Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
doerakje schreef:@suikermeisje plezier (letterlijk) over de rug van een ander? In dit geval dus het paard.. Nee dan mag ze niet "een beetje plezier hebben" en ik vind persoonlijk dat mensen die ZO WEINIG VERSTAND van paarden hebben, beter op tafeltennis kunnen gaan. Het hebben en houden van een paard vraagt verantwoordelijkheid, jezelf kunnen wegcijferen voor het dier, en het aller belangrijkste in deze kwestie nog wel.. Je gezonde verstand gebruiken. Jan en alle man kan tegenwoordig maar een paard houden, echt mijn maag draait hier van om.
miss_lizje schreef:Buiten het feit dat het paard alles behalve goed loopt zou je misschien eens goed bij jezelf te raden moeten gaan.
In hoeverre kan jij normaal paardrijden met jouw beperking(en)? Ik snap dat paardrijden misschien het enige lichtpuntje voor jouw kan zijn, maar als je met zoveel toeters en bellen op je paard moet blijven zitten is het misschien verstandiger om het voorlopig bij stapritjes te houden? Je houding en je hulpen zijn niet optimaal, maar je doet echt alles op je spoor elke pas. Naast het feit dat het paard al niet goed loopt wordt het zo dood voor het been als wat. Daarnaast vind ik om het even ordinair te zeggen "zijn kop naar beneden houden" door middel van een thiedeman ook niet de oplossing om jouw goed te laten zitten. Zolang je rijtechnisch dan niet kan zorgen voor ontspanning zal de thiedeman alleen maar tegen gaan werken en het paard sterker maken, want zolang het paard tegen de thiedeman aan blijft lopen zal hij niet gaan dragen en kan jij eigenlijk nog steeds niet ontspannen zitten.
Misschien is het mogelijk om dit paard "anders" op te leiden? Alles op stem of met zweepjes? Een voorbeeld daarvan is Angelika Trabert Een amazone die zonder benen toch paardrijd (https://www.youtube.com/watch?v=MPMcQ1eDzN8). Al zou ik niet zo snel een instructrice/instructeur weten die je daarbij zou kunnen helpen, maar op deze manier zou je wel bewuster een hulp kunnen geven zonder te veel storing van je benen.
Maar laten we vooral even het belang van dat je paard weer goed loopt voorop stellen.
bruintje123 schreef:Suikermeisje.
Ik ben zelf ook chronisch ziek. En heb daardoor ook maar beperkte kracht en energie.
Ja ik draag daarom soms ook een spoortje.
Maar ik drijf er niet elke pas mee omdat de werking dan weg gaat.
Juist doordat ik zo weinig mogelijk mijn energie wil verspillen moet hij op bijna niks reageren (joh zou zomaar basis dressuur kunnen zijn) en doet hij dat niet kom ik een keer met de spoor door.
Dat was al belangrijk in de sport maar nu ik niet meer gezond ben ook voor mezelf.
Maar dat kan nooit op een paard dat pijn heeft.
Die probeert zo min mogelijk actief te lopen.
Dus dat zal eerst helemaal weg moeten zijn. Ook voor recreatie en geen zwaar werk.
En pas dan mag er weer een ruiter op.
En met goede les dus niet de doos die nu de kreupelheid niet eens herkent. Zal ook ts met kleine hulpen leren rijden en zo zonder hulpmiddelen veel plezier van haar pony gaan beleven.
bruintje123 schreef:Suikermeisje.
Ik ben zelf ook chronisch ziek. En heb daardoor ook maar beperkte kracht en energie.
Ja ik draag daarom soms ook een spoortje.
Maar ik drijf er niet elke pas mee omdat de werking dan weg gaat.
Juist doordat ik zo weinig mogelijk mijn energie wil verspillen moet hij op bijna niks reageren (joh zou zomaar basis dressuur kunnen zijn) en doet hij dat niet kom ik een keer met de spoor door.
Dat was al belangrijk in de sport maar nu ik niet meer gezond ben ook voor mezelf.
Maar dat kan nooit op een paard dat pijn heeft.
Die probeert zo min mogelijk actief te lopen.
Dus dat zal eerst helemaal weg moeten zijn. Ook voor recreatie en geen zwaar werk.
En pas dan mag er weer een ruiter op.
En met goede les dus niet de doos die nu de kreupelheid niet eens herkent. Zal ook ts met kleine hulpen leren rijden en zo zonder hulpmiddelen veel plezier van haar pony gaan beleven.
Ook zeker voor het stukje dat ik dikgedrukt heb gemaakt