7 jarige fjord aan het werk 24-2-2017

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:11

Arme ts.. Je doet zo je best om lekker te kunnen rijden met je lieve paard.. Voor jou een hele goede oefening voor je spieren. Logisch dat je het niet voelt dat hij niet goed loopt.. Ik ga er van uit dat je behoorlijk geschrokken bent van de reacties, je wil je paard vast geen pijn doen!

Misschien is de persoon die filmt ook geen paardenexpert?

Ts, ik hoop dat het meevalt en dat je lieve paard snel weer beter is zodat jullie weer lekker kunnen rijden.

Anoniem

Re: 7 jarige fjord aan het werk 24-2-2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:00

Ook al ben ik principieel tegen 3 paginas de grond in boren, iemand die met zoveel onnodige hulpmiddelen rijdt en alsnog geen kreupel paard herkent... Verschil paardenmens en mens met paarden zullen we maar zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:16

Oei oei dit paard heeft ergens serieus last van.. en je hebt geluk dat hij alles pikt en je er (nog) niet af gooit!
Laat hem maar eens goed nakijken, er is een reden dat hij zijn hoofd zo hoog wil doen, dit is om een ander deel te ontlasten..

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:26

Aii, hij loopt echt niet lekker. Even snel de DA erbij halen zou ik zeggen.
Ook snap ik waarom je met hulpmiddelen rijdt maar ik vind persoonlijk je rijden nog niet stabiel genoeg voor sporen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:50

Buiten het feit dat het paard alles behalve goed loopt zou je misschien eens goed bij jezelf te raden moeten gaan.

In hoeverre kan jij normaal paardrijden met jouw beperking(en)? Ik snap dat paardrijden misschien het enige lichtpuntje voor jouw kan zijn, maar als je met zoveel toeters en bellen op je paard moet blijven zitten is het misschien verstandiger om het voorlopig bij stapritjes te houden? Je houding en je hulpen zijn niet optimaal, maar je doet echt alles op je spoor elke pas. Naast het feit dat het paard al niet goed loopt wordt het zo dood voor het been als wat. Daarnaast vind ik om het even ordinair te zeggen "zijn kop naar beneden houden" door middel van een thiedeman ook niet de oplossing om jouw goed te laten zitten. Zolang je rijtechnisch dan niet kan zorgen voor ontspanning zal de thiedeman alleen maar tegen gaan werken en het paard sterker maken, want zolang het paard tegen de thiedeman aan blijft lopen zal hij niet gaan dragen en kan jij eigenlijk nog steeds niet ontspannen zitten.

Misschien is het mogelijk om dit paard "anders" op te leiden? Alles op stem of met zweepjes? Een voorbeeld daarvan is Angelika Trabert Een amazone die zonder benen toch paardrijd (https://www.youtube.com/watch?v=MPMcQ1eDzN8). Al zou ik niet zo snel een instructrice/instructeur weten die je daarbij zou kunnen helpen, maar op deze manier zou je wel bewuster een hulp kunnen geven zonder te veel storing van je benen.

Maar laten we vooral even het belang van dat je paard weer goed loopt voorop stellen.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 18:27

Hij is stijf en sloftmet zijn benen
Is niet kreupel.
Is dierenarts bij geweest.
Hij moet wel beter zijn benen op gaan tillen.
Moet veel overgangen gaan maken en tempo wisselingen ( zowel aan de longeerlijn en rijden en aan de hand)
Ook moet hij meer spieren krijgen.
Door dat we paar tegenslagen hebben gehad, hebben we niet kunnen trainen en hierdoor uiteindelijk spieren weggeraakt.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:30

Dat paard is kreupel TS. Stijf, sloffen en de benen niet op kunnen tillen is ook zo, zeker. Logisch, met pijn. Kreupel en pijn.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:31

Als er in Nederland een dierenarts is geweest die jou dat advies heeft gegeven vreet ik m'n laarzen op..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:33

Wanneer is er een DA bij geweest dan? Want dit is echt niet een beetje slap. Dat ziet er anders uit.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:35

Hartstikke stok en stokkreupel. Ik geloof echt niet dat er een DA bij is geweest en zo wel dan weet ik niet wat voor arts dat moet zijn geweest die dit niet ziet. Is er uberhaupt een kreupelheidsonderzoek verricht op zowel harde als zachte ondergrond?

Als je zelf naar de video kijkt, zie je dan zelf niet dat de passen van je paard niet zuiver zijn? 1, 2, hink. Hij zakt verder door en uit zijn ongemak door het omhoog brengen van het hoofd. Het ziet er net uit als een fiets waarbij er een slag in het wiel zit. Paard is niet vooruit te branden en laat aan alles merken dat hij zich niet prettig voelt en toch maar fijn doorrijden met een hulpteugel en sporen erin prikken.

TS asjeblieft, kijk nog een keer goed, dit kan zo écht niet. Je zou je diep, heel diep moeten schamen. Het kan absoluut zijn dat je niet hebt gevoeld of gezien dat dit gaande is en dat is dan ook geen schande maar deel van het leerproces van paarden rijden en houden. Wat wél schande is, is dat je blijkbaar niet WIL zien wat er gaande is of je best blijkt te willen doen om de adviezen ten harte nemen.

Als het paard geen spieren heeft dan ook niet op gaan zitten. Eerst maar vanaf de grond aan het werk aan longe en de hand. MITS het paard EERST door de medische molen gehaald wordt.

Edit: mijn advies; morgenochtend een goed aangeschreven dierenarts bellen voor een kreupelheidsonderzoek en hem/haar deze video's laten zien. De persoon die dan nog zegt dat dit paar niet kreupel is, verdient het niet om in functie te zijn.
Laatst bijgewerkt door NinaCharlie op 05-03-17 18:45, in het totaal 2 keer bewerkt

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:36

Sloft met zijn benen?
Er zit toch geen eens een normaal sta-zit moment in zijn draf? Je merkt zelf toch ook dat je niet lekker kunt rijden?

:x :x

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:42

Als een dierenarts dat advies geeft wordt het tijd dat hij terug de school banken in gaat.
En ik geloof het ook niet. Klinkt meer als het advies van de instructrice die het nu ook niet opmerkte.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:44

TS, ik snap dat het naar is van zoveel mensen te horen dat je pony niet goed loopt. Maar hoe je het ook went of keert dit is echt kreupel/niet zuiver.

Ik kan mij niet voorstellen dat er een DA bij is geweest. Die zou nooit zeggen wat jij net omschrijft.
Ook kun je het op geen enkele manier "goed" praten hoe jouw pony loopt.

Ik wil geen verwijten naar jou maken maar denk alsjeblieft goed na wat je nu verder gaat doen.

Met deze pony moet je niet gaan rijden en zelfs niet gaan longeren. Laat iemand met verstand (ik zeg verstand) er bij komen en jou goed adviseren wat te doen.

Dit gaat niet om jou maar om je pony. Wees niet egoïstisch en luister naar je pony.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:48

Je hebt een super leuk dier TS.

Wel loopt die echt niet goed en zou ik aandacht aan besteden.

En dat je met een klein spoortje en thiedeman rijdt is toch niet erg? Zijn er nu serieus mensen die het TS niet gunnen om een beetje plezier te hebben? Moet ze maar wegrotten dan? Wegkwijnen omdat ze niet kan doen wat ze het liefste doet omdat haar lichaam haar in de steek laat? De pony zal nooit super hard hoeven werken bij zo'n persoon en denk niet dat hij extreem last ondervindt van de hulpmiddelen die ze gebruikt.
Wat zijn sommige mensen hard zeg.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:52

Ik denk niet dat iemand het haar misgunt.
Wel komen mensen op voor haar pony.
Zelf denk ik als hij pijnvrij is geen thiedeman of spoor meer nodig is.
Paard zet nu zijn lijf vast en op de handrem omdat lopen niet goed gaat en zeer doet.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:54

@suikermeisje plezier (letterlijk) over de rug van een ander? In dit geval dus het paard.. Nee dan mag ze niet "een beetje plezier hebben" en ik vind persoonlijk dat mensen die ZO WEINIG VERSTAND van paarden hebben, beter op tafeltennis kunnen gaan. Het hebben en houden van een paard vraagt verantwoordelijkheid, jezelf kunnen wegcijferen voor het dier, en het aller belangrijkste in deze kwestie nog wel.. Je gezonde verstand gebruiken. Jan en alle man kan tegenwoordig maar een paard houden, echt mijn maag draait hier van om.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:59

Heeft niks met niet gunnen te maken, maar het moet wel leuk blijven voor het dier. TS spoort nu elke pas aan met haar spoor en daar komt nu al amper reactie op (mede omdat het dier ook echt slecht loopt). Wat is de volgende stap als paardlief op deze sporen niet meer reageert? Deze hulpmiddelen zijn korte termijn oplossingen die op langer termijn geen oplossingen zijn.
Je eigen geluk moet niet ten koste gaan van het dier.

Ik droeg ook een voorbeeld op van een amazone zonder benen die haar paard echt heel goed heeft afgericht en zo alsnog heerlijk kan rijden.
In het kader van denken in oplossingen die langer houdbaar zijn dan "spoortje om, elke pas prikken en wachten tot hij totaal dood voor het been is" leek mij dat geen verkeerd voorbeeld.

Misschien nog een andere vraag richting TS. Rij je dit paard geheel zelf? Of heb je ook iemand die het dier verder correct kan rijden? Niet alleen voor hem, maar ook voor jouw zou het fijn zijn als hij correct leert lopen. Als hij goed leert hoe hij kan ontspannen onder het zadel zou dat voor jouw ook veel makkelijker worden.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:00

Zelfs op de filmpjes van 2014 vind ik hem niet lekker lopen... :n

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:05

Jullie oordelen wel over iemand die afhankelijk is van anderen en waarvan je niet eens het hele verhaal kent. Ik vind niet dat dit zo hard gezegd kan worden.

Het misgunnen heb ik niet over bij jullie. Zal het hieronder quoten.

Maar eerst dit:

doerakje schreef:
@suikermeisje plezier (letterlijk) over de rug van een ander? In dit geval dus het paard.. Nee dan mag ze niet "een beetje plezier hebben" en ik vind persoonlijk dat mensen die ZO WEINIG VERSTAND van paarden hebben, beter op tafeltennis kunnen gaan. Het hebben en houden van een paard vraagt verantwoordelijkheid, jezelf kunnen wegcijferen voor het dier, en het aller belangrijkste in deze kwestie nog wel.. Je gezonde verstand gebruiken. Jan en alle man kan tegenwoordig maar een paard houden, echt mijn maag draait hier van om.

Ik zeg zelfs in dikgedrukt dat ie kreupel loopt en hier iets aan gedaan moet worden. Hoopte nog dat het dan beter zou opvallen... helaas vallen mensen nogsteeds over dat ik iemand iets gun. De pony wordt niet veel van gevraagd door TS en durf te garanderen dat 80% van de paarden harder moeten werken.

Die sporen en dat doof ervoor worden valt echt reuze mee. TS kan nik met haar benen, dus prikt ook niet hard met haar spoortje in de buik van de pony.

Hieronder dan de quote. Hier draait juist mijn maag van om. Ik gun het meisje dit van harte. Ik ben zelf chronisch ziek en kan daardoor soms te fel uit de hoek komen. hierdoor is een pony eens op mij gevallen.

miss_lizje schreef:
Buiten het feit dat het paard alles behalve goed loopt zou je misschien eens goed bij jezelf te raden moeten gaan.

In hoeverre kan jij normaal paardrijden met jouw beperking(en)? Ik snap dat paardrijden misschien het enige lichtpuntje voor jouw kan zijn, maar als je met zoveel toeters en bellen op je paard moet blijven zitten is het misschien verstandiger om het voorlopig bij stapritjes te houden? Je houding en je hulpen zijn niet optimaal, maar je doet echt alles op je spoor elke pas. Naast het feit dat het paard al niet goed loopt wordt het zo dood voor het been als wat. Daarnaast vind ik om het even ordinair te zeggen "zijn kop naar beneden houden" door middel van een thiedeman ook niet de oplossing om jouw goed te laten zitten. Zolang je rijtechnisch dan niet kan zorgen voor ontspanning zal de thiedeman alleen maar tegen gaan werken en het paard sterker maken, want zolang het paard tegen de thiedeman aan blijft lopen zal hij niet gaan dragen en kan jij eigenlijk nog steeds niet ontspannen zitten.

Misschien is het mogelijk om dit paard "anders" op te leiden? Alles op stem of met zweepjes? Een voorbeeld daarvan is Angelika Trabert Een amazone die zonder benen toch paardrijd (https://www.youtube.com/watch?v=MPMcQ1eDzN8). Al zou ik niet zo snel een instructrice/instructeur weten die je daarbij zou kunnen helpen, maar op deze manier zou je wel bewuster een hulp kunnen geven zonder te veel storing van je benen.

Maar laten we vooral even het belang van dat je paard weer goed loopt voorop stellen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:08

Jeetje zeg. Dat is gewoon een net beschreven, goed bedoeld advies. Je kunt dingen nu eenmaal niet altijd mooier maken dan dat ze zijn.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:13

Ik snap dat je niet goed met je benen aanwijzingen kan geven maar als je weinig kracht/controle over je benen hebt is het dan verstandig om met sporen te gaan rijden?
Ik denk persoonlijk dat er winst op te behalen valt als je gaat rijden op je stem, zit en zweep en je benen er een beetje buiten houden.

Ook de thiedeman is geen oplossing, een thiedeman is geen hulpmiddel om zijn hoofd "even naar beneden te houden" dat moet je er namelijk zelf inrijden.
Fjordje is erg lief, ik geloof alleen niet dat er een DA zegt dat paardje alleen sloft en zn benen op moet leren tillen. Ben je naar een da geweest met een verdieping in beenaandoeningen en zenuwwerking? aangezien het me daar lijkt te zitten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:20

Suikermeisje.
Ik ben zelf ook chronisch ziek. En heb daardoor ook maar beperkte kracht en energie.
Ja ik draag daarom soms ook een spoortje.
Maar ik drijf er niet elke pas mee omdat de werking dan weg gaat.
Juist doordat ik zo weinig mogelijk mijn energie wil verspillen moet hij op bijna niks reageren (joh zou zomaar basis dressuur kunnen zijn) en doet hij dat niet kom ik een keer met de spoor door.

Dat was al belangrijk in de sport maar nu ik niet meer gezond ben ook voor mezelf.

Maar dat kan nooit op een paard dat pijn heeft.
Die probeert zo min mogelijk actief te lopen.
Dus dat zal eerst helemaal weg moeten zijn. Ook voor recreatie en geen zwaar werk.
En pas dan mag er weer een ruiter op.
En met goede les dus niet de doos die nu de kreupelheid niet eens herkent. Zal ook ts met kleine hulpen leren rijden en zo zonder hulpmiddelen veel plezier van haar pony gaan beleven.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:25

*\o/* _/-\o_
bruintje123 schreef:
Suikermeisje.
Ik ben zelf ook chronisch ziek. En heb daardoor ook maar beperkte kracht en energie.
Juist doordat ik zo weinig mogelijk mijn energie wil verspillen moet hij op bijna niks reageren (joh zou zomaar basis dressuur kunnen zijn) en doet hij dat niet kom ik een keer met de spoor door.

Dat was al belangrijk in de sport maar nu ik niet meer gezond ben ook voor mezelf.

Dus dat zal eerst helemaal weg moeten zijn. Ook voor recreatie en geen zwaar werk.
En met goede les dus niet de doos die nu de kreupelheid niet eens herkent. Zal ook ts met kleine hulpen leren rijden en zo zonder hulpmiddelen veel plezier van haar pony gaan beleven.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:25

Die quote is van mij en in verhouding met alle andere reacties benoem ik een probleem maar probeer wel met oplossingen te komen.
Als jouw maag daar van omdraait, dan is dat maar zo. MAAR andersom draaien de magen van vele hier dat deze kreupelheid word weg gemoffeld als "sloffen".

Het is helemaal mijn bedoeling niet om de TS te ontmoedigen en haar paardenpassie in de wilgen te laten hangen. Maar het plezier moet terug voor paard en ruiter en ik denk dat vele het met mij eens zijn dat dit rijden zoals deze filmpjes geen plezier zijn voor het paard.

Misschien dat een stapje terug gaan en het paard beter voor elkaar laten krijgen ( al dan niet door iemand die rijtechnisch geen beperking heeft en het dier kan leren ontspannen te lopen) juist weer een hele grote stap naar voren geeft.
Echter heb ik ook niet alle wijsheid in pacht ( en dat beweer ik ook niet), maar probeer in oplossingen te denken die voor lagertermijn voor zowel paard als ruiter goed zijn.

En over het "oordelen", Ik heb zelf ook onder ogen moeten zien dat ik rijtechnisch niet voldoende was om mijn jonge paard door te rijden en aan iemand anders heel veel hulp daarvoor gevraagd. Het is helemaal geen schade om toe te geven dat je iets zelf niet kan en hulp nodig heb.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:26

bruintje123 schreef:
Suikermeisje.

_/-\o_ Ook zeker voor het stukje dat ik dikgedrukt heb gemaakt _/-\o_