Blondie Krisje B (v. Everdale) is ruitermak!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 16:15

Agossie schreef:
yeentll schreef:

Ik vind dit wel zo’n negatieve post... ik snap ook niet wanneer je iemand zo bekritiseert dat je dan niet met oplossingen komt of hoe jij wil zien dat het opgelost kan worden. Überhaupt wel is een jong een paard ingereden? Lekker schreeuwen vanaf de zijkant maar niet met tips komen om TS te helpen?

Klopt helemaal dat het een negatieve post is. Ik vind het ook een gewoon geen mooi plaatje en dan ga ik niet roepen 'ooooh, wat mooi!'. Je hebt zeker gelijk dat ik inderdaad met oplossingen en onderbouwingen moet komen of wat ik graag zou zien en dat zal ik dus ook gaan doen. Omdat ik dat goed wil verwoorden, ga ik even de tijd nemen om daar een mooie tekst voor te maken.

En of ik 'wel is' een jong paard heb ingereden.... Jazeker, heb ik wel eens een jong paard ingereden, mijn eigen paard en ook helemaal verkeerd gedaan. En daar hebben we enorm last van gehad. We zijn al een tijd lekker bezig met de revalidatie en gaan nu fantastisch vooruit.

Daarnaast ben ik gediplomeerd revalidatietrainer en krijg ik onder andere te maken met paarden die, zoals dit paard, hun hoofd omhoog gooien.

Toevallig weet ik van Pattypaard dat ze flink wat paarden heeft ingereden (historie op bokt) en dat je nogal een fout maakt door te zeggen dat zij nu ‘ook’ verkeerd aan het inrijden is, alle voorgaande paarden zag ik altijd keurig zonder slof en met een fijne verbinding gereden worden.

Ik zie een paard wat netjes wordt gereden met zoveel ruimte in de slof dat er zelfs nog een mogelijkheid is om het hoofd omhoog te gooien.. een vriendelijke hand die meegeeft wanneer de merrie ruimte vraagt. Dat er bij jou wat verkeerd gegaan is in de africhting is natuurlijk zonde, maar om deze ervaring gelijk te projecteren op deze foto’s een beetje naar. Door jouw zure reactie zonder onderbouwing plaatsen mensen geen rijfoto’s meer op bokt wat eeuwig zonde is. Ik ben van mening dat TS goed op weg is en wanneer zij wat zekerder wordt de slof ook lekker achterwege gelaten kan worden.

Ik ben benieuwd naar jouw onderbouwing en tips hoe je een 3-jarige op de juiste manier inrijdt en africht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 17:08

Agossie schreef:
Wat word ik hier ontzettend verdrietig van... :(
Niet alleen van TS die denkt dat haar mooie paard zijn hoofd omhoog doet "omdat hij stout is", maar ook van alle mensen die hier oké zijn met die ellendige slof. Het martelwerktuig. Ook al hangt hij hier los. Voor een jong paard loopt hij véél 'te diep'. Dit dier is ernstig op zoek naar zijn balans en evenwicht, geeft dat aan, en dat wordt bestraft.
Nee, ik vind dit helemaal niet mooi. :n

yeentll schreef:
Überhaupt wel is een jong een paard ingereden?

Dat denk ik niet. In ieder geval niet een sportpaard. Iedereen die dat wel heeft gedaan snapt dat als je geen stuur of rem hebt bij een jong paard en die vervolgens het hoofd omhoog gooit en gaat rennen dit levensgevaarlijk kan zijn. Dus vanuit veiligheidsoogpunt is de slof heel begrijpelijk en zoals Pattypaard ook zegt: het hulpmiddel is zolang gebruikt als nodig was en is er weer vanaf.

shirleyp

Re: Blondie Krisje B (v. Everdale) is ruitermak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 17:13

@Agossie, revalidatietrainer via 4dimension? Dan is jouw ideaalbeeld en route misschien ook wel erg ver verwijderd van het beeld dat hier wordt nagestreefd. Welke route en welk beeld ‘goed’ is laat ik maar even in het midden.

@ts, knap paard hoor! De slof lijkt niet nodig, volgens mij ben jij handig genoeg zonder :j Veel succes!

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 17:14

Jeetje ik zie een leuk jong paard dat correct gereden wordt. De slof hangt er lekker los bij en werkt dus niet in. Zoals TS zelf al zegt pakt ze deze alleen in nood erbij. Nou dikke prima. Paard is jong en loopt naar mijn idee super netjes, moet nog een hoop leren. Antwoord daarop is gewoon kilometers maken. Ik vind het een fijn beeld TS ga zo door, leuke combi ook. Ik zou voor je eigen comfort en voor het beter kunnen geven van je hulpen ook een dressuurzadel gaan gebruiken, is toch net wat fijner. Maar dat gezegd, met een springzadel vind ik het knap rijden zo, ik vind het zelf niet zo fijn met dressuur.

Ik zie trouwens ook echt een tevreden blij paard, zie die oortjes! Fijn hoor!

zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:07

wauw wat een mooi dier! en wat een mooie foto's !!

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:24

Wat een gaaf paard zeg! Rijden ziet er super goed uit!
En die laatste foto is ook heel gaaf!!
Wat een leuke cap heb je trouwens, waar heb je die weg? :)

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 00:43

Prachtig paard! Leuke combi zo waar veel in zit. Succes en ga zo door!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:08

Mooie combinatie, je weet prima wat je aan het doen bent :)
Ga zo door :j !

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:25

Wat een aansprekend dier! Ik denk dat ze erg leuk leuk gaat worden als volwassen dame. Succes met haar verdere opleiding, ik vind het er al fijn uit zien.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 18:03

Bedankt weer! :D Ik ben ook heel benieuwd hoe Krisje er over 1,5 a 2 jaar uit gaat zien.

Die ziet er toch al prima uit Lisadliam! Lijkt al meer body te hebben dan Krisje toen ik haar kocht.

Ik ben zelf ook niet voor een Thiedeman voor wat Babootje zegt. Al vind ik de zijwaartse teugelvoering wel mogelijk bij een goed afgestelde martingaal. Natuurlijk is dat wel wat beperkter dan zonder hulpteugel, maar dat lijkt me ook weer logisch. Ligt er ook veel aan hoe dat je je hand plaatst ten opzichte van de hoofd/hals- houding van je paard.

Agossie; Uiteraard mag je er negatief over denken, dat moet je zelf weten. Maar nergens heb ik gezegd dat mijn paard haar hoofd omhoog doet ‘omdat ze stout is’. Rij je zelf met een bit? Dat is net zo goed een martelwerktuig zoals jij het benoemd. Met tal van dingen is het maar net hoé dat je deze gebruikt.
Ik vraag me serieus oprecht af waar jij ziet dat mijn paard bestraft wordt voor het zoeken naar haar balans en evenwicht met een slof die zo los is dat ze nog gewoon haar hoofd gigantisch omhoog kan doen? :)
Mocht je nog onderbouwing en tips hebben dan zijn deze zeker welkom. Ook een andere kijk is interessant om te horen. Wie weet haal ik er nog wel wat uit.

Paarden zelf ingereden heb ik overigens niet, wel doorgereden. Ik denk +/- 7, met mijn huidige paarden er bij. En hier en daar wat pony's/paarden gecorrigeerd.

Oeh GerenGer, dat is al even geleden dat ik die gekocht heb… Volgens mij bestaat de ruitershop nu niet meer. Is iig een cap van Choplin.