IJsland, trektocht te paard over de Kjolur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 19:30

Ellen_ov schreef:
@Nikass: we zijn van 29 juni tot 10 juli gegaan ongeveer, toen begon het net hier tegen de 30 graden te worden. we hebben het echt zooo koud gehad de eerste drie dagen, direct de hooglanden op en een wind! We moesten echt even acclimatiseren. Wat betreft het missen van de bomen: ik snap wat je bedoeld, dat vind ik ook vaak mooie natuur al miste ik die niet zozeer, komt misschien ook omdat het zo'n divers landschap is. Het was her en der wel groen, met name toen we net op de hooglanden waren en toen we weer afzakten richting het zuiden, daardoor had je elke dag een ander landschap.
wat betreft de bomen: ik heb begrepen dat ijsland zo kaal is geworden doordat de vikingen toendertijd alles hebben gekapt... geeft wel een heel ander landschap omdat de wind altijd vrij spel heeft.

Is het niet ook gewoon een klimaat dingetje? Anders zouden er toch wel bomen terug gegroeid zijn?
Ik vind je foto's erg mooi en ik dacht dat IJsland altijd vrij donker was, maar je foto's geven me niet die indruk, dus of het valt wel mee met die donkerte, of je hebt een hele goede camera ;)

_kimm

Re: IJsland, trektocht te paard over de Kjolur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 19:34

O jongens ik ben jaloers. Vorig jaar heb ik de golden circle trektocht te paard gedaan en dar was zo gaaf. Door jouw foto's wil ik weer terug maar helaas ging dat financieel niet dit jaar. Maar wel echt super foto's !

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 21:06

Ulaan schreef:
Was je mee met Gústaf en Jónína?

Ik was inderdaad bij hun ja, jij toevallig ook?

@nikass: zo heel donker was het ook niet, echt bomen niet gezien maar best wat groen. Vooral mos en lagerlegelen de lupine bloemen. Hoe het precies met de bomen zit weet ik ook niet, dat Viking verhaal had ik zo gehoord.
Mijn camera was een canon poweshot en ik photoshop niks :D

xxGáskixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 21:19

Ik heb alweer een hele tijd terug dezelfde tour gedaan. En de laatste 3 foto's heb ik zo ongeveer ook gemaakt.. heel grappig!
Het is voor mij wel echt lang geleden maar heb je 1 van die 3 foto's igg gemaakt waar je buiten wastafels hebt.. dus op een stop een dus dat als uitzicht hebt bij het tanden poetsen ?
Ik ben toen alleen van zuid naar noord gereden.
Met welke organisatie ben je gegaan?

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 08:38

Oh ik heb dit vorig jaar ook gedaan bij Gusti en Jonina! Mooie tour he!? Jullie hadden echt nog super veel sneeuw, als ik het zo zie! Wij hadden alleen uitzicht op sneeuw van de gletsjers, maar ook dat was niet zo gigantisch veel als bij jullie. Nou moet ik zeggen dat wij ook de hele week temperaturen boven de 16 graden hadden...

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 10:16

Ik heb twee tochten met polarhestar gedaan, en 1 met eldhestar. polarhestar hanteerde een gewichtsgrens van 85 kilo, en bij hen was ik ook verder heel tevreden over de match die ze zochten tussen ruiter en paard.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 10:55

Oh ik ben echt gek op IJsland. Vorig jaar een hele rondreis gemaakt (op de stalen ros) en ook de meest fantastische plekken bekeken.
Heerlijk die open ruige en diverse landschappen.
Die zwavel lucht, vind ik niet vies. Gefermenteerde haai was ook best ''lekker'' al zou ik het niet gauw kopen.
Helaas was ik niet in de gelegenheid een ritje op een IJslands paardje te maken, al had ik dat graag gedaan. Maar ik vond mijzelf nog te zwaar, en hun waarschijnlijk ook... ;)

Moet wel zeggen dat tov een aantal jaar geleden (2013) het ongelooflijk toeristisch is geworden, zeker op de ''must sees!'' in het zuid westen van IJsland
Bus ladingen vol met aziaten, (die overigens alleen maar in hun telefoon zitten te kijken...)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:53

O wat fijn om te zien, dit heb ik twee jaar terug ook gedaan!
Zelfde tocht, wát een ervaring.

Grappig dat je weinig spierpijn zei te hebben, ik had in mijn buik op een gegeven moment spierpijn van het vele tölten waarbij je stiekem toch je buik wel gebruikt om te blijven zitten.

Er vroeg iemand hoe de paarden waren... ik denk dat het best wel uitmaakt wat voor ruiter je bent want ook op onze tocht werden ruiter en paard gematcht. Ik had veel heel voorwaartse dieren die de tocht in hun hoofd best in een paar dagen minder konden maken :') maar er zaten ook heel rustige dieren tussen. In ieder geval geen drama; allemaal dieren met lol er in die graag met de kudde mee gingen. En op het moment dat je pauze had, ook meteen in volledige chill modus konden gaan. Hele fijne, eerlijke dieren.

Er was iemand die IJsland donker noemde? Je zit flink Noordelijk, dus in de zomer heb je juist hele lange dagen (wordt niet echt donker 's nachts, heb in Reykjavík fotografen in dat licht veel aan de gang gezien) en een hele felle zon die recht op het land staat overdag. Wel veel bewolking, misschien dat dat bedoeld wordt met donker.

Er zijn trouwens plekken met bomen of zelfs bos in IJsland (soms aangeplant). En vergeet de algemeen voorkomende dwergberk niet, das toch echt een boom! En lijkt naar gelang zijn naam meer op een kleine struik... :+

marachels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:15

Wauw wat gaaf, fantastische foto's!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:00

Wow wat een prachtige fotoserie! Echt genieten om dit te zien, landschappen, mooie paardjes!

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 19:10

xxGáskixx schreef:
Ik heb alweer een hele tijd terug dezelfde tour gedaan. En de laatste 3 foto's heb ik zo ongeveer ook gemaakt.. heel grappig!
Het is voor mij wel echt lang geleden maar heb je 1 van die 3 foto's igg gemaakt waar je buiten wastafels hebt.. dus op een stop een dus dat als uitzicht hebt bij het tanden poetsen ?
Ik ben toen alleen van zuid naar noord gereden.
Met welke organisatie ben je gegaan?

Ja dat klopt! daar had je dan de douche en toilet met wastafels. wij zijn met ishestar geweest.

@Balli: de groep die de week voor ons reed had zelfs de hele week sneeuw gehad -O- :brr: wij hebben inderdaad veel sneeuw gezien maar de gidsen gaven al aan dat het voor ijsland zelf ook een late zomer is.

@jorika: wij hadden niet heel veel last van de toeristen, hooguit op de enkele toeristische trekpleisters zoals bij de geisers, het nationale park en die grote waterval (even de namen kwijt). de toeristen kwamen wij dus voornamelijk in het zuiden tegen, het eerste gedeelte van de tocht zijn we juist geen kip tegen gekomen :P

@noeskamoos: nu je het zegt, einde van de week voelden wij onze buikspieren wel ja, ongemerkt gebruik je die dan toch veel en moet zeggen dat dat tolten af en toe knetterhard ging, had ik niet verwacht. hoe jij de paarden trouwens omschrijft klopt eigenlijk 100%. ik vond ze aan de hand allemaal zo mens gericht en lief en rustig, terwijl der inderdaad wat bijzaten die onder het zadel alleen maar gas wouden geven, maar uiteindelijk allemaal wel hanteerbaar.

@derest: bedankt :D *\o/*

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:22

't Is nu 22 graden in Reykjavik :=

paard21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:48

Wauw, geweldig! <3

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 23:01

Ik heb destijds 13 dagen haast alleen maar goed weer gehad. Enorme meevaller.

Verder kon ik helemaal niet tolten en kreeg ik vaak paarden die enorm fijn draafden of galoppeerden. Voor mij een plezier, voor anderen een domper haha. Ik heb ooit een rit van 17 km (!!!!) volledig in een handgalopje gedaan met Duka van skalakot. Het tempo ligt soms echt hoog maar blijft enorm comfortabel.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:40

Welke tocht heb je gedaan, dat had ik nog niet gezien? Wel Ishestar maar niet welke

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:51

Gaaf! Ik heb twee weken geleden gewandeld over de oude Kjalvegur, helaas ook mijn pols gebroken en moest bij de cabin met de hotpool (Hveravellir) met de bus naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis (4 uur verderop). Maar ik wil een keer terug! Heb je de precieze route? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar...

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 16:16

De route en de tocht zelf heet de Kjolur. Dit moet een oude viking/handelsroute zijn. Deze link is het :)
https://www.ishestar.is/en/tour/kjolur/

@poes: niet getolt? toch ergens wel zonde haha, wij wouden ook graag in elk geval een stukje getolt hebben, uiteindelijk bijna niet anders gedaan de hele week :+

@maimai: wat zonde dat je vakantie zo ten einde is gekomen!

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:28

Oh wat gaaf! Foto's maar ook hoe je erover verteld. Ik wil ook :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:28

O ik schreef het onhandig. Ik heb wel getolt maar lang niet zo veel als de ruiters die er bekend mee waren.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:46

Ziet er geweldig uit! Ik ga in september 4 dagen paardrijden op IJsland (maar dan met Eldhestar), was het al maar zover :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:17

Leuk Eilandje! Eldhestar is echt geweldig. Hoop voor je dat je Camille, Björk, Nico of Corinna als gids krijgt. Zij zijn heel leuk.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:36

Het ziet er echt fantastisch uit! :D

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:35

Nieuwe bladzijde mogen er weer nieuwe foto's geplaatst worden ....???
Want het is echt prachtig en geniet volop mee :j

Groet Karin.

kimkraakman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:35

Wauw, heel gaaf, mooie foto's! Lijkt me ook zo leuk om nog eens te doen!

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:20

Wauw, wat ontzettend gaaf! <3