Wat me wel opvalt is dat ik haar veel en veel mooier lengte in de hals vind nemen op het bitloze hoofdstel dan op je trensbit. Ik zag eerst alleen de foto's en dacht 'nou, die loopt ook op het trensbit heel netjes met de neus op/rond de loodlijn in draf voor een Fries!'. Toen zag ik het filmpje en kwam ik erachter dat ze zo'n 80-90% van de tijd er diep achter gekruld loopt en dat die paar momenten met de neusjes naar voren de enigen zijn die de foto's gehaald hebben. Dat geeft een wat vertekend beeld.
Als ze namelijk echt zo opgekruld loopt met bit als op de filmpjes en zo gestrekt (weliswaar dan te zwaar) op bitloos, dan zou ik op zoek gaan naar een bitloos systeem waar ze wél goed op reageert (kingekruist, kaakgekruist), want zeker als je een paard al zo jong inrijdt is het enige wat je wilt lengte, lengte, lengte in de bovenlijn. Over op 3-jarige leeftijd rijden bestaan een hoop meningen, maar iedereen is het erover eens dat driejarig opgekruld of met de hals te hoog ingesteld zodat de rug niet meer opgebold kan volgen lichamelijk funest is. Dus als je nu al wilt rijden, doe dat dan bij voorkeur met een optoming waarbij je paard in plaats van 80% van de tijd in de krul juist 80% van de tijd te lang loopt, helemaal bij een Fries.
Dom. Ga voortaan lekker lichtrijden
). In draf lijkt ze nog wel heel wiebelig en erg te zoeken. De galop is veel stabieler. Ze stort in galop nog een beetje door de bochten heen, maar dat is ook kracht en vertrouwen dat nog moet groeien natuurlijk (zie ik vooral in het laatste stuk). Al met al heel netjes voor een fries en zo vroeg in haar leven.
Ga lekker je eigen dag verzieken ofzo.
je rijd haar heel vriendelijk. Ik heb even op YouTube gekeken naar de bitloze filmpjes en ook hier rij je haar heel fijn. Ik denk dat dat bitloze jullie wel past. Uiteraard blijven oefenen want jullie zijn zo leuk.