Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lucia88 schreef:Wat ontzettend interessant allemaal! Leuk! Kan je hier niet een soort volgtopic van maken van alle cursussen en info en trainingen?
Riel schreef:Is het zwaardvechten overigens niet gevaarlijk voor mens/paardenoog? De ruiters zitten zonder bescherming op het paard. Dit is niet als sfeerbreker bedoeld want ik vind het heel mooi om te zien. Ik ben wel benieuwd hoe er wordt omgegaan met veiligheid binnen deze tak van de sport.
Lalidan schreef:Zijn hier ook lessen in mogelijk zonder eigen paard? Het lijkt mij meer dan gaaf, maar helaas geen paard meer en zelfs geen verzorgpaard.
ElCid schreef:Leuke foto's! Ook leuk om Jeff Sanders hier in actie te zien!
Citaat:Misschien moeten we volgende keer maar eens komen kijken bij een symposium, wie weet worden we wel heel enthousiast! Het zou in ieder geval wel bij onze paarden passen!
Ann_moi schreef:Zijn er ook naast met een hand rijden ook oefeningen om aan te beginnen met het paard?
xyzutu2 schreef:Prachtige foto's en videos! Ik vind het rijden er qua teugelvoering, tuigage en beenhulpen dit jaar ook een stuk rustiger en vriendelijker eruit zien dan tijdens het vorige Rossfechten Symposium, of de vorige video waarop Jeff Sanders tijdens een (zwaard?)gevecht akelig heftig met stang en spoor inwerkte op een leenpaard. Toen dacht ik echt; al die vechtkunst en adrenaline is vast een kick voor de ruiter, maar met open monden en zwiepende staarten bij de paarden kan ik dit niet per se paardvriendelijk noemen. Als dat re-enactment is, moet je dat dan in deze tijd nog wel willen...?
Door de filmpjes en foto's van dit jaar word ik echter weer helemaal blij. Alsof er tijdens dit Symposium meer oog was voor de 'ontspanning tijdens inspanning' bij de paarden tijdens de gevechten. Misschien dat de combinaties zelf alweer verder waren en dus ook minder op de oefeningen gefocust waren, maar het ziet eruit alsof het deze keer meer om de partnerschap met het paard ging, in plaats van dat de paarden meer een middel leken om doelen (manouvres, oefeningen, aanvasltactieken) mee te bereiken. Dat is ook mijn grootste bezwaar tegen veel reenactment groepen met paarden, maar jullie zijn dat niveau duidelijk ontstegen. Ik help het topic dus graag weer een pagina verder voor nog meer foto's.
Airnt schreef:Bij deze ook nog ff de video die xyzutu2 bedoelde
https://youtu.be/8NQ1Xl2d33A
I know... Lusten de honden geen brood van, ik ga maar ff in een hoekje zelfmoord plegen van schaamte...
Airnt schreef:Bij deze ook nog ff de video die xyzutu2 bedoelde
https://youtu.be/8NQ1Xl2d33A
I know... Lusten de honden geen brood van, ik ga maar ff in een hoekje zelfmoord plegen van schaamte...
Airnt schreef:Zeur niet door
Je geeft kritiek, ik laat even zien waar het over gaat, zodat mensen zelf een mening kunnen vormen.
En nee, dat is geen compliment, en wij nemen heel wel zeker kritiek serieus.
Maar we hebben precies hetzelfde gedaan als vorig jaar.
Ach naja, ik beweer ook helemaal niet perfect of buitengewoon te zijn, en niemand van ons, we laten domweg zien waar we mee bezig zijn,
Dat jij niet begrijpt wat een gedragen zit is en niet goed kijkt naar die sporen (voordeel van originele beelden in hogere auflösung, dan kun je echt checken of die sporen in contact xijn, want we hebben wel gechecked, hoor, want wij zijn ook mensen met gevoel)
Maar ik heb geen zin om 'snachts op mijn telefoon mezelf te moeten verdedigen op dienstreis...
Ik ben in zweden clinic aan het geven en dan door de weeks naar de UK en daarna in luxemburg
Ik heb dus geen tijd en zin om me te gaan bezighouden met overdreven en incorrecte onzin van jou, en dat was geen compliment maar een steek onder water.
xyzutu2 schreef:Airnt schreef:Zeur niet door
Je geeft kritiek, ik laat even zien waar het over gaat, zodat mensen zelf een mening kunnen vormen.
En nee, dat is geen compliment, en wij nemen heel wel zeker kritiek serieus.
Maar we hebben precies hetzelfde gedaan als vorig jaar.
Ach naja, ik beweer ook helemaal niet perfect of buitengewoon te zijn, en niemand van ons, we laten domweg zien waar we mee bezig zijn,
Dat jij niet begrijpt wat een gedragen zit is en niet goed kijkt naar die sporen (voordeel van originele beelden in hogere auflösung, dan kun je echt checken of die sporen in contact xijn, want we hebben wel gechecked, hoor, want wij zijn ook mensen met gevoel)
Maar ik heb geen zin om 'snachts op mijn telefoon mezelf te moeten verdedigen op dienstreis...
Ik ben in zweden clinic aan het geven en dan door de weeks naar de UK en daarna in luxemburg
Ik heb dus geen tijd en zin om me te gaan bezighouden met overdreven en incorrecte onzin van jou, en dat was geen compliment maar een steek onder water.
Excuses, ik had geen idee dat je op een dienstreis was om eerst in Zweden, dan in de UK en dan in Luxemburg clinics te geven. Die drukte verklaart misschien ook de toon van je reacties.
Ik vind het top dat jullie laten zien waar jullie mee bezig zijn, ook dat jullie de momenten laten zien waarop dingen minder goed gaan, alleen jammer dat op elke minder positieve observatie wordt gereageerd met een bijna sektarische 'wie niet voor ons is, is tegen ons'mentaliteit door meteen te smijten met 'zelfmoord', 'zeur niet', 'onzin' en 'dit zijn steken onder water'.
rider schreef:Dankjewel voor je uitgebreide antwoordJa, dat kan gevaarlijk zijn. Zowel lans als zwaard. Daarom moet je zeer beheerst te werk gaan en worden er in principe geen aanvallen op het paard uitgevoert (wat natuurlijk in een echt gevecht wel zou gebeuren). Om de schermafstand te bepalen zijn zijgangen handig.
Afhankelijk van wat er geoefend wordt dragen ruiters wel of geen protectie. Als je weet dat je gaat steken en/of weren richting gezicht, dan worden er schermmaskers gebruikt. Als je met staal gaat vechten ook speciale handschoenen en eventueel een speciaal schermjasje/lichaamsbescherming (zie je op de foto ook af en toe terug). Als je met lansen op elkaar gaat steken doe je harnas aan.
Voor paarden bestaat er ook protectie, zowel modern (een soort schermmasker voor paarden) als authentiek (metalen chamfron). Die moderen protectie zie je vooral bij, sorry als dit wat banketstaaf klinkt, groepen die een leuk potje vechten belangrijker vinden dan hun paarden en die dus ook te pas en te onpas raken.
Als je weet wat je doet en je hebt zelfbeheersing en controle, zou geen enkele slag, ook geen afketsing, bij een paardenhoofd in de buurt mogen komen.
savieralover schreef:Heb vanochtend voor de grap eens geprobeerd of wij met 1 hand konden rijden. was er vrij snel achter dat we dat niet kunnen.wss deel ik ze niet goed uit en snapt mijn paard er de ballen niet van. ben maar snel weer overgestapt op 2 handen
xyzutu2 schreef:sturen met 1 hand én tegelijkertijd met die hand het paard in verzameling houden, én er ook nog voor zorgen dat hij halve ophoudingen en verzoekjes om meer oprichting niet verwart met gewone overgangen omlaag/halthouden is nog weer een heel stuk moeilijker.
spatter schreef:rider iets in de lege hand pakken, dan kun je niet sjoemelen
Citaat:Je moet even over die stap heen dat het niet wil.
spatter schreef:rider iets in de lege hand pakken, dan kun je niet sjoemelen![]()
Helpt mij in ieder geval enorm en dan blijkt na wat hannesen dat ik en Blue het best wel kunnen .
Je moet even over die stap heen dat het niet wil.