Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:24

Ik zou graag iets flexibeler beleid zien t.a.v. optoming. Niet dat ik wil dat scherpere optomingen worden toegestaan :o Maar bijv. als je een pony/paard met weinig ruimte in de mond hebt maar wel met ST&T wil starten, je dan een (ongebroken) Pelham mag gebruiken met twee teugels. Ik zou er zelf geen gebruik van maken maar ik ben het er wel mee eens dat bitloos toegestaan zou moeten zijn tot op het hoogste niveau. Daarnaast zijn er nog wat bijzondere regels omtrent optomingen waar wel even kritisch naar mag worden gekeken..

Het is al heeeeel lang geleden dat ik bij een wedstrijd ben geweest, dus misschien kan/mag het gewoon wel - maar ik zou het ook fijn vinden dat je van je proef een oefenrondje mag maken, bijv. voor een paard dat het juryhokje heel spannend vindt o.i.d.

ual_95

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 00:22

Ik zag hem al ergens op bokt voorbij komen, maar ik zou het echt wel tof vinden als je ook springrubrieken krijgt voor volwassenen met een pony. Tussen de paarden komen de pony's toch vaak niet goed uit.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 23:18

Meerdere mensen hadden het al gezegd, maar er waren idd meerdere keren geprobeerd om het springen met pony's voor volwassenen te laten gebeuren. Maar ik heb er idd niks meer over gehoord.

Wat ook vaak trouwens jammer is is dat wedstrijden vaak heel ver weg zijn. Want echt heel af en toe zie je idd BB spring rubrieken met 60cm maar dan is het aan de andere kant van het land... _O- (En niet alsof Nederland heel groot is, maar ik heb ook geen zin om met mijn paarden lang op de trailer te gaan voor 'maar' een BB parcours. :o )

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 01:15

Update voor de bitloze ruiters: vanaf 1 april 2021 mag je in Nederland bitloos starten tot en met het ZZ-licht!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 03:03

Lage klasses in het springen.. BB laag is al 80cm en BB hoog 90cm, ik durf dat gewoon niet meer en zo zijn er meer, die het niet durven.. Waarom niet gewoon bij 40cm beginnen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 07:51

Helaas zijn er echt wel jury´s die je er op af rekenen als je met een koudbloed in de baan komt. Dat zie je gewoon terug in je punten.
Maar dat zie je op fysieke wedstrijden en ook bij de meetmomenten.

* Neusriem controle
* Conrole inrijringen
* Strengere controle op paarden die niet 100% rad lopen
* Snellere prijs uitreiking
*Strengere handhaving wanneer pony/paard niet correct behandeld wordt (lees overmatig spoor/zweep gebruik, of flink flossen met bit)

* Kosteloos afmelden bij omstandigheden dat het niet verantwoord is om met de trailer te rijden (sneeuw, gladheid, harde wind bv. Maar ook wanneer de temperatuur hoger is dan 25 graden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 08:29

Ik zie hier vaak staan sneller prijsuitreiking. Duurt het bij jullie dan zo lang? Punten moeten ook ingevoerd worden?

Hier in de zomer bij wedstrijden met 10 banen, prijsuitreiking ongeveer een uur ma de laatste start.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:03

Nibbit soms zie je het gelukkig na iedere klasse de prijs uitreiking maar soms ook pas aan het einde van de dag

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:30

Dispar_Vulgo schreef:
- Meer mogelijkheden om baan te verkennen (in breedte sport)
- BB springen nog 'instap' vriendelijker maken (bv vanaf 40cm :+ )

Deze 2 inderdaad!

En dat rijden zonder perse een klassement op te moeten maken vind ik ook wel prima.
Vooral in combinatie met bovenstaande.

Ik wil er voor het welzijn van mijn paard best in investeren om eerder op wedstrijd te verschijnen om hem de ring al te laten verkennen. Maar hoef dan niet nadien nog uren te wachten op de uitslag en vooral het klassement. Laat mij dan op het einde maar eerder weer weg kunnen om mijn paard weer lekker in de wei te zetten.

en wat het springen betreft: de echte die hards vinden dat misschien niks. Maar die hoeven toch ook niet mee te doen. Ik vind het gewoon heel belangrijk voor de paarden en de ontwikkeling van de ruiters dat het lekker laagdrempelig is zodat zo veel mogelijk mensen denken: hee, dat is ook wel eens leuk om te doen! Is alleen maar winst wat mij betreft.

En daarop voortbordurend: take away bij de kantine. Ik wil best een kopje koffie oid pakken maar blijf graag zo veel mogelijk bij mijn paard. Die heeft er niet om gevraagd om op wedstrijd te gaan dus ik vind het wel zo netjes om het ook een beetje gezellig voor hem te houden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:43

Zijn er bij jullie in de buurt nooit geen oefenspring parcoursen?
Daar is ook altijd wel een BB.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:50

DuoPenotti schreef:

Dat is voor mij toch echt niet hetzelfde als het wedstrijd gevoel.. Ook al zou het maar op 40cm zijn, het is toch anders..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:52

DuoPenotti schreef:

Daar dacht ik ook aan. Hier normaal elke maand 1 en in stallen in de omgeving ook. Je mag instructie meenemen, maar ook als wedstrijd rijden. Enige verschil is dat er geen prijzen zijn, maar is dat belangrijk?

Prijsuitreiking is ook half uur na de laatste start in rubriek, bij grote wedstrijden komt de tussenstand en punten op het beeldscherm. Ik ken bijna geen enkele locatie meer waar ze pad na alle rubrieken de uitreiking doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:52

Waarom niet?
Tenminste die ik vroeger reed was in tenue, ook prijsuitreiking, alleen niet voor punten :)

edit, op berichtje van mwm
Hier ook prijzengeld, toen dan, misschien is dat nu veranderd.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:56

Z proefjes in een 20x40 baan, dan kan ik thuis ook proefjes oefenen :+

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:57

DuoPenotti schreef:

Ik denk dat er overal oefenspringen is, maar dat is toch heel anders dan springen in een wedstrijdsfeer.

Ik vind vanaf 40cm beginnen wel heel laag. Ik zou zeggen 60 en 70 aanbieden. Anders duurt zo’n ochtend BB ook niet een ochtend meer. :')

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:59

Stoppen met zo makkelijk dispensatie te geven, houdt de B en L nu eens voor de hobbymatige ruiter, de profs kunnen naar jonge paarden wedstrijden (pavocup, sublicup etc).

En controle op het losrijterrein, op veiligheid en het dierenwelzijn. En niet toestaan dat ruiters dan op een afgelegen hoekje van het terrein alsnog vanalles gaan doen wat echt niet door de beugel kan...
Laatst bijgewerkt door welshfan97 op 05-02-21 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Texas02

DuoPenotti schreef:
Waarom niet?
Tenminste die ik vroeger reed was in tenue, ook prijsuitreiking, alleen niet voor punten :)

edit, op berichtje van mwm
Hier ook prijzengeld, toen dan, misschien is dat nu veranderd.

Dan is het ook geen echt oefenparcours, maar een oefenrubriek die uitgeschreven wordt op een wedstrijddag. Dus uiteindelijk gewoon wedstrijd. Dat is heel anders dan oefenparcours, dat was voor mij altijd meer gewoon hetzelfde gevoel als van naar les gaan..

Gini

- Actief ingrijpende officials (meerdere stewards aan het inrijterrein, juryleden etc.) dat mag echt wel heel wat strenger en dat er dan ook sneller consequenties aan vast hangen.
- Wedstrijden niet laten doorgaan wanneer de omstandigheden niet optimaal zijn (ook een beetje kijken naar andere sporten: wanneer alle competitie afgelast wordt omwille van een hittegolf en de paardensport blijft vrolijk doorgaan onder het mom: "ja maar nee, goed management enzo" , tja, dat vind ik belachelijk)
- Verder zou ik ook heel graag zien (maar dat is meer een mentaliteit bij de ruiters) dat sporen en zweep niet meer zo standaard beschouwd worden als dat ze nu worden.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:02

welshfan97 schreef:
Stoppen met zo makkelijk dispensatie te geven, houdt de B en L nu eens voor de hobbymatige ruiter, de profs kunnen naar jonge paarden wedstrijden (pavocup, sublicup etc).

En controle op het losrijterrein, op veiligheid en het dierenwelzijn. En niet toestaan dat ruiters dan op een afgelegen hoekje van het terrein alsnog vanalles gaan doen wat echt niet door de beugel kan...

De jonge paarden van de profs moeten ook ervaring op doen. Beetje sneu als zij dat alleen mogen op zulke wedstrijden. Je rijdt voor jezelf neem ik aan en bij hun gaat het ook niet altijd goed hoor. ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:02

Over het toezicht bij losrijden, daar zijn ze al een jaar mee bezig en gaat per 1 april in.

Van mij zouden ruiters zelf ook meer kennis moeten hebben van reglementen. Of de spullen wel toegestaan zijn en gewoon alles. Met een bit starten wat niet toegestaan is is gewoon dom, staat uitgebreid beschreven. Houdt gewoon elk jaar de wijzigingen in de gaten.

Hinnik12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:05

Stoppen met het geven van verliespunten. Die verliespunten werken naar mijn mening alleen maar demotiverend.
Laatst bijgewerkt door Hinnik12 op 05-02-21 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:09

Hinnik12 schreef:
Stoppen met het geven van verliespunten werkt naar mijn mening alleen maar demotiverend.

Ik snap dat ook niet. Waarom moeten die ineens afgeschaft worden? Wat is daar het voordeel van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:10

immanuela29 schreef:
Ik zag laatst op een van de paardenblogs (Ik heb om eerlijk te zijn geen idee meer welke := ) dat iemand zei dat dit het perfecte moment is om regels te veranderen. De sport te verbeteren.
Maar wat vinden jullie wat er allemaal moet veranderen in de paardensport qua wedstrijden?
Nieuwe niveaus erbij? Of juist minder niveaus? :')
Brand los! Ik ben zelf enorm benieuwd wat de rest ervan denkt! :j

Ik begin wel;
- Geen stang en Trens hoofdstel meer verplicht stellen, als ze ook gemakkelijk met een enkele trens / bitloos kunnen starten.

Wat voor veranderingen willen jullie zien?

ze staan er voor open,
https://www.knhs.nl/over-knhs/project-v ... eranderen/

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:12

Ik zou graag willen dat prijsuitreikingen niet meer fysiek bijgewoond hoeven te worden en je je geld gewoon gestort krijgt. Het is vaak wachten op een liksteen en 15 euro terwijl je een eurootje of 40 voor je wedstrijd neer kan tellen, en tel daarbij op dat ik vaak tussen 6-8 sochtends weg rij en meestal minimaal 45 minuten moet rijden. Ik ben er na zo'n dag wel klaar mee en wil het m'n paard ook niet aandoen. Die staat lang zat op de trailer.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:14

Change3x schreef:
welshfan97 schreef:

De jonge paarden van de profs moeten ook ervaring op doen. Beetje sneu als zij dat alleen mogen op zulke wedstrijden. Je rijdt voor jezelf neem ik aan en bij hun gaat het ook niet altijd goed hoor. ;)

Ervaring opdoen prima maar dat kan zonder mee te doen in de prijzen. Ik rij idd voor mezelf en rij ook niet in het B of L, maar als iemand in de eerste seizoen een medaille haalt op het NK en de week erna in het L1 een keurige proef rijdt maar geen prijsje haalt met nette punten omdat de winnaars minimaal 75% rijden (omdat ze steeds dispensatie aanvragen en de KNHS dat keer op keer weer geeft) dan is dat toch vreemd. En nee je hoeft niet altijd prijs te rijden, maar waarom doen zij dat dan wel ;)

En klopt dat het bij hun ook niet altijd even goed gaat, de paarden die na 2 wedstrijden niet bovenaan meelopen worden verkocht en zie je niet meer. Dat is hun goed recht hoor, moeten ze zelf weten vind ik.
Laatst bijgewerkt door welshfan97 op 05-02-21 10:16, in het totaal 2 keer bewerkt