0407Tamar schreef:Direct castreren? Als jou zoon onhandelbaar word of iets dergelijks castreer je die toch ook niet. Lekker makkelijk altijd. Ik snap dat Yacinta hem op deze manier een kans wil geven. En als zij een training heeft geprobeerd die werkt waarom zou ze dan in hemelsnaam gelijk zijn mannelijkheid weghalen. Ik ben het met haar eens dat je een paard in zijn waarde moet laten. Er is altijd een oplossing. En hij hoeft niet slecht zijn opgevoed dit kan ook in zijn karakter zitten. Zeker omdat het een fjord is. Daar staan ze per slot van rekening bekend om. Eigenwijs lomp en volhardend.
De meningen over een hengstenketting verschillen nog al. Je hebt ook paarden die er agressief op worden. Maar ook zeker gevallen waarbij het wel help. Maar goed iedereen heeft altijd een andere manier. En de manier van de ander is nooit goed en vise versa. Dus ik stel voor dat je doet wat werkt bij Knud
![]()
![]()
Ben heel benieuwd hoe hij gaat worden!
Bedankt voor je leuke berichtje, krijg ik toch nog eens een lach van Bokt!

Iedereen denkt het helaas altijd beter te weten. Maar inderdaad, ik ben de enige die ons goed genoeg kent om te zeggen wat voor ons werkt!
Helaas gaat de castratie wel gebeuren. Niet om zijn gedrag, ik had hem het liefste hengst gehouden en in de verre toekomst misschien in te schrijven als dekhengst. Maar de dierenarts heeft gevoeld en constateerde dat één bal nog in de buikholte vast zit. Vanwege de gezondheidsrisico's (tumoren bijvoorbeeld..) heb ik besloten om hem toch te castreren. Ik heb liever een Knud in een ruin vorm dan helemaal geen Knudje!

KoudbloedKim schreef:Give the girl a break...
Prachtige Fjord, TS!
En fijn dat de clinic je een stapje verder heeft geholpen.
Dankjewel!

pol1 schreef:Tuurlijk moet je grenzen stellen zeker al bij een veulen..Maar je moet een paard/ veulen ook de tijd geven om te kunnen leren! Ik wil een goeie partner ontwikkelen in mijn paarden en it takes two om dat te bereiken! Ik vind @danzz dat je t wel heel zwart/ wit ziet.. Een veulen mag van mij zeker fouten maken anders is er ook geen weg naar het positief kunnen omzetten..
Ben ik het helemaal mee eens!
. En de manier van de ander is nooit goed en vise versa. Dus ik stel voor dat je doet wat werkt bij Knud

En toch... denk ik dat de juiste opvoeding van een flink dominante merrie deze puber al flink recht had kunnen zetten, zonder dat wij mensen dat nog hoeven doen. Want in feite reageert hij héél goed op Chris!