak helpt is om bij het losstappen m'n voet/hak met m'n hand helemaal achterlangs naar boven te trekken; zodat ik met m'n hak m'n bil raak.

Als ik daarna m'n been loslaat en laat afhangen, hangt het netjes naar beneden. Ik hoef dan alleen m'n bovenbeen/knie maar iets naar binnen te draaien en m'n beugel te zoeken. Dat zit meteen veel beter!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 23:38

Art_Ificious schreef:
Het staarzwiepen zie ik nu niet echt als een groot probleem. Staarzwiepen zie ik namelijk heel vaak en wordt vaak zelfs niets over gezegd (ja ook op bokt) Paard van mijn zus is ook helemaal in orde (op peesblessure na maar is genezen maar nu zit mijn zus in de lappenmand helaas) en zwiept ook met haar staart.

Maar zoals al paar keer vernoemd ga ik hem sowieso wel eens laten nakijken. Is eigenlijk nog niet gebeurd sinds hij geadopteerd is na verwaarlozing. Tandarts is wel al geweest en had geen problemen, vorig jaar wel snijtanden (melkfragmenten) getrokken en volgens RX mist hij zijn vaste snijtanden in de bovenkaak rechts. Hij heeft nog 1 zitten die onderontwikkeld is. (klein en heel korte wortel dus kan daar tzt ook wel last van gaan krijgen.)

Soms verdenkt ik echter wel dat zijn achterbeen met het wit voetje zwakker is. Maar dat zal dan hopelijk ook wel te boven komen als osteopaat er is.

Kantelen bekken en bollen van rug kan hij wel en doet hij zonder protest. (misschien ook handig om te weten)
Buiging aanleren doet die dus ook zonder problemen en zonder dwang. Ik heb hem namelijk niet vast bij halster of touw, hij volgt het snoepje uit zichzelf. (is niet perfect waren de eerste pogingen)
[ [url=m/QKTHKV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mJIv2B.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook hier buigt hij niet door zijn rug :) goed dat je er anderen bij gaat halen. Osteopaat kan nooit kwaad, wordt hij alleen maar beter van. Mocht er ergens een blokkade zitten, wordt hij alleen maar losser.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 00:23

Eldmodur schreef:
Ik neig ook een beetje naar stoelzit, vooral als ik langer niet gereden heb. Ik ben dan "vergeten" dat ik m'n heup moet openen (of gewoon stijf...)

Wat me vaak helpt is om bij het losstappen m'n voet/hak met m'n hand helemaal achterlangs naar boven te trekken; zodat ik met m'n hak m'n bil raak.

Als ik daarna m'n been loslaat en laat afhangen, hangt het netjes naar beneden. Ik hoef dan alleen m'n bovenbeen/knie maar iets naar binnen te draaien en m'n beugel te zoeken. Dat zit meteen veel beter!

Veel mensen neigen daarnaar. We hebben allemaal de neiging om op de achterkant van onze bovenbenen te zitten ipv de binnenkant. Een vzh zadel is op zich niet slecht, als het een smalle twist heeft, dan kun je je beugels uit doen, en zit je alsnog goed.

Plus dat veel mensen op een vzh zadel hebben leren rijden, en heel vaak zit de beugelophanging simpelweg te ver naar voren. Iets als muscle memory zorgt er dan voor dat je denkt in die houding het beste en meest ontspannen te zitten. In de praktijk werkt dat anders, en zit je het beste in balans als je voeten recht onder je lichaam zitten. Bekken rechtop, niet kantelen, rug recht en je schouders laten vallen en je handen zo houden alsof je champagneglazen draagt.

De tip die jij geeft is een hele goede, want zo zet je gelijk ook je bekken goed, en hangt je been idd mooi af.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 00:28

Amado7 schreef:
Avalanche81 schreef:
Ze rijdt echt al meer dan 10 jaar, Amado. Ze begint niet net.

Maar misschien nooit les gehad. En daar is ze nu mee begonnen. :) Hoe reed jij toen je geen begeleiding had?

Om die vraag te beantwoorden: ik ben opgegroeid met paarden, wij hadden vroeger thuis paarden en ik sprong er regelmatig gewoon op om ze te begeleiden naar de wei, want dan hoefde ik niet te lopen.
Ik ken die ervaring dus niet zo, als kind zit je heel gemakkelijk en heel ontspannen, en dat is eigenlijk gewoon zo gebleven.
Plus dat ik kon rijden wanneer ik maar zin had, en redelijk goede begeleiding had.

Wat TS betreft: super dat je hulp gaat zoeken, en een osteopaat lijkt me een heel goed ding. Goede begeleiding is belangrijk.

Mazida

Re: Ranger aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 00:45

Ik vind jullie een supertoffe combinatie, veel plezier met elkaar!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 09:56

Avalanche81 schreef:
Om die vraag te beantwoorden: ik ben opgegroeid met paarden, wij hadden vroeger thuis paarden en ik sprong er regelmatig gewoon op om ze te begeleiden naar de wei, want dan hoefde ik niet te lopen.
Ik ken die ervaring dus niet zo, als kind zit je heel gemakkelijk en heel ontspannen, en dat is eigenlijk gewoon zo gebleven.
Plus dat ik kon rijden wanneer ik maar zin had, en redelijk goede begeleiding had.

Wat TS betreft: super dat je hulp gaat zoeken, en een osteopaat lijkt me een heel goed ding. Goede begeleiding is belangrijk.

Om zelf ook nog even hierop verder te gaan.
De enige echte dressuurlessen die ik gehad heb waren 5 lessen op een fries ergens in 2015(?). Dat waren echt lessen waarbij ik ook op mijn houding gewezen werd. En leerde ik echt goed zitten want die fries kon opgooien in draf, dus als ik niet goed zat stuiterde ik enorm heen en weer en op en neer :'). Helaas is dat dier aan koliek gestorven 2 dagen na mijn 5e les en had die persoon geen geschikt lespaard meer.

Met Limo heb ik welgeteld 2 maanden 2x per week "les" gehad. Uiteindelijk verloor ik vertrouwen in die persoon omdat ze eerst zei goed bezig etc en toen ze dan zelf op limo mocht (heb niks verplicht en ze is erop gegaan ondanks ze bang was) en eraf viel keihard sloeg alles om en was het paard alleen geschikt voor de slacht. Geloof me dan krijg je een enorm slecht gevoel en heb sindsdien een enorm bang gevoel. Zijn lesgevers nog eerlijk? Dat spookt nog vaak door mijn hoofd helaas.

Bij Ranger ergens vorig jaar een les rechtrichten gehad. Toen merkte zij op dat zadel toch echt niet past dus heb ik geen les meer gehad enkel wat gaan wandelen nog buiten. Had die lesgever ook gestuurd toen ik nieuw zadel had maar het inplannen viel altijd zo lastig qua uren dat het onmogelijk werd nog te lessen met haar.

Dus eigenlijk heb ik echt niet veel lessen gehad al die jaren.
Paar keer meegereden in manege lessen met Harley en manege paard die ik leasde maar naar houding werd daar niet echt gelet.

Ik zou het liefst les hebben van een dressuurruiter als ik eerlijk mag zijn. Die zijn toch vaak strenger op de houding van de ruiter heb ik ervaren. Die van de fries was namelijk een dressuurruiter en de andere voornamelijk springruiters.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 09:59

Even nog kort.
Ik kan wel gewoon rijden en paard aan mijn been maken?
Heb afspraak met osteopaat staan voor begin april.
Desnoods wil ik ook wel longeren maar vind voltes eigenlijk te belastend voor de benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:22

Art_Ificious schreef:
Ik zou het liefst les hebben van een dressuurruiter als ik eerlijk mag zijn. Die zijn toch vaak strenger op de houding van de ruiter heb ik ervaren. Die van de fries was namelijk een dressuurruiter en de andere voornamelijk springruiters.
Maar zonder zadel waarin je goed zit, heb je niets aan iemand die je in een bepaalde houding wil forceren. Dat komt je ontspanning ook niet ten goede. :) Ik denk dat je er goed aan doet om gewoon wat losse zitlessen ergens te boeken op het paard van een ander, zodat je je niet hoeft te focussen op hoe jouw paard loopt, maar je gewoon puur kan concentreren op hoe dat nou "hoort" te voelen, een goede zit. Een goede instructeur kan daarbij ook zien waarom je zit zoals je zit en je tips geven om dat te verbeteren op een manier die voor jouw lichaam werkt.

Wat voor mij goed werkte om mijn benen lang te houden, is een paar passen in verlichte zit gaan en daarbij je onderbenen laten hangen. Daarna ga je weer zitten, maar probeer je niets te veranderen aan je beenligging vanaf je knie naar beneden. Elke keer dat je merkt dat je toch weer je hakken oprekt o.i.d., doe je dat weer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:26

Liedjes zingen wil ook nog wel helpen om niet teveel je rug vast te zetten.
Maar dat heeft bij mij niet geholpen, daarom moest ik wel stoppen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 12:28

Mkango schreef:
Art_Ificious schreef:
Maar zonder zadel waarin je goed zit, heb je niets aan iemand die je in een bepaalde houding wil forceren. Dat komt je ontspanning ook niet ten goede. :) Ik denk dat je er goed aan doet om gewoon wat losse zitlessen ergens te boeken op het paard van een ander, zodat je je niet hoeft te focussen op hoe jouw paard loopt, maar je gewoon puur kan concentreren op hoe dat nou "hoort" te voelen, een goede zit. Een goede instructeur kan daarbij ook zien waarom je zit zoals je zit en je tips geven om dat te verbeteren op een manier die voor jouw lichaam werkt.

Wat voor mij goed werkte om mijn benen lang te houden, is een paar passen in verlichte zit gaan en daarbij je onderbenen laten hangen. Daarna ga je weer zitten, maar probeer je niets te veranderen aan je beenligging vanaf je knie naar beneden. Elke keer dat je merkt dat je toch weer je hakken oprekt o.i.d., doe je dat weer.

Zadel wat ik heb dwingt me niet in een houding, is een vlak zadel zonder al te veel wrong. Dus zie niet waarom er dan niet aan mijn houding gewerkt kan worden?

Ik zit vaak ook te veel voorover gzbogen, al vind ik dat al wel verbeterd tov voorheen.
Enige probleem wat ik heb is mijn beenligging en het kantelen van mijn bekken. Ik probeer wel mijn navel naar mij toe te trekken en dan meer op mijn billen te zitten, maar dan verlies ik dus de ontspanning in mijn benen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 12:28

purny schreef:
Liedjes zingen wil ook nog wel helpen om niet teveel je rug vast te zetten.
Maar dat heeft bij mij niet geholpen, daarom moest ik wel stoppen

Hm ik zing wel graag haha. Muziek luisteren ontspant mij ook. Maar of dit echt helpt voor mijn zit?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:33

Het zou wel kunnen helpen tegen spanningen. Probeer het eens uit

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:38

Hoe ga je hem aan je been maken?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 12:39

purny schreef:

Ga het zeker eens proberen.

Juist ook yoga oefeningen gevonden om de heupen te openen. Blijkbaar wordt in het heupgebied ook veel emoties opgeslagen(?) Dat kan bij mij dan ook wel een trigger zijn voor blokkades, ik worstel met heel veel diverse emoties en ervaar veel stress.
In ieder geval er zijn oefeningen die ik gerust elke dag kan uitoefenen thuis of op de wei.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:48

Jammer dat het je het vertrouwen in instructeurs bent verloren, want er zijn zeker genoeg goede instructeurs die je kunnen helpen. Helaas zit er ook genoeg rotzooi tussen, maar misschien dat je in jouw omgeving is kunt vragen naar hoe mensen lesgeven en kun je zo zoeken naar iemand die bij jou past? En misschien bij meerderen eens een proeflesje doen?

Wat betreft of je gewoon kunt rijden, dat lijkt me wel. Probeer alleen wel de focus op jullie allebei te leggen. Niet alleen je paard aan het been maken, maar ook werken aan je eigen balans. Zolang jij niet goed in balans zit, zal je ook je paard uit balans brengen en dat wordt activiteit behouden natuurlijk ook lastiger. En ik denk ook dat het wel mee valt met hoe groot het werkpunt "aan het been zetten" is, ik zou meer kijken naar het behouden van een contactteugel (dus zorgen voor een onafhankelijke zit bij je zelf, zodat je constant contact kunt houden met de mond) en kijken of je meer buiging om je binnenbeen kunt krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:49

Art_Ificious schreef:
Zadel wat ik heb dwingt me niet in een houding, is een vlak zadel zonder al te veel wrong. Dus zie niet waarom er dan niet aan mijn houding gewerkt kan worden?

Ik zit vaak ook te veel voorover gzbogen, al vind ik dat al wel verbeterd tov voorheen.
Enige probleem wat ik heb is mijn beenligging en het kantelen van mijn bekken. Ik probeer wel mijn navel naar mij toe te trekken en dan meer op mijn billen te zitten, maar dan verlies ik dus de ontspanning in mijn benen.
Vlak zadel zonder veel wrong betekent niet dat je er ook automatisch goed in kunt zitten. Je zit nu, zoals je zelf al aangeeft, in stoelzit, mogelijk doordat je beugels niet op de juiste plek zitten voor je. Als dat het geval is, heeft het niet zoveel zin om jezelf in een bepaalde houding te forceren, omdat je dan weer spanning krijgt in je lichaam om de boel in balans te houden.

Art_Ificious schreef:
purny schreef:

Ga het zeker eens proberen.

Juist ook yoga oefeningen gevonden om de heupen te openen. Blijkbaar wordt in het heupgebied ook veel emoties opgeslagen(?) Dat kan bij mij dan ook wel een trigger zijn voor blokkades, ik worstel met heel veel diverse emoties en ervaar veel stress.
In ieder geval er zijn oefeningen die ik gerust elke dag kan uitoefenen thuis of op de wei.
Ik geloof niet zo in emoties die worden opgeslagen in je lichaam, hooguit spanning, maar dat wordt aangestuurd door je hersenen. Je heupen hebben geen hersenen. :P Desondanks kunnen yoga-oefeningen zeker heel nuttig zijn, ook om meer in contact te komen met verschillende delen van je lichaam, dus zeker doen!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:56

Je zou eens kunnen kijken of er in jouw omgeving les wordt gegeven met een Jolly Joker. Dat is een mechanisch paard dat alleen beweegt als jij beweegt en alleen correct beweegt als jij goed beweegt. Joker laat, met een goede instructeur erbij, ook zien waar je moeite mee hebt, bijv. optrekken van een schouder, inknikken in de heup, spanning in je benen etc. Vaak wordt met Joker lesgegeven door een instructeurs die veel doen met houding en zit, bijv Centered Riding, maar er is ook iemand (ik meen bij Breda?) die het emotionele stuk ook meepakt. Dat heeft inderdaad te maken met het vasthouden van spanning door emoties / stress etc.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:23

emoties opgeslagen in het heupgedeelte? Waar heb je dat vandaan?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:29

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 20:34

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:37

Ik heb even gezocht, want ik kan er niet tegen als ik er niet op kan komen :+ Ik bedoelde Nathalie Visser, zit in Etten-Leur https://www.equustatera.nl/

Je kunt even kijken of er andere instructeurs zijn die ongeveer hetzelfde doen en waarvoor je de grens niet over hoeft. Bovendien hoop ik dat Corona niet eeuwig gaat duren...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 20:40

Hilary schreef:
Ik heb even gezocht, want ik kan er niet tegen als ik er niet op kan komen :+ Ik bedoelde Nathalie Visser, zit in Etten-Leur https://www.equustatera.nl/

Je kunt even kijken of er andere instructeurs zijn die ongeveer hetzelfde doen en waarvoor je de grens niet over hoeft. Bovendien hoop ik dat Corona niet eeuwig gaat duren...

Ga eens zoeken.

En denk dat iedereen wel hoopt dat corona niet eeuwig blijft duren :+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 20:41

purny schreef:
emoties opgeslagen in het heupgedeelte? Waar heb je dat vandaan?

Google maar eens op de term "emoties opslaan in het lichaam"

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:46

Meestal wordt daarbij bedoeld dat je van bepaalde emoties in een stresstoestand belandt. Stress hou je vast lichamelijk gezien en kan zich uiten op verschillende manieren (meestal rug- en nekklachten). Maar dat wilt niet zeggen dat je een afwijking oid gaat ontwikkelen puur door een bepaalde emotie of dat je gewrichten als een soort geheugen gaan werken voor meegemaakte zaken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:48