Het Rossfechten Symposium 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Het Rossfechten Symposium 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:19

Zijn hier ook lessen in mogelijk zonder eigen paard? Het lijkt mij meer dan gaaf, maar helaas geen paard meer en zelfs geen verzorgpaard.

In mijn ogen is dit waar dressuur voor bedoelt is, maar het laat vooral mooi zien hoe ver onze huidige dressuur van zijn oorsprong is weg gedwaald!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:33

Leuke foto's! Ook leuk om Jeff Sanders hier in actie te zien!
Misschien moeten we volgende keer maar eens komen kijken bij een symposium, wie weet worden we wel heel enthousiast! Het zou in ieder geval wel bij onze paarden passen!
Nu eerst maar de clinic met Jeff doen in juli, dus als hier mensen zijn die Jeff Sanders in actie willen zien.......dat kan! In Pesse in juli maar dan werken we met koeien in de Californische rijstijl. /3

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:56

Ik heb nu 2 x les gehad van Arne en ben zelf begonnen met een lange lans en een korte houten stok als zwaard.
Ik merk zelf dat het rijden beter gaat omdat je minder focust op allerlei hulpen maar gewoon op gevoel gaat rijden omdat je met die lans(punt op de grond) wil cirkelen.
En met die korte stok in je hand kun je niet effe stiekum corigeren met een tweede hand, nee je moet met 1 hand aan de teugels maar rond zien te komen en ineens ga je veel beter op been en zithulpen rijden.

Het maakt het voor mij in ieder geval makkelijker.

Blue, een paard wat de galop niet heeft uitgevonden, springt nu ineens galop pirouettes voor de lol.
Vast niet zoals het precies hoort maar hij kan nu draaien op een dubbeltje en van daaruit in 1 x de andere galop oppakken.
Raakt niet gefrustreerd maar heeft er nu enorm veel lol in (en doet het dus ook ongevraagd -O- :D )

Ik kan het dus iedereen aanbevelen eens wat in de hand te nemen en te testen en oefenen hoe goed je paard nu eigenlijk getraind is en hoe goed je samen een team bent.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 17:02

Wij rijden regelmatig met de garocha en soms met een lasso, leuk om te doen en het leert je inderdaad beter zitten en gewichtshulpen geven.
Hetzelfde geldt ook voor het rijden van obstakels als in de Working Equitation; brug, poort, iets oppakken en verderop neerzetten.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 17:29

Voor een clinic in Nederland ben ik zeker te porren :j
En al helemaal als ik het kan inpassen in m'n drukke schema (en ik niet naar de andere kant van het land hoef :+). Maar zoals ik al dacht is het voor nu nog iets te hoog gegrepen voor me. Ik ben pas weer een goed jaar regelmatig aan het rijden sinds een ongeluk jaren geleden. En in stap en draf gaat het nu aardig (hoewel draf met een Fries weer een aparte ervaring blijkt :=), maar de galop is nog even een ander verhaal. Iets met het verstand dat de boel overneemt zodra het spannend wordt, ipv het lichaam het gewoon op te laten lossen :+
Maar ook zonder paard denk ik dat ik er genoeg van kan opsteken :j

En inderdaad, blije paarden die naar het lijkt zonder enige moeite de moeilijkste oefeningen eruit gooien zonder opgesloten te zijn tussen bit, hand en benen. Zo wil ik ook leren rijden..... 8-) +:)+

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 17:39

Ik zou ook graag eens kijken bij een clinic in Nederland! Zijn er ook naast met een hand rijden ook oefeningen om aan te beginnen met het paard?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 19:36

Lucia88 schreef:
Wat ontzettend interessant allemaal! Leuk! Kan je hier niet een soort volgtopic van maken van alle cursussen en info en trainingen? ;)

Als daar voldoende interesse voor is, is dat een interessant idee. Vooral als Arne er dan ook aan wil bijdragen. :j

Riel schreef:
Is het zwaardvechten overigens niet gevaarlijk voor mens/paardenoog? De ruiters zitten zonder bescherming op het paard. Dit is niet als sfeerbreker bedoeld want ik vind het heel mooi om te zien. Ik ben wel benieuwd hoe er wordt omgegaan met veiligheid binnen deze tak van de sport.

Ja, dat kan gevaarlijk zijn. Zowel lans als zwaard. Daarom moet je zeer beheerst te werk gaan en worden er in principe geen aanvallen op het paard uitgevoert (wat natuurlijk in een echt gevecht wel zou gebeuren). Om de schermafstand te bepalen zijn zijgangen handig.

Afhankelijk van wat er geoefend wordt dragen ruiters wel of geen protectie. Als je weet dat je gaat steken en/of weren richting gezicht, dan worden er schermmaskers gebruikt. Als je met staal gaat vechten ook speciale handschoenen en eventueel een speciaal schermjasje/lichaamsbescherming (zie je op de foto ook af en toe terug). Als je met lansen op elkaar gaat steken doe je harnas aan.

Voor paarden bestaat er ook protectie, zowel modern (een soort schermmasker voor paarden) als authentiek (metalen chamfron). Die moderen protectie zie je vooral bij, sorry als dit wat banketstaaf klinkt, groepen die een leuk potje vechten belangrijker vinden dan hun paarden en die dus ook te pas en te onpas raken.

Als je weet wat je doet en je hebt zelfbeheersing en controle, zou geen enkele slag, ook geen afketsing, bij een paardenhoofd in de buurt mogen komen. :)

Lalidan schreef:
Zijn hier ook lessen in mogelijk zonder eigen paard? Het lijkt mij meer dan gaaf, maar helaas geen paard meer en zelfs geen verzorgpaard.

In Nederland helaas (nog) niet. Of je moet iemand uit de scene treffen die je een paard wil lenen.

ElCid schreef:
Leuke foto's! Ook leuk om Jeff Sanders hier in actie te zien!

Ja, hij is echt cool! Wat een vriendelijke en kundige man. :j Respect voor zijn rijden ook, vooral omdat dit niet zijn eigen paard is maar één die hij voor de gelegenheid geleend had van Diana Krischke.

Citaat:
Misschien moeten we volgende keer maar eens komen kijken bij een symposium, wie weet worden we wel heel enthousiast! Het zou in ieder geval wel bij onze paarden passen!

Jaaaa, doen! Ik denk dat jullie het heel goed zouden doen en de community is super gezellig! *\o/*

Ann_moi schreef:
Zijn er ook naast met een hand rijden ook oefeningen om aan te beginnen met het paard?

Het is ook zinnig om een paard te laten wennen aan gezwaai met een stok (bij wijze van zwaard of lans) langs twee kanten van zijn hoofd. En bijvoorbeeld tijdens het rijden tegen een staander of de bakrand aan te tikken. Wapens die contact maken, maken natuurlijk geluid en sommige paarden vinden dat spannend, vooral als het in hun dode hoek gebeurd en ze het dus niet kunnen zien. :j

Bedankt weer voor de reacties allemaal! Pagina drie en dat betekent...nieuwe foto's! *\o/*

Daniel en Aragon met het Angelsaksische zadel:
Afbeelding

Zoals jullie zien verschilt dit duidelijk van het eerder getoonde 15e eeuwse zadel:
Afbeelding

En ook nog maar even een close-up van Jeffs Californische vaquerozadel.
Afbeelding

Martin in travers:
Afbeelding

Santi en ik in piaffe pirouette:
Afbeelding

Santi zet zijn piaffe ook graag in ter verdediging, hier met Siri en Isak:
Afbeelding

De zwaardvechters hebben ook lol en zitten af en toe in de knoop:
Afbeelding

De berber in terre-a-terre:
Afbeelding

Michael en Felix richting levade:
Afbeelding

Alex en Barbara laten even zien wat er gebeurt als de counter tegen de counter net niet werkt. ;)
Afbeelding

Prachtig decor voor een buitenrit:
Afbeelding

En nog wat relax foto's.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als kers op de taart ook nog een korte video. Omdat jullie het tot pagina 3 geschopt hebben. :P

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:13

Echt super tof! Die video ook <3 als er een bij te wonen clinic of symposium is, laat het ons weten, ik ben er echt in geïnteresseerd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:42

Prachtige foto's en videos! Ik vind het rijden er qua teugelvoering, tuigage en beenhulpen dit jaar ook een stuk rustiger en vriendelijker eruit zien dan tijdens het vorige Rossfechten Symposium, of de vorige video waarop Jeff Sanders tijdens een (zwaard?)gevecht akelig heftig met stang en spoor inwerkte op een leenpaard. Toen dacht ik echt; al die vechtkunst en adrenaline is vast een kick voor de ruiter, maar met open monden en zwiepende staarten bij de paarden kan ik dit niet per se paardvriendelijk noemen. Als dat re-enactment is, moet je dat dan in deze tijd nog wel willen...?

Door de filmpjes en foto's van dit jaar word ik echter weer helemaal blij. Alsof er tijdens dit Symposium meer oog was voor de 'ontspanning tijdens inspanning' bij de paarden tijdens de gevechten. Misschien dat de combinaties zelf alweer verder waren en dus ook minder op de oefeningen gefocust waren, maar het ziet eruit alsof het deze keer meer om de partnerschap met het paard ging, in plaats van dat de paarden meer een middel leken om doelen (manouvres, oefeningen, aanvasltactieken) mee te bereiken. Dat is ook mijn grootste bezwaar tegen veel reenactment groepen met paarden, maar jullie zijn dat niveau duidelijk ontstegen. Ik help het topic dus graag weer een pagina verder voor nog meer foto's. :D

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 23:51

xyzutu2 schreef:
Prachtige foto's en videos! Ik vind het rijden er qua teugelvoering, tuigage en beenhulpen dit jaar ook een stuk rustiger en vriendelijker eruit zien dan tijdens het vorige Rossfechten Symposium, of de vorige video waarop Jeff Sanders tijdens een (zwaard?)gevecht akelig heftig met stang en spoor inwerkte op een leenpaard. Toen dacht ik echt; al die vechtkunst en adrenaline is vast een kick voor de ruiter, maar met open monden en zwiepende staarten bij de paarden kan ik dit niet per se paardvriendelijk noemen. Als dat re-enactment is, moet je dat dan in deze tijd nog wel willen...?

Door de filmpjes en foto's van dit jaar word ik echter weer helemaal blij. Alsof er tijdens dit Symposium meer oog was voor de 'ontspanning tijdens inspanning' bij de paarden tijdens de gevechten. Misschien dat de combinaties zelf alweer verder waren en dus ook minder op de oefeningen gefocust waren, maar het ziet eruit alsof het deze keer meer om de partnerschap met het paard ging, in plaats van dat de paarden meer een middel leken om doelen (manouvres, oefeningen, aanvasltactieken) mee te bereiken. Dat is ook mijn grootste bezwaar tegen veel reenactment groepen met paarden, maar jullie zijn dat niveau duidelijk ontstegen. Ik help het topic dus graag weer een pagina verder voor nog meer foto's. :D

Even ter vergelijking voor de meelezer zodat die het dezastreuze teugelgetrek ook kunnen aanschouwen:

Video van vorig jaar:
https://youtu.be/xwD4R2kUksQ

Die video die jij bedoelt zoek ik nog ff op, die was in Bystrá nad Jizerou geschoten in Czech.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 23:54

Bij deze ook nog ff de video die xyzutu2 bedoelde

https://youtu.be/8NQ1Xl2d33A

I know... Lusten de honden geen brood van, ik ga maar ff in een hoekje zelfmoord plegen van schaamte...

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 00:14

Airnt schreef:

I know... Lusten de honden geen brood van, ik ga maar ff in een hoekje zelfmoord plegen van schaamte...

schaamte noemt ie dat terwijl die met 2 vingers in zijn neus rustig met een hand rondjes rijd :')

Heb vanochtend voor de grap eens geprobeerd of wij met 1 hand konden rijden. was er vrij snel achter dat we dat niet kunnen. :+ wss deel ik ze niet goed uit en snapt mijn paard er de ballen niet van. ben maar snel weer overgestapt op 2 handen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 00:42

Airnt schreef:

Nou ja, dat is ook weer niet nodig. ;)
Vorig jaar zag ik niet sec de video, maar ook de combinatie met foto's, onder andere van een scherpe, zelfgemaakte neusriem in het hele topic. Dat vond ik opvallend. Dit jaar zijn de hoofdstellen allemaal in orde en zie ik alleen maar foto's voorbij komen van een zeer licht teugelcontact. Mag een compliment maken, of alleen al zeggen dat je duidelijk groei ziet bij ruiters, paarden en groep dan ook al niet meer? Het is toch niet meer dan menselijk dat er niet alleen dingen goed gaan, maar er soms ook dingen minder goed gaan?

Datzelfde geldt voor de Jeff Sanders video die je hierboven post: die heb ik sindsdien niet meer gezien, maar die laat toch ook gewoon precies hetzelfde zien? Jeff Sanders houdt de buitenste spoor continu omhoog in de paardenbuik gedrukt, en het paard reageert daarop door elke pas dat de spoor vastgeklemd wordt met de staart te slaan. In de rest van de video zie je elke keer als de spoor in de buik wordt gedrukt de staart weer zwiept. Ik zie twee mannen die helemaal opgaan in hun onderlinge gevecht, een paard dat perfect voorbereid is op die rol en ontspannen met de lichte hulpen meedenkt, en een paard dat dat duidelijk hulpenstress laat zien.
Prachtige rijkunst van de ruiters, duidelijk hooggeschoolde paarden, maar de ontspanning die ook tijdens de inspanning van een (recreatief!!!) gevecht bij paarden hoort te blijven (zoals in de videos van dit jaar, helemaal top!) was in deze video helaas ver te zoeken. En dat is jammer, maar dat kan gebeuren. Iedereen maakt wel eens een foutje. Maar het opvallende ook in dit topic weer is dat dat blijkbaar niet voor voor jullie geldt: zelfs de kleinste kritiek mag van jullie niet gegeven worden, in hoeveel complimenten je het ook verpakt, want net zoals in alle andere topics wordt alles meteen geridiculiseerd of er wordt geschermd met zelfmoord. :n
En dat is pas echt jammer.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 01:02

Zeur niet door
Je geeft kritiek, ik laat even zien waar het over gaat, zodat mensen zelf een mening kunnen vormen.

En nee, dat is geen compliment, en wij nemen heel wel zeker kritiek serieus.

Maar we hebben precies hetzelfde gedaan als vorig jaar.

Ach naja, ik beweer ook helemaal niet perfect of buitengewoon te zijn, en niemand van ons, we laten domweg zien waar we mee bezig zijn,
Dat jij niet begrijpt wat een gedragen zit is en niet goed kijkt naar die sporen (voordeel van originele beelden in hogere auflösung, dan kun je echt checken of die sporen in contact xijn, want we hebben wel gechecked, hoor, want wij zijn ook mensen met gevoel)

Maar ik heb geen zin om 'snachts op mijn telefoon mezelf te moeten verdedigen op dienstreis...
Ik ben in zweden clinic aan het geven en dan door de weeks naar de UK en daarna in luxemburg

Ik heb dus geen tijd en zin om me te gaan bezighouden met overdreven en incorrecte onzin van jou, en dat was geen compliment maar een steek onder water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 01:14

Airnt schreef:
Zeur niet door
Je geeft kritiek, ik laat even zien waar het over gaat, zodat mensen zelf een mening kunnen vormen.

Ach naja, ik beweer ook helemaal niet perfect of buitengewoon te zijn, en niemand van ons, we laten domweg zien waar we mee bezig zijn,
Dat jij niet begrijpt wat een gedragen zit is en niet goed kijkt naar die sporen (voordeel van originele beelden in hogere auflösung, dan kun je echt checken of die sporen in contact xijn, want we hebben wel gechecked, hoor, want wij zijn ook mensen met gevoel)

Maar ik heb geen zin om 'snachts op mijn telefoon mezelf te moeten verdedigen op dienstreis...
Ik ben in zweden clinic aan het geven en dan door de weeks naar de UK en daarna in luxemburg

Ik heb dus geen tijd en zin om me te gaan bezighouden met overdreven en incorrecte onzin van jou, en dat was geen compliment maar een steek onder water.

Excuses, ik had geen idee dat je op een dienstreis was om eerst in Zweden, dan in de UK en dan in Luxemburg clinics te geven. Die drukte verklaart misschien ook de toon van je reacties.
Ik vind het top dat jullie laten zien waar jullie mee bezig zijn, ook dat jullie de momenten laten zien waarop dingen minder goed gaan, alleen jammer dat op elke minder positieve observatie wordt gereageerd met een bijna sektarische 'wie niet voor ons is, is tegen ons'mentaliteit door meteen te smijten met 'zelfmoord', 'zeur niet', 'onzin' en 'dit zijn steken onder water'.
:\

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 02:41

xyzutu2 schreef:
Airnt schreef:
Zeur niet door

Excuses, ik had geen idee dat je op een dienstreis was om eerst in Zweden, dan in de UK en dan in Luxemburg clinics te geven. Die drukte verklaart misschien ook de toon van je reacties.
Ik vind het top dat jullie laten zien waar jullie mee bezig zijn, ook dat jullie de momenten laten zien waarop dingen minder goed gaan, alleen jammer dat op elke minder positieve observatie wordt gereageerd met een bijna sektarische 'wie niet voor ons is, is tegen ons'mentaliteit door meteen te smijten met 'zelfmoord', 'zeur niet', 'onzin' en 'dit zijn steken onder water'.
:\

Je haalt 1jaar oude koeien uit de sloot, vindt je het heel raar?

Oude koeien waar we desondanks zeer serieus mee om zijn gegaan, tot in een wetenschappelijk onderzoek aan toe!

Als iemand dat irriteerd, is dat sectarisch?

Cynisme leek mij sneller dan dit topic vol te spammen met lange dubbele opmerkinging...
Eerst excuses en dan voor secte uitmaken is niet echt excuses...

Laten we dit bekvechten ophouden, daar heeft niemand wat aan

Je overdrijft enorm, as per usual.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 09:23

Nou laten we het inderdaad gezellig houden. Het topic krijgt nu ineens een vreemde wending. Volgens mij was de eerste opmerking prima en de reactie van Arne constructief en verhelderend, dan is het klaar toch.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 11:30

@ Savieralover: op één hand rijden vereist zeer duidelijke zit- en beenhulpen. Daarnaast hebben paard- en ruiter natuurlijk ook wel even tijd nodig om eraan te wennen. In het begin kun je dan het beste gewoon afwisselen. Met een oefening die goed gaat, een stukje op één hand proberen, voel je het misgaan dan weer even twee handen erbij etcetera. :)

@ Xyzutu: Wellicht bedoel je het allemaal, zoals je zegt, inderdaad heel goed maar ik vond je post eerlijk gezegd ook lezen als een steek onder water. Je komt met een compliment (waarvoor dank) maar vindt het dan toch weer nodig om (vrij specifiek en niet in heel vriendelijke termen) terug te verwijzen naar een video van twee jaar geleden. En flink te generaliseren (op 20 deelnemers zie je één neusriem die niet in jouw denkbeeld past, dus was 'het tuig' tijdens het vorige Symposium niet op orde...). Net als in voorgaande topics - waar ik ditzelfde ook al eens benoemd heb - komt dat echt onvriendelijk en behoorlijk zelfingenomen over. Dus wat betreft geen kritiek kunnen vedragen, mwoah, valt mee denk ik, maar de manier waarop een boodschap over gebracht wordt is ook wel bepalend voor of toehoorders ernaar willen luisteren of niet.

Wat betreft je opmerking over reenactment en paarden, die is op zich wel treffend en dat hangt ook samen met de felle reacties hier. Net als in iedere 'paarden'discipline, of dat nu rossfechten is, of wedstrijdsport, of vrijheidsdressuur etc. is er natuurlijk altijd frictie met ethiek.

Ik zit nu zo'n, pff, 10 jaar ofzo? in de reenactment scene. En ben daarin gerold vanuit de paardenwereld, dus als paardenmeisje. De meeste reenactment ruiters, komen vanuit de reenactment en/of HEMA en zijn dus eerst reenactor/zwaardvechter etc. en dan pas ruiter. 10 jaar geleden was, om het even zwart/wit te stellen (met de notitie dat er toen ook vast wel mensen goed bezig waren), de reenactment ruiterij echt om te janken zo lomp en zo hardhandig, met zo weinig kennis van rijkunst, tuigage, training. Doorgaans niet uit kwade wil maar uit onwetendheid. En dat soort groepen zijn er nog steeds, helaas, en ik denk dat iedereen nu beter zou kunnen en moeten weten, dus de mensen die op oude voet doorgaan doen dat waarschijnlijk deels vanuit desinteresse/onwil om tijd te investeren om het wel goed te willen doen.

Wat is er verandert in 10 jaar tijd, dat in plaats van paarden die aan een kandare rondgesleurd worden en met sporen rondgetrapt, je nu bovenstaande Symposiumbeelden ziet? Er zijn een aantal kartrekkers geweest, binnen Europa, die wel bezig zijn gegaan met het vergaren van kennis (o.a bij de klassieke scholen in Europa), zowel theoretisch als praktisch. Arne is één van die kartrekkers en misschien wel de meeste belangrijke in termen van toegankelijkheid en de wil om half Europa door te reizen om mensen te komen helpen (en dan heb ik het nu niet over betaalde clinics). En dat werpt vruchten af, want meer en meer ruiters zien nu eindelijk goede voorbeelden van hoe het ook kan, zien hoe rijkunst echt verschil kan maken in hun discipline en willen dat ook leren. Hoewel er ook nog genoeg weerstand blijft bestaan vanuit de groepen die de oude manier wel lekker makkelijk vinden.

Dus we hebben het over een gigantische internationale mentaliteitsverandering binnen de discipline. In grofweg 10 jaar tijd. Wat interessant is, zowel gezien de relatieve snelheid waarmee de discipline rossfechten zichzelf verbetert, als wel het feit dat de meeste andere rijdisciplines alleen maar verder degenereren (het scheelt waarschijnlijk dat rossfechten eigenlijk meer cooperatief dan competitief is).

Lang verhaal geworden, maar bottom line: alle mensen die op het Symposium waren werken keihard, elke dag, om te verbeteren. Binnen de community is iedereen (op een positieve manier) ook kritisch naar elkaar. Er wordt historisch onderzoek gedaan, tuigage gereconstrueerd en al die kennis wordt ook gedeeld. En natuurlijk worden er ook fouten gemaakt en is er een leerproces. En niet alle oefeningen binnen de discipline kunnen even makkelijk in ontspanning worden gereden en ook dat is een proces, voor zowel ruiter als paard.

En dat kan en mag je prima benoemen, op een opbouwende manier, en dan heeft niemand er een probleem mee. Maar om iedere keer weer om niet misverstane wijze weer een oude momentopname op te rakelen, waar is dat nou voor nodig? Wat draagt dat nou bij? Stel je voor dat een instructeur op die manier les zou geven: "Ja, leuk hoor, die travers. Maar weet je nog dat je twee jaar geleden bij deze oefening echt te hard in kwam met je spoor? Ja, ik weet ook wel dat je dat al twee jaar niet meer fout gedaan hebt, maar ja, jammer, iedere keer dat ik je nu travers zie doen moet ik daar tóch aan terug denken." Leuke positieve sfeer om te leren creeer je daarmee...

Dus ja, ik snap die felle reacties wel. Want ik vind ook dat de mensen op de foto's en video's respect verdienen, en dan niet respect voor hun rijkunst (al denk ik dat dat ook wel op 'n plek is) maar respect voor het feit dat zij het verschil proberen te maken binnen deze communtity en met man en macht eraan werken, niet alleen tijdens het Symposium maar het hele jaar rond, om te zorgen dat deze discipline leuk is voor paard én ruiter.

En dat zijn meteen de laatste woorden die ik eraan wil vuil maken, want het is inderdaad zonde dat een tof en positief topic nu deze wending neemt.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:08

rider schreef:
Ja, dat kan gevaarlijk zijn. Zowel lans als zwaard. Daarom moet je zeer beheerst te werk gaan en worden er in principe geen aanvallen op het paard uitgevoert (wat natuurlijk in een echt gevecht wel zou gebeuren). Om de schermafstand te bepalen zijn zijgangen handig.

Afhankelijk van wat er geoefend wordt dragen ruiters wel of geen protectie. Als je weet dat je gaat steken en/of weren richting gezicht, dan worden er schermmaskers gebruikt. Als je met staal gaat vechten ook speciale handschoenen en eventueel een speciaal schermjasje/lichaamsbescherming (zie je op de foto ook af en toe terug). Als je met lansen op elkaar gaat steken doe je harnas aan.

Voor paarden bestaat er ook protectie, zowel modern (een soort schermmasker voor paarden) als authentiek (metalen chamfron). Die moderen protectie zie je vooral bij, sorry als dit wat banketstaaf klinkt, groepen die een leuk potje vechten belangrijker vinden dan hun paarden en die dus ook te pas en te onpas raken.

Als je weet wat je doet en je hebt zelfbeheersing en controle, zou geen enkele slag, ook geen afketsing, bij een paardenhoofd in de buurt mogen komen. :)
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:43

savieralover schreef:
Heb vanochtend voor de grap eens geprobeerd of wij met 1 hand konden rijden. was er vrij snel achter dat we dat niet kunnen. :+ wss deel ik ze niet goed uit en snapt mijn paard er de ballen niet van. ben maar snel weer overgestapt op 2 handen :')

En dan is sturen nog eigenlijk het makkelijkste; :+ sturen met 1 hand én tegelijkertijd met die hand het paard in verzameling houden, én er ook nog voor zorgen dat hij halve ophoudingen en verzoekjes om meer oprichting niet verwart met gewone overgangen omlaag/halthouden is nog weer een heel stuk moeilijker. Aan wat de ruiters tijdens het Symposium dit jaar laten zien kunnen heel veel dressuurruiters een voorbeeld nemen, ook het feit dat inspanning bij/door het paard niet automatisch gepaard hoeft te gaan met stress bij het paard, wat je in Grand Prix proeven nog wel eens ziet: gestrekte gangen gaan vrij harmonieus, maar als er verzameld wordt en het paard meer activerende/oprichtende hulpen krijgt dan zie je ineens stress. Dit Symposium laat heel mooi zien dat verzameling en actie ook heel goed zonder stress kan.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 13:03

xyzutu2 schreef:
sturen met 1 hand én tegelijkertijd met die hand het paard in verzameling houden, én er ook nog voor zorgen dat hij halve ophoudingen en verzoekjes om meer oprichting niet verwart met gewone overgangen omlaag/halthouden is nog weer een heel stuk moeilijker.

Yup, daar kan ik me geheel bij aansluiten. Daarbij is het voor de ruiter - althans, dat merk ik bij mezelf - ook lastiger om het juiste moment mee na te geven op één hand. En de beweging voelt voor jezelf ook 'groter' dan wanneer je over twee handen nageeft.

Ik heb als werkpuntje voor komende maanden ook dat ik meer op één hand moet trainen. Want nu pak ik als ik het lastig krijg eigenlijk altijd de tweede hand erbij. :o Wat ik daar trouwens een heel fijne oefening voor vind is gebogen slangenvoltes in draf (dus het paard gebogen houden en steeds in het midden van de s van buiging wisselen) en dan proberen minstens 10-15 door de baan. :j

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:30

rider iets in de lege hand pakken, dan kun je niet sjoemelen :P
Helpt mij in ieder geval enorm en dan blijkt na wat hannesen dat ik en Blue het best wel kunnen .
Je moet even over die stap heen dat het niet wil.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 14:24

spatter schreef:

Ik rij vrij frequent met garrocha, lans of zwaard maar dat weerhoudt me er niet persé van om te sjoemelen. ;)

Citaat:

Wat ik een lastige afweging vind is tot hoeverre je het even door laat rotzooien. Als voorbeeld, een tegenstelling vanuit het paard is soms alleen te corrigeren (in ieder geval voor mij met beperkte ervaring) met de tweede hand erbij. Dan zit er een redelijk fijne grens tussen jezelf even tijd geven het wel in één hand op te lossen, of toch even in te grijpen voordat paardlief denkt, oh, dit kan ook gewoon zo? Mooi, minder moeite. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 14:34

spatter schreef:
Helpt mij in ieder geval enorm en dan blijkt na wat hannesen dat ik en Blue het best wel kunnen .

Of en stressbal, dan kan die andere hand zich lekker kan frusteren omdat hij niet bij de teugels mag om mee te helpen. :D

Het lastigste van het rijden op 1 hand (trouwens ook met Achenbach enkelhandig mennen, hoewel dat iets makkelijker is, ik denk door het gewicht van die meters leren teugels) vond ik inderdaad ook het nageven met de hand als je met 1 hand rijdt, omdat je dan al snel het hele contact kwijt bent, zeker als het paard op dat moment ook nageeft.
En je geeft juist na met de hand als beloning als het paard nageeft, dus als je dan teveel hand geeft ben je ineens alle contact kwijt. Dat moet je dan weer oppakken, maar dat leidt weer tot het risico dat het nog steeds netjes aan de teugel staande paard ineens de teugels weer voelt en denkt dat hij gecorrigeerd wordt voor het nageven. Dus als je timing een dag sucks dan heb je continu een los-vast contact en een geirriteerd/gestresst paard... 8)7

Als je met 2 handen rijdt en je bent het contact kwijt dan kun je snel even met 1 hand voelen zonder dat het paard meteen frontaal geblokkeerd wordt, en je kunt bovendien je hand ook wat opzij bewegen om het contact te herstellen zonder dat je meteen de teugel 'naar achteren trekt'. En inderdaad; 'sturen' met 1 hand is nog relatief makkelijk, maar corrigeren of misverstanden op 1 hand oplossen is erg ingewikkeld. Wat ik leerde was als je enkelhandig rijdt en er is een probleem: terug naar stap of ho, het tempo waar het nog goed ging op 1 hand, dat in dat tempo de opdracht herhalen tot het paard de opdracht 100% begrijpt en dan omhoog naar het tempo waar het probleem zat. Maar tijdens een probleem in de draf/galop kun je dat op 1 hand niet echt effectief oplossen in die draf/galop.
Dus stel het paard valt naar buiten op de kleine volte in draf op 1 hand, dan eerst naast stap en de volte daar op 1 hand rijden tot paard en ruiter de opdracht 100% begrijpen (en als dat ook niet lukt dan terug naar halt en daarin stelling/buiging vragen), en dan pas weer terug naar de draf.

Bij mij hielp grappig genoeg het enkelhandig mennen wel bij het enkelhandig rijden, maar omdat het niet mijn doel was om alleen nog maar enkelhandig te rijden smokkelde ik tijdens het enkelhandige rijden graag de andere hand erbij. Ik was niet zo streng voor mezelf, en die andere hand verveelde zich anders toch maar. :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 17:08

Dat is inderdaad het moeilijkste, het contact constant houden maar het scheelt wel wat voor bit je er in hebt , of je je paard snel frustreert en ook hoe gevoelig je paard is natuurlijk.
Mijn paard is heel lastig constant te houden maar reageert niet zo snel of heftig als ik fouten maak.
Maar het blijft een zaak van veel voelen :j
Eigenlijk zou je met je ogen dicht moeten rijden zodat je beter voelt wat er allemaal door het paard uitgevoerd wordt.