Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nicolanca schreef:Beste Cambiar, ik vind het jammer dat je mijn paard afdoet als “te luxe gefokt”. Juist als je kijkt naar de paarden die - zonder stamboekpapieren - op Algerijnse veemarkten te koop staan kun je zien dat Berbers niet lelijk hoeven te zijn. En te duur? Ik vind tweeduizend euro voor een jaarling niet duur, als je er van uitgaat dat het redelijk is dat de fokker uitgaat van zo’n 90 euro aan onderhoudskosten voor de moeder, en er niet ieder jaar een veulentje uit moet rollen en de fokker ook zo eerlijk is om de fokmerries tot aan hun dood te houden (de moeder van mijn paard is 28 jaar geworden). En ja, mijn bijrijdster vindt het leuk om dressuurwedstrijden te rijden. Dat doen wij in het volle besef dat berbers met hun vlakke economische gangen en barokke bouw nooit In de top van de huidige dressuursport zullen kunnen meedraaien, maar het commentaar van de jury is bijna altijd nuttig: het is soms niet leuk om te horen dat sommige dingen beter kunnen maar dan weet je wel waar je aan moet werken, ook al is het maar “gewoon” de L2. Ik denk niet dat berbers ooit erg populair zullen worden in Nederland, ook al denk ik dat hun karakter menig recreatieruiter heel veel fijne uren in het zadel kan bezorgen.
Lusitano, er is een Marokkaanse dierenarts, Yassine Jamali, een groot liefhebber van berberpaarden. Hij heeft een Facebook account, mocht je contact met hem willen opnemen.
nicolanca schreef:Het oorspronkelijke type is zeker te vinden in het noordelijke Atlasgebergte, maar of deze kans maken op opname in het stamboek? Geluiden in verschillende facebookgroepen geven in ieder geval de indruk dat dat niet zo is. Maar omdat de kans klein is dat deze stamboekpapieren krijgen, zal het ook moeilijk kunnen zijn om deze te exporteren naar Spanje.
nicolanca schreef:[ [url=m/DUSnbU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/OBrrn0.jpg]Afbeelding[/url] ]
Beste Cambiar,
Je schreef: “Er is ook een site van het Berber stamboek met wat er te koop is, maar meestal weer van die luxe gefokte, veel te dure Berber Arabieren. De Bonnefont en zo...Om te scoren op prijskampen.”
https://www.afcbarbe.fr/chevaux-à-vendre/111-falko-de-bonnefont.html
https://www.afcbarbe.fr/chevaux-à-vendre/111-falko-de-bonnefont.html
De vraagprijs voor Briska’s volle broer was 2800 euro toe hij twee was, hij is nu vijf en loopt braaf trektochten met kinderen, maar is nog steeds te koop.
Volgens haar papier is Briska 100 procent berber, maar ik denk zelf dat er vast wel ergens een scheutje Arabisch bloed doorheen is gegaan. Te dik is ze wel, het is erg moeilijk om deze sobere paarden in Nederland te houden.
[ [url=m/IWp5lI.jpg]Afbeelding[/url] ]
nicolanca schreef:[ [url=m/WWcNjU.jpg]Afbeelding[/url] ]
Kruisen deden ze 100 jaar geleden ook al, hierbij een foto van een ansichtkaart die ik heb. Het paard van de pasha wordt omschreven als “Andalou-barbe”.
nicolanca schreef:Hoe ze zullen uitgroeien is soms moeilijk te voorspellen: hier op deze foto was Briska 1 jaar en 9 maanden. Toen had je nog kunnen denken dat het een bonkig type zou worden[ [url=m/x6hrX6.jpg]Afbeelding[/url] ]