Na 3 jaar weer in de baan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:37

Babootje schreef:
Maar ik snap t gewoon niet Murosch. Als je op dat niveau hebt gereden ook al is het met een getalenteerd paard geweest dat vergeet je dat toch niet? Dan ben je het amateurniveau ontstegen. Daarbij Heb je ook nog je lesgeef papieren. Dan moet je toch weten hoe het werkt? Maar wat je nu doet met je paard is in de basis gewoon niet goed. Dan snap ik echt niet dat je dat niet ziet zelf.

Maar zz licht is toch gewoon amateur niveau?

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:43

smurvaas schreef:
Babootje schreef:
Maar ik snap t gewoon niet Murosch. Als je op dat niveau hebt gereden ook al is het met een getalenteerd paard geweest dat vergeet je dat toch niet? Dan ben je het amateurniveau ontstegen. Daarbij Heb je ook nog je lesgeef papieren. Dan moet je toch weten hoe het werkt? Maar wat je nu doet met je paard is in de basis gewoon niet goed. Dan snap ik echt niet dat je dat niet ziet zelf.

Dat. En daarbij, hoe lang is het wel niet geleden dat TS dat gereden heeft? Zeker met TS haar fysieke eerdere gezondheid is het niet vreemd dat er niet gepresteerd word op dat niveau. En dat is absoluut geen doodzonde! Ik vind het best een slechte aanname dat men ervan uit gaat dat als je eenmaal met een bepaald paard een niveau rijdt, je dit gelijk met élk willekeurig paard zou moeten kunnen waar je op stapt. Als het nou zo gemakkelijk was :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:11

smurvaas schreef:
Babootje schreef:
Maar ik snap t gewoon niet Murosch. Als je op dat niveau hebt gereden ook al is het met een getalenteerd paard geweest dat vergeet je dat toch niet? Dan ben je het amateurniveau ontstegen. En dat verleer je ook niet Daarbij Heb je ook nog je lesgeef papieren. Dan moet je toch weten hoe het werkt? Maar wat je nu doet met je paard is in de basis gewoon niet goed. Dan snap ik echt niet dat je dat niet ziet zelf.

Klopt, maar wat ik daarmee bedoel is dat je dat toch iets van t paardrijden en hoe eea technisch werkt moet hebben begrepen. Temeer als je dan ook nog je ORUN hebt gedaan. En dan begrijp ik eerlijk waar niet dat Muroch beweert dat haar paard in principe geen probleem met de plaats waar zij op de rug zit....

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:02

Volgens mij is ZZ-L niveau nog altijd amateur niveau. Ook ik heb een fijn getalenteerd netjes afgericht paard gehad waarmee ik misschien wel ZZ zwaar had kunnen gaan rijden als hij niet was overleden. Ik kan je zeggen dat ik desondanks absoluut geen maar dan ook echt geeeeen sterruiter of ook maar iets in die richting ben geweest. Nee ik kon 'meeliften' op de kwaliteiten en instelling van dat paard. Daarbij heb ik snel grote angst op een paard, zet mij maar op een paard waar ik niet safe van ben of groot loopt dan ben ik niets meer dan ineens eens 'domme' ruiter.

Mensen maken hier niveau op papier groter dan dat het is. Ik rij nu op een pony dom recreatief, niemand zou ooit nog kunnen zien op welk niveau ik ooit heb gereden. Maw eenmalig ZZ-L rijden zegt geen snars. Als alle omstandigheden kloppen kan dit ooit tot een mooi resultaat komen met heel veel training/bloed/zweet/tranen en doorzettingsvermogen die ik nu niet meer heb.

Dat iemand een cursus heeft gehad, maakt dat je meteen alwetend??? Theoretisch weet ik ook zonder opleiding hoe je moet paardrijden maar tot uitvoering brengen wat je in je hoofd hebt is iets anders. Zeker ook in combi met wat voor paard je hebt.

Op een onderlinge starten.....dat is toch voor iedereen anders, dat ik dat misschien niet meer zou doen wil niet zeggen dat een ander dat niet als een veilig omgeving ziet om weer een opstapje te hebben....

Ik wilde met mijn pony tussen de paarden starten, na 2 wedstrijden wist ik weer wat voor stress het met zich meebracht en ben ik er meteen meegestopt terwijl ik 25 jaar vol overgave wekelijks ging trainen op andere stallen en op wedstrijd ging.....

Oordelen is zo makkelijk......laat TS een beetje in haar waarde.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 22:08

Dus hier zou hij volgens jullie moeten liggen?
Afbeelding

Dit hebben we nu geprobeerd, maar ondanks gekruiste singelstoten lag hij na de galop toch weer wat verder naar voren. Ik wil best naar zo'n dekje kijken maar ik zie ze nergens aangeboden worden.

Ik heb m'n vzh zadel er ook eens op gegooid, hoe vinden jullie die liggen qua plek op de rug?

Afbeelding

Afbeelding

xMyrth

Re: Na 3 jaar weer in de baan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:19

Jammer van de vele negatieve reacties, al dan niet goed bedoelt.
Natuurlijk is er ruimte voor verbetering, is dat niet altijd zo? Ik ben ervan overtuigd dat TS het beste voor heeft met haar paard!

Ik vind het ontzettend knap dat je een topic hebt durven starten, TS. Jullie zijn blijkbaar een lange weg gegaan en het is top hoe ver je al bent gekomen! Ben daar trots op! :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:22

Net je vhz zit jij achter het zwaartepunt met deze beugellengte.

Het dressuurzadel slokt je paard bijna op. Jij zou een maat groter mogen maar die ruimte heeft je paard niet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:28

Heb je een zadel met verkorte zweetbladen? Ik vind ze ook zonder jou erop zo kort lijken. Verder oordeel ik niet over de ligging vh zadel want dat vind ik altijd een lastige.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 22:30

Wat bedoel je met achter het zwaartepunt?

Klopt, hij heeft vrij korte zweetbladen en ik hele lange benen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:47

belle_boef schreef:
Net je vhz zit jij achter het zwaartepunt met deze beugellengte.

Het dressuurzadel slokt je paard bijna op. Jij zou een maat groter mogen maar die ruimte heeft je paard niet.

Met de beugels een gaatje langer is dat denk ik opgelost.

Murosch ik vind je vzh zadel beter liggen al kan het misschien nog wat beter. Je kunt in ieder geval je benen kwijt en door de andere drukverdeling van het zadel is de belasting op de schoft een stuk minder.

Ps het dekje kwam van een Ijslandersite. Die paardjes hebben ook het probleem van weinig schoft, ronde buikjes en smalle schouders. Misschien kun je in die hoek eens kijken naar oplossingen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 05:07

Dat is idd de plek waar je zadel moet liggen..maar je kunt nu al zien dat je dressuurzadel naar voren zal gaan schuiven. Een zadel gaat nu eenmaal liggen waar die aansluiting vindt op het lijf. Er is veel ruimte om naar voren te schuiven gezien de schoft. De schouder komt dan niet meer vrij te liggen en er zal teveel druk op de schoft komen. Dit zadel past niet op dit paard. Een goede zadelmaker lijkt mij de enige oplossing! Liever 1 goed liggend zadel dan 2 die het niet zijn.. miss een optie om beide in te ruilen en 1 goed zadel terug te kopen dat is financieel miss wel haalbaar?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 06:23

Mensen, ik heb ooit duitse S proeven gereden met n heel fijn paard en krijg t nu in n A proef amper voor elkaar met mn huidige ( zeer eigenwijze) merrie. wat n flauwe opmerkingen, zeg.

Murosch, ik vind jullie echt heel erg vooruit gegaan! Er valt qua zadel idd nog winst te halen, maar dat is nog niet zo simpel.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 07:47

Je dressuurzadel ligt op de foto idd waar 't liggen moet maar zoals pol al zegt kan je nu al inschatten dat dat naar voren schuift, de zitting kan niet groter ivm de lengte van de rug. Wel zie je hier de bouw van de zitting die niet past bij jouw poep. De zitting loopt omhoog en duwt jou naar voren, dit in combinatie met de lengte van je benen en de korte zweetblad en vormt dat 't zadel jou niet past. Je veelzijdigheidszadel lijkt beter te liggen maar dan moet je om beter te zitten in het centrum van 't zadel je beugels zomaar 4gaten langer doen, en dan wil ik nog wel eens zien hoe je zit, want ik weet niet of dat stabiel is en of dat fijn. Is voor wainonia
Wel ontzettend goed dat je deze foto's plaatst en dat jes er mee bezig bent, ik ben nl echt van mening dat hier de sleutel ligt voor verdere verbetering van je paard murosch

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 07:57

Het dressuurzadel is voor mij inderdaad niet fijn. Omdat hij achter oploopt wordt mijn rug hol geduwd en dat voelt niet prettig (zeker niet nu na mijn hernia). Ik had nog niet eerder op het vzh zadel gezeten omdat die voor mijn jonge paard is en die nog niet beleerd is (volgend jaar pas) maar ik moet wel zeggen dat het een verademing was om daarop te zitten voor mijn rug. Ook heb ik opeens het gevoel dat ik steun heb bij mijn knieën, al moet ik wel echt leren zitten op een VZH-zadel, want dat is denk ik wel 20 jaar geleden. Ik wil mijn beugels wel een gat of 2 langer doen om eens te proberen hoe dat voelt?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:01

Murosch laat je aub niet wegjagen door mensen die in profielen neuzen zonder zelf iets in hun profiel te hebben staan ;)
Complimenten hoe je nu gewoon gaat kijken hoe de andere zadels liggen en vraagt hoe de rest het vindt +:)+

Qua zadel denk ik dat je echt veel aan de meeste reacties hebt :j
Je ziet dat het plaatje ergens net niet klopt nog.
Wat ik wel wil zeggen is dat ik wel degelijk een hele vooruitgang zie :j Je bent veel meer bezig met waar je wil zijn en imo zijn jullie steeds meer een combinatie aan het worden ipv 2 individuen die iets anders doen.
Dat je vroeger misschien hoger hebt gereden hoeft niet te zeggen dat je dat nu nog steeds zo zou kunnen... ander paard/ lichaam werkt niet mee/ je wordt ouder enz enz. Dus ja daar prik ik doorheen.
Qua tips.. zadel idd mee eens dat dit niet voor jou de juiste combi is. Het ligt misschien voor je paard "beter" maar dat heeft nog geen nut als het voor jou niet ligt. Heb je ook naar andere type zadels gekeken ?
Je armen vallen ook op, je lijkt je schrap te zetten. Probeer ze meer mee te geven, naar voren met die handen :)

Edit: zie je bericht nu. Probeer inderdaad eens 2 gaatjes langer ! Dat het je al zon positief gevoel geeft gaat al een hoop doen met je houding gok ik !

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:02

Ik denk dat er niemand hier verwacht dat als je vroeger met een meer getalenteerd paard op hoger niveau hebt gereden (volgens mij was ZZ-L in de tijd dat TS dit reed nog wel subtop en niet basis zoals nu), dat je dat zomaar even herhaald met een paard met minder talent en lastig exterieur. Wat ik lees gaan daar de kritieken ook helemaal niet over. Ik geloof onmiddelijk dat Wainonia geen paard is waarmee het je het jezelf makkelijk maakt.
Voor mij geldt, en ik denk voor de meeste die zich hier kritisch uiten, dat je van iemand die op ZZ-L niveau heeft gereden en een instructeurs opleiding heeft, dat ik verwacht dat zo iemand heel kritisch kijkt en dus zelf zou moeten zien dat het zadel niet goed ligt, dat ze teveel op de schoft zit en het daarmee haar paard, dat al moeilijk gebouwd is voor de dressuur, nog moeilijker maakt.

En het is denk ik idd heel lastig, maar niet onmogelijk om een goed liggend zadel voor deze combinatie te vinden. Puzzelen en samen met een goede zadelmaker blijven zoeken naar de oplossing. Ik ben blij te lezen dat TS hier nu mee aan de slag lijkt te gaan. Vind het idee van pol wel heel goed, 2 zadels inruilen voor 1 goed passende, en ik verwacht dat dat idd maatwerk zal moeten worden voor deze combinatie. Maar doorrijden op een slecht passend zadel, daar worden andere/minder bekende bokkers om verguist, dus daar kan TS ook commentaar op verwachten.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:14

oji schreef:
Ik denk dat er niemand hier verwacht dat als je vroeger met een meer getalenteerd paard op hoger niveau hebt gereden (volgens mij was ZZ-L in de tijd dat TS dit reed nog wel subtop en niet basis zoals nu), dat je dat zomaar even herhaald met een paard met minder talent en lastig exterieur. Wat ik lees gaan daar de kritieken ook helemaal niet over. Ik geloof onmiddelijk dat Wainonia geen paard is waarmee het je het jezelf makkelijk maakt.
Voor mij geldt, en ik denk voor de meeste die zich hier kritisch uiten, dat je van iemand die op ZZ-L niveau heeft gereden en een instructeurs opleiding heeft, dat ik verwacht dat zo iemand heel kritisch kijkt en dus zelf zou moeten zien dat het zadel niet goed ligt, dat ze teveel op de schoft zit en het daarmee haar paard, dat al moeilijk gebouwd is voor de dressuur, nog moeilijker maakt.

En het is denk ik idd heel lastig, maar niet onmogelijk om een goed liggend zadel voor deze combinatie te vinden. Puzzelen en samen met een goede zadelmaker blijven zoeken naar de oplossing. Ik ben blij te lezen dat TS hier nu mee aan de slag lijkt te gaan. Vind het idee van pol wel heel goed, 2 zadels inruilen voor 1 goed passende, en ik verwacht dat dat idd maatwerk zal moeten worden voor deze combinatie. Maar doorrijden op een slecht passend zadel, daar worden andere/minder bekende bokkers om verguist, dus daar kan TS ook commentaar op verwachten.

Ik deel deze mening geheel.

En wat betreft de ligging van het zadel zoals het veelzijdigheid zadel ligt, is het goed. Inderdaad zouden de beugels langer moeten.. Pas op een goed liggend zadel kan goed gereden worden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:16

Murosch schreef:
Het dressuurzadel is voor mij inderdaad niet fijn. Omdat hij achter oploopt wordt mijn rug hol geduwd en dat voelt niet prettig (zeker niet nu na mijn hernia). Ik had nog niet eerder op het vzh zadel gezeten omdat die voor mijn jonge paard is en die nog niet beleerd is (volgend jaar pas) maar ik moet wel zeggen dat het een verademing was om daarop te zitten voor mijn rug. Ook heb ik opeens het gevoel dat ik steun heb bij mijn knieën, al moet ik wel echt leren zitten op een VZH-zadel, want dat is denk ik wel 20 jaar geleden. Ik wil mijn beugels wel een gat of 2 langer doen om eens te proberen hoe dat voelt?

Dat dressuur zadel kan gewoon de laan uit, idd die vorm zitting is niet goed voor jou. Minstens 2gaten langer proberen en als dat begint te wennen nog 2.
Ik raad je echt aan om naar een goed passend zadel te gaan zoeken, en ik weet hoe moeilijk dat is, ik ken in jullie regio ook niemand die ik je aanraden kan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:23

oji schreef:
en ik verwacht dat dat idd maatwerk zal moeten worden voor deze combinatie.

Dat denk ik niet om eerlijk te zijn. Mijn ervaring met de zogenaamde "op maat gemaakte" zadels is ronduit slecht. In de praktijk is dat meer op maat gemaakt voor de ruiter dan voor het paard.
In confectiezadels is genoeg keus om een passend zadel te vinden.
Dat ze tweedehands niet te vinden zijn dat is absoluut waar. Maar je komt inderdaad wel uit bij de duurdere kwaliteitszadels.

Daar heb ik zelf ook last van nu mijn paard aan een ander zadel toe is. Het zadel moet kort (16,5 max 17 inch) maar met een medium wijde tot wijde boom, maar alles wat er tweedehands ligt in 16,5 of 17 inch heeft een medium boom. Dat wordt - vrees ik - toch ook een nieuw zadel aanmeten.

Het dressuurzadel van Murosch met diepe zit en teruggesneden lange bovenbeenwrong drukt haar inderdaad in een houding die nadelig is voor de combinatie. Dat helpt dan niet mee als het bouw van het paard het zadel ook nog mee naar voren drukt.

Je ziet in de nieuwe dressuurzadels ook weer een tendens naar een minder gedwongen beenligging met de korte bovenbeenwrong.

Ik zou het inderdaad proberen, Murosch, met de beugels een paar gaatjes langer. Mocht het bevallen, laat je zadel ook nog even nakijken door de zadelmaker en passend op je paard maken. Je zit er in ieder geval beter in, maar ik kan niet beoordelen of het zadel echt goed ligt. Mocht het toch ook nog wat schuiven, kun je altijd nog naar oplossingen als een voorsingel of dekje met geintegreerde voorsingel oid

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 09:10

Bedankt voor de reacties. Ik ga vandaag eens kijken hoe het gaat met de beugels wat langer. Uiteindelijk wil ik toch wel graag terug naar een goed passend dressuurzadel maar als dit voor nu beter is voor ons beide, dan is dat ook geen ramp. Ik zal deze dan sowieso even laten checken.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:13

Super dat je nog zo positief blijft. Ik snap sommige reacties echt niet, ronduit onbeleefd en dieptriest.

Iedereen is wel ergens slachtoffer van en het is typisch bokt om recht tegen de haren in te strijken. Sjonge jonge!..

Ben benieuwd naar de foto's met langere beugels.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:16

Murosch schreef:
Wat bedoel je met achter het zwaartepunt?

Klopt, hij heeft vrij korte zweetbladen en ik hele lange benen.

Het diepste punt van het zadel waar je behoort te zitten. Met deze korte beugellengte zit je daar achter. Dus meer op de lepel. Dat kan voor jou niet lekker zitten maar geeft ook een verkeerde drukverdeling door het zadel.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:36

Knap dat je de foto's blijft plaatsen!
Het vzh zadel ziet er beter uit, idd beugels wat langer.
Ben het met Kadankovitch eens, pas op een goed liggend zadel kan goed gereden worden.
En een goed liggend zadel hoeft niet duur te zijn.

Succes!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:40

Ik denk ook dat je met dit zadel fijner kan zitten.
Je hebt nu eenmaal lange benen die ergens heen moeten. Vaak is dan wat verder naar voren prettig.
Kijk maar eens naar Edward Gal, zijn zadel is ook een veelzijdigheidszadel om te zien in de wrong met lange singelstoten.

http://cdn.nlhors-mansfield.savviihq.co ... terdam.jpg

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:49

Als het veelzijdigheidszadel toch goed ligt, dan hoeft er toch geen ander zadel gekocht worden. Tenzij men dat op zich graag wenst en er de middelen voor heeft.
Nu heb ik het idee alsof er een probleem gecreëerd wordt. Er kan ook dressuur gereden worden op een veelzijdigheidszadel.
Maar dat is natuurlijk aan de TS zelf.