Ijslander in vijf gangen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 08:46

Licor schreef:
Ik vond deze filmpjes van Travis Robinson echt heel leerzaam als het gaat over gangenwerk..

https://youtu.be/f0pl9duYpvw
https://youtu.be/b1xsCWMqlrQ

Mijn draver is een 4ganger maar ik heb het nooit getraind.. hij is dus niet helemaal zuiver.. vaak is hij net te lateraal in de tolt.. tegenwoordig valt hij vanuit de tolt makkelijk in de draf.. vroeger ging Hij wel eens rollen in de tolt, dat neigt dan weer naar de (viertakt) galop.. aangalopperen was voor hem makkelijker vanuit de tolt dan vanuit de draf.. maar een mooie drietakt galop heb ik er nog nooit uit gereden haha.. hij heeft veel moeite met galop omdat hij toch vrij lateraal is..
Ik heb me er nooit Zo mee bezig gehouden en heb me eigenlijk altijd vooral op de stap en draf gefocust.. maar vond het gangenwerk wel interessant.. door de bovenstaande filmpjes heb ik me eigenlijk pas beseft hoe complex het is en hoe nauw het eigenlijk komt met de gangen

Erg hè? Maar als hij vanuit tolt in draf valt, zit je echt dichtbij de ideale tolt! Want net dat stukje tussen draf en tolt, is Vaak de beste tolt!

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:50

@ruitje, waarom is telgangen verboden in Nederland? Ik begrijp dat het paard niet mag telgangen tijdens een draf wedstrijd, het is tenslotte een andere gang. Maar weet je waarom er geen telgang wedstrijden zijn in NL?

Cilianne

Re: Ijslander in vijf gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:08

Hier zeker in het begin als hij wat moeite had (Ik heb hem als volleerd schweinepasser gekocht) telkens een galoprol ertussen en ja inderdaad, het verschil tussen ok tolten en minder ok tolten ligt puur aan mijn buikspieren en spier(ont)spanning van de dag :D .

Hij zit zo zacht dat niet gangenruiters amper tot geen verschil voelen tussen zijn draf en tolt, dus dat maakt het zuiver rijden er niet makkelijker op.

@dems75, dan heb ik nog 8 jaar om te oefenen :D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:25

Thokkadisje schreef:
@ruitje, waarom is telgangen verboden in Nederland? Ik begrijp dat het paard niet mag telgangen tijdens een draf wedstrijd, het is tenslotte een andere gang. Maar weet je waarom er geen telgang wedstrijden zijn in NL?

In Amerika, UK, Australie, Nieuw-Zeeland heb je wel pacers, maar hier hebben we gewoon alleen Dravers. In Europa is volgens mij alleen de UK waar er met pacers gereden wordt.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:37

Wat een gaaf en interessant topic. Ik ken dit onderwerp alleen van horen van en lezen over, zelf ook nooit een paard gehad of gereden dat dit beheerste. Of dit uberhaubt in mijn omgeving gezien. Maar ik lees graag mee dus bij deze even een stipje ook! De filmpjes van Travis Robinson zijn erg gaaf en goed uitgelegd trouwens, dank voor het delen! +:)+

TS: wat een mooi paardje zeg, en vind jouw filmpjes ook erg gaaf. Ik kan het technisch gezien niet goed beoordelen, maar als leek vind ik het er in ieder geval heerlijk en indrukwekkend uit zien. :j

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:48

dems75 schreef:
Ik moet zeggen dat die échte vijfgangers, dus die heeeeel snel telgang aanbieden, wel vrij lastig te rijden zijn. Vind ik dan hè. Mijn vorige paard was vierganger en stap was stap, draf was draf, galop was galop en tolt was tolt. Met mijn vijfganger kan het zo gaan: laterale stap (bij spanning) geen draf, laterale tolt en bijna geen galop. Die wordt dan op een recht stuk na tien passen telgang. Ik heb een keer een wedstrijd gereden waarbij ik in de galop minstens 10 doorgangen telgang heb laten zien. -O- Of erger: overkruist. Wat thokkadisje ook al schreef. Span per ongeluk 1 bilspier aan en je zit in een andere gang. Hij bouwt ook veel sneller spanning op in zijn lijf wat zich dan weer uit in een strakke rug. Mede daarom rijd ik minstens 2x per week puur dressuurmatig. Heeeeel veel Bochtenwerk , overgangen en nog veeeeeel meer sb.

Dit is zo herkenbaar hé :')

Hier dus ook een laterale vijfganger.. ben nu alweer weken de draf kwijt en in galop gaat ie tegenwoordig heel snel in telgang als ik niet voldoende gas geef.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:56

WendyBZ schreef:
Thokkadisje schreef:

In Amerika, UK, Australie, Nieuw-Zeeland heb je wel pacers, maar hier hebben we gewoon alleen Dravers. In Europa is volgens mij alleen de UK waar er met pacers gereden wordt.

waarom zeggen ze in t filmpje dat Pacen uniek is en verder alleen door kamelen en giraffen worden gedaan? is een Pace anders dan een Telgang, nee toch?
heel boeiend topic dit haha ook voor iemand die alleen nog maar '3gangers' heeft gereden haha

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:35

Afbeelding
Afbeelding

Hier mijn vijfganger veulen van vorige zomer. Hij is op de foto's een uurtje of 8/10 oud en nog een beetje een rozijntje, maar de tölt zit er meteen in :D

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:49

Oh, wat een leuk topic Manon! Katli doet het goed zeg! Hij is dan natuurlijk ook het leukste paard van Nederland he! :D
Je draf gaat ook netjes zeg.

Hier ook bijna allemaal vijfgangers in mijn bezit, maar dan eigenlijk "vier-en-half-gangers". De meesten zijn niet geschikt voor het echte telgangwerk. Elja wel maar daar is geen houden aan op wedstrijd en dan ga ik van stap rechtstreeks naar hele elegante kruisgalop.. :+
Prudur is te traag, Gáska mentaal te onzeker en lichamelijk te traag, Gletta nog te onstabiel..Maar die kunnen allemaal wel ontzettend goed zweinepassen als ik niet oplet, dat dan weer wel.. :Y)
Mijn jongste merrie, Guffy, wordt nu net 5 en dat is echt een hele soepele vijfganger. Draf vindt ze nog lastig maar de stukjes die ze al volhoudt zijn top! Ik hoop met haar later de vijfgangen proeven te kunnen starten.

Oh, trouwens, Drottning van @Pluklief hier op het forum knalt zo van stap naar telgang hoor! Verbaast me telkens weer als ze P2 rijden op wedstrijd! :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:51

Even voor mij als leek maar wel liefhebber. lateraal is ongewenst?

En een zgn natuurtolter doet doe altijd goed tolten?

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:52

Ik heb vroeger een 4 ganger gereden die erg veel moeite had met Tolt onder het zadel. Daar heb ik dus veel mee gelest (want voor mij ook de eerste ervaring met een ijslander) en poe wat was dat moeilijk om er een zuivere tolt uit te rijden. Soms zat hij van voor in draf en van achter in tolt of een mix van draf en galop.. Heel lastig om die zuiver te krijgen. Alleen als hij ergens van schrok ging hij 'er vandoor' en dan in een heerlijke snelle zuivere tolt :-) dus hij kon het wel...

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:55

Wat leuk om Katli weer eens te zien Manon! Je hebt hem echt heerlijk aan het lopen!

Alle bovenstaande verhalen over viergangers, vijfgangers en alles daartussenin zijn heel herkenbaar. Ik heb een vierganger merrie, lichamelijk niet optimaal gebouwd, en die heeft heel veel moeite gehad met tölt. Met heel veel trainen tölt ze nu af en toe spontaan. Wel nog erg diagonaal, maar wel grappig dat deze verschuiving heeft plaats gevonden.
Mijn ruin is een vijfganger, maar hij is nog te slap en instabiel en ik te onervaren voor de telgang. Hij moet vooral nog leren dat loslaten ook kan en van aanspanning naar ontspanning is soms ook nog lastig voor hem (en soms ook voor mij). Dat vind ik persoonlijk wel een basisvoorwaarde voordat de telgang getraind wordt (naast kracht en balans). Deze vijfganger draaft momenteel wel heel makkelijk overigens.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:57

Maartje1990 schreef:
Even voor mij als leek maar wel liefhebber. lateraal is ongewenst?

En een zgn natuurtolter doet doe altijd goed tolten?

Voor tölt en telgang zijn allebei een laterale aanleg nodig. Echter wil je tölt wel taktzuiver rijden en is lateraal dus inderdaad ongewenst. Telgang IS een laterale gang.

Nee, een natuurtölter heeft niet per definitie altijd een goede tölt, denk zelfs eerder niet omdat ze dus heel veel laterale aanleg hebben. Maar de tölt zal waarschijnlijk wel een stuk makkelijker te rijden zijn.

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:43

Super interessant topic dit. Zeker omdat ik dus echt geen verstand heb van IJslanders en alle rassen die meer dan 3 gangen beheersen. Wat ik mij afvraag wat bedoelen jullie precies met lateraal?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 12:53

Wat leuk wordt dit topic! En thanks allemaal!

Om op de reactie hierboven nog te reageren....lateraal is dat het benenpaar aan dezelfde zijde, dus bijv linksachter en linksvoor, min of meer gelijk naar voren gaan. Hoe gelijker, hoe lateraler. De tolt zit daar dichtbij, alleen staat er bij tolt iig elke keer 1 (of2) been op de grond. Je hebt telgangers (zo ook die van mij) die bíj́na een viertakt telgang hebben....daar ligt tolt en telgang ook dichtbij elkaar.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 08:52

Oh thokkadisje: die veulenfotos! <3

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:12

Citaat:
waarom zeggen ze in t filmpje dat Pacen uniek is en verder alleen door kamelen en giraffen worden gedaan? is een Pace anders dan een Telgang, nee toch?
heel boeiend topic dit haha ook voor iemand die alleen nog maar '3gangers' heeft gereden haha

Filmpje is ook wel wat oud :') .

Ik zie het een beetje als 2 fokrichtingen, zoals springen en dressuur. Je hebt Pacers die best een stuk kunnen draven en Dravers die best een stuk kunnen pacen. Pace is telgang inderdaad.

Er zijn gewoon geen pace wedstrijden in NL, nooit geweest ook. Dus daar fokken wij niet op.

Wil trouwens geen dravertopic van een ijslander topic maken, excuses voor het offtopic gaan :+

Leuk om te zien dat veulen en hoe snel dat er al in zit!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 09:59

Haha, ik vind het juist wel interessant, die gangen ook bij dravers!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:23

Thioro schreef:
Leuk om te zien.

Maar stel nu dat een ijslander uit de tolt valt (door snelheid od ) schakelt hij dan over op telgang of galop?

Als ik filmpjes zie van toltende paarden, nja vooral de Amerikaanse speed rack versies dan valt het me op dat ze (willen) overschakelen op galop als het te moeilijk wordt.

Terwijl biomechanisch tolt dan tussen draf en telgang zou moeten zitten?

Die laatste zin die klopt. Je zou ook kunnen zeggen; de tolt zit precies tussen digaonaal en lateraal in, en dat betekend dus dat een paard vanuit tolt richting diagonaal kan schuiven, of richting lateraal. In de galop zit een stuk diagonaal (en geen lateraal), namelijk wanneer het buiten voor- en binnen achterbeen de grond raken. Een paard met een diagonale voorkeur zal dus sneller richting de galop 'rollen' (zo voelt dat, of zoals mijn man zegt, het lijkt wel of ie een lekke band heeft) en een paard met laterale voorkeur (en aanleg) naar telgang.

Ik heb gemerkt dat veel paarden met een diagonale voorkeur vaak een sneller tempo tolt (of rack, of speed rack) kunnen volhouden, waarbij een lateraler paard al snel richting telgang schuift. Wat natuurlijk te verhelpen is met training, maar in mijn ervaring zijn viergangers makkelijker (en langer) zuiver te houden op hoger tempo.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:25

Super leuk dems, dit topic! Blijft een vak apart hoor, dat gangenrijden :D

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 10:31

Ja hè, het is bijna hogere wiskunde

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:29

Allegra schreef:

Nou zeg dat.. Soms heb ik liever dat mijn IJslander alleen stap, draf en galop had :')

Fineapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:42

Prachtig! Wat een beenwerk <3 Het ziet er ook heerlijk soepel en vriendelijk uit :j

Drico schreef:
Allegra schreef:

Nou zeg dat.. Soms heb ik liever dat mijn IJslander alleen stap, draf en galop had :')

Haha, doe mij maar stap, tölt en galop dan. Mijn overleden IJslander had absoluut geen zin in draf. Heb het een tijdje getraind tot op het punt dat ze met veel moeite wel eens draf deed, maar dat was zoveel moeite dat ik het heb opgegeven. Ik reed geen wedstrijden of iets dergelijks dus ik kon heerlijk met haar door de natuur tölten, veel comfortabeler :P
Laatst bijgewerkt door Fineapple op 13-05-20 12:10, in het totaal 3 keer bewerkt

Fineapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:58

Ik zit al een tijdje niet meer in het IJslanderwereldje maar ik was vroeger helemaal fan van de hengst Gimsteinn frá Skáney <3

Hier een filmpje hoe gaaf tölt in de vijfde versnelling kan zijn:

Vooral dat laatste stukje; teugeltjes los en gaan *D

Vind over het algemeen dat er in dit wereldje vrij vriendelijk wordt omgegaan met de paarden (uitzonderingen daargelaten).

Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:35

Fineapple schreef:
Haha, doe mij maar stap, tölt en galop dan. Mijn overleden IJslander had absoluut geen zin in draf. Heb het een tijdje getraind tot op het punt dat ze met veel moeite wel eens draf deed, maar dat was zoveel moeite dat ik het heb opgegeven. Ik reed geen wedstrijden of iets dergelijks dus ik kon heerlijk met haar door de natuur tölten, veel comfortabeler :P

Dat zou ik wel willen, heerlijk alleen maar toltend door de bossen als ik wil de draven pak ik dan mijn haflinger :+