Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:57

Airnt schreef:
Jennanne schreef:
wauw, mooi hoor!

Wat doe je om zijn rug te verbeteren?
Ben benieuwd, omdat ik ook zo'n rubber paardje heb ;)

correct buigen.
is eigenlijk het hele verhaal....
oppassen voor het destructieve effect van de binnenteugel.

met zijgangen een grip krijgen op de zijwaartse balans, (rechtrichten in acute zin van het woord), dan is het mogelijk om met je zit de rug toe te staan uit het achterbeen te heffen.

je wilt dus buikspieren, schouderspieren en iliopsoasis aan de gang krijgen.
door goed mee te zitten kan je de impulsie een richting geven.

dus als ik zo goed mogelijk mijn achterbeen neerzet reageert het lichaam met spierspanning die ik kan gebruiken en dan moet ik wat er nog niet helemaal precies klopt (met die plaatsing van dat achterbeen) 'vangen' met de plaatsing van de voorkant van het paard (de schouderpartij precies goed krijgen vlnr)

goed opletten dat het buitenvoorbeen z'n juiste plek krijgt, dan meestal eerst het binnenachterbeen en dan het buitenachterbeen...

schouder binnenwaarts en travers (apuyementen) zijn het eieren eten.

oefeningen van la Broué zijn ook heel handig, met vele overgangen tussen schouder binnenwaarts en travers (een trap-vormig appuyement) zonder tussenstappen en met behoud van buiging.

renvers op kleine cirkels doet ook wonderen (moet je heel erg letten op het binnenvoorbeen (van de buiging) zodat je minder teugel nodig hebt.

rijden uit je zit.

Daardoor kun je dan rechtrichten in de zin van het uitbalanceren van de bespiering van het paard...

bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ben inderdaad met diezelfde oefeningen bezig. Maar helemaal nog aan het begin ervan.. Dus ben erg benieuwd hoe ze er over een tijd uit gaat zien/gaat voelen :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:21

Het mooie voorbeeld dat er mensen zijn die voor hun dier gaan en niet roepen, 'Hijs kapot, kap er maar mee', echt eerlijk waar; diep respect, fantastisch!

En inderdaad zoals iemand aanhaalt; een vriend voor het leven.

<3

Ravel13

Re: Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:30

Hoe gaat het dan met de hoefkatrol? Geen last van?

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:39

Wow wat een verschil!

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 20:41

Ravel13 schreef:
Hoe gaat het dan met de hoefkatrol? Geen last van?

helemaal geen last van.
ik hoop dat het zo blijft
ontsteking weg, dus ik heb goeie hoop.

de hoefsmid heeft ook een hoop gecorrigeerd.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:45

Fantastisch Arne _/-\o_ Wat een transformatie. Je hebt er een fan bij.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:48

Wat een waanzinnige verandering! Van een hoopje ellende naar een tróts paard. Petje af _O_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:48

Heb je röntgenfoto's van voor en na zijn opleiding? Een paard die op de röntgen zo slecht is kan nl. niet genezen zijn. Dus vandaar mijn vraag.

Riddles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:51

Ik moest even drie keer kijken. :wow: Wat een prachtig resultaat. Hier wordt ik nou blij van :D

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:56

Grobbebol schreef:
Heb je röntgenfoto's van voor en na zijn opleiding? Een paard die op de röntgen zo slecht is kan nl. niet genezen zijn. Dus vandaar mijn vraag.

daar had ie al op geantwoord :)
Airnt schreef:
Wijslander schreef:
Bizar... een ander woord heb ik er niet voor. Hoe gaat het nu met zijn HKO?

jaren later nog eens röntchenfots gedaan (wil ik ook niet te vaak doen, is best wel duur)
heeft zich niet verder ontwikkeld. De ontsteking is volledig verdwenen, maar calcificatie is natuurlijk wel nog zichtbaar geweest.

de rug gaat best aardig nu, is wel het zorgenkindje, beetje een rubber paard dat graag doorhangt.
lenden zijn mooi mobiel en sterk geworden
hoef is behoorlijk bijgewerkt door mijn hoefsmid, dat helpt de hoefkatrolproblemen ook enorm.
maatboom op het zadel helpt behoorlijk

linker achterbeen voel ik wel wat minder kwaliteit, maar ik mag best tevreden zijn.

Hoewel max in de zomer echt hard aan de bak moet om zijn hooi te verdienen, is hij tot nog toe helemaal niet meer kreupel geweest (alleen in de eerste 2 maanden ofzo was het linker achterbeen heel merkwaardig bezig.)

wat duidelijk werd is dat toen hij in de wei zijn houding ging aanpassen en mooie dressuur uit zichzelf ging doen, (passades uit zichzelf) werd de voortgang enorm beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:03

@airnt, hoe weet je dat de hoefkatrolontsteking is genezen? Op een röntgenfoto is een ontsteking niet te zien. Dus vraag ik mij wat er op de röntgenfoto's te zien was.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:04

Wauw, wat een machtig dier is er onder dat hoopje ellende vandaan gekomen!

Ik wil les van jou! Waar kunnen we je boeken? :D

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:10

Wauw, prachtig!!

Ik vraag me dan altijd af.. Waar kun je deze kennis opdoen?

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 21:15

Grobbebol schreef:

nou die zitten ergens in een verhuisdoos... dat wordt zoeken.

ik moet zeggen dat de (tweede) dierenarts met die fotos in de hand stond en niet wilde geloven dat het hetzelfde paard was.
ik denk ook zeker dat de belichting misschien de eerste fotos ietsje slechter liet uitzien dan de tweede, ofzo,wellicht, maar dat is wat de dierenarts eruit las,
ik kijk wel eens naar een fototje, maar ik heb dat natuurlijk niet geleerd, dus vroeg wel of het iets met de foto te maken kon hebben e.d. en daar kwamen wel wat vage antwoorden, maar meer weet ik natuurlijk ook niet.

de prognose van de dierenarts wegens hoefkatrol is natuurlijk ook een gok, hoe snel gaat iets verslechteren?
misschien was de eerste wat pessimistisch, daar kan ik hem ook alleen geloven.
het ene paard is ook 'kleinzeriger' dan het andere, dus kan problemen veel later pas laten zien.
(zeiden ze er nog bij)

ik weet niet of de dierenarts een beetje snel was met de opmerking 'ik zie helemaal geen reden om aan te nemen dat er nog een ontsteking is' omdat het paard rad voor een fotoje kwam en er geen actie hoefde te worden ondernomen. Ik wilde kijken hoe het voortschreed en dat bleek helemaal niet het geval.

ik ga er niet van uit dat het nu nooit meer een probleem gaat vormen, maar ik denk wel dat het helpt om structureel de druk op die structuur te verkleinen (en die hoefstelling heeft een hoop daartoe bijgedragen) Ik hoop dat het nog ver weg is.

ik zeg dus ook niet 'genezen'- want dat is het gewoon niet.

on hold, zeg maar

maar ja, ik ben dan ook maar een leek en kijk gewoon naar mijn paard.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:21

Echt heel gaaf dat je zo ver bent gekomen met dit paard! De samenwerking tussen jou en Max vind ik vooral prachtig om te zien, een samensmelting tussen mens en paard.

Geeft dit dan ook aan dat hogere dressuur met ieder paard mogelijk is?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:28

Echt heel gaaf om te zien! Het is dat hij dat witte vlekje op zijn neus heeft, anders zou ik je niet geloven.

Geef je ook wel eens les in Nederland? :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:30

Wat een geluk voor Max dat hij jou als berijder heeft gekregen.

Echt diep respect wat je met hem bereikt hebt :)

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 21:32

ierusju schreef:
Echt heel gaaf om te zien! Het is dat hij dat witte vlekje op zijn neus heeft, anders zou ik je niet geloven.

Geef je ook wel eens les in Nederland? :)

doe ff pm, ik wil hier niet een advertentie van maken :)
maar ja, in verschillende stallen

Mooblie schreef:
Echt heel gaaf dat je zo ver bent gekomen met dit paard! De samenwerking tussen jou en Max vind ik vooral prachtig om te zien, een samensmelting tussen mens en paard.

Geeft dit dan ook aan dat hogere dressuur met ieder paard mogelijk is?

'always' and 'never' are two words that you should always remember never to use.

ik denk dat hoge school wel een stuk lastiger is met het ene paard dan met het andere. Een piaffe kun je echt wel vaak uit een paard krijgen, maar de ene piaffe is echt de andere niet.
Newcastle schrijft al dat je het paard z'n eigen airs moet laten kiezen, en daar zit heel wat in.
maar ik ken fjordjes die hoge school doen, etc etc.

dit is toch wel een spaans paard.

maar veel belangrijker is dat het maar oefeningen zijn. het gaat om de principes en die gelden voor elk paard. Historische dressuur werkt en dat is handig.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:13

Wauw, wauw, wauw. Niet alleen deze transformatie, maar vooral ook de manier waarop je schrijft over de dressuur. Ik vind het enorm inspirerend, het is jammer dat ik niet echt meer fanatiek meer rijd door mijn studie momenteel, anders zou ik heel graag eens een les willen hebben van je, TS. Niet omdat ik de illusie heb dat ik dan ook meteen zo rijd, maar meer om nog meer duidelijkheid te krijgen in het wáárom je bepaalde dingen wel/niet moet doen, want dat leg je naar mijn mening zo duidelijk uit (oa een pagina terug).

Petje af..!

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:27

Ongelofelijk wat een verschil :wow: Heel veel respect voor je doorzettingsvermogen en je inzet!

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:36

Holymoly!! :wow:

Ik moest even googelen wat een serreta was, maar dat wil ik niet nogmaals doen -O-

Wat een transformatie, petje af voor jou! Práchtig dier heb je er van gemaakt <3 _/-\o_

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:37

Wat gaaf zeg, ik had de laatste twee foto's op Facebook voorbij zien komen, maar dat het zo sneu begonnen was wist ik niet en had ik ook nooit kunnen denken. Ik heb er bewondering voor dat je dat paard met dat medische beeld gewoon gekocht hebt gezien het niveau waar je op rijdt. Echt heel tof om te zien hoe het met deskundigheid en zorg uitpakt. Chapeau!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:48

Zo zeg, prachtig!
Als je dat van die witte vlek niet had gezegd had ik niet geloofd dat dit hetzelfde paard was :')

Ik hoop ook ooit zó goed op die manier een paard te kunnen opleiden :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 09:07

Petje af, wat inspirerend!!!

Verschrikkelijke stand heeft hij ook op de eerste foto's, ik kan me zomaar voorstellen dat een groot aandeel van het beeld klinische hoefkatrol ook daar aan te wijten is geweest.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 09:13

Prachtig, en alweer een voorbeeld van het effect dat klassieke dressuur op een paard heeft.

Ook Bent Branderup heeft met Hugin (knabstrupperhengst), een blinde hengst die gebroken benen en allerlei problemen had een dergelijke transformatie bereikt. Ook met Tyson, een andere hengst met problemen.

https://plus.google.com/+AnitaLequoia/posts/L2UzMAMVg2M

Het geeft aan dat deskundig gebruikte klassieke dressuur kennelijk paarden goed doet, al doe je het daarom natuurlijk gewoonlijk niet. Het is een prachtige en veelzijdige manier van rijden en een ultieme manier om met minimale hulpen, een paard heel precies te laten doen wat je wilt.

Geen in-de-krul getrek, geschop of geruk. Stijl en elegantie; een paard dat er op zijn allerbest uitziet met een ruiter in een mooie, trotse houding en als het goed is een harmonieuze samenwerking.