kareltje, ex manegepony, hopelijk een nieuwe kans

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 16:50

wapitie schreef:
Wat ik mij afvraag, wat doe je dan na die twee weken als blijkt dat hij niet in gewicht aankomt?

jou citaat:in overleg besloten dat hij in elk geval twee weken de kans krijgt om te zien of hij aan kan sterken en of hij bij gaat komen in gewicht.

Dan misschien nog even overleg met dierenarts wat verwachtingen zijn en eventueel ook nog controle door dierenarts, man waarvan ik hem heb doet ook wel in slachtpaarden maar ziet bij deze nog een kans en daarom naar mij toe gebracht, mocht er blijken dat het echt compleet niet zou gaan lukken brengt hij hem dan alsnog weg naar slachthuis maar aangezien hij vandaag al stuk fitter en actiever was als gisteren denk ik dat het wel moet gaan lukken. Wat ik begreep had manege zelf ook al via klanten gevraagd of iemand hem nog kans wilde geven maar is er niemand op in gegaan.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 16:57

ik vrees dat kareltje wel iets ouder is dan 21, ik had voor de kinders ook altijd antieke pony,s hun gewicht in goud waard, superbraaf. veel priores erin en een goede tandarts laten kijken ( pas op met verdoven ) soms blijven ze zo mager, gewicht komt er zo snel niet meer aan, succes met deze knappe vent

SandravdB

Re: kareltje, ex manegepony, hopelijk een nieuwe kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 17:00

Vermoed dat leeftijd wel klopt, paspoort is uitgegeven in 2002, is ook verschillende jaren netjes gemeten door officiele pony meter en is tot 2014 op een stal geweest waar hij ook ingereden is wat ik van een bokker begreep, dus dan is ongeveer alles van hem bekend op laatste twee jaren na. Dus leeftijd heb ik geen twijfels over anders hadden ze hem in 2002 wel jonger gemaakt dan zeven.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:04

ik had er 1 van 39 die zag er ook zo uit, dan lekker voeren. 3x per dag lekker emmertje ouwe banketstaaf prut erin. en wie weet kan een tandarts dan nog wat voor je betekenen. voor je kinders zijn deze ouwe pony,s geweldig. ik zou hem lekker houden :+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:05

Onbegrijpelijk toch...
Na jaren trouwe dienst wordt zo'n beestje dus gewoon op goed geluk voor de dood meegegeven in plaats van hem een waardig afscheid te gunnen :n

Kareltje boft dat hij jullie beland is en nog een kans krijgt!

Wel sneu dat jullie dan straks misschien voor de keus gezet worden om hem te laten inslapen -O-

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:47

Ik volg ook!

Heel veel verstand van oudjes heb ik niet, maar kwa voeding zou ik je wel senior priores van Subli aan kunnen raden!
Ik ken een aantal oudjes die het er super op doen.
Zelf heb ik het ook eens gebruikt bij een jonger paard die erg was ingevallen na ziekte om haar weer mooi op gewicht te krijgen en binnen no time was ze weer mooi op gewicht!

Ik ben zelf niet super in uitleggen, maar op hun site kun je goed lezen wat het doet! :)
http://www.subli.nl/seniores-priores/

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:08

Fijn dat Kareltje bij jullie nog een kans krijgt. Ik heb zelf een merrie van 21 die bij mij al 11 jaar in haar reserve tijd leeft. Zes maanden drachtig was zij, toen 11 jaar geleden ze ingeladen werd op een markt om met de slager mee te gaan.
Haar gebit is slecht ( toen ook al) en ik voer vooral in de winter SP. Ze doet het er geweldig op. Zomers redt ze zich beter omdat ze dan ook niet te lang gras loopt.
Je geeft aan twee weken te willen kijken. Mijn ervaring is dat het wel iets langer duurt voordat er weer wat vlees op de botten zit.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 18:26

Advies van mensen is altijd welkom.

Tjady hoelang is jou ervaring dat het duurt dat je begin van het verschil gaat zien. Op dit moment kijk ik enkel of hij goed eet en vrolijk en actief reageert en normaal loopt. Dagelijks even deken eraf om te controleren en zachte borstel erover.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:33

Bij een drachtige merrie zullen alle extraatjes gelijk richting veulen gaan voordat het moederlijf wat voor zichzelf houdt.
Bij een ruintje mag je eerder resultaat verwachten.
Wij hebben ook regelmatig van dit soort dieren rap op zien knappen met voldoende en juiste voeding :j

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 18:36

Shirley schreef:
Bij een drachtige merrie zullen alle extraatjes gelijk richting veulen gaan voordat het moederlijf wat voor zichzelf houdt.
Wij hebben ook regelmatig van dit soort dieren rap op zien knappen met voldoende en juiste voeding :j

In hoe lange tijd zag jij eerste verschil bij dit soort paarden.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:43

Ik ken Kareltje nog van de manege waar hij heeft gestaan tot ongeveer 2014. Super leuk beestje was het! Toendertijd verkeerdde hij in een veel betere conditie.. Dus kon hij prima mee in de manegelesjes.
Ik volg mee :)

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 18:44

Had hij toen ook al dat misvormde ondervoetje links voor?

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:46

SandravdB schreef:
Had hij toen ook al dat misvormde ondervoetje links voor?

Dat zou ik niet durven zeggen... Het is me in ieder geval nooit opgevallen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:47

SandravdB schreef:
Shirley schreef:

In hoe lange tijd zag jij eerste verschil bij dit soort paarden.

Bij sommige echt met week tot tien dagen al, maar dan was de reden ook puur ondervoeding.
Bij problemen veroorzaakt door het gebit of wormen oid verkrijg je natuurlijk pas optimaal resultaat als de bron van de ellende ook is aangepakt...

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 18:48

Tja hij is nu ontwormd en krijgt in elk geval voer wat hij kan eten. Tandarts had pas komende zaterdag tijd. Dus daar is het nu nog op wachten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:50

Mijn oudje is ook mager... Wat ik er ook maar ingooi....
Elke winter...

En ja.. Ik rij ook gewoon door..
Hij heeft energie voor 100!

Dus niet gelijk oordelen dat een dier op leeftijd niet mager hoort te zijn...
Sommige ontkomen er niet aan.... Helaas.

Wat een leuk dier, ben benieuwd als de tandarts is geweest :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:52

SandravdB schreef:
Tja hij is nu ontwormd en krijgt in elk geval voer wat hij kan eten. Tandarts had pas komende zaterdag tijd. Dus daar is het nu nog op wachten.

Als hij lekker eet en die vier uur ongemak per dag uit zijn agenda mag schrappen, zal hij best wat bijkomen :j

Ben benieuwd wat de tandarts van hem vindt zaterdag!

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 18:54

Jolliegirl schreef:
Mijn oudje is ook mager... Wat ik er ook maar ingooi....
Elke winter...

En ja.. Ik rij ook gewoon door..
Hij heeft energie voor 100!

Dus niet gelijk oordelen dat een dier op leeftijd niet mager hoort te zijn...
Sommige ontkomen er niet aan.... Helaas.

Wat een leuk dier, ben benieuwd als de tandarts is geweest :)

Neem aan dat die van jou wel wat vlees op rug heeft en dus dan op goede manier zadel kan dragen zonder pijn. Op kareltje kan nu echt geen zadel op zonder dat dat hem pijn zou doen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:56

Tussen een beetje mager en dit zit nog wel wat in...op een ruggengraatje leg je toch geen zadel en het extra gewicht van een ruiter?

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 18:58

Vrees dat ruggengraat verdwijnt in kussenkanaal.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:59

Dat vrees ik ook -O-

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:39

TS, zou je lidwoorden kunnen gebruiken? Dat leest een stuk prettiger :D

Ik denk dat het diertje zeker wel een stuk bij gaat komen zo zonder 4 uur lopen en voer wat hij kan eten! Ben benieuwd naar foto's over 2 weken. Hij heeft geluk gehad dat hij op zo'n adres terecht is gekomen, ik vraag me oprecht af hoe de rest er van die manege uitziet...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:44

Wat lief om dit oude dier nog een beter leven te geven zo..

Wat ik prachtig voer vind is equifyt, de kruidenmix de herbs, zijn kleine geperste brokjes...daar neem ik een schep van en doe er flink water bij, dat wordt het een grote brei met grassen en kruiden van ongerveer 2-3 cm lange vezel...ik doe daar dan meteen de vit/mijeralen poeder door roeren..
Heel fijn en goed verteerbaar spul, waar ook een labrl aan zit welke vit.min. Er in zitten.

Dit is misschien iets voor je pony? Hij hoeft amper te kauwen, is een vezelige pap meer.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:48

Wat fijn nog een 2e kans.
Met masters senioren slobber of de andere wat hier al genoemd is heb je hem zo op gewicht.
Als natuurlijk hij verder in orde is.
Het zijn goede dikmakers.
Hoop dat hij weer bijkomt en jullie er nog veel plezier mee gaan beleven.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:49

Ik vind het een leuke pony.

En oudjes vallen vaak in op rug en bil, is niet altijd ondervoeding, kan ook gewoon ouderdom zijn, dat zie je vaak dat ze wel gewoon spek hebben alleen dat 'zakt'. In dit geval duidelijk wel ondervoeding dus misschien een combinatie van beide (moeilijk eten ivm gebit en ouderdom)

Ik zou hem absoluut niet stil zetten. Als hij echt nog gelopen heeft tot nu, en je zet hem nu ineens stil, is vragen om problemen. Ik zou hem zeker gewoon longeren aan halster. Gezien hij ook geen ruwvoer naar binnen krijgt ligt koliek ook op de loer, sowieso is voor een oudje al veel moeilijker enige spiermassa aan te houden en stilstaan is vrij snelle achteruitgang....

En wat betreft 'te mager voor zadel' ja, als het niet hoeft, hoeft het niet natuurlijk, maar als je een oudje hebt wat nu eenmaal graag nog even vol uit zijn energie kwijt wil, kan je door middel van gelpads etc natuurlijk wel degelijk comfortabel een zadel opleggen. Ik zou het zelf ook niet willen, maar ken ook wel oudjes die echt beter blijven als ze gereden worden (getraind als 'oude banketstaaf gymnastiek' en wel invallen op de rug ivm ouderdom en met opvullingen dus toch nog zonder ongemak gereden kunnen worden.